Usikkerhed ved rullefelt
Fra : diablo de la velocid~

Dato : 21-04-04 10:23

Er der nogen som har erfaringer med, hvor stor sikkerheden (usikkerheden) er
ved forskellige rullefelter?

Der er naturligvis mange parametrer, som spiller ind ved målingen - f.eks.
vejret som umiddelbart er svært at gøre så meget ved -, men hvad kan man
generelt forvente som usikkerhedsmargin ved en sådan test? (+/- 5%, 10%,
måske mere) og hvor stor indflydelse har netop vejret på det?

Hørte om en, der fik målt den præcis samme motorcykel til hhv. 85 HK og 94
HK inden for samme år?!! Hvis der kan være stor stor usikkerhed, kan man
naturligvis stille spørgsmål ved om testen overhovedet er pengene værd og om
den kan sammenlignes på tværs af rullefelter?

Hvor kan man i øvrigt få testet sin MC i det nord-/midtjyske til fornuftige
penge? Og hvad skal man forvente det koster?

Cheers !!!

----

Major T.J. "King" Kong's words of wisdom
"Now boys I reckon this is it...nuclear combat toe to toe with the Ruskies."

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 21-04-04 10:33

> [...]
om
> den kan sammenlignes på tværs af rullefelter?

Imho kan du ikke bruge rullefelter til at få præcise hk-opgivelser.

Det du kan er, at måle to cykler op mod hinanden på samme felt, samme dag
ELLER

måle samme cykel på samme felt med diverse ændringer (luftfilter, dysning,
potte etc.) ELLER ISÆR

se hvordan forløbet på hk-kurven er henover omdrejningerne og se om der er
dyk på kurven.

Fra : Moller

Dato : 21-04-04 10:35

diablo de la velocidad wrote:

> Er der nogen som har erfaringer med, hvor stor sikkerheden (usikkerheden) er
> ved forskellige rullefelter?

   Den er Enorm... bare spørg Dennis herinde, hans blev målt til 94-96
heste hos Holtug MC ... 113-115 heste hos SPH, og 118 på TPT...

> [...]
> naturligvis stille spørgsmål ved om testen overhovedet er pengene værd og om
> den kan sammenlignes på tværs af rullefelter?

   NEJ... en rulning kan IKKE bruges til en skid sammenligning, da de ikke
blir kalibreret ind efter nogen faste regler eller noget, det eneste du
kan bruge til sammenligning er hvis begge maskiner rulles på samme felt,
samme dag inden for kort tid...

   Og at få rullet sin maskine er en meget misforstået ting, det er ikke
dine maks heste der er vigtigst, men hvordan resten af kurven ser ud...
altså hvor lige er den i det osv... sådan at man kan bedømme hvor
behagelig motorgangen er på den.

> Hvor kan man i øvrigt få testet sin MC i det nord-/midtjyske til fornuftige
> penge? Og hvad skal man forvente det koster?

   MC-hospitalet ligger da deroppe, og det er en person som ved hvad han
laver der gør det.

   prisen variere meget, og den påvirkes både af hvor meget feltet kan
registerer og hvor gode de er til at betjene det, samt rådgive ud fra
målingen derefter.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Armand

Dato : 21-04-04 19:13

Moller <news@molnit.com> skrev i en

> Den er Enorm... bare spørg Dennis herinde, hans blev målt til 94-96
> heste hos Holtug MC ... 113-115 heste hos SPH, og 118 på TPT...

Og var han taget ind forbi CAPS, ville han efter forlydende kunne have fået
en 200HK's måling

--
Armand.

Fra : Moller

Dato : 21-04-04 19:46

Armand wrote:

> Og var han taget ind forbi CAPS, ville han efter forlydende kunne have fået
> en 200HK's måling

   *LOL* Ja, harley heste det er den eneste enhed der dur :)

--
VH
Lars Molnit

Fra : anders majland

Dato : 21-04-04 20:09

> *LOL* Ja, harley heste det er den eneste enhed der dur :)

Er det dem der måles i dB ?

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 21-04-04 21:33

Moller <news@molnit.com> writes:

>    Den er Enorm... bare spørg Dennis herinde, hans blev målt til
> 94-96 heste hos Holtug MC ... 113-115 heste hos SPH, og 118 på TPT...

Så er det sikkert fordi de kører med forskellige korrektions faktorer.

Heinrich (Lydmuren) har en 4-5 forskellige standarder, som han kan
korrigere efter (blot noget man vælger i Jansberg's program), og det
giver en forskel på omkring 5-7 Hk på samme rulning (130-137hk).

Iøvrigt skal man være efter dem som ruller når de opgiver hk - SPH
rullede min R1 og opgav 133hk, men nær man kigger på kurverne er der
135hk! (sjovt nok havde jeg selv gættet på netop 135hk). Da jeg fik
den rullet om onsdagen efter hos Heinrich gav hans felt 136-137 hk.

> [...]
> det eneste du kan bruge til sammenligning er hvis begge maskiner
> rulles på samme felt, samme dag inden for kort tid...

Samme felt, ja. En del rullefelter har en vejrstation tilkoblet, så de
kan korrigere for temperatur og lufttryk, så jeg vil mene at man godt
kan sammenligne to kørseler med "lang" tid imellem rulningerne.

> [...]
> er ikke dine maks heste der er vigtigst, men hvordan resten af kurven
> ser ud... altså hvor lige er den i det osv... sådan at man kan bedømme

Moment-kurven ville jeg have sagt, men vi er grundlæggende enige.

--Kai

Fra : Moller

Dato : 21-04-04 23:30

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> Samme felt, ja. En del rullefelter har en vejrstation tilkoblet, så de
> kan korrigere for temperatur og lufttryk, så jeg vil mene at man godt
> kan sammenligne to kørseler med "lang" tid imellem rulningerne.

   Ja, det kunne vi jo se på målingerne hos SPH :) da der var ca. 1 års
mellemrum for mine 2 Bandit målinger.

> Moment-kurven ville jeg have sagt, men vi er grundlæggende enige.

   De viser det samme, men er lettere at se på momentkurven ja :)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 25-04-04 02:14

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> wrote in message

> [...]
> kan sammenligne to kørseler med "lang" tid imellem rulningerne.

> Moment-kurven ville jeg have sagt, men vi er grundlæggende enige.

Som en anden skriver så er en dynomåling næsten værdiløs hvis der ikke er
opgivet temperatur, lufttryk og luftfugtighed ved den dato og klokkeslettet
målingen blev foretaget. Og dette er jo noget man selv aflæser på sine ure.
Så kan man jo enten lave en korrigeret kurve eller blot omregne f.eks. max.
Hk værdien.

Jeg regner da tit og ofte på mange ting hvor temp., lufttryk og
luftfugtigheden, som for eks. i forbindelse med omdysning af karburatorer,
når man færdes højere eller varmere steder (f.eks. her i Thailand), eller
omdysning fra land til land.

Målinger fra det samme rullefelt, taget over lange perioder, vel år, kan så
sammenlignes med stor nøjagtighed.

Man kunne allerede for 30 år siden da brugen af rullefelter rigtig startede
se hvor enormt store forskelle der var de enkelte steder. Nu observering man
i bøger og artikler at der nogle gode fabrikater af rullefelter som giver
meget korrekte data.

Dengang Ågesen åbnede der ude i nærheden af Mimersgade for vel 20 - 25 år
siden var der jo introduktion af deres rullefelt, og da blev det efter hver
måling oplyst hvad topfarten var for den aktuelle motorcykel! Den slags kan
man jo ikke gøre på den måde, så jeg stod der lidt den søndag og rettede
deres oplysninger som jo var totalt forkerte/misforståede/fejlinformationer.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 25-04-04 17:01

"Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> writes:

> [...]
> Så kan man jo enten lave en korrigeret kurve eller blot omregne f.eks. max.

På alle andre standarder korrigerer man mod en standardværdi ( i dette
tilfælde i <tryk, fugtighed, temperatur>-tupple, men det er nu
ligemeget), så hvorfor så ikke her?

Nå, jeg tror nok vi er rasende enige i denne sag, vi udtrykker os blot
forskelligt.

--Kai

Fra : Freddy Lang

Dato : 21-04-04 10:39

> [...]
>
> Hvor kan man i øvrigt få testet sin MC i det nord-/midtjyske til
> fornuftige penge? Og hvad skal man forvente det koster?

Jeg tror ikke, der er to rullefelter, der måler ens. Da jeg fik min SV dyset
ind hos Kok MC i Holstebro, fik jeg den også rullet. 74.98 HK på baghjulet.
Det er så efterhånden halvandet år siden. For nylig fik jeg, i forbindelse
med et Åbent Hus-arrangement hos CVP i Horsens, lejlighed til at få den
rullet igen. Der er ikke foretaget nogen form for ændring af maskinen siden
første rulning, men denne gang var resultatet sølle 69.18 HK på hjul. Det
skal siges, at begge bænke er af mærket MJP, og begge bænke er til daglig
faststående, og er sandsynligvis kalibreret ordentligt ind. Alligevel er det
fanden til forskel, men jeg tør ikke sige om SV'en er blevet "slidt" rent
effektmæssigt i løbet af den mellemliggende tid.

Anyway, som en af mine bekendte sagde: "Få den rullet til TPT, det er
alligevel der, alle får deres maskiner rullet (på den samme bænk), så der er
resultaterne sammenlignelige." Og det har han jo på en måde ret i.

--
Freddy Lang
Suzuki SV 650 S-K1

Fra : diablo de la velocid~

Dato : 21-04-04 10:47

"diablo de la velocidad" <no@way.xx> skrev i en meddelelse
> Er der nogen som har erfaringer med, hvor stor sikkerheden (usikkerheden)
er
> ved forskellige rullefelter?

Tak for svarene.

Svarede præcist til mine forventninger - men det er nu også altid rart at få
bekræftet nogle fordomme

Fra : H. P. Holm

Dato : 21-04-04 11:12

"diablo de la velocidad" skrev:

> Tak for svarene.
>
> Svarede præcist til mine forventninger - men det er nu også altid rart at få
> bekræftet nogle fordomme

http://rydbergsmc.dk/ har åbent hus næste weekend, med pølsevogn, rullefelt
og prøvekørsel af Z750 og Z1000. Jeg kan ikke huske om det koster et symbolsk
beløb for at komme på rullefeltet (og være med i konkurrencen!), men der er
en god mulighed for en snak med mekanikerne og få svar på dine spørgsmål.

--
Hans

Fra : Steen Gruby

Dato : 21-04-04 13:50

On Wed, 21 Apr 2004 11:47:10 +0200, "diablo de la velocidad"
<no@way.xx> wrote:

Hej.

>Svarede præcist til mine forventninger - men det er nu også altid rart at få
>bekræftet nogle fordomme

Så er jeg ked af at måtte pille ved dem igen.

Jeg har for nylig set samme MC testet på to forskellige bænke, og hvis
der anvendes samme korrektionsfaktor på bænkene ligger de inden for 1
HK ved ca. 125 HK på hjulet, altså en forskel på mindre end 1%.
Problemet med de forskellige visninger skal føres tilbage til den
korrektion og den vejrstation der anvendes.
Nogle anvender SAE korrektionen og nogen anvender DIN.
Nogen har en vejrstation tilkoblet rullefeltet, andre anvender en
"fast" eller "sjusset" vejrkorrektion.
Og det er der forskellene ligger.
Det har ikke noget med rullefeltet at gøre, men med dem der betjener
det.
Hvis dem der betjener isenkrammet ved hvad de har med at gøre vil
visningen være meget ens.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 21-04-04 15:17

> [...]
> det.
> Hvis dem der betjener isenkrammet ved hvad de har med at gøre vil

I princippet ligegyldigt, for hvis man kan være næsten sikker på, at diverse
korrektionsfaktorer og/eller betjening ikke er ens, så er sammenligninger
ligegyldige.

Fra : Steen Gruby

Dato : 21-04-04 15:45

On Wed, 21 Apr 2004 16:17:10 +0200, "Henrik Steen Larsen"
<hsl@code12.dk> wrote:

Hej Henrik.

>I princippet ligegyldigt, for hvis man kan være næsten sikker på, at diverse
>korrektionsfaktorer og/eller betjening ikke er ens, så er sammenligninger
>ligegyldige.

Det er jeg ikke enig i.
Hvis rullefeltet har en automatisk vejrstation, og den anvendte
korrektion er opgivet, er sammenligning af målinger særdeles relevant.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 21-04-04 21:35

Hej Steen,

Steen Gruby <oz9zi@(AT)gruby.dk> writes:

> [...]
> der anvendes samme korrektionsfaktor på bænkene ligger de inden for 1
> HK ved ca. 125 HK på hjulet, altså en forskel på mindre end 1%.

Hvis det er min Retter du tænker på, så var tallet 135hk, tak

/PS: god bedring.

--Kai

Fra : Steen Gruby

Dato : 21-04-04 21:58

On Wed, 21 Apr 2004 20:34:55 GMT, Kai Harrekilde-Petersen
<khp@harrekilde.dk> wrote:

Hej Kai

>Hvis det er min Retter du tænker på, så var tallet 135hk, tak

Nå ja, der ka' du se hvor god min hukommelse er
Men hva' pokker - om det er 125 eller 135 HK i den ende er ikke så
vigtigt )
Det er vist kun for følelserne

>/PS: god bedring.

Jo tak - Jeg ser øm ud, og det er jeg også

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 21-04-04 11:11

"diablo de la velocidad" <no@way.xx> writes:

> [...]
> man naturligvis stille spørgsmål ved om testen overhovedet er pengene
> værd og om den kan sammenlignes på tværs af rullefelter?

Så må reglen vel være at det er det felt der måler mest der har ret
Ellers er jeg enig med de andre at felterne er bedst til at få stillet
knallerten rigtigt ind.

MC Hospitalet i Aars vil være et godt bud (http://www.mc-hospitalet.dk)

> Major T.J. "King" Kong's words of wisdom
> "Now boys I reckon this is it...nuclear combat toe to toe with the Ruskies."

Gentlemen! You can't fight in here - this is the WAR room!

--
Mikkel | It's hard being a drunk... It takes commitment!
motortosse.dk | E.H. - Bottom Live 2003

Fra : Armand

Dato : 21-04-04 18:32

Mikkel Christensen <mic@rrnord.invalid> skrev i en

> Så må reglen vel være at det er det felt der måler mest der har ret

Nix!
Landets eneste pålidelige rulning er den man selv har liggende i
inderlommen!

--
Armand.

Fra : anders majland

Dato : 21-04-04 15:06

> Hvor kan man i øvrigt få testet sin MC i det nord-/midtjyske til
> fornuftige penge? Og hvad skal man forvente det koster?

Bike-Shoppen, Viborg har åbent hus på fredag fra 18-23 m. prøvekørsler,
rullefelt og pølsevogn.

Fra : Morten Larsen

Dato : 21-04-04 18:35

> Der er naturligvis mange parametrer, som spiller ind ved målingen - f.eks.
> vejret som umiddelbart er svært at gøre så meget ved

Det kan man sagtens gøre noget ved

Det der er problemet med vejret og målingen, er lufttrykket
der hvor du får taget din måling. (har adgang til rullefelt til bil)

Hvis du får lavet en måling af en dygtig mand, så ringer han til
dmi så snart målingen er færdig - får det nøjagtige lufttryk i
det område du er, og tager det med i sin beregning, hvis han kan
finde ud af det.

Det er ikke småting lufttrykket kan gøre ved en måling, så
hvis ikke det er med i beregningen, er den i min øjne værdiløs.

Morten

Fra : Jack Jensen

Dato : 21-04-04 18:53

"Morten Larsen" <mortenlarsenNOSPAM@NOSPAM.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Det er ikke småting lufttrykket kan gøre ved en måling, så
> hvis ikke det er med i beregningen, er den i min øjne værdiløs.
>
> Morten

Som det er sagt før er det kun momentkurven, der er interessant.
Jo mere jævn den stiger - uden tilbageløbshuller - jo bedre.

Mvh
Jack
VFR750F
www.vfr.dk

Fra : Armand

Dato : 21-04-04 20:25

Jack Jensen <Mr. VFR@mail.dk> skrev i en

> [...]
>
> Som det er sagt før er det kun momentkurven, der er interessant.
> Jo mere jævn den stiger - uden tilbageløbshuller - jo bedre.

NIX!

Det er min ubetingede erfaring at motoren faktisk føles bedst kørende og
ikke til at kvæle hvis man befinder sig i et forekommende "tilbageløbshul".
Årsagen er simpel:
I sådant tilfælde vil drejningsmomentet stige i takt med at motoren taber
omdrejninger (op ad bakke?)
Så et svagt fald over de par tusinde rpm man oftest befinder sig i under
marchfart er langt bedre end en kurve der stiger jævnt!

Noget andet er at et sådant hul også vil kunne spores på effekt-kurven, og
dét vil føles som et hul i accelerationen; men hvis det som ideelt befinder
sig ~4.000rpm vil det alligevel befinde sig uden for det område hvor man
oftest accelererer hårdest!

--
Armand.

Fra : H. P. Holm

Dato : 21-04-04 23:16

Armand skrev:

[Momentkurver]
> Det er min ubetingede erfaring at motoren faktisk føles bedst kørende og
> ikke til at kvæle hvis man befinder sig i et forekommende "tilbageløbshul".

Helt enig!
<http://hpholm.dk/images/z_kurver.gif> - Kawasaki Zephyr 750 rulning i
højeste gear. - Den første stigning fra 40-70 km/t er rigelig til at
rykke fra personbiler på vej ud af bymæssig bebyggelse, og den anden
er suveræn til hurtige overhalinger. Den er altid klar til action,
uden at man skal fumle med at geare ned.

--
Hans

Fra : Armand

Dato : 22-04-04 19:03

H. P. Holm <hpholm@adresse.invalid> skrev i en
> Armand skrev:
>
> [Momentkurver]
>
> Helt enig!
> <http://hpholm.dk/images/z_kurver.gif> - Kawasaki Zephyr 750 rulning i
> højeste gear.

Dén momentkurve elsker jeg bare!
Hvis man ligger og luller ved 90' med to mand på er jeg sikker på at man vil
føle at motoren nærmest står på "auto"!
Dog lidt trist lavt omdrejningstal at have tilbageløbs-hullet (tm by jack)
ved, men på den anden måde så borgrer dén momentkurve for at man gearer
relativt vildt op så man bedre udnytter tilbageløbs-effekten (nyt ord!) ved
de hastigheder (måske
ligefrem 130, hvilket det hurtigt kan blive til!) man normalt cruiser ved
uden at motoren vil føles kvalt derved.
Det vil til gengæld gå ud over højgears-accelerationen ved samme hastighed,
men helt død er og bliver Zephyr'en vel ikke!?

--
Armand.

Fra : H. P. Holm

Dato : 23-04-04 12:24

Armand skrev:

> Dén momentkurve elsker jeg bare!
> Hvis man ligger og luller ved 90' med to mand på er jeg sikker på at man vil
> føle at motoren nærmest står på "auto"!

Den er belastet med en 120 kg mand til daglig, men der kan sagtens
læsses 100 kg mere på, uden den bliver kvalt. Gearingen er lavet til
sjov og spas fra fabrikken (19 km/t pr. 1000 rpm i topgear) og der er
masser af overskudskraft op til cirka 170 km/t.

Til hurtig kørsel i venstre spor på langs i Jylland er den ikke særlig
velegnet, der er en "langbenet" motor som f.eks VFR Honda meget bedre!

--
Hans

Fra : Armand

Dato : 23-04-04 16:04

> [...]
> Til hurtig kørsel i venstre spor på langs i Jylland er den ikke særlig
> velegnet, der er en "langbenet" motor som f.eks VFR Honda meget bedre!

Og det er det jeg påstår at den sagtens kunne blive med en endog noget
højere gearing:
Hvis 90km's omdrejningerne skal flyttes op til den nye
130km's-motorvejslimit bliver det +45% - men dét virker helt uladsiggørligt
ud fra den beherskede 15:39 gearing som Zephyren har

--
Armand.

Fra : H. P. Holm

Dato : 24-04-04 04:52

Armand skrev:

> [...]
> 130km's-motorvejslimit bliver det +45% - men dét virker helt uladsiggørligt
> ud fra den beherskede 15:39 gearing som Zephyren har

Du glemmer også at tage hestekræfterne med i overvejelserne. De cirka
35hk ved 5000 rpm er rigeligt omkring 90km/t, og rækker muligvis lige
akkurat til 130km/t - men ved en 45% opgearing er der stadigvæk kun
40hk ved 5500 rpm, og det kommer til at knibe med at lave 143km/t ud
af dem indenfor overskuelig tid. - Det er en stor del af charmen ved
Zephyr, at den accelererer hurtigt i topgear, også når farten er over
130km/t.

Kawasaki GTR1000 med ~90HK på baghjulet er gearet nogenlunde som dit
forslag, til en teoretisk topfart på omkring 280, men den er altså
temmelig død i topgear ved 150km/t, hvis der kommer en smule modvind
eller en bakke. I hvert fald med mig på..!

--
Hans

Fra : Armand

Dato : 24-04-04 10:50

> [...]
> temmelig død i topgear ved 150km/t, hvis der kommer en smule modvind
> eller en bakke. I hvert fald med mig på..!

Nu er vi inde på det sædvanlige blanden sammen!

HK bruges til at accelerere og Nm bruges til at tage slæbet ved steady fart,
bakker og modvind! :-|

Uagtet at der næppe er noget der vil kunne slæbe en +50% gearing, så er det
klart at topgears-accelerationen vil lide under den lave (HK) ydelse ved
pågældende fart, mentanken var at momentet kunne være højt nok til at klare
diverse bakker uden væsentlig mer-gas, og at "tilbageløbshullet" ville
understøtte i disse tiulfælde.
Hvor stort et drejningsmoment lægger GTR for dagen ved 130 (som er
hastighedsområdet jeg rerferer til - p.g.a. den kommende
motorvejshastighed)?

--
Armand.

Fra : H. P. Holm

Dato : 24-04-04 17:13

Armand skrev:

> Nu er vi inde på det sædvanlige blanden sammen!
>
> HK bruges til at accelerere og Nm bruges til at tage slæbet ved steady fart,
> bakker og modvind! :-|

Egentlig burde man vel regne i KW nu om dage.

> Hvor stort et drejningsmoment lægger GTR for dagen ved 130 (som er
> hastighedsområdet jeg rerferer til - p.g.a. den kommende
> motorvejshastighed)?

Det bedste jeg lige kunne støve op med Google er kurverne på
<http://www.concours.org/se/TechnicalPages/dynoruns.htm> så der skal
regnes mellem mph og kmt, og fod-pund kontra Nm.
5000rpm må blive til 140kmt i topgear, og 60 ft-lbs på skalaen bliver
til 81,35 Nm ifølge et smart lille program i lommecomputeren.

Der kan muligvis skaffes en udskrift fra Rydbergs computer, men det
bliver ikke før mandag, der er travlt ved rullefeltet hele weekenden!

--
Hans

Fra : Jack Jensen

Dato : 22-04-04 15:29

> [...]
befinder
> sig ~4.000rpm vil det alligevel befinde sig uden for det område hvor man

Ja - det kan vi ikke blive uenige om

Mvh.
Jack
VFR750F