Martin Leong wrote:
> Jeg har flere gange været ude for at motoren på min SV'er sætter ud når jeg
> kommer kørende og hurtigt slipper rullen og trækker koblingen. Det er også
> sket et par gange hvor jeg igen har taget koblingen og langsomt giver den
> gas igen.
Mener du at har startet den ved at /slippe/ koblingen igen?
Min satte ud nogle gange først på sæsonen pga. kondensvand i benzinen der
var kommet over vinteren. En enkelt sjat karburatorsprit løste problemet.
> Jeg tænkte om det måske kunne være fordi den kører med for lave
> rpm i tomgang, men har ikke noget kvalificeretr bud?
Værkstedsmanualen dikterer 1200-1400 RPM i tomgang (varm).
Omdrejningstælleren er næppe vanvittigt præcis, men min går stabilt når
den viser ca. 1200.
Hvis motoren er kold, og du tager chokeren fra den for tidligt, dør den
nemt lige når du lukker gassen, fordi den går meget magert på
tomgangsdyserne ved højere RPM. Det er normalt.
Hvis alt andet fejler, hvornår har den været synkroniseret?
Synkronisering går ud på at justere karburatorerne så cylindrene trækker
præcist lige meget i tomgang. Det får den til at kunne gå jævnt ved lidt
lavere tomgangs RPM. Det officielle justeringsinterval er 18kkm.
Det gør nok ikke en kæmpe forskel, med mindre den er meget ude af sync.
VH
Flemming Nyboe
www.dfmc.dk/flemming_nyboe