Martin Sørensen <mos@laxity.invalid> skrev i en
news:c66g48$1klp$1@news.cybercity.dk...
> >> ...........Justerer du kæden til manualens specifikationer, så
> >> er der taget højde for dette. Et generelt slup kan ikke opgives, for
> >> forskellige motorcykler har forskellig vandring på bagsvingeren.
> > Det er ellers min opfattelse at det netop er et generelt tal at
> > fabrikkerne bruger, og derfor, samt fordi at opgivelsen kan opfattes
> > forskelligt af den enkelte,
>
> Jeg kan ikke helt se hvordan man kan opfatte fabriksmålene forskelligt.
> I manualen til min mc står der præcist hvor man skal tjekke (ud for
> fælgen på baghjulet), og hvor meget frigangen må være. Det er endda
> illustreret på en tegning, så der ikke er ret meget at tage fejl af.
Mnjaeh :-/
Hvem har manualen og dermed den nøje beskrivelse, og vil man ikke kunne
forvirres over om et mål angives som udvendigt, indvendigt eller midte til
midte?
Og uanset hvad en manual siger, så ér kæden for stram hvis den sitrer,
hvorfor vil også ligesågodt kan tage dén med at den slanger sig med også -
Ergo: en jævnt hængende kæde er ikke at kimse af!
> Det kommer da helt an på hvem der kører på cyklen. Det vil jo give
> forskellige resultater med hhv. en 50kg tung fører og en 100kg tung
> fører. Men ok, den skal aldrig sitre, for så er den for stram. Det kan
> dog ikke generaliseres at en 'slangende' kæde betyder at den er for
> slap.
Jeg har hørt dét argument fra din mund før; men ansku lige hvor lidt
opstramning at bagsvingerens geometri har (beregn det evt.) under sine ca.
150 mm's vandring ved akslen- jeg vil påstå at man kører meget tæt på
middel-punktet (= á "på linie", hvor der over en større bevægelse nærmest
ikke foregår nogen opstramning!), hvadenten man er alene eller med to mand
på.
Og justerer man efter idealet med sig selv som eneste belastning vil kæden
givetvis kun blive slappere (á forbi middelpunktet) ved to personers
belastning :-|
> Det optimale er at den lige nøjagtigt er løs nok når
> tandhjul+bagsvingeraksel står på linje, og det kan man ikke se hvorvidt
> er tilfældet når en tilfældig person kører på cyklen. Det er sikkert
> fint nok så længe vedkommende kører lige ud på jævn vej, men f.eks. over
> et bump, så må kæden stadig ikke være for stram når den passerer det
> strammeste punkt.
Nu er forskellen mellem "sitre" og "slange" ikke noget med 1/10 mm's
opspænding til forskel, og hænger kæden i en jævn bue, vil den ikke kunne
"overspændes" p.g.a. indfjedrings opstrammende effekt!
> Kædeopspænding er derfor noget der er givet ud fra bagsvingerens
> geometri, og ikke noget rytter-afhængigt.
> Derfor tror jeg mere på manualens opgivelser.
> På en offroader/crosser med lang bagsvingervandring skal kæden f.eks.
> slange sig ret meget under ligeudkørsel, ellers går det da hurtigt galt,
> når den kører over bump. Jeg tror heller ikke at manualen til en DT125R
> siger at der skal være ca. 3 cm slup ligesom manualen til min XS400
> siger.
Måske nok.
Men for gademodeller rækker tricket fint!
> >> Som Hans skriver, så kan bagtandhjulet være ovalt. Prøv at sætte den
> >> på centerfod eller løfte baghjulet på anden vis. Så undersøger du
> >> kædens slaphed, mens du langsomt drejer baghjulet rundt og ser om du
> >> kan finde nogle stramme punkter. Kan du det, er bagtandhjulet ovalt,
> >> og så vil jeg nok råde dig til at skaffe et nyt kædekit.
> >
> > Samme fejlfinding kan skyldes at kæden er forstrukket, eller slidt,
> > over et antal led, som strammes op når de befinder sig på tandhjulet.
> > Derfor kræver inspektionen også at man vurderer om en given
> > slap/fast-rytme følger hjulets omdrejninger eller kædens bevægelse
>
> Det er vel ikke så vigtigt at vide om det er det ene eller andet. I
> begge tilfælde ville jeg skifte hele kædekittet.
Tandhjul slides ikke ovale eller excentriske, det er en leveringsmargen som
man i en vis grad kan være nød til at leve med. Derfor er det væsentligt at
pinpointe opstramnings-forårsageren (á skrot (kæde) eller godt nok
(tandhjulet))!
--
Armand.