Haynes el. Clymer?
Fra : thomas sloth

Dato : 22-04-04 16:49

Hvilke af ovenstående er at foretrække som værkstedshåndbog? Jeg er
bekendt med Haynes bøger i forvejen, men kender ikke Clymer.

Fra : Ivan Bartholin Niels~

Dato : 22-04-04 19:23

> Hvilke af ovenstående er at foretrække som værkstedshåndbog? Jeg er
> bekendt med Haynes bøger i forvejen, men kender ikke Clymer.

Hej
Mine erfaringer er gode med Haynes - jeg har haft forskellige til biler og
mc. Dog har jeg til min gode gamle Honda CB500Four fra 1975 stort set alt
hvad der findes tror jeg (Chilton, Haynes, Clymer og den orginale fra
Honda). Her synes jeg at manualen fra Clymer er langt den bedste. Både
specifikt på modellen, men især er det god til at forklare generelt om
MC-reparation. Så jeg tror at den er god til nybegynderen der lige har købt
en brugt MC og har lyst til at skrue på den.Jeg har da fået lært at skifte
ventíler, justere ventiler, tænding og knastkæde så den bare spinder som en
symaskine.

Ivan Bartholin Nielsen
www.kloge.dk
Honda CB500 Four 1975

Fra : Armand

Dato : 22-04-04 20:16

Ivan Bartholin Nielsen <ivan@fjerndettekloge.dk> skrev i en

> [...]
købt
> en brugt MC og har lyst til at skrue på den.

Mine oplevelser af Clymer er mere nussede tegninger og skitser, hvilket kan
være generende hvis man liiige skal se "om en skive skal vende den ene eller
anden vej".
Haynes er også bedre til at beskrive hvorledes man selv tildanner et
alternativt stykke værktøj til dette og hint!

--
Armand.
(der også har Haynes #262 på reolen)

Fra : Edvard Korsbæk

Dato : 22-04-04 21:39

Jeg har haft 'Både og' til de fleste af mine MC, og jeg foretrækker Clymer.
Armand kan have ret i at de er på billigere papir mm, men jeg har fundet det
nemmere at arbejde efter Clymer.
Jeg spurgte engang Køsters Motorboghandel hvaf de ville foreslå, og de var
også for Clymer.
Fantastisk forretning iøvrigt. Du beder om en manual til en Ariel VB 1936,
de siger 'Sågerne', og spørger hvad for en jeg vil have af de forskellige de
havde...

Edvard Korsbæk

Fra : Martin Sørensen

Dato : 22-04-04 22:28

> [...]
> Fantastisk forretning iøvrigt. Du beder om en manual til en Ariel VB
> 1936, de siger 'Sågerne', og spørger hvad for en jeg vil have af de

Jeg spurgte dem engang efter en manual til min XS400. Det havde de ikke.
Den er da knapt så sjælden som en Ariel er i dag.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Freddy Lang

Dato : 23-04-04 00:38

Martin Sørensen wrote:

> Jeg spurgte dem engang efter en manual til min XS400. Det havde de
> ikke. Den er da knapt så sjælden som en Ariel er i dag.

Hmm... jeg fik da en Haynes til min '82 XS 400 SE Special, netop hos
Køsters...

--
Freddy Lang
Suzuki SV 650 S-K1

Fra : Martin Sørensen

Dato : 23-04-04 02:01

> Hmm... jeg fik da en Haynes til min '82 XS 400 SE Special, netop hos
> Køsters...

Min er så også en XS400 Seca (DOHC), og dér findes ingen Haynes, og
heller ingen Clymer.
Der findes til gengæld en god original Yamaha værkstedsmanual, som jeg
sidenhen har fået fat i andetsteds (via DFM faktisk).

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Freddy Lang

Dato : 23-04-04 00:41

thomas sloth wrote:
> Hvilke af ovenstående er at foretrække som værkstedshåndbog? Jeg er
> bekendt med Haynes bøger i forvejen, men kender ikke Clymer.

Jeg har altid brugt Haynes, både til biler og motorcykler, og de har altid
været yderst tilfredsstillende. Sidste vinter faldt jeg så over en Clymer
til min SV, hos Køsters i Randers, og købte den. Og det har jeg ikke
fortrudt.

Jeg har altid kunnet finde de oplysninger, jeg har haft brug for, i begge
mærker. Der er sikkert både godt og skidt at sige om dem begge, så i sidste
ende er det måske lige så meget et spørgsmål om religion.
Men jeg ville ikke tøve med at købe en Clymer.

--
Freddy Lang
Suzuki SV 650 S-K1