Griner
Fra : Jake

Dato : 21-04-04 14:36

En lille griner fra www.honda.dk, fra specifikationen på den CBR 125 R:

Motor: 1-cylindret rækkemotor, vandkølet

Og nu er det jeg tænker ved mig selv: skal der ikke mere end et element
til at danne en række? Men okay det kunne selvfølgeligt have været
sjovere hvis de havde skrevet 1 cylindret V-motor

/Jake

Forøvrigt ser den ellers ud til at være et niftigt (og relativt billigt)
alternativ til folk med lille MC-kort

Fra : Armand

Dato : 21-04-04 18:54

Jake <jake@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en news:c65tc5$jol$1@sunsite.dk...
> [...]
> til at danne en række? Men okay det kunne selvfølgeligt have været
> sjovere hvis de havde skrevet 1 cylindret V-motor

- - - - - Eller en 1-cylindret stjernemotor :-/

Det kunne vel have været værre - Hvad med en 1-cylindret twin?
(som faktisk hár været fremstillet - á Y-formet plejlstang til to stempler
der løb i (godtnok)hver sin cylinder med fælles forbrændingskammer - á mrk:
TWN!)

--
Armand.

Fra : Asger Steffensen

Dato : 22-04-04 18:41

> [...]
> (som faktisk hár været fremstillet - á Y-formet plejlstang til to stempler
> der løb i (godtnok)hver sin cylinder med fælles forbrændingskammer - á

Det med dobbeltstemplede totaktere har Puch også gjort meget i i 50'erne.

Asger
ZX-10

Fra : Armand

Dato : 22-04-04 21:52

Asger Steffensen <ast@get2net.net.dk> skrev i en

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse

> Det med dobbeltstemplede totaktere har Puch også gjort meget i i 50'erne.

Jeg er ikke engang sikker på at TWN'en (á: Triumph Werke Nürnberg) er en
totagger :-/
Men omkring Puch's Totagger-dobbeltstempel er fidusen vist at man opnår en
længdeskylning á skylleporte i den ene cylinder og udstødning i den anden!

--
Armand.
(der lige vil konsultere Peter Henshaw's lille folder (á 450 sider!) om

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-04 08:14

Armand skrev i meddelelsen ...

> [...]
>længdeskylning á skylleporte i den ene cylinder og udstødning i den anden!

Jo TWN er totakt, men i modsætning til Puch vinder de ikke noget på
porttimingen, men får kun længdeskylningen. Puch'en er lidt genial på det
punkt.

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 23-04-04 15:59

Orla Pedersen <o.pedersen.torsted(hos)post.tele.dk> skrev i en

> Jo TWN er totakt, men i modsætning til Puch vinder de ikke noget på
> porttimingen, men får kun længdeskylningen. Puch'en er lidt genial på det
> punkt.

Jup!
Det var nu heller ikke meget der stod at læse i min MC-bibel
Som englænder anser PH TWN for at være Triumph(D), og den smule der stod at
læse befandt sig i en "Triumph"-klumme efter "Triumph"(GB)-klummen :-/
Til gengæld tildrog jeg mig den beskrivende engelske betegnelse for
konstruktionen: "Split-single"

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 23-04-04 09:54

"Jake" <jake@dkfritidmotorcykel.dk> wrote in message
> [...]
> til at danne en række? Men okay det kunne selvfølgeligt have været
> sjovere hvis de havde skrevet 1 cylindret V-motor

tsk, tsk. Det er da en stjernemotor.

vh