/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Møtrik ved forreste kæde
Fra : Dennis


Dato : 21-04-04 17:55

Jeg troede lige at jeg ville skifte kædekit på min ER-5 men...
Det viste sig at møtrikken ved forreste tandhjul (motorakslen) satm.
sidder fast. Det føltes som om at momentnøglen er lige ved at bøje.
Den skulle efter Haynes være spændt med 125Nm åbenbart mere end jeg kan
trække samtidigt med at jeg holder bremsen nede (det er ligefør at det
har været nødvendigt at skifte underbukser pågrund af anstrengelserne).
Så var det at jeg kom i tanke om at i plejer at have masser af gode råd,
og sådan nogle kan jeg godt bruge lige nu
Hvordan plejer i at løsne sådan en genstridig møtrik ???

--
Mvh.

Dennis
mail: dler00 "at" control.auc.dk


 
 
Magne Vingsand (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Magne Vingsand


Dato : 21-04-04 18:03


"Dennis"
Jeg troede lige at jeg ville skifte kædekit på min ER-5 men...
Det viste sig at møtrikken ved forreste tandhjul (motorakslen) satm.
sidder fast.
Hvordan plejer i at løsne sådan en genstridig møtrik ???

Prøv med en luftdrevet muttertrekker.

--
Magne Ténéré/Endupamp



Hekto (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 21-04-04 18:28

Magne Vingsand wrote:

> "Dennis"
> Jeg troede lige at jeg ville skifte kædekit på min ER-5 men...
> Det viste sig at møtrikken ved forreste tandhjul (motorakslen) satm.
> sidder fast.
> Hvordan plejer i at løsne sådan en genstridig møtrik ???
>
> Prøv med en luftdrevet muttertrekker.
>

- eller prøv at lade nøglen støde an mod stellet, og skub cyklen
frem/tilbage, så den løsner møtrikken på den måde.


--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Dennis (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Dennis


Dato : 21-04-04 18:06


> Prøv med en luftdrevet muttertrekker.

Det har jeg desværre ikke adgang til.

Dennis

Dennis (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Dennis


Dato : 21-04-04 18:22


> Kjør til en bensinstasjon el.l. og lån en. Etter å ha løsnet mutteren
> kan du stramme den passe godt til, kjøre heim og fortsette jobben.

Det er da en mulighed
Så er spørgsmålet bare om der er et sted i Aalborg og omegn hvor de har
sådan en ?

Dennis

Dennis (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Dennis


Dato : 21-04-04 18:40


>
> - eller prøv at lade nøglen støde an mod stellet, og skub cyklen
> frem/tilbage, så den løsner møtrikken på den måde.
>

Skide god ide, jeg kan bare ikke få den til at løsne sig
Det er vel tilfældigvis ikke links-gevind så jeg bare har spændt endnu
mere

Dennis

Steen Gruby (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 21-04-04 19:39

On Wed, 21 Apr 2004 19:40:25 +0200, Dennis <bugoff@cybercity.dk>
wrote:

Hej Dennis.
>
>Skide god ide, jeg kan bare ikke få den til at løsne sig
>Det er vel tilfældigvis ikke links-gevind så jeg bare har spændt endnu
>mere
>
Ikke for noget, men er der låseblik på bag møtrikken og har du husket
at åbne det?


--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Dennis (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Dennis


Dato : 21-04-04 20:00

Steen Gruby <oz9zi@(AT)gruby.dk> writes:

> Ikke for noget, men er der låseblik på bag møtrikken og har du husket
> at åbne det?

Yes, den er banket flad, og har været det lige fra starten. (Jeg har
en hang til manualer, så jeg havde kigget i Haynes før jeg begyndte)

Dennis

Steen Gruby (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 21-04-04 20:06

On 21 Apr 2004 20:59:57 +0200, Dennis <dler00TIL@control.auc.dk>
wrote:

Hej Dennis.
>
>Yes, den er banket flad, og har været det lige fra starten. (Jeg har
>en hang til manualer, så jeg havde kigget i Haynes før jeg begyndte)
>
Luftnøgle.


--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Claus Rittig (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 21-04-04 20:15

"Steen Gruby" <oz9zi@(AT)gruby.dk> skrev i en meddelelse
news:vfhd80thm8rg0h4qsgpnargmhk40kfkctg@4ax.com...
> On 21 Apr 2004 20:59:57 +0200, Dennis <dler00TIL@control.auc.dk>
> wrote:

> >Yes, den er banket flad, og har været det lige fra starten. (Jeg har
> >en hang til manualer, så jeg havde kigget i Haynes før jeg begyndte)

> Luftnøgle.

Kig forbi Klarup en af dagene, så skal den nok komme løs.

Rittig
(Klarup. Med luftnøgle.)




Dennis (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Dennis


Dato : 21-04-04 20:38

"Claus Rittig" <ClausFUCKSPAMRittig@Hotmail.Com> writes:


> Kig forbi Klarup en af dagene, så skal den nok komme løs.
>

Tak for tilbudet, men jeg får desværre ikke tid til at "lege"
mekaniker før weekenden, og der skal jeg til Århus. Så jeg regner med at min
svigerfar må vise hvad han dur til i weekenden

Ellers mange tak for tilbuldet.

Dennis

Thomas Buus Andersen (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 21-04-04 18:45

Dennis wrote:
> Jeg troede lige at jeg ville skifte kædekit på min ER-5 men...
> Det viste sig at møtrikken ved forreste tandhjul (motorakslen) satm.
> sidder fast. Det føltes som om at momentnøglen er lige ved at bøje.
> Den skulle efter Haynes være spændt med 125Nm åbenbart mere end jeg
> kan trække samtidigt med at jeg holder bremsen nede (det er ligefør
> at det har været nødvendigt at skifte underbukser pågrund af
> anstrengelserne). Så var det at jeg kom i tanke om at i plejer at
> have masser af gode råd, og sådan nogle kan jeg godt bruge lige nu
> Hvordan plejer i at løsne sådan en genstridig møtrik ???

Du kan vel starte med at sætte den i gear så du er fri for at holde bremsen
inde???

Og så få en til at holde cyklen mens du forlænger din momentnøgle med et
rør?

Thomas



Hekto (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 21-04-04 20:13

Thomas Buus Andersen wrote:

> Dennis wrote:
>
>>Jeg troede lige at jeg ville skifte kædekit på min ER-5 men...
>>Det viste sig at møtrikken ved forreste tandhjul (motorakslen) satm.
>>sidder fast. Det føltes som om at momentnøglen er lige ved at bøje.
>>Den skulle efter Haynes være spændt med 125Nm åbenbart mere end jeg
>>kan trække samtidigt med at jeg holder bremsen nede (det er ligefør
>>at det har været nødvendigt at skifte underbukser pågrund af
>>anstrengelserne). Så var det at jeg kom i tanke om at i plejer at
>>have masser af gode råd, og sådan nogle kan jeg godt bruge lige nu
>>Hvordan plejer i at løsne sådan en genstridig møtrik ???
>
>
> Du kan vel starte med at sætte den i gear så du er fri for at holde bremsen
> inde???
>
> Og så få en til at holde cyklen mens du forlænger din momentnøgle med et
> rør?

Nu skal man lige vare sig for at lade gearkassen tage hele belastningen,
hvis det sidder så fast! Det samme gælder hvis man bare hamrer løs på
den med en luftnøgle.


--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Moller (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 21-04-04 18:45

Dennis wrote:
> Jeg troede lige at jeg ville skifte kædekit på min ER-5 men...
> Det viste sig at møtrikken ved forreste tandhjul (motorakslen) satm.
> sidder fast. Det føltes som om at momentnøglen er lige ved at bøje.
> Den skulle efter Haynes være spændt med 125Nm åbenbart mere end jeg kan
> trække samtidigt med at jeg holder bremsen nede (det er ligefør at det
> har været nødvendigt at skifte underbukser pågrund af anstrengelserne).
> Så var det at jeg kom i tanke om at i plejer at have masser af gode råd,
> og sådan nogle kan jeg godt bruge lige nu
> Hvordan plejer i at løsne sådan en genstridig møtrik ???

