Så behøver du ikke være i tvivl
Fra : Harry Sandholm

Dato : 23-04-04 10:38

Hvis du sommetider er lidt i tvivl om hvordan du skal beskrive delene på
din motorcykel er der god hjælp at hente i EU.
Prøv f. eks:

http://europa.eu.int/eur-lex/da/archive/2004/l_09520040331da.html

Gå ind under regulativ nr. 60

Jeg har sakset lidt fra regulativet til orientering, og højnelse af
vidensniveauet her i gruppen.

»styr«, enhver del af den eller de stænger, der er forbundet til
forgaflens øverste del (styrhoved)
og ved hjælp af hvilken eller hvilke køretøjet styres
2.5.1. »styr: højre side«, enhver del af styret, der set i retningen for
fremadkørsel ligger på højre side
af køretøjets midterplan i længderetningen
2.5.2. »styr: venstre side«, enhver del af styret, der set i retningen
for fremadkørsel ligger på venstre
side af køretøjets midterplan i længderetningen
2.5.3. »styr: fremad«, den del af styret, der finder sig på den side,
der er længst væk fra føreren, når
denne sidder i en kørestilling
2.6. »håndtag«, den del af styret, der befinder sig længst fra midten,
og ved hjælp af hvilke føreren
holder fast i styret
2.6.1. »drejehåndtag«, et håndtag, der styrer en af køretøjets
funktionelle mekanismer, og som frit
kan rotere rundt om styret, når det drejes af køretøjets fører
2.7. »stel«, enhver del af køretøjets stel eller chassis, som motoren
og/eller transmissionsenheden
er fastgjort til, og/eller selve motoren eller transmissionsenheden
2.7.1. »stel: højre side«, enhver del af stellet, der set i retningen
for fremadkørsel ligger på højre side
af køretøjets midterplan i længderetningen

Harry Sandholm
Honda 500CB hvilket er
en tohjulet motorcykel som defineret i artikel 1, litra n), eller en
tohjulet knallert,
som defineret i artikel 1, litra m), i De Forenede Nationers konvention
om vejtrafik (Wien
1968)

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 23-04-04 13:06

"Harry Sandholm" <harry.sandholm@tele2fjerndetteadsl.dk> wrote in message
> Hvis du sommetider er lidt i tvivl om hvordan du skal beskrive delene på
> din motorcykel er der god hjælp at hente i EU.
> [...]
Fantastisk

.... en stor sejr for kancilismen... en overdådig komplicering af nogle
ellers almen kendte begreber..

Thore
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=56