Uundværligt værktøj for hjemmeskrueren
Fra : Martin Sørensen

Dato : 21-04-04 20:12

Fandt lige denne:
http://aldi.dk/OFFER_DK/OFFER_17/OFF20.HTM

Et multimeter er uundværligt til hjemmeskrueri, og til den pris behøver
man heller ikke være øm over for den.

Jeg har lige købt et idag, og det er rimelig fornuftig kvalitet, og kan
fint benyttes til at kontrollere batterispænding, tjekke el-net osv.
MC-skrueri kræver ikke Fluke-kvalitet.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : wheeler

Dato : 21-04-04 20:29

Martin Sørensen wrote:

> [...]

> Jeg har lige købt et idag, og det er rimelig fornuftig kvalitet, og kan
> fint benyttes til at kontrollere batterispænding, tjekke el-net osv.

Ja, prisen frister, men Snabel ville aldrig købe det!

Wheeler

Fra : Hekto

Dato : 21-04-04 20:39

wheeler wrote:

> Ja, prisen frister, men Snabel ville aldrig købe det!

He .. he! ... NEJ!

Faktisk har jeg for nyeligen sendt een af hans regulatorer til Finland!
Det kunne gå hen og blive en hel exportartikkel!
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Martin Sørensen

Dato : 21-04-04 20:53

> Ja, prisen frister, men Snabel ville aldrig købe det!

Næh, men det er der jo heller ingen herinde der hedder.

Noget fint præcisionsinstrument er det jo nok ikke, men netop derfor kan
den ligge i garagen/i værktøjskassen uden at man er øm over for at svine
den til eller tabe den. Til de generelle opgaver hvor man har brug for
et multimeter til MC'en er præcision heller ikke så vigtigt.

Jeg kan tilføje at manualen siger at præcisionen ved spændingsmåling er
+/- 0,5% +/- 2 cifre.
Måler man f.eks. 14,5 V på sit batteri, ved man derfor at den rigtige
spænding ligger mellem 14,41 V og 14,59 V. Det synes jeg er præcist nok
til det formål.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Steen Gruby

Dato : 21-04-04 22:02

On Wed, 21 Apr 2004 21:52:53 +0200, "Martin Sørensen"
<mos@laxity.invalid> wrote:

Hej.

>Næh, men det er der jo heller ingen herinde der hedder.

Desværre

> [...]
>Måler man f.eks. 14,5 V på sit batteri, ved man derfor at den rigtige
>spænding ligger mellem 14,41 V og 14,59 V. Det synes jeg er præcist nok

Jeg har testet sådan et par stykker, og nøjagtigheden er mere end OK
til MC elektro.
Der er kun een ting man skal passe på.
Når batteriet i nogen af de instrumenter synger på sidste vers viser
det forkert, og der er ikke umiddelbart noget der sladrer om hvorfor.
Så for at være sikker, så skift batteriet med jævne mellemrum, f.eks.
en gang om året afhængigt af hvor meget instrumentet anvendes.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 22-04-04 19:38

Hej Steen,

> Der er kun een ting man skal passe på.

.... og evt. størrelsen af indgangsmodstanden til spændingsmåling...

Jeg kender ikke instrumentet, men en strømkrævende spændingsmåling er en god
ting til MC-fejlfinding. Ellers man man godt risikere, at måle en
udgangsspænding og fejlagtigt dømme forbindelsen helt ok, selvom den blot
består af en afbrydelse og noget fugt/vand.

Hilsen
Lars
.... der til spændingsmålinger ved MC-fejlsøgning e.lign. mest stoler på
resultatet fra et shuntet- eller passivt-strømtrækkende voltmeter.

Fra : Steen Gruby

Dato : 22-04-04 20:06

On Thu, 22 Apr 2004 20:38:26 +0200, "Lars T. Thomsen"
<ltth00@acoustics.auc.brige> wrote:

Hej Lars.

> [...]
>udgangsspænding og fejlagtigt dømme forbindelsen helt ok, selvom den blot
>består af en afbrydelse og noget fugt/vand.

Jeg er enig, men det jeg ville påpege er, at jeg har truffet to af den
type instrumenter der viste galt pga. for lav intern batterispænding.
Da ikke er en indikator for status af den interne strømforsyning, kan
man godt blive snydt af det.
At man så kan blive snydt af andre ting også er en anden sag.
Det vigtigste ved al måling er som bekendt at kunne vurdere målingen,
og det er her de fleste fejl begås

>... der til spændingsmålinger ved MC-fejlsøgning e.lign. mest stoler på
>resultatet fra et shuntet- eller passivt-strømtrækkende voltmeter.

Enig igen, men da så dårlige instrumenter normalt ikke er til at
skaffe, kan man belaste med f.eks. en bremselyspære, og så måle over
den.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 22-04-04 22:06

Hej Steen,

> [...]
> man godt blive snydt af det.
> At man så kan blive snydt af andre ting også er en anden sag.

Ja, ved det! - Men det var jo også ment, som en ikke helt uvæsentlig
"opfølger" på din liste over ulemper og ikke myntet på dette specifikke
apparat. Blot som en generel påmindelse på, at kæmpe fordele og ulemper, ved
et givent instrument, sagtens kan bytte plads (f.eks. MC- vs. alm.
elektronik-fejlfinding).

> Det vigtigste ved al måling er som bekendt at kunne vurdere målingen,
> og det er her de fleste fejl begås

Ja, det er jeg helt enig med dig i!

> Enig igen, men da så dårlige instrumenter normalt ikke er til at
> skaffe, kan man belaste med f.eks. en bremselyspære, og så måle over
> den.

Læs igen: Shuntet voltmeter!

Hilsen
Lars

Fra : Martin Sørensen

Dato : 22-04-04 22:36

> Læs igen: Shuntet voltmeter!

I manualen står der 1MOhm indgangsmodstand, og målt med mit andet
multimeter, som går op til 200MOhm, så får jeg 0.999Mohm, så det er jo
så rigtigt som det kan være.

Men det er jo på en måde også et shuntet voltmeter, blot shuntet med en
1MOhm modstand.

Men jeg vil give jer ret i at man nok burde belaste en smule inden man
måler på en forbindelse, ellers opdager man ikke de dårlige
forbindelser.

Jeg kan komme med endnu et negativt kritikpunkt, nemlig at den ikke har
buzzer ved gennemgangstest. Det er rart at have, når man leder efter én
bestemt ledning i et bundt beskidte ledninger i et MC-ledningsnet.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Steen Gruby

Dato : 23-04-04 02:03

Hej Lars.

>Læs igen: Shuntet voltmeter!

Ja,ja, jeg er vågnet

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 23-04-04 16:00

Det belejligt passende subj. (omkring multimetre) bruger jeg lige til at
promovere at jeg netop har noteret mig at T-Hansen sælger den jævnligt
savnede spidse dorn der er beregnet til modhold indeni forgaffelbenet ved
adskillese (v. udskruning af bundskruen) for f.eks udskiftning af pakdåser!

Part#: 94700678
Pris: 99,-kr.

--
Armand

Fra : Martin Sørensen

Dato : 23-04-04 17:55

> [...]
> jævnligt savnede spidse dorn der er beregnet til modhold indeni
> forgaffelbenet ved adskillese (v. udskruning af bundskruen) for f.eks

'Det indtastede varenummer "94700678" blev ikke fundet.'

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 23-04-04 20:34

Martin Sørensen <mos@laxity.invalid> skrev i en

> 'Det indtastede varenummer "94700678" blev ikke fundet.'

Afskrevet og nu dobbelt-checket fra hard-copy kataloget! :-/

--
Armand.

Fra : Msp

Dato : 22-04-04 01:33

> [...]
> den til eller tabe den. Til de generelle opgaver hvor man har brug for
> et multimeter til MC'en er præcision heller ikke så vigtigt.

Jeg kan her tilføje, at jeg selv har et fra den lokale isenkræmmer og det
tog jeg for nogle år siden med på et elektronik-kursus hvor vi brugte nogle
meget dyre og kalibrerede B&O instrumenter, mit lille multimeter holdt sig
inden for samme tolerancer som de dyre.
Sååå .............. præcision eller ej, det er udemærket til mange opgaver
også de mere fintfølende.

mogens

Fra : Anders Houmark

Dato : 21-04-04 21:28

Martin Sørensen wrote:
> Fandt lige denne:
> http://aldi.dk/OFFER_DK/OFFER_17/OFF20.HTM

Fint tip, mange tak.. Fik ikke købt et sidst Aldi havde dem :)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk