dæktryk og popcorn
Fra : Torben Scheel

Dato : 23-04-04 14:14

Microwaveoven sættes i Giv-Agt stilling!

Efter min længe ventede tilbagevenden til MC-livet, har jeg funderet lidt på
dæktryk på så'n en fætter. Og jo - det rette tryk kan aflæses i manualen -
det er jeg klar over. Desuden at der er 2 sæt tryk man kan anvende - et til
solokørsel og et til lastet/passagerkørsel. Min FJ'er siger <90 kg = 32/36
psi og >90kg = 36/42 psi. Men maskinen har jo næppe en sensor der
registrerer vægten, og så er det jeg kommer lidt i tvivl. Jeg vejer lige
under 90 kg, og med læder løber det som bekendt op i lidt mere - man ikke
meget over 90. Så kan jeg jo læne mig tilbage og sige at al min kørsel er
over 90kg, og benytte det høje tryk. Men er det virkelig smart at benytte
det tryk, uanset om jeg kører solo med en let madpakke (læs : pizzapenge)
eller om kareten er lastet med mig og fruen med 3 ugers campingbagage (der
løber op i et tal jeg ikke tør nævne her)?

Min logik der er udsprunget af millioner af års evolution (omend man undres)
siger mig at trykket bør varieres lidt mere nuanceret - men jeg har (endnu?)
ikke følelse nok i bagdelen, endsige mod, til at mærke om det rette dæktryk
er opnået, når jeg forsøger at få nedlægningsvinklen til at overstige
12,5grader i forhold til lodret . Mit gæt går på at jeg bør køre med
omkring 34/39psi (lige midt imellem- snedigt ikke?) til for sjov solokørsel,
og 36/42 til touring med frue og klapstole.

Jeg tillader mig at udbede pøbelens mening, mens kornene popper (og mens
jeg checker DMC).

God week-end!
--
Torben Scheel
http://dfmc.dk/default.asp?id=425

Fra : Jens Arnfast

Dato : 23-04-04 13:43

Torben Scheel wrote:
[snip en masse med dæktryk]
> Jeg tillader mig at udbede pøbelens mening, mens kornene popper (og mens
> jeg checker DMC).

Du har bare at dele de popcorn

Dæktryk er en videnskab - omend den til tider er ganske subjektiv

_Groft_ sagt er mindre tryk = bedre greb.

Personligt hælder jeg luft i dækket så det passer med den tur jeg skal
køre (som regel ). Hvis jeg fx skal køre 300km motorvej solo vælger
jeg et hæjt dæktryk (det til 2 personer). Skal jeg ud på de små snoede
kører jeg med normalt eller lidt lavere dæktryk, så er der nemlig mere
sidegreb

Så længe du holder dig inde for dækkets og mc'ens min og max dæktryk kan
du jo forsøge dig lidt frem - så finder du nok det tryk hvor du føler
cyklen kører bedst, både med og uden passager.

Mine 2 eurocent

PS. hvad er der sket med http://www.scheel.net ?

--
-jens
RSV1000

Fra : Torben Scheel

Dato : 23-04-04 15:24

"Jens Arnfast" <jens@fabel.dk> wrote in message
> Torben Scheel wrote:
> [snip en masse med dæktryk]
>
> Du har bare at dele de popcorn

Der er et par håndfulde på vej i en mail DMC er desværre tavs ang.
dæktryk.

> [...]
> jeg et hæjt dæktryk (det til 2 personer). Skal jeg ud på de små snoede
> kører jeg med normalt eller lidt lavere dæktryk, så er der nemlig mere

Pga. større anlægsflade antager jeg? Slider man mindre med højere tryk -
eller slider man bare dækket i et smallere bælte (det er jo i virkeligheden
værre)?. Jeg kan regne ud at man sparer på benzinen, men jeg vil hellere
hælde benzin på end skifte dæk.

> Så længe du holder dig inde for dækkets og mc'ens min og max dæktryk kan
> du jo forsøge dig lidt frem - så finder du nok det tryk hvor du føler
> cyklen kører bedst, både med og uden passager.

