"m0rt3n" <jnsn@_R_E_M_O_V_E_mail.dk> wrote in message
news:408952c4$0$312$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Jeg har haft min MC til 2-års-service hvor jeg også fik skiftet dæk. Men
jeg
> kan simpelthen ikke holde ud at køre på den nu. Den hopper op og ned i
> forhjulet. Det giver stød igennem maskinen, særligt ved 60-90 km/h. Der
hvor
> jeg har fået den lavet, afviser de det: "Det er en kombination af nye
olier,
> en stram kæde og at det hele er spændt efter". De kan godt mærke
rystelserne
> ved prøvekørsel, men mener ikke at problemet er stort. Jeg ved hvor lækker
> den var at køre på før, så jeg synes problemet er pænt stort! (andre der
> kender maskinen synes også rystelser er voldsomme). Men værkstedet tager
> dækket af, afbalancerer det og tjekker om det er defekt. Det hjælper ikke
på
> problemet...
> Jeg kører på et andet værksted og får en anden mening på emnet: "Det
er
> afbalanceret godt nok. Det kan kun være dækket der er defekt. Få et nyt
> fordæk på".
> Jeg kan ikke se hvad det ellers kan være som er galt. At man har
glemt
> at hælde olie i forgaflen? Det er bare dødssygt at købe et nyt fordæk og
> finde ud af, at det ikke var dækket, som var problemet...
> Men jeg overvejer: Hvor tit er et dæk defekt? Er her nogen som har
> erfaringer med, at et nyt dæk har opført sig underligt? Det er et Metzler
> MEZ4.
> Hvad ville I gøre? Køre til det værksted, der i første omgang skabte
> problemet og ikke udbedrede problemet i anden omgang? Skal de have endnu
en
> chance til at udbedre problemet eller skal jeg køre et andet sted hen og
få
> nyt dæk på?
> -m0rt3n zrx1100
>
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=522
>
>
Ud over afbalancering af bækkene har vi den anden fejlmulighed ved dækket og
det er at dækket er deformt på den måde at hjulet ikke bliver rundt med
samme radius hele vejen rundt.
Jeg tjekkede selv min motorcykel for dette for en måneds tid i sammenhæng
med at kontrollere at jeg kunne lægge den optimalt i svingene og i
sammenhæng med slitagen. Nu er det en BMW med et godt centralstøtteben så
jeg uden problemer kunne måle på hvert hjul stadig siddende på motorcyklen.
Jeg målte endog med måleur som når jeg påsætter fælge på cykler eller
motorcykler, selvom så nøjagtigt behøver det ikke være næsten alt kan
bruges; lang lige profil f.eks. holdt på tværs af dækket. Og jeg fandt at
slaget ud for dækkene var på under 1/10 mm, altså 0.
Hvis fordækket har en ulig afstand til hjulakslen/centrum giver det jo hårde
slag til forgaffelfjedrene.
Mvh. Gert Thorgersen