   Nu spørger jeg nok dumt, men er er det stykke låseblik, eller split
eller andet du har glemt at fjerne ?

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S
"http://www.dfmc.dk/Lars_Molnit"

Dennis (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Dennis


Dato : 21-04-04 18:47


> Du kan vel starte med at sætte den i gear så du er fri for at holde
> bremsen inde???
>
> Og så få en til at holde cyklen mens du forlænger din momentnøgle med
> et rør?

Spørgsmålet er om gearet kan holde den ?
Hvad angår det med at forlænge momentnøglen, så har jeg desværre heller
ikke noget rør. Jeg må nok se det i øjnene at det åbenbart ikke bliver
idag

Dennis

Dennis (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Dennis


Dato : 21-04-04 18:56


>    Nu spørger jeg nok dumt, men er er det stykke låseblik, eller
>    split
> eller andet du har glemt at fjerne ?

Der er en "låseskive" som jeg har rettet ud, så den skulle ikke være i
vejen.

Dennis

Dennis (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Dennis


Dato : 21-04-04 19:03


> Alternativet til et rør kan være et 10-turs klippekort til
> træningscentret i Haraldslund motionscenter :)))))

LOL, det har jeg tænkt på.
Men på den anden side, hvad kan du forvente af en der sidder foran en pc
dagen lang for at få lavet sit special færdig.
Spøg til side, da jeg tog godt fat blev jeg ærlig talt lidt nervøs for
momentnøglen, da det føltes som om den gav sig lidt. Men det er jo nok
bare indbildning

Dennis

Dennis (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Dennis


Dato : 21-04-04 19:13


> Ja 125Nm er jo ingenting hvis bare momentnøglern er en god halv meter
>

Så må det være armene det er galt med for den er en "god halv meter"
Damn, så må jeg lave armbøjninger mens jeg sidder foran pc'en, så jeg
kan få løsnet den møtrik.

Dennis

Dennis (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Dennis


Dato : 21-04-04 19:21


> Man bruger ikke en momentnøgle til at løsne med, og især ikke når det
> sidder så stramt. Nu kan du ihvertfald ikke regne med at den passer
> længere.

Hvis momentnøglen kan gå op til 210 Nm så burde den vel også gerne kunne
holde til at løsne en møtrik eller er der noget jeg fuldstændigt har
misforstået ?

Dennis

Dennis (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Dennis


Dato : 21-04-04 19:33


> Hvis møtrikken sidder så stramt trækker du formentlig også med mere
> end 210 Nm. Det kan du jo enten se eller høre alt efter om det er en
> momentnøgle med viser eller om det er kliktypen.
>
> Du bør ikke bruge momentnøglen til det.

Det er klik typen, og jeg hørte den ikke sige klik på noget tidspunkt.
For når den siger klik skal man jo stoppe med at spænde/løsne

Dennis

Michal (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Michal


Dato : 21-04-04 20:16

On Wed, 21 Apr 2004 18:55:01 +0200, Dennis wrote:
> Jeg troede lige at jeg ville skifte kædekit på min ER-5 men...
> Det viste sig at møtrikken ved forreste tandhjul (motorakslen) satm.
> sidder fast. Det føltes som om at momentnøglen er lige ved at bøje.
> Den skulle efter Haynes være spændt med 125Nm åbenbart mere end jeg kan
> trække samtidigt med at jeg holder bremsen nede (det er ligefør at det
> har været nødvendigt at skifte underbukser pågrund af anstrengelserne).
> Så var det at jeg kom i tanke om at i plejer at have masser af gode råd,
> og sådan nogle kan jeg godt bruge lige nu
> Hvordan plejer i at løsne sådan en genstridig møtrik ???

Har du prøvet at smide noget WD40 på, og lade det stå noget tid?