Jo - forsøg er den sjoveste vej frem, men nu jeg alligevel sidder her på
pinden og ligner en der arbejder, bliver der tid til en teoretisk
gennemgang.

> Mine 2 eurocent
>
> PS. hvad er der sket med http://www.scheel.net ?

Ah - så det er dig der er den unikke besøgende Min ADSL venter på en ATM
boks fra TDC - de var så dygtige at sende en ethernet boks først.. De 90
oprettede brugere på www.hpv-klub.dk venter desværre også.. prøv igen lørdag
efter pakkeposttid.

vh
Torben - der håber at der ikke er så mange mails der når at bounce, og som
hader TDC's politik #17 : "NEVER do it right the first time".

Fra : Jens Arnfast

Dato : 23-04-04 14:37

Torben Scheel wrote:
> Der er et par håndfulde på vej i en mail DMC er desværre tavs ang.
> dæktryk.

Det kommer nok senere når de har fået et par øl indenbords

> [...]
> værre)?. Jeg kan regne ud at man sparer på benzinen, men jeg vil hellere

øhm.. ja - tror jeg :) Med højt dæktryk har jeg fornemmelsen af (måske
rent psykologisk ) at cyklen er mere retningsstabil og mindre følsom
overfor sidevind. Du slider en mindre stykke fladt, som du hurtigt kan
rette op med nogle gode sving - mit bagdæk er ihvertfald stadig dejligt
rundt (BT020 med 8kkm).

> Jo - forsøg er den sjoveste vej frem, men nu jeg alligevel sidder her på
> pinden og ligner en der arbejder, bliver der tid til en teoretisk
> gennemgang.

Hehe, lyder som min "jobbeskrivelse" måske google kan finde mere
information til dig?

> Ah - så det er dig der er den unikke besøgende Min ADSL venter på en ATM
> boks fra TDC - de var så dygtige at sende en ethernet boks først.. De 90
> [...]

Argh, tænkte nok det var noget i den stil - tænkte at jeg ville lære
noget mere om cykelbygning her i de sidste dage af min ferie

Du arbejder ikke tilfældigvis i Kbh centrum? Jeg har nemlig et dagsmøde
derovre på tirsdag, og jeg ville jo gerne prøve een

> Torben - der håber at der ikke er så mange mails der når at bounce, og som
> hader TDC's politik #17 : "NEVER do it right the first time".

Tror det er #1

--
-jens
TDC ansat

Fra : Torben Scheel

Dato : 23-04-04 16:08

> [...]

> overfor sidevind. Du slider en mindre stykke fladt, som du hurtigt kan
> rette op med nogle gode sving - mit bagdæk er ihvertfald stadig dejligt

Mine eks. cykler plejede at få ret kantede dæk - specielt min VF750S der i
forvejen ikke var alt for glad for hjørner. Lidt af en håndfuld at få rundt,
når der var kanter på. Det vil jeg gerne undgå, men det giver jo omvendt en
god undskyldning for en "svingtur" med korte mellemrum.

> Du arbejder ikke tilfældigvis i Kbh centrum? Jeg har nemlig et dagsmøde
> derovre på tirsdag, og jeg ville jo gerne prøve een

Nah. Allerød og Glostrup - det er ret sjældendt efterhånden at jeg tager
cyklen til Glostrup. Hvis Glostrup er en mulighed kan jeg nok overtales til
at tage den på tirsdag - men jeg skal lige advare dig om at Evita'en er ikke
for børn efter den fik kæden ned langs forhjulet (noget med max. 10 graders
styrudslag til hver side). Du er velkommen til at komme forbi for en
prøvetur i Hillerød anytime - der er udvalget lidt større.

> Tror det er #1
> -jens
> TDC ansat

Og #2, #3 ... #16 og #17. Oops. Du ka' ta' det - det' gaaas

vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 23-04-04 16:07

Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en

> [...]
> psi og >90kg = 36/42 psi.......Jeg vejer lige under 90 kg, og med læder
> løber det som bekendt op i lidt mere - man ikke meget over 90.

Hæ!
Jeg vejede efter en dag ved lejlighed: Præcis +10Kg når man lige stiger af
modellen (og det er ikke de døde fluer der vejer mest)!

> [...]
> benytte det høje tryk. Men er det virkelig smart at benytte det tryk,
> uanset om jeg kører solo eller om kareten er lastet med mig og fruen med

Den nedre grænse for dæktrykket opstår når profilen trykkes ind på det
derved bløde dæk og at midter-mønstret derfor ikke slides nær så meget som
mønsteret umiddelbart på begge sider af midten!
Dette er imidlertid svært at vurdere, og ifald at man vitterligt gør
erfaringerne koster det et nyt dæk, da et sådant spids-slidt dæk er stærkt
negativt indvirkende på køreegenskaberne
Lavest opgivne tryk må regnes for at ligge lige over denne grænse, hvorfor
det er dét tryk man fortrinsvis skal benytte!

Men: Højere belastning, svarer til at benytte et lavere tryk, hvorfor man
skal øge trykket i takt med belastningen, og ligger man lige på japanernes
90-kg's opfattelse af let/tung kan man benytte tryk-opgivelserne i nuanceret
form (á +0,1bar) og kun nærme sig max-trykket når svigermor er med bagpå.

Et andet aspekt er dækkets konstante deformation når det trykkes fladt mod
vejbanen under kørsel:
Deformationen opbygger varme i dækket og det er en god egenskab i
det daglige, derved at dækket hurtigt køres varmt op således opnår den
bedste vedhæftning i asfalten.

Jo lavere tryk desto mere deformation og vice versa!
Da højhastigheds-kørsel ligeledes opbygger varme i dækket, bør man ved
højere hastigheder tilstræbe at mindske deformationen igennem at køre med
øget dæktryk!

Summa summarum:
I dit tilfælde (á 0,1T transportklar vægt), ville jeg nok øge dæktrykket en
anelse over min.-opgivelsen, samt øge til max.-opgivelsen ved højere
belastning (á vægt) og/eller højere hastigheder!

--
Armand.

Fra : Carl Dragert

Dato : 23-04-04 19:13

Armand wrote:
> [...]
> dæktrykket en anelse over min.-opgivelsen, samt øge til
> max.-opgivelsen ved højere belastning (á vægt) og/eller højere

Dette fører automatisk til spørgsmålene:
I hvor høj grad kan man stole på dæktryksmålerne på tankstationerne?
Hvilke (bærbare) målere er de mest præcise?
Hvad skal man tage højde for hvis man måler på et varmt dæk?

--
mvh Carl Dragert
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=531

Fra : Armand

Dato : 23-04-04 20:53

Carl Dragert <fornavn@efternavn.dk> skrev i en

> Dette fører automatisk til spørgsmålene:
> I hvor høj grad kan man stole på dæktryksmålerne på tankstationerne?
> Hvilke (bærbare) målere er de mest præcise?
> Hvad skal man tage højde for hvis man måler på et varmt dæk?

Som alle kan besvares med et ord. Knofedt!

Kør rundt til alle lokale tankstationer og efterfyld(*) til samme niveau. og
efterkontrollér trykket v.h.a. en medbragt tryktester!
Tryktesteren kvalitet er egal, den skal blot vise hvorvidt der er forskel på
det tryk som de froskellige tankstationers apparater viser påfyldt!
De apparater der viser (nærmest) middelresultatet bør man regne for mest
præcise, og omvendt kan man vurdere præcisionen af sin egen tryktester
derudfra og sidenhen modregne en given unøjagtighed ved brug.

Kold/varm dæk?
Prøv lige først at vurdere dækkets temperatur med håndfladen når du
alligevel holder stille undervejs, og erfar derigennem hvor lang tid det er
om at varmes op, hhv. hvor varmt det bliver og i hvilken situation at det
bliver det.
Når du så kender situationen hvor dækket er varmest, kan du ved en given
lejlighed i sådan en situation kontrol-måle hvor stor forskellen er (min
persolige vurdering er at det sikkert ikke overstiger 0,1bar!)!

(*):
p.g.a. slangelængden på dæk-pumperne, tapper man en lille mængde luft af
dækket hver gang man blot kontrollerer(!) dæktryk v.h.a. tankstationernes
luft-apparaturer!

--
Armand.