Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en
news:408911a3$1@news.carlbro.dk...
>
> Efter min længe ventede tilbagevenden til MC-livet, har jeg funderet lidt
> på dæktryk på så'n en fætter. Og jo - det rette tryk kan aflæses i
manualen -
> det er jeg klar over. Desuden at der er 2 sæt tryk man kan anvende - et
> til solokørsel og et til lastet/passagerkørsel. Min FJ'er siger <90 kg =
32/36
> psi og >90kg = 36/42 psi.......Jeg vejer lige under 90 kg, og med læder
> løber det som bekendt op i lidt mere - man ikke meget over 90.
Hæ!
Jeg vejede efter en dag ved lejlighed: Præcis +10Kg når man lige stiger af
modellen (og det er ikke de døde fluer der vejer mest)!
> Så kan jeg jo læne mig tilbage og sige at al min kørsel er over 90kg, og
> benytte det høje tryk. Men er det virkelig smart at benytte det tryk,
> uanset om jeg kører solo eller om kareten er lastet med mig og fruen med
> 3 ugers campingbagage?
Den nedre grænse for dæktrykket opstår når profilen trykkes ind på det
derved bløde dæk og at midter-mønstret derfor ikke slides nær så meget som
mønsteret umiddelbart på begge sider af midten!
Dette er imidlertid svært at vurdere, og ifald at man vitterligt gør
erfaringerne koster det et nyt dæk, da et sådant spids-slidt dæk er stærkt
negativt indvirkende på køreegenskaberne
Lavest opgivne tryk må regnes for at ligge lige over denne grænse, hvorfor
det er dét tryk man fortrinsvis skal benytte!
Men: Højere belastning, svarer til at benytte et lavere tryk, hvorfor man
skal øge trykket i takt med belastningen, og ligger man lige på japanernes
90-kg's opfattelse af let/tung kan man benytte tryk-opgivelserne i nuanceret
form (á +0,1bar) og kun nærme sig max-trykket når svigermor er med bagpå.
Et andet aspekt er dækkets konstante deformation når det trykkes fladt mod
vejbanen under kørsel:
Deformationen opbygger varme i dækket og det er en god egenskab i
det daglige, derved at dækket hurtigt køres varmt op således opnår den
bedste vedhæftning i asfalten.
Jo lavere tryk desto mere deformation og vice versa!
Da højhastigheds-kørsel ligeledes opbygger varme i dækket, bør man ved
højere hastigheder tilstræbe at mindske deformationen igennem at køre med
øget dæktryk!
Summa summarum:
I dit tilfælde (á 0,1T transportklar vægt), ville jeg nok øge dæktrykket en
anelse over min.-opgivelsen, samt øge til max.-opgivelsen ved højere
belastning (á vægt) og/eller højere hastigheder!
--
Armand.