--
Venlig Hilsen
Michal
Den nysgerrige på DT175 '96

wheeler (21-04-2004)
Kommentar
Fra : wheeler


Dato : 21-04-04 20:26

Michal wrote:

> On Wed, 21 Apr 2004 18:55:01 +0200, Dennis wrote:
>> Jeg troede lige at jeg ville skifte kædekit på min ER-5 men...
>> Det viste sig at møtrikken ved forreste tandhjul (motorakslen) satm.
>> sidder fast. Det føltes som om at momentnøglen er lige ved at bøje.
>> Den skulle efter Haynes være spændt med 125Nm åbenbart mere end jeg kan
>> trække samtidigt med at jeg holder bremsen nede (det er ligefør at det
>> har været nødvendigt at skifte underbukser pågrund af anstrengelserne).
>> Så var det at jeg kom i tanke om at i plejer at have masser af gode råd,
>> og sådan nogle kan jeg godt bruge lige nu
>> Hvordan plejer i at løsne sådan en genstridig møtrik ???

Varm den rødglødende med en bundsenbrænder/campinggas fra silva e.lign.
sted

Wheeler
VFR 750F
TDR 125R



Claus Rittig (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 21-04-04 20:36

"wheeler" <Bernhard_wheelerxxxx@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:c66ht4$18o$1@abbeden.bunk.cc...
> Michal wrote:

> Varm den rødglødende med en bundsenbrænder/campinggas fra silva e.lign.
> sted

Og læg derefter mærke til hvordan hærdningen efterfølgende er væk fra
udgangsakslen...
Det ville jeg nok ikke gøre.

Rittig



Armand (22-04-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-04-04 17:47


Claus Rittig <ClausFUCKSPAMRittig@Hotmail.Com> skrev i en
news:c66icp$6kv$1@news.dansketelecom.com...
> "wheeler" <Bernhard_wheelerxxxx@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:c66ht4$18o$1@abbeden.bunk.cc...
> > Michal wrote:
>
> > Varm den rødglødende med en bundsenbrænder/campinggas fra silva e.lign.
> > sted
>
> Og læg derefter mærke til hvordan hærdningen efterfølgende er væk fra
> udgangsakslen...

- - - - og blokken/gearkassens omkringværende aluminium nærmest løber hen af
gulvet (rødglødende jern = ~1000° og aluminium smelter (pludseligt) ved ca.
650°!) - For slet ikke at tale om pakdåsen inde bag tandhjulet og ledninger
til tænding og frigearslampe =

--
Armand.



Ukendt (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-04-04 20:39




> >> Hvordan plejer i at løsne sådan en genstridig møtrik ???
>
> Varm den rødglødende med en bundsenbrænder/campinggas fra silva e.lign.
> sted


Uden at varme den pakdåse der er lige bagved alt for meget.

Nej, brug en luftnøgle.

Hygge PD CBR1100 hvis foreste tandhjul mærkelig nok kun skal spændes 55Nm



Dennis (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Dennis


Dato : 21-04-04 20:40

Bernhard_wheelerxxxx@hotmail.com (wheeler) writes:


> Varm den rødglødende med en bundsenbrænder/campinggas fra silva
> e.lign. sted

Hvad med motor og lignende det vil ikke tage skade ?

Dennis (som må vente til weekenden)

Claus Rittig (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 21-04-04 21:59

"Dennis" <dler00TIL@control.auc.dk> skrev i en meddelelse
news:uzn9515od.fsf@control.auc.dk...
> Bernhard_wheelerxxxx@hotmail.com (wheeler) writes:

> > Varm den rødglødende med en bundsenbrænder/campinggas fra silva
> > e.lign. sted
>
> Hvad med motor og lignende det vil ikke tage skade ?

Jo, medmindre du er meeeeget, meeeeeget forsigtig. Men så hjælper det nok
heller ikke

Rittig



Kai Harrekilde-Peter~ (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 21-04-04 21:43

Dennis <bugoff@cybercity.dk> writes:

> Jeg troede lige at jeg ville skifte kædekit på min ER-5 men...
> Det viste sig at møtrikken ved forreste tandhjul (motorakslen) satm.
> sidder fast. Det føltes som om at momentnøglen er lige ved at bøje.
^^^^^^^^^^^^
Gå og vask det mund med sæbe!

Du må aldrig bruge en momentnøgle til at løsne med.

Som andre har foreslået: trykluft, slagskruetrækker, 1. eller 2. gear,
en skruetrækker i kæden så den ikke kan dreje rundt...



--Kai

Dennis (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Dennis


Dato : 21-04-04 23:58

Kai Harrekilde-Petersen <khp@harrekilde.dk> writes:


> Gå og vask det mund med sæbe!
>
> Du må aldrig bruge en momentnøgle til at løsne med.
>
> Som andre har foreslået: trykluft, slagskruetrækker, 1. eller 2. gear,
> en skruetrækker i kæden så den ikke kan dreje rundt...

Nu har jeg hørt flere gange at man ikke må bruge en momentnøgle til at
løsne med. Hvorfor må man så bruge den til at spænde med ???
Det er da den samme kraft der skal bruges så vidt jeg ved.
Og så længe at den ikke har sagt "klik" altså nået til det moment den
er sat til (max i dette tilfælde) så kan den vel ikke tage skade ?

Som i nok kan se har jeg lidt svært ved at se forskellen på at løsne
og spænde, men jeg vil da gerne lære hvad der er der gør forskellen

(jeg ved godt at der skal lidt mere kraft til at løsne til at
starte med på grund af friktion, men når den nu ikke har sagt "klik")

Dennis

Martin Sørensen (22-04-2004)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 22-04-04 00:15

>> Du må aldrig bruge en momentnøgle til at løsne med.
> Nu har jeg hørt flere gange at man ikke må bruge en momentnøgle til at
> løsne med. Hvorfor må man så bruge den til at spænde med ???
> Det er da den samme kraft der skal bruges så vidt jeg ved.
> Og så længe at den ikke har sagt "klik" altså nået til det moment den
> er sat til (max i dette tilfælde) så kan den vel ikke tage skade ?

Nej, ikke hvis den er indstillet til rigtig omløbsretning. Hvis den er
korrekt indstillet, så tager den selvfølgelig ikke skade af det, hvis
den ikke er nået til klik-punktet.. Problemet er bare lige at huske det
med omløbsretningen.

Men hvorfor ikke bare bruge en topnøgle? Sådan en har de fleste vel, og
toppene har de jo allerede, ellers kunne de jo ikke bruge momentnøglen.

--
signing off.. Martin Sørensen



Dennis (22-04-2004)
Kommentar
Fra : Dennis


Dato : 22-04-04 06:57

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> writes:

>
> Men hvorfor ikke bare bruge en topnøgle? Sådan en har de fleste vel, og
> toppene har de jo allerede, ellers kunne de jo ikke bruge momentnøglen.

Momentnøglen har et noget længere håndtag
Og jeg har ikke lige noget rør til at ligge som jeg kan bruge sammen
med min topnøgle.

Hvad angår momentnøglen, så er det forholdsvist nemt at sikre sig at
omløbsretningen er rigtig når der er skralde i.

Dennis

Ukendt (22-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-04-04 19:35


Dennis skrev i meddelelsen <20040421185501.76b36e99.bugoff@cybercity.dk>...
> Det føltes som om at momentnøglen er lige ved at bøje.


Momentnøgler må ikke bruges til at løsne fastrustne eller genstridige
møtrikker ! Det står i instruktionen til nøglen. Selvom skralden kan stilles
til at løsne møtrikker eller bolte, så virker momentfunktionen _ikke_ i den
stilling, så Du har ingen ide om hvor hårdt at Du trækker Den
gennemgående aksel helt ude ved hovedet ødelægges let ved den slags brug, og
så er nøjagtigheden gået fløjten.

mvh
Orla

--
Mvh.

Dennis
mail: dler00 "at" control.auc.dk




Dennis (22-04-2004)
Kommentar
Fra : Dennis


Dato : 22-04-04 20:22

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted(hos)post.tele.dk> writes:


> Momentnøgler må ikke bruges til at løsne fastrustne eller genstridige
> møtrikker ! Det står i instruktionen til nøglen. Selvom skralden kan stilles
> til at løsne møtrikker eller bolte, så virker momentfunktionen _ikke_ i den
> stilling, så Du har ingen ide om hvor hårdt at Du trækker Den
> gennemgående aksel helt ude ved hovedet ødelægges let ved den slags brug, og
> så er nøjagtigheden gået fløjten.

Jeg kan godt følge det med at man ikke blive ved med at belaste efter
at den har klikket, men også kun der til. I min instruktion til nøglen
står der kun at man skal stoppe med at spænde efter at den har klikket
og ikke andet intet med at man ikke må løsne med den. Nu hvor du siger
det med at momenfunktionen ikke virker når man kører den modsatte vej,
så har du jo fuldstændigt ret, jeg har lige prøvet (det har jo ikke
nogen betydning siden den tilsyendladende allerede er blevet ødelagt).
Men jeg forstår så ikke hvorfor den har skralde samt mulighed for at
kører modsatte vej ???
Kunne det tænkes at den evt. var lavet sådan at momentfunktionen ikke
blev belastet når man løsnede ?
Det vil jo også forklarer at der ikke står noget om at man ikke må i
instruktionsbogen.

Dennis

Ib Jakobsen (23-04-2004)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 23-04-04 08:34

Dennis wrote:

> Nu hvor du siger
> det med at momenfunktionen ikke virker når man kører den modsatte vej,
> så har du jo fuldstændigt ret, jeg har lige prøvet (det har jo ikke
> nogen betydning siden den tilsyendladende allerede er blevet ødelagt).
> Men jeg forstår så ikke hvorfor den har skralde samt mulighed for at
> kører modsatte vej ???
> Kunne det tænkes at den evt. var lavet sådan at momentfunktionen ikke
> blev belastet når man løsnede ?
> Det vil jo også forklarer at der ikke står noget om at man ikke må i
> instruktionsbogen.

Hele debatten om emnet er nok forbundet med en hvis usikkerhed. Er momentnøglen af
den type hvor skraldehovedet vipper er der nok noget om snakken. Er det f.eks en
Britool kan man se direkte hvordan tingene virker. Bare tag så stjernen kysser
bomuld. Den skal bare bruges den "forkerte" vej. Det har jeg gjort i mange år. Og
ved kontrol har den ikke ændret sig. Og det med at momentnøgler kun virker i
spænderetningen kan man undre sig over. For hvordan spænder man så linksgevind?.


--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Torben Scheel (23-04-2004)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 23-04-04 09:49

"Dennis" <dler00TIL@control.auc.dk> wrote in message
news:un053es26.fsf@control.auc.dk...
> Jeg kan godt følge det med at man ikke blive ved med at belaste efter
> at den har klikket, men også kun der til. I min instruktion til nøglen
> står der kun at man skal stoppe med at spænde efter at den har klikket
> og ikke andet intet med at man ikke må løsne med den. Nu hvor du siger
> det med at momenfunktionen ikke virker når man kører den modsatte vej,
> så har du jo fuldstændigt ret, jeg har lige prøvet (det har jo ikke
> nogen betydning siden den tilsyendladende allerede er blevet ødelagt).
> Men jeg forstår så ikke hvorfor den har skralde samt mulighed for at
> kører modsatte vej ???
> Kunne det tænkes at den evt. var lavet sådan at momentfunktionen ikke
> blev belastet når man løsnede ?
> Det vil jo også forklarer at der ikke står noget om at man ikke må i
> instruktionsbogen.

Skraldefunktionen er bare praktisk, indtil møtrikken er på plads. Nogle
momentnøgler er SVJV uden - dem med analog skala og en viser. "Klik"-
funktionen skal virke begge veje - der findes linksgevind.

Men som du mener jeg også at normalt burde man kunne løsne med momentnøglen,
så længe den er justeret til max. moment. Men kun hvis møtrik/bolt ikke er
rustet fast - så det er nok en bedre idé at undgå belastningen på et dyrt
præcisionsværktøj.

Måske var det en idé at investere i en teleskophjulnøgle - den er billig
(men vist altid til 1/2" toppe). Den bedste løsning er selvf. at tage et
T-håndtag som andre har foreslået, så møtrikken bliver belastet jævnt -
eller en luftnøgle (husk at toppe til luftværktøj er kraftigere - alm. toppe
kan finde på at flække og ødelægge "alle tre dele" (mekker, top og møtrik)).

vh
--
Torben Scheel
http://dfmc.dk/default.asp?id=425



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408907
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste