/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Defekt dæk?
Fra : m0rt3n


Dato : 23-04-04 18:31

Jeg har haft min MC til 2-års-service hvor jeg også fik skiftet dæk. Men jeg
kan simpelthen ikke holde ud at køre på den nu. Den hopper op og ned i
forhjulet. Det giver stød igennem maskinen, særligt ved 60-90 km/h. Der hvor
jeg har fået den lavet, afviser de det: "Det er en kombination af nye olier,
en stram kæde og at det hele er spændt efter". De kan godt mærke rystelserne
ved prøvekørsel, men mener ikke at problemet er stort. Jeg ved hvor lækker
den var at køre på før, så jeg synes problemet er pænt stort! (andre der
kender maskinen synes også rystelser er voldsomme). Men værkstedet tager
dækket af, afbalancerer det og tjekker om det er defekt. Det hjælper ikke på
problemet...
Jeg kører på et andet værksted og får en anden mening på emnet: "Det er
afbalanceret godt nok. Det kan kun være dækket der er defekt. Få et nyt
fordæk på".
Jeg kan ikke se hvad det ellers kan være som er galt. At man har glemt
at hælde olie i forgaflen? Det er bare dødssygt at købe et nyt fordæk og
finde ud af, at det ikke var dækket, som var problemet...
Men jeg overvejer: Hvor tit er et dæk defekt? Er her nogen som har
erfaringer med, at et nyt dæk har opført sig underligt? Det er et Metzler
MEZ4.
Hvad ville I gøre? Køre til det værksted, der i første omgang skabte
problemet og ikke udbedrede problemet i anden omgang? Skal de have endnu en
chance til at udbedre problemet eller skal jeg køre et andet sted hen og få
nyt dæk på?
-m0rt3n zrx1100
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=522



 
 
Carl Dragert (23-04-2004)
Kommentar
Fra : Carl Dragert


Dato : 23-04-04 18:53

m0rt3n wrote:
> De kan godt mærke rystelserne ved prøvekørsel, men mener ikke
> at problemet er stort.

Nej, for de skal jo ikke køre på den til hverdag. Men til gengæld skal de
have problemer med at ombytte dækket.

> Hvad ville I gøre? Køre til det værksted, der i første omgang
> skabte problemet og ikke udbedrede problemet i anden omgang? Skal de
> have endnu en chance til at udbedre problemet eller skal jeg køre et
> andet sted hen og få nyt dæk på?

Giv værkstedet en ny chance, og gør dem det klart at du som kunde forventer
at de produkter og ydelser du køber lever op til den pris du betaler.

Jeg havde et lignende problem med min Carina E, hvor værkstedet (Monk auto)
ikke kunne observere problemet da det var periodisk, men de skiftede - og
jeg blev tilfreds.

Hvorfor er der ofte så stor forskel på bil og MC værksteder ?-)


--
mvh Carl Dragert
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=531



Richard (23-04-2004)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 23-04-04 20:01

m0rt3n wrote:

> Jeg har haft min MC til 2-års-service hvor jeg også fik skiftet dæk. Men jeg
> kan simpelthen ikke holde ud at køre på den nu. Den hopper op og ned i
> forhjulet. Det giver stød igennem maskinen, særligt ved 60-90 km/h.

Har de haft bremsecalibrene af- og påmonteret for at rense dem - kan de
have spændt dem for hårdt op eller glemet at smøre dem? - når smørelsen
af kalibrene og forbindelsesmekanismen til TRAC'en tørrer ind, begynder
forgaflen et hoppe/ryste i en regelmæssig rytme mellem 80 og 100 km/t.

Ikke nødvendigvis samme fejl på din, men måske noget lignende ?-)

- men uanset fejl skal forhjulet på en mc ikke hoppe, når et værksted
afleverer cyklen, så de skal da se at få ordnet den...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
www.dfmc.dk/richard_pade - DK coordinator for honda-v4.com


m0rt3n (23-04-2004)
Kommentar
Fra : m0rt3n


Dato : 23-04-04 22:05

"Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:c6bp97$9e6$1@sunsite.dk...
> Har de haft bremsecalibrene af- og påmonteret for at rense dem - kan de
> have spændt dem for hårdt op eller glemet at smøre dem? - når smørelsen
> af kalibrene og forbindelsesmekanismen til TRAC'en tørrer ind, begynder
> forgaflen et hoppe/ryste i en regelmæssig rytme mellem 80 og 100 km/t.

Alt er blevet spændt meget hårdt og uden at blive smurt. Men problemet var
der ved den allerførste tur jeg kørte på efterfølgende, så der er vel ikke
noget som har nået at tørre ind? Men hvad er TRAC?
-m0rt3n



MKS - 74 (23-04-2004)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 23-04-04 22:15

On Fri, 23 Apr 2004 23:05:20 +0200, "m0rt3n"
<jnsn@_R_E_M_O_V_E_mail.dk> wrote:


> Men hvad er TRAC?

Torque-Reactive Anti-dive Control

En Honda-ting ....U ain't got it



--
-Michael

Richard (23-04-2004)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 23-04-04 23:04

m0rt3n wrote:

>>Har de haft bremsecalibrene af- og påmonteret for at rense dem - kan de
>>have spændt dem for hårdt op eller glemet at smøre dem? - når smørelsen
>>af kalibrene og forbindelsesmekanismen til TRAC'en tørrer ind, begynder
>>forgaflen et hoppe/ryste i en regelmæssig rytme mellem 80 og 100 km/t.
>
> Alt er blevet spændt meget hårdt og uden at blive smurt. Men problemet var
> der ved den allerførste tur jeg kørte på efterfølgende, så der er vel ikke
> noget som har nået at tørre ind?

Men hvorfor har de ikke smurt ophængene til kalibrene? - er det tosidede
kalibre, der ikke skal bevæge sig sideværts i takt med, at klodserne
slides? Hvis calibrene er etsidede, skal de monteres på smurte bolte IMHO

For at komme tilbage til dit nye dæk: Købeloven giver sælger tre forsøg
til at udbedre en mangel, derefter kan du kræve at få pengene tilnage.
Det gælder nykøbte varer inden for reklamationsperioden, men må også
gælde en ny vare, der leveres som led i et service- og
reparationsarbejde. Søg evt. efter de præcise regler på
Forbrugerstyrelsens web-side, og hvis forhandleren det, hvis han har
"glemt" det

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
www.dfmc.dk/richard_pade - DK coordinator for honda-v4.com


Gert Bo thorgersen (25-04-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 25-04-04 09:04


"m0rt3n" <jnsn@_R_E_M_O_V_E_mail.dk> wrote in message
news:408952c4$0$312$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Jeg har haft min MC til 2-års-service hvor jeg også fik skiftet dæk. Men
jeg
> kan simpelthen ikke holde ud at køre på den nu. Den hopper op og ned i
> forhjulet. Det giver stød igennem maskinen, særligt ved 60-90 km/h. Der
hvor
> jeg har fået den lavet, afviser de det: "Det er en kombination af nye
olier,
> en stram kæde og at det hele er spændt efter". De kan godt mærke
rystelserne
> ved prøvekørsel, men mener ikke at problemet er stort. Jeg ved hvor lækker
> den var at køre på før, så jeg synes problemet er pænt stort! (andre der
> kender maskinen synes også rystelser er voldsomme). Men værkstedet tager
> dækket af, afbalancerer det og tjekker om det er defekt. Det hjælper ikke

> problemet...
> Jeg kører på et andet værksted og får en anden mening på emnet: "Det
er
> afbalanceret godt nok. Det kan kun være dækket der er defekt. Få et nyt
> fordæk på".
> Jeg kan ikke se hvad det ellers kan være som er galt. At man har
glemt
> at hælde olie i forgaflen? Det er bare dødssygt at købe et nyt fordæk og
> finde ud af, at det ikke var dækket, som var problemet...
> Men jeg overvejer: Hvor tit er et dæk defekt? Er her nogen som har
> erfaringer med, at et nyt dæk har opført sig underligt? Det er et Metzler
> MEZ4.
> Hvad ville I gøre? Køre til det værksted, der i første omgang skabte
> problemet og ikke udbedrede problemet i anden omgang? Skal de have endnu
en
> chance til at udbedre problemet eller skal jeg køre et andet sted hen og

> nyt dæk på?
> -m0rt3n zrx1100
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=522
>
>
Ud over afbalancering af bækkene har vi den anden fejlmulighed ved dækket og
det er at dækket er deformt på den måde at hjulet ikke bliver rundt med
samme radius hele vejen rundt.

Jeg tjekkede selv min motorcykel for dette for en måneds tid i sammenhæng
med at kontrollere at jeg kunne lægge den optimalt i svingene og i
sammenhæng med slitagen. Nu er det en BMW med et godt centralstøtteben så
jeg uden problemer kunne måle på hvert hjul stadig siddende på motorcyklen.
Jeg målte endog med måleur som når jeg påsætter fælge på cykler eller
motorcykler, selvom så nøjagtigt behøver det ikke være næsten alt kan
bruges; lang lige profil f.eks. holdt på tværs af dækket. Og jeg fandt at
slaget ud for dækkene var på under 1/10 mm, altså 0.

Hvis fordækket har en ulig afstand til hjulakslen/centrum giver det jo hårde
slag til forgaffelfjedrene.

Mvh. Gert Thorgersen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408907
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste