Mere olie
Fra : Ronni

Dato : 22-04-04 09:16

Hej gruppe!

Jeg faldt over denne (lange) artikel vedrørende forskellen på
motorcykelolie og almindelig automobil-olie:
http://www.xs11.com/stories/mcnoil94.htm

Konklusionen er, at det er meget svært at påvise en egentlig forskel, især
når prisforskellen tages i betragtning.

Mit spørgsmål til gruppen er så, om der er nogen der har prøvet at bruge
automobil-olie over længere tid i en motorcykel, og hvad var resultatet?

First-hand experience preferred

Med venlig hilsen
Ronni

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 22-04-04 09:35

Det eneste problem jeg har hørt om, er at koblingen i nogle tilfælde
"glider". Men hvor meget er der reelt at spare....? Jeg synes ikke at
prisforskellen er så stor, og det er kun en lille del af det samlede
"driftsregskab". Jeg ville ikke løbe risikoen.... Jeg synes ikke der er nok
at spare.

Du kan købe billig MC-olie i Tyskland, hvis du synes DK er for dyr.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Jake

Dato : 22-04-04 09:41

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk wrote:
> Du kan købe billig MC-olie i Tyskland, hvis du synes DK er for dyr.

F.eks. kan man købe 4 liter hos Louis til små 10 Øvru. Så det kan ikke
betale sig at løbe nogen risiko.

/Jake
XJ600 (med frisk olie og filter fra Louis)

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 22-04-04 10:43

"Så det kan ikke betale sig at løbe nogen risiko"

Jeg mente prisforskellen mellem bil-olie og MC-olie, synes jeg der er for
lidt at spare, til at jeg vil hælde bil-olie på min MC. Jeg er klar over at
der findes meget billig olie i Tyskland, men det gør der jo også til
biler....
Den fra Louis formoder jeg er en MC-olie.

Jeg kører udelukkende på fuldsyntetisk, så jeg må betale lidt mere...

Jeg prøvede lige at regne lidt: Lad os sige jeg køber en fuldsyntetisk i DK
til 350,- for 4 liter. Jeg bruger ca. 3,5 liter på min MC => 306,- Jeg
skifter for hver 6000km. Det giver ca. 5,1 øre pr. km. Lad os sige jeg kan
halvere prisen med bil-olie = 2,5øre/km
Lad os sige min MC går 20 km/L (á 8kr) = 40øre/km (går nok lidt mindre...)
Dæk: 20000km (2 bagdæk og 1 fordæk) ca. 3500,- i tyskland = 17,5øre/km
Kæde: 30000km ca. 1200,- = 4 øre/km
Det bliver ca. 61,5 øre/km.....+ olie
Dertil kommer kølevæske, justering af ventiler (hvis man ikke kan selv) mv.
og afskrivning.
Så olieprisen betyder da ikke så meget på det samlede forbrug....
Hvis man virkelig vil spare, så skal man køre økonomisk (ikke for meget
gas... ) Det er især benzin som belaster budgettet....
Det er set i "lyset" af dette, jeg skriver som jeg gør. Men jeg er da enig i
at 100kr sparet er 100kr tjent. Men da jeg ikke kan få vished for at det vil
væreproblemfrit at kører på bil-olie, vil jeg personligt ikke løbe den
risiko.

Fra : Jake

Dato : 22-04-04 11:11

> [...]
> lidt at spare, til at jeg vil hælde bil-olie på min MC. Jeg er klar over at
> der findes meget billig olie i Tyskland, men det gør der jo også til

Jeg er ganske enig og det var også det jeg forsøgte at understrege ved
at gøre opmærksom på hvor billigt det er at købe 'rigtig' MC olie i Tyskland

> Den fra Louis formoder jeg er en MC-olie.

Det er det (10 W 40 delsyntesisk)

> Jeg kører udelukkende på fuldsyntetisk, så jeg må betale lidt mere...

Ja så er vi jo helt oppe på 20 Neuro for 4 liter

> [...]
> væreproblemfrit at kører på bil-olie, vil jeg personligt ikke løbe den

Det ganske rigtigt at olieprisen er en meget lille del af det samlede MC
budget, men man kan da ligeså godt spare hvis man kan/gider hvis man får
det samme produkt til under halv pris .

/Jake

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 22-04-04 12:17

Ok, så er vi fuldstændig enige. Jeg køber også en del i Tyskland.

Jeg var lidt for hurtig. Jeg læste det som om DET KUNNE betale sig at løbe
en risiko, jeg overså "ikke". Beklager.

Har du for øvrigt fået ny tank på Yammi?
Jeg har 2 forrør og den defekt starter (til reservedele) til din model, du
må få, hvis det kunne have din interesse....??

Fra : Jake

Dato : 22-04-04 13:11

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk wrote:
> Har du for øvrigt fået ny tank på Yammi?

Ja det er en længere historie:
Ja jeg har fået en ny tank på, men nej den er ikke i den rigtige farve.

Sidste år da skaden skete henvendte jeg mig hos den lokale
Yamaha-forhandler (vi kan jo for eksemplets skyld kalde dem for 'Franz
Klovns efternøler').

De ville hjertens gerne lave forsikringsskaden. Desværre kunne de ikke
skaffe en ny tank i den rigtige farve. De havde en i den rigtige farve,
men den havde en mindre transportskade som de kunne udbedre. Det sagde
jeg ok til og gav mig så til at vente tålmodigt.

Det tog dem over 4 måneder før de ringede og sagde at nu var den klar
(de var formodentligt på det tidspunkt trætte af at jeg ringede en gang
om ugen). I midlertidigt var sæsonen slut og MC'en var allerede
'staldet' op for vinteren. Så jeg fik ikke sat tanken på med det samme.

Da jeg endelig kom ud til mine svigerforældre hvor den var staldet op
for at sætte den på viser det sig at den er ramt adskillige farvenuancer
forkert. Ved nærmere inspektion kan man også se at det der skulle være
påklistrede stafferinger er malet på (i en anden farve (den er tæt på
men ikke tæt nok)).

Tilbage i Århus konfronterer jeg Franz Klovn og kompani med deres
makværk. De siger de vil tilkalde taksatoren igen for at se hvad der
skal gøres. Jeg aftaler med dem at de skal ringe når de har fået en
taksator-vurdering. Da jeg selv ringer til dem efter en måned har de
ikke fået gjort noget ved det. Da jeg så ringer til den efter 2 måneder
har de snakket med taksatoren for længst, som de påstår siger ' at der
ikke kan gøres mere' og desuden bliver det serveret i en tone der mere
end antyder at de synes at det er for dårligt at jeg ikke har hentet
mine ting endnu.

Så nu står jeg der hvor jeg overvejer om det er besværet/pengene værd at
køre en sag imod dem.

> Jeg har 2 forrør og den defekt starter (til reservedele) til din model, du
> må få, hvis det kunne have din interesse....??

Afgjort! jeg tager gerne imod dele med tak!!

/jake

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 22-04-04 13:22

Det var da en træls historie. Man skulle da ellers mene at en
Yamahaforhandler skulle have styr på farver og den slags :-/
Ventetiden er urimelig. Det burde jo være en simpel sag.... Men det er det
åbenbart ikke.

Men kan du være sikker på at de har talt med taksator? Hvis det er muligt at
opspore taksatoren, kunne det være sjovt at høre hans version....

Jeg gemmer stumperne til dig, så må vi jo lige finde en dag, hvor vi kan
mødes så du kan få stumperne

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 22-04-04 11:29

> [...]
> gas... ) Det er især benzin som belaster budgettet....
> Det er set i "lyset" af dette, jeg skriver som jeg gør. Men jeg er da enig

Lidt pedantisk kunne man så sige, at 100 kr. sparet nærmere er omkring 200
kr. tjent

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 22-04-04 12:18

"200 kroner"

Det er vel lige før det er i underkanten i dette land

Vi ses vel snart ud i det danske land igen?

Fra : Allan Bojesen

Dato : 22-04-04 17:53

Henrik Steen Larsen wrote:

> Lidt pedantisk kunne man så sige, at 100 kr. sparet nærmere er omkring 200
> kr. tjent

Hvis vi skal være rigtig pedantiske og regner med den høje topskat, er
det nærmere godt kr. 300,-

Allan Bojesen

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-04 15:57

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk skrev i meddelelsen ...
>"Så det kan ikke betale sig at løbe nogen risiko"
snip en hel masse

Tør Du se på dunkens API rating ? MC olie er typisk en elendig
kvalitetsrating !

"fie" har kørt 5.000 km med Mobil SyntS syntetisk bilolie, eller motorolie
om
Du vil. Den er i kvaliteten API SL. Så god olie kan Du slet ikke få med MC
mærkat på.

I forhold til det tykke fedtede stads jeg tappede af motoren, så har Mobil
olien forbedret gearskiftet, koblingsfunktionen, og motoren er generelt mere
lydløs.

PÅ XS850'eren kørte jeg ca. 25.000 km uden problemer med Brugsens billigste
olie.

mvh
Orla

Fra : anders majland

Dato : 22-04-04 18:37

> "Så det kan ikke betale sig at løbe nogen risiko"
> Den fra Louis formoder jeg er en MC-olie.

De har adskillige forskellige der alle sælges som mc-olier. Udover
mærkevarer har de også deres eget mærke DELO der har en ganske fornuftig
pris - specielt på tilbud.

> Jeg kører udelukkende på fuldsyntetisk, så jeg må betale lidt mere...

Gør jeg også - Louis's 10w50 fuldsyntetisk som jeg f.eks lige går og
venter på 8 liter af til 5 euro/literen. Sammen med 3 oliefiltre er
prisen 377kr (uden porto da bestilt af platinium kunde her fra gruppen

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Jes Vestervang

Dato : 22-04-04 19:56

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted(hos)post.tele.dk> writes:

> "fie" har kørt 5.000 km med Mobil SyntS syntetisk bilolie, eller motorolie
> om Du vil. Den er i kvaliteten API SL. Så god olie kan Du slet ikke
> få med MCmærkat på.

Mit nyligt indkøbte fuldsyntetiske Delo 10W50 til 20 euro for 4 l er
skam mærket med API SL. Selvfølgelig købt hos louis.de
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-04 21:07

Jes Vestervang skrev i meddelelsen <87isfrzvt6.fsf@dellen.royal.flof.dk>...

>Mit nyligt indkøbte fuldsyntetiske Delo 10W50 til 20 euro for 4 l er
>skam mærket med API SL. Selvfølgelig købt hos louis.de

Så hjælper det jo at råbe op Prøv næste gang at Du er i en dansk
MC-forretning, at kigge på de Motul eller Silkolene dunke der står på
hylderne :-| Belray er nået lidt længere til SJ, men ellers er det
deprimerende i sig selv, og i forhold til prisen Huh....

I øvrigt har en vandkølet motor ikke brug for en 10W50'er olie under danske
forhold, en 10W30 rækker til over 30 graders omgivelsestemperatur. Prøv
engang at se hvad Yamaha anbefaler i instruktionsbogen. Men det er så en
helt anden snak...

mvh
Orla

Fra : Jes Vestervang

Dato : 26-04-04 10:07

> [...]

> hylderne :-| Belray er nået lidt længere til SJ, men ellers er det
> deprimerende i sig selv, og i forhold til prisen Huh....

Jep, det er noget værre noget.

> [...]
> forhold, en 10W30 rækker til over 30 graders omgivelsestemperatur. Prøv
> engang at se hvad Yamaha anbefaler i instruktionsbogen. Men det er så en

Jeg ved det godt, men det er kun 10W50 man kan få til spotpris hos
Louis. Det var det ihvertfald sidst jeg tjekkede.

--
mvh Jes Vestervang

Fra : vmx

Dato : 22-04-04 09:39

"Ronni" <rhessellund2_spam_away@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Mit spørgsmål til gruppen er så, om der er nogen der har prøvet at bruge
> automobil-olie over længere tid i en motorcykel, og hvad var resultatet?

Hvornår er en olie en decideret "motorcykelolie" ?
- er det når olien leveres på "små" 1 liters plastflasker påført
billedet af en accelerende mc på vej ud af et sving?

Eller når prisen pr. liter er ca. 3 - 7 gange højere end
olie der ellers har samme specifikationer?

Er det producenterne af olie eller mc der har ret?
Når manualen til ens mc fortæller ( foreskriver ) at man
skal bruge en olie med f.eks. følgende specifikationer
"10/40W API SH" samt "uden friktionsnedsættende
additiver" (kun et eksempel ) og i øvrigt ikke skriver noget
om at det udover disse specifikationer skal være en
speciel "mc-olie" - hvad skal man da tro på ?

- - Hent popcorn...

--
Robert

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 22-04-04 14:06

"friktionsnedsættende additiver"

Såvidt jeg har fået fortalt er det netop disse friktionsnedsættende
additiver, som gør forskellen på om olien er egnet til MC eller bil.....

Men jeg er ikke fagmand, måske andre kan give svaret.

Fra : Claus Rittig

Dato : 24-04-04 20:59

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> "friktionsnedsættende additiver"
>
> Såvidt jeg har fået fortalt er det netop disse friktionsnedsættende
> additiver, som gør forskellen på om olien er egnet til MC eller bil.....

Både ja og nej - for langt de fleste motorolier har jo ikke
friktionsnedsættende additiver, derfor er de fine til både bil og MC.

RIttig

Fra : Squish

Dato : 22-04-04 21:48

vmx wrote:

> "Ronni" <rhessellund2_spam_away@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvornår er en olie en decideret "motorcykelolie" ?

Sé efter om den er mærket JASO MA..

--
Squish
CB400F

Fra : Martin Sørensen

Dato : 22-04-04 22:54

> Sé efter om den er mærket JASO MA..

Så er min DELO 10W-40 mc-olie ikke en mc-olie..

Den opfylder følgende specifikationer:
API SJ-EC/CF, ACEA A3/B3, Mercedes-Benz 229.1, VW 500 00 og 505 00.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Squish

Dato : 22-04-04 23:18

Martin Sørensen wrote:

> Så er min DELO 10W-40 mc-olie ikke en mc-olie..
>
> Den opfylder følgende specifikationer:
> API SJ-EC/CF, ACEA A3/B3, Mercedes-Benz 229.1, VW 500 00 og 505 00.

JASO MA (JASO T 903) Sé på forsiden..

--
Squish
CB400F

Fra : Squish

Dato : 22-04-04 23:26

Squish wrote:

> JASO MA (JASO T 903) Sé på forsiden..

I øvrigt.. for mere info om JASO MA, se:
http://ca-mc.dk/Tilbehor/Motorex/Motorex_olieteknik.htm#JASO%20MA

--
Squish
CB400F

Fra : Martin Sørensen

Dato : 23-04-04 00:06

> JASO MA (JASO T 903) Sé på forsiden..

Dér står det altså heller ikke nogen steder.
Øverst i højre hjørne på forsiden står der blot 'API SJ-EC/CF, ACEA
A3/B3'.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 23-04-04 00:14

> Dér står det altså heller ikke nogen steder.
> Øverst i højre hjørne på forsiden står der blot 'API SJ-EC/CF, ACEA
> A3/B3'.

Den bøtte jeg beskrev her, er godt et år gammel, men jeg havde en nyere
uåbnet stående, som endda er en API SL olie, hvor den gamle var SJ. Det
er også en DELO delsyntetisk 10W-40 olie, og den er mærket med 'JASO T
903'.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Squish

Dato : 28-04-04 15:47

Martin Sørensen wrote:

> [...]
> uåbnet stående, som endda er en API SL olie, hvor den gamle var SJ. Det
> er også en DELO delsyntetisk 10W-40 olie, og den er mærket med 'JASO T

Jeps! Det er også en ralativt ny standard, så det passer fint!

--
Squish
CB400F

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-04 08:08

Martin Sørensen skrev i meddelelsen ...

>Så er min DELO 10W-40 mc-olie ikke en mc-olie..
>
>Den opfylder følgende specifikationer:
>API SJ-EC/CF, ACEA A3/B3, Mercedes-Benz 229.1, VW 500 00 og 505 00.

Yes - yes, ahidr-hædr åhh det er skønt !! Bare "bilolien" er fra
tyskland så er det i orden fnis

mvh
Orla

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 23-04-04 14:59

Orla Pedersen wrote:

> Yes - yes, ahidr-hædr åhh det er skønt !! Bare "bilolien"
> er fra tyskland så er det i orden fnis
>
> mvh
> Orla

Så-så ro på

Iflg. Louis selv " Alle Delo 4-Takt motorenöle erfüllen die JASO T 903/MA !
"

--
Hilsen
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-04 16:05

Dennis Hellan Pedersen skrev i meddelelsen ...

>Så-så ro på
>
>Iflg. Louis selv " Alle Delo 4-Takt motorenöle erfüllen die JASO T 903/MA !
>"

Kramperne er så småt ved at fortage sig Det er nu heller ikke Delo som
sådan jeg er ude efter, de er trods alt i en ordentlig kvalitet, og rimeligt
prissat omend der løber porto på. Det er mærker som Motul, Silkolene og
Bellray der sælges herhjemme til skyhøje priser trods det at det er
"lavkvalitets" olie.

mvh
Orla, som synes at det er lettere at købe lokalt

Fra : Claus Rittig

Dato : 24-04-04 21:01

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted(hos)post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> prissat omend der løber porto på. Det er mærker som Motul, Silkolene og
> Bellray der sælges herhjemme til skyhøje priser trods det at det er

Hamrende enig!
Og Motorex er også blandt de slemme.

Rittig
(Som kører på AGIP motorolie)

Fra : Martin Sørensen

Dato : 23-04-04 00:09

> Sé efter om den er mærket JASO MA..

Jeg havde også en Bel-Ray semisyntetisk mc-olie stående. På den står der
blot 'SAE 10W-40, API SG, CCMC G5', og altså heller ikke noget med JASO.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 22-04-04 21:49

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> writes:

> [...]
> additiver, som gør forskellen på om olien er egnet til MC eller bil.....
>
> Men jeg er ikke fagmand, måske andre kan give svaret.

IMNSHO, så er en motorolie en "MC-olie", når den har en API MA
godkendelse.

Slut prut finale - ikke et sekund før eller efter.

(Beklager at der kun blev til en enkelt håndfuld popcorn).

--Kai

Fra : vmx

Dato : 23-04-04 08:45

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> skrev i en meddelelse
> IMNSHO, så er en motorolie en "MC-olie", når den har en API MA
> godkendelse.
>
> Slut prut finale - ikke et sekund før eller efter.
>
> (Beklager at der kun blev til en enkelt håndfuld popcorn).

hmmmnnn...
dette står ikke at læse i manualen til min mc, derfor må
det vel være ok at benytte "olie" i min maskine, eller
også er det fordi min maskine er udstyret med en bilmotor

--
Robert
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=194

Fra : MFO

Dato : 22-04-04 10:10

Ronni wrote:

> Mit spørgsmål til gruppen er så, om der er nogen der har prøvet at
> bruge automobil-olie over længere tid i en motorcykel, og hvad var
> [...]

Hej
Jeg brugte automobil-olie (det hedder vel bare motorolie), på min Honda
500F, den kørte jeg på fra 1979 til ca. 1987. Min nuværende Kawa Z650
(købt 2001) kører også med alm. motorolie. Jeg har aldrig haft
koblingsproblemer eller "unormalt" slid på motoren.

--
Michael
Kawa Z650

Fra : Georg Lorentzen

Dato : 22-04-04 11:22

I den angivne artikel skrives der intet om den eventuelle virkning på
motorcyklens kobling. For mig er dette det springende punkt -
smøreegenskaberne er lige gode, hvad enten man bruger mc- eller bilolie af
god kvalitet, - men er der overhovedet noget om snakken mht.
koblingsproblemer? Kan nogen komme med et underbygget og kvalitativt svar på
spørgsmålet?
---
Mvh Georg

Fra : E J Skog

Dato : 22-04-04 13:53

Mange oljer er tilsatt antifriksjonsmidler.
Det spiller ingen rolle der det er tørr kløtsj,på motorsykler med våtkløtsj
kan slik olje føre til at kløtsjen slipper.
For å være sikker på å få olje uten antifrikjonsmidler så må det stå "SF ,
SG " eller det Japanske "JASO MA"
Dette er tatt ut ifra" MC-Avisa" i Norge.

Fra : Georg Lorentzen

Dato : 22-04-04 14:09

Ok - så forstår jeg det sådan at hvis olien har standarden SF eller SG så er
den brugbar - uanset om det er til automobiler eller motorcykler
--
Georg

Fra : Claus Rittig

Dato : 24-04-04 21:02

"E J Skog" <ejskog@tiscali.no> skrev i en meddelelse
> Mange oljer er tilsatt antifriksjonsmidler.

"Mange" er noget af en overdrivelse!
Nævn lige 3.

Rittig

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 22-04-04 14:19

Nu søgte jeg lige lidt på Google, og der var bl.a. flg. link:
http://motorcycleinfo.calsci.com/Oils1.html

Et stykke nede på siden står der lidt om MC-olier og der er vist noget med
nogle additiver.....

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 22-04-04 14:29

Og dette: http://www.yft.org/tex_vfr/tech/oil.htm

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-04 19:24

Ronni skrev i meddelelsen ...
>Hej gruppe!
>First-hand experience preferred

BSA B33, ohh det er længe siden, men vel en 15-20.000 km (Gad nok vide om
der var noget der hed MC-olie dengang ?)
Yamaha XS850, omkring 25.000 km
Honda VTR1000F, indtil videre 5.000 km*

* kørte de første 3.000 km med den olie, der var på cyklen ved køb, hvilket
nu nok var lidt naivt :-|

mvh
Orla

Fra : Georg Lorentzen

Dato : 23-04-04 10:19

> BSA B33, ohh det er længe siden, men vel en 15-20.000 km (Gad nok vide om
> der var noget der hed MC-olie dengang ?)
> [...]

På den måde kan man vist ikke argumentere - altså ud fra devisen "sådan
har vi altid gjort" - der er nemlig sket noget siden farfar fik sin første
mc!

Ud fra de forskellige artikler som er kommet på banen tør jeg konkludere at:

Indtil standarden API SG, kunne olie frit bruges til både bil og mc! De
seneste standarder API SH og SJ er (i de fleste tilfælde) blevet tilsat
friktionsnedsættende additiver, som er skadelige for en mc-kobling. Derfor
skal man ikke anvende disse standarder til sin mc medmindre olien samtidigt
er påført den japanske JASO MA standard - hvis denne standard opfyldes er
der nemlig IKKE tilsat additiver til olien, men olien opfylder alene SH/SJ
standarden ud fra oliens egen kvalitet. Motorcykler af ældre dato, hvor
fabrikanten anbefaler API SE - SG, kan roligt købe alm. motorolie af denne
kvalitet da disse olier ikke er tilsat de skadelige additiver.

Mvh. Georg

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-04 12:01

Georg Lorentzen skrev i meddelelsen
<4088df77$0$310$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

>På den måde kan man vist ikke argumentere - altså ud fra devisen
"sådan
>har vi altid gjort" - der er nemlig sket noget siden farfar fik sin første
>mc!

Givet, men forklar mig hvorfor at jeg ikke har problemer på VTR'en

>De seneste standarder API SH og SJ er (i de fleste tilfælde) blevet tilsat
>friktionsnedsættende additiver, som er skadelige for en mc-kobling

Der er kun friktionsnedsættende additiver i hvis det udtrykkeligt står på
dunken !

Og når man så møder et tilfælde som Martins citat:

">Så er min DELO 10W-40 mc-olie ikke en mc-olie..

>Den opfylder følgende specifikationer:
>API SJ-EC/CF, ACEA A3/B3, Mercedes-Benz 229.1, VW 500 00 og 505 00."

hvor der helt klart er tale om "badge enginering", så bliver man jo bare
mere mistroisk. Havde der så bare stået BMW i stedet for Mercedes...... Delo
er givetvis ikke engang en dårlig olie, det er bare "motorolie" med en
MC-mærkat på !

mvh
Orla

Fra : Georg Lorentzen

Dato : 23-04-04 13:00

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted(hos)post.tele.dk> wrote in message

> Givet, men forklar mig hvorfor at jeg ikke har problemer på VTR'en

Som jeg forstår det - hvis du kører med API SG eller lavere standard vil du
ikke have problemer - det er måske forklaringen.

> Der er kun friktionsnedsættende additiver i hvis det udtrykkeligt står på
> dunken !

Det fremgår ikke at det SKAL stå på dunken af artiklen fra
http://ca-mc.dk/Tilbehor/Motorex/Motorex_olieteknik.htm#JASO%20MA
her ser det blot ud som om "ringere" olietyper er tilført additiver for at
opfylde SH/SJ standarden. Derimod SKAL der stå MA på en SH/SJ før du kan
være sikker på at der ikke er additiver i olien - iflg. artiklen, som jeg
læser den.

> [...]
Delo
> er givetvis ikke engang en dårlig olie, det er bare "motorolie" med en

Her er et tilfælde, hvor vi så, iflg. artiklen, skal forlange en JASO MA
certificering fordi olien er en API SJ standard. Hvis den ikke udtrykkeligt
har MA, er den ikke anbefalelsesværdig til mc'er!

> mvh
> Orla

---
Mvh. Georg

Fra : Georg Lorentzen

Dato : 23-04-04 13:27

> [...]
udtrykkeligt
> har MA, er den ikke anbefalelsesværdig til mc'er!

At alt ikke er så entydigt og ligetil ses måske af den Silkolene olie jeg
selv bruger. Den har anført API SG, og så er der jo ingen problemer - ingen
additiver med koblingsproblemer; og så har den alligevel indhentet en JASO
MA certificering :-/ det burde jo være helt unødvendigt??

---
Mvh. Georg

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-04 15:15

Georg Lorentzen skrev i meddelelsen
<4089054b$0$318$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

>Som jeg forstår det - hvis du kører med API SG eller lavere standard vil du
>ikke have problemer - det er måske forklaringen.

API SL Mobil syntS

Kunne end ikke drømme om at hælde API SG på noget som helst. Du kan ikke
engang få så ringe en olie i Brugsen/Kvicly

> [...]
>være sikker på at der ikke er additiver i olien - iflg. artiklen, som jeg

Der står ufatteligt meget vrøvl skrevet på papir og på internettet især.
Specielt når salgsafdelingen er forfatter

> [...]
>certificering fordi olien er en API SJ standard. Hvis den ikke udtrykkeligt
>har MA, er den ikke anbefalelsesværdig til mc'er!

Men stadig solgt som MC-olie, og endda en som mange har gode erfaringer
med....

mvh
Orla

Fra : Claus Rittig

Dato : 24-04-04 21:08

"Georg Lorentzen" <spam@lorentzen.dk> skrev i en meddelelse

> Som jeg forstår det - hvis du kører med API SG eller lavere standard vil
du
> ikke have problemer - det er måske forklaringen.

Ikke have problemer?!? SÅ ringe olie hælder du vel ikke på din højtydende
motorcykel, vel?

> [...]
> http://ca-mc.dk/Tilbehor/Motorex/Motorex_olieteknik.htm#JASO%20MA
> her ser det blot ud som om "ringere" olietyper er tilført additiver for at

Du skal passe på med at læne dig for meget op ad den gang salgsgas, i flere
europæiske lande anbefaler flere motorcykelproducenter motorolier til deres
motorcykler, som ifølge Motorex-salgstalen ikke må hældes på en motorcykel.
Kildekritik er en god ting.

> [...]
udtrykkeligt
> har MA, er den ikke anbefalelsesværdig til mc'er!

Hvorfor i alverden er den ikke det? Det virker da ellers fremragende.

Rittig

Fra : Georg Lorentzen

Dato : 25-04-04 10:24

Lad os nu ikke tale forbi hinanden. Hele denne diskussion begyndte med en
artikel fra en amerikansk undersøgelse, som sammenligner bil- og mcolie.
Konklusionen fra den undersøgelse var at der ikke er nogen påviselig
kvalitetsforskel på mc- og bilolier, ikke noget som retfærdiggør den store
prisforskel. - Men - desværre bliver der ikke i artiklen nævnt noget som
specifikt retter sig mod evt. koblingsproblemer - det var det jeg
efterlyste, og det er det jeg har "destileret" ud af de øvrige fremførte
artikler - altså også den fra Motorex. Min konklusion på
koblingsprobelemet - ud fra disse artikler - er så at hvis man sikrer sig at
der på olien står anført JASO MA, kan man roligt anvende olien, hvis den
iøvrigt svarer mindst til den API kvalitet, som mc-fabrikanten anbefaler i
instruktionsbogen. Hvorvidt man vil kalde API SG for noget bras er vel en
smags sag, der kører sikkert stadig en del - også højt(l)ydende - mc'er
rundt fra tiden før der var noget, der hed SH-SJ og SL, og for deres
vedkommende har mc-fabrikanten jo anbefalet SG - såå deet!
Georg

Fra : Martin Sørensen

Dato : 25-04-04 10:31

> [...]
> noget, der hed SH-SJ og SL, og for deres vedkommende har
> mc-fabrikanten jo anbefalet SG - såå deet!

Os der kører på cykler fra starten af 80'erne behøver skam heller ikke
at have så høje krav til oliens API-rating. Manualen til Secaen siger
API SE eller højere, og så dårlig olie tror jeg ikke man kan købe mere.
Det er nok lidt luksus at jeg hælder API SL olie på min.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : N/A

Dato : 22-04-04 21:07