"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> skrev i en meddelelse
news:40881f78$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jeg har langt om længe idag købt en ny hjelm.
>
> Indvendig solvisir og helst i en klaphjelm, var de grundlæggende krav.
>
> Valget faldt på en Caberg Justissimo, der passede perfekt på mit hoved.
> Dog var jeg lidt i tvivl, om det skulle være en Schubert C2.
> Prisen og designet gjorde udslaget til fordel for Caberg.
>
> Hjem og pakke ud, samt lægge den 25 år gamle Nava 2 hjelm tilbage på
hylden.
> Hvor den har ligget de sidste 18 år jeg ikke har kørt MC, for den kunne
jeg
> jo bruge igen senere. Den må åbenbart være blevet mindre i tiden der er
> gået. For den var næsten ikke til at få på igen forleden dag, da jeg igen
> fik mig en MC.
>
> Nå, men 25 års udvikling på styrthjelme, har da gjort lidt ved design og
> dekorationer, samt det smarte indvendige solvisir. Men vindstøjen - det er
> da blevet ringere - jeg er dybt skuffet over det høje støjniveau i min nye
> Caberg hjelm - Den gamle sorte Nava2 er med tilknappet visir nærmest
lydløs
> ved siden af.
>
> Hvordan er jeres erfaringer med klaphjelme - støjer de generelt meget mere
> end en integralhjelm - eller er det blot et problem med Caberg Justissimo?
>
> /Mark.
>
>
Havde købt mig en fin kulfiber-hjelm for en 5 år siden. Flot design - passer
lige til
min jakke. Men støj og så lige nogle tendenser til i sidevind at kunne dreje
mit
hoved helt af sig selv når der lige kom et skråt pust over kåbeglasset fik
mig
til at se efter ny hjelm. Nårh jo - jeg var også træt af at køre med åben
mund på
motorvejen. Ellers kunne hageremmen ikke holde hjelmen på mit hoved - den
var
simpelthen ved at lette
Og visiret var da forresten også så utæt i
anlægget
mod hjelmen at tårerne sommetider i køligt vejr ku' stå helt ud på
visiret....
Købte så en Schubert Profil, da den sad rigtigt godt på mit hoved. Og stadig
gør
Pludselig kan jeg hører hvad jeg tænker på motorvejen. Og holde
hovedet i ro, når jeg vil ! Ikke at der er total lyddødt i hjelmen, men
støjen er
langt under skadegrænsen nu. Og hjelmen ligger helt nede på issen selv
ved høj fart, visiret er tæt og og og.....Kort sagt: efter 5 års daglig brug
hele året vil jeg stadig ikke af med den !
Havde godt nok læst test af den og vidste at den ku' noget med
aerodynamik, men alligevel !
NB: da jeg selv kører med et Fog City (clicklock) som er et uundværligt
stykke isenkram tidligt og sent på sæsonen slår det mig lige: Kan det
være i sådan en model med indbyggede solbriller ? Blot en tanke, men
måske solbrillerne kan vise sig at være et dårligt bytte ?
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh
Jesper
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder