/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Usikkerhed ved rullefelt
Fra : diablo de la velocid~


Dato : 21-04-04 10:23

Er der nogen som har erfaringer med, hvor stor sikkerheden (usikkerheden) er
ved forskellige rullefelter?

Der er naturligvis mange parametrer, som spiller ind ved målingen - f.eks.
vejret som umiddelbart er svært at gøre så meget ved -, men hvad kan man
generelt forvente som usikkerhedsmargin ved en sådan test? (+/- 5%, 10%,
måske mere) og hvor stor indflydelse har netop vejret på det?

Hørte om en, der fik målt den præcis samme motorcykel til hhv. 85 HK og 94
HK inden for samme år?!! Hvis der kan være stor stor usikkerhed, kan man
naturligvis stille spørgsmål ved om testen overhovedet er pengene værd og om
den kan sammenlignes på tværs af rullefelter?

Hvor kan man i øvrigt få testet sin MC i det nord-/midtjyske til fornuftige
penge? Og hvad skal man forvente det koster?

Cheers !!!



----

Major T.J. "King" Kong's words of wisdom
"Now boys I reckon this is it...nuclear combat toe to toe with the Ruskies."




 
 
Henrik Steen Larsen (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Steen Larsen


Dato : 21-04-04 10:33

> Hørte om en, der fik målt den præcis samme motorcykel til hhv. 85 HK og 94
> HK inden for samme år?!! Hvis der kan være stor stor usikkerhed, kan man
> naturligvis stille spørgsmål ved om testen overhovedet er pengene værd og
om
> den kan sammenlignes på tværs af rullefelter?

Imho kan du ikke bruge rullefelter til at få præcise hk-opgivelser.

Det du kan er, at måle to cykler op mod hinanden på samme felt, samme dag
ELLER

måle samme cykel på samme felt med diverse ændringer (luftfilter, dysning,
potte etc.) ELLER ISÆR

se hvordan forløbet på hk-kurven er henover omdrejningerne og se om der er
dyk på kurven.



Moller (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 21-04-04 10:35

diablo de la velocidad wrote:

> Er der nogen som har erfaringer med, hvor stor sikkerheden (usikkerheden) er
> ved forskellige rullefelter?

   Den er Enorm... bare spørg Dennis herinde, hans blev målt til 94-96
heste hos Holtug MC ... 113-115 heste hos SPH, og 118 på TPT...

> Hørte om en, der fik målt den præcis samme motorcykel til hhv. 85 HK og 94
> HK inden for samme år?!! Hvis der kan være stor stor usikkerhed, kan man
> naturligvis stille spørgsmål ved om testen overhovedet er pengene værd og om
> den kan sammenlignes på tværs af rullefelter?

   NEJ... en rulning kan IKKE bruges til en skid sammenligning, da de ikke
blir kalibreret ind efter nogen faste regler eller noget, det eneste du
kan bruge til sammenligning er hvis begge maskiner rulles på samme felt,
samme dag inden for kort tid...

   Og at få rullet sin maskine er en meget misforstået ting, det er ikke
dine maks heste der er vigtigst, men hvordan resten af kurven ser ud...
altså hvor lige er den i det osv... sådan at man kan bedømme hvor
behagelig motorgangen er på den.

> Hvor kan man i øvrigt få testet sin MC i det nord-/midtjyske til fornuftige
> penge? Og hvad skal man forvente det koster?

   MC-hospitalet ligger da deroppe, og det er en person som ved hvad han
laver der gør det.

   prisen variere meget, og den påvirkes både af hvor meget feltet kan
registerer og hvor gode de er til at betjene det, samt rådgive ud fra
målingen derefter.

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S
"http://www.dfmc.dk/Lars_Molnit"

Armand (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-04-04 19:13


Moller <news@molnit.com> skrev i en
news:4086402e$0$128$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> diablo de la velocidad wrote:
>
> > Er der nogen som har erfaringer med, hvor stor sikkerheden
> > (usikkerheden) er ved forskellige rullefelter?
>
> Den er Enorm... bare spørg Dennis herinde, hans blev målt til 94-96
> heste hos Holtug MC ... 113-115 heste hos SPH, og 118 på TPT...

Og var han taget ind forbi CAPS, ville han efter forlydende kunne have fået
en 200HK's måling

--
Armand.




Moller (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 21-04-04 19:46

Armand wrote:


> Og var han taget ind forbi CAPS, ville han efter forlydende kunne have fået
> en 200HK's måling

   *LOL* Ja, harley heste det er den eneste enhed der dur :)

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S
"http://www.dfmc.dk/Lars_Molnit"

anders majland (21-04-2004)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 21-04-04 20:09

>> Og var han taget ind forbi CAPS, ville han efter forlydende kunne
>> have fået en 200HK's måling
>
> *LOL* Ja, harley heste det er den eneste enhed der dur :)

Er det dem der måles i dB ?


--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



Kai Harrekilde-Peter~ (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 21-04-04 21:33

Moller <news@molnit.com> writes:

> diablo de la velocidad wrote:
>
>> Er der nogen som har erfaringer med, hvor stor sikkerheden (usikkerheden) er
>> ved forskellige rullefelter?
>
>    Den er Enorm... bare spørg Dennis herinde, hans blev målt til
> 94-96 heste hos Holtug MC ... 113-115 heste hos SPH, og 118 på TPT...

Så er det sikkert fordi de kører med forskellige korrektions faktorer.

Heinrich (Lydmuren) har en 4-5 forskellige standarder, som han kan
korrigere efter (blot noget man vælger i Jansberg's program), og det
giver en forskel på omkring 5-7 Hk på samme rulning (130-137hk).

Iøvrigt skal man være efter dem som ruller når de opgiver hk - SPH
rullede min R1 og opgav 133hk, men nær man kigger på kurverne er der
135hk! (sjovt nok havde jeg selv gættet på netop 135hk). Da jeg fik
den rullet om onsdagen efter hos Heinrich gav hans felt 136-137 hk.

>    NEJ... en rulning kan IKKE bruges til en skid sammenligning,
> da de ikke blir kalibreret ind efter nogen faste regler eller noget,
> det eneste du kan bruge til sammenligning er hvis begge maskiner
> rulles på samme felt, samme dag inden for kort tid...

Samme felt, ja. En del rullefelter har en vejrstation tilkoblet, så de
kan korrigere for temperatur og lufttryk, så jeg vil mene at man godt
kan sammenligne to kørseler med "lang" tid imellem rulningerne.

>    Og at få rullet sin maskine er en meget misforstået ting, det
> er ikke dine maks heste der er vigtigst, men hvordan resten af kurven
> ser ud... altså hvor lige er den i det osv... sådan at man kan bedømme
> hvor behagelig motorgangen er på den.

Moment-kurven ville jeg have sagt, men vi er grundlæggende enige.


--Kai

Moller (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 21-04-04 23:30

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> Samme felt, ja. En del rullefelter har en vejrstation tilkoblet, så de
> kan korrigere for temperatur og lufttryk, så jeg vil mene at man godt
> kan sammenligne to kørseler med "lang" tid imellem rulningerne.

   Ja, det kunne vi jo se på målingerne hos SPH :) da der var ca. 1 års
mellemrum for mine 2 Bandit målinger.


>>   Og at få rullet sin maskine er en meget misforstået ting, det
>>er ikke dine maks heste der er vigtigst, men hvordan resten af kurven
>>ser ud... altså hvor lige er den i det osv... sådan at man kan bedømme
>>hvor behagelig motorgangen er på den.
>
>
> Moment-kurven ville jeg have sagt, men vi er grundlæggende enige.

   De viser det samme, men er lettere at se på momentkurven ja :)


--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S
"http://www.dfmc.dk/Lars_Molnit"

Gert Bo thorgersen (25-04-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 25-04-04 02:14


"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> wrote in message
news:ud661axcx.fsf@harrekilde.dk...
> Moller <news@molnit.com> writes:
>
> > diablo de la velocidad wrote:
> >
> >> Er der nogen som har erfaringer med, hvor stor sikkerheden
(usikkerheden) er
> >> ved forskellige rullefelter?
> >
> > Den er Enorm... bare spørg Dennis herinde, hans blev målt til
> > 94-96 heste hos Holtug MC ... 113-115 heste hos SPH, og 118 på TPT...
>
> Så er det sikkert fordi de kører med forskellige korrektions faktorer.
>
> Heinrich (Lydmuren) har en 4-5 forskellige standarder, som han kan
> korrigere efter (blot noget man vælger i Jansberg's program), og det
> giver en forskel på omkring 5-7 Hk på samme rulning (130-137hk).
>
> Iøvrigt skal man være efter dem som ruller når de opgiver hk - SPH
> rullede min R1 og opgav 133hk, men nær man kigger på kurverne er der
> 135hk! (sjovt nok havde jeg selv gættet på netop 135hk). Da jeg fik
> den rullet om onsdagen efter hos Heinrich gav hans felt 136-137 hk.
>
> > NEJ... en rulning kan IKKE bruges til en skid sammenligning,
> > da de ikke blir kalibreret ind efter nogen faste regler eller noget,
> > det eneste du kan bruge til sammenligning er hvis begge maskiner
> > rulles på samme felt, samme dag inden for kort tid...
>
> Samme felt, ja. En del rullefelter har en vejrstation tilkoblet, så de
> kan korrigere for temperatur og lufttryk, så jeg vil mene at man godt
> kan sammenligne to kørseler med "lang" tid imellem rulningerne.
>
> > Og at få rullet sin maskine er en meget misforstået ting, det
> > er ikke dine maks heste der er vigtigst, men hvordan resten af kurven
> > ser ud... altså hvor lige er den i det osv... sådan at man kan bedømme
> > hvor behagelig motorgangen er på den.
>
> Moment-kurven ville jeg have sagt, men vi er grundlæggende enige.
>
> --Kai

Som en anden skriver så er en dynomåling næsten værdiløs hvis der ikke er
opgivet temperatur, lufttryk og luftfugtighed ved den dato og klokkeslettet
målingen blev foretaget. Og dette er jo noget man selv aflæser på sine ure.
Så kan man jo enten lave en korrigeret kurve eller blot omregne f.eks. max.
Hk værdien.

Jeg regner da tit og ofte på mange ting hvor temp., lufttryk og
luftfugtigheden, som for eks. i forbindelse med omdysning af karburatorer,
når man færdes højere eller varmere steder (f.eks. her i Thailand), eller
omdysning fra land til land.

Målinger fra det samme rullefelt, taget over lange perioder, vel år, kan så
sammenlignes med stor nøjagtighed.

Man kunne allerede for 30 år siden da brugen af rullefelter rigtig startede
se hvor enormt store forskelle der var de enkelte steder. Nu observering man
i bøger og artikler at der nogle gode fabrikater af rullefelter som giver
meget korrekte data.

Dengang Ågesen åbnede der ude i nærheden af Mimersgade for vel 20 - 25 år
siden var der jo introduktion af deres rullefelt, og da blev det efter hver
måling oplyst hvad topfarten var for den aktuelle motorcykel! Den slags kan
man jo ikke gøre på den måde, så jeg stod der lidt den søndag og rettede
deres oplysninger som jo var totalt forkerte/misforståede/fejlinformationer.

Mvh. Gert Thorgersen



Kai Harrekilde-Peter~ (25-04-2004)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 25-04-04 17:01

"Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> writes:

> "Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> wrote in message
> news:ud661axcx.fsf@harrekilde.dk...
>> Samme felt, ja. En del rullefelter har en vejrstation tilkoblet, så de
>> kan korrigere for temperatur og lufttryk, så jeg vil mene at man godt
>> kan sammenligne to kørseler med "lang" tid imellem rulningerne.
>>
>
> Som en anden skriver så er en dynomåling næsten værdiløs hvis der ikke er
> opgivet temperatur, lufttryk og luftfugtighed ved den dato og klokkeslettet
> målingen blev foretaget. Og dette er jo noget man selv aflæser på sine ure.
> Så kan man jo enten lave en korrigeret kurve eller blot omregne f.eks. max.
> Hk værdien.

På alle andre standarder korrigerer man mod en standardværdi ( i dette
tilfælde i <tryk, fugtighed, temperatur>-tupple, men det er nu
ligemeget), så hvorfor så ikke her?

Nå, jeg tror nok vi er rasende enige i denne sag, vi udtrykker os blot
forskelligt.


--Kai

Freddy Lang (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Freddy Lang


Dato : 21-04-04 10:39

diablo de la velocidad wrote:
> Er der nogen som har erfaringer med, hvor stor sikkerheden
> (usikkerheden) er ved forskellige rullefelter?
>
> Der er naturligvis mange parametrer, som spiller ind ved målingen -
> f.eks. vejret som umiddelbart er svært at gøre så meget ved -, men
> hvad kan man generelt forvente som usikkerhedsmargin ved en sådan
> test? (+/- 5%, 10%, måske mere) og hvor stor indflydelse har netop
> vejret på det?
>
> Hørte om en, der fik målt den præcis samme motorcykel til hhv. 85 HK
> og 94 HK inden for samme år?!! Hvis der kan være stor stor
> usikkerhed, kan man naturligvis stille spørgsmål ved om testen
> overhovedet er pengene værd og om den kan sammenlignes på tværs af
> rullefelter?
>
> Hvor kan man i øvrigt få testet sin MC i det nord-/midtjyske til
> fornuftige penge? Og hvad skal man forvente det koster?

Jeg tror ikke, der er to rullefelter, der måler ens. Da jeg fik min SV dyset
ind hos Kok MC i Holstebro, fik jeg den også rullet. 74.98 HK på baghjulet.
Det er så efterhånden halvandet år siden. For nylig fik jeg, i forbindelse
med et Åbent Hus-arrangement hos CVP i Horsens, lejlighed til at få den
rullet igen. Der er ikke foretaget nogen form for ændring af maskinen siden
første rulning, men denne gang var resultatet sølle 69.18 HK på hjul. Det
skal siges, at begge bænke er af mærket MJP, og begge bænke er til daglig
faststående, og er sandsynligvis kalibreret ordentligt ind. Alligevel er det
fanden til forskel, men jeg tør ikke sige om SV'en er blevet "slidt" rent
effektmæssigt i løbet af den mellemliggende tid.

Anyway, som en af mine bekendte sagde: "Få den rullet til TPT, det er
alligevel der, alle får deres maskiner rullet (på den samme bænk), så der er
resultaterne sammenlignelige." Og det har han jo på en måde ret i.


--
Freddy Lang
Suzuki SV 650 S-K1
http://www.zierra.com
http://www.dfmc.dk/?id=159
http://www.mc-vollekanne.dk



diablo de la velocid~ (21-04-2004)
Kommentar
Fra : diablo de la velocid~


Dato : 21-04-04 10:47


"diablo de la velocidad" <no@way.xx> skrev i en meddelelse
news:40863d71$0$22962$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> Er der nogen som har erfaringer med, hvor stor sikkerheden (usikkerheden)
er
> ved forskellige rullefelter?

Tak for svarene.

Svarede præcist til mine forventninger - men det er nu også altid rart at få
bekræftet nogle fordomme



H. P. Holm (21-04-2004)
Kommentar
Fra : H. P. Holm


Dato : 21-04-04 11:12

"diablo de la velocidad" skrev:

>> Er der nogen som har erfaringer med, hvor stor sikkerheden (usikkerheden) er
>> ved forskellige rullefelter?
>
> Tak for svarene.
>
> Svarede præcist til mine forventninger - men det er nu også altid rart at få
> bekræftet nogle fordomme

http://rydbergsmc.dk/ har åbent hus næste weekend, med pølsevogn, rullefelt
og prøvekørsel af Z750 og Z1000. Jeg kan ikke huske om det koster et symbolsk
beløb for at komme på rullefeltet (og være med i konkurrencen!), men der er
en god mulighed for en snak med mekanikerne og få svar på dine spørgsmål.

--
Hans


Steen Gruby (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 21-04-04 13:50

On Wed, 21 Apr 2004 11:47:10 +0200, "diablo de la velocidad"
<no@way.xx> wrote:

Hej.
>
>Svarede præcist til mine forventninger - men det er nu også altid rart at få
>bekræftet nogle fordomme
>
Så er jeg ked af at måtte pille ved dem igen.

Jeg har for nylig set samme MC testet på to forskellige bænke, og hvis
der anvendes samme korrektionsfaktor på bænkene ligger de inden for 1
HK ved ca. 125 HK på hjulet, altså en forskel på mindre end 1%.
Problemet med de forskellige visninger skal føres tilbage til den
korrektion og den vejrstation der anvendes.
Nogle anvender SAE korrektionen og nogen anvender DIN.
Nogen har en vejrstation tilkoblet rullefeltet, andre anvender en
"fast" eller "sjusset" vejrkorrektion.
Og det er der forskellene ligger.
Det har ikke noget med rullefeltet at gøre, men med dem der betjener
det.
Hvis dem der betjener isenkrammet ved hvad de har med at gøre vil
visningen være meget ens.


--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Henrik Steen Larsen (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Steen Larsen


Dato : 21-04-04 15:17

> Jeg har for nylig set samme MC testet på to forskellige bænke, og hvis
> der anvendes samme korrektionsfaktor på bænkene ligger de inden for 1
> HK ved ca. 125 HK på hjulet, altså en forskel på mindre end 1%.
> Problemet med de forskellige visninger skal føres tilbage til den
> korrektion og den vejrstation der anvendes.
> Nogle anvender SAE korrektionen og nogen anvender DIN.
> Nogen har en vejrstation tilkoblet rullefeltet, andre anvender en
> "fast" eller "sjusset" vejrkorrektion.
> Og det er der forskellene ligger.
> Det har ikke noget med rullefeltet at gøre, men med dem der betjener
> det.
> Hvis dem der betjener isenkrammet ved hvad de har med at gøre vil
> visningen være meget ens.

I princippet ligegyldigt, for hvis man kan være næsten sikker på, at diverse
korrektionsfaktorer og/eller betjening ikke er ens, så er sammenligninger
ligegyldige.



Steen Gruby (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 21-04-04 15:45

On Wed, 21 Apr 2004 16:17:10 +0200, "Henrik Steen Larsen"
<hsl@code12.dk> wrote:

Hej Henrik.
>
>I princippet ligegyldigt, for hvis man kan være næsten sikker på, at diverse
>korrektionsfaktorer og/eller betjening ikke er ens, så er sammenligninger
>ligegyldige.
>
Det er jeg ikke enig i.
Hvis rullefeltet har en automatisk vejrstation, og den anvendte
korrektion er opgivet, er sammenligning af målinger særdeles relevant.


--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Kai Harrekilde-Peter~ (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 21-04-04 21:35


Hej Steen,

Steen Gruby <oz9zi@(AT)gruby.dk> writes:

> On Wed, 21 Apr 2004 11:47:10 +0200, "diablo de la velocidad"
> <no@way.xx> wrote:
>
>>Svarede præcist til mine forventninger - men det er nu også altid rart at få
>>bekræftet nogle fordomme
>>
> Så er jeg ked af at måtte pille ved dem igen.
>
> Jeg har for nylig set samme MC testet på to forskellige bænke, og hvis
> der anvendes samme korrektionsfaktor på bænkene ligger de inden for 1
> HK ved ca. 125 HK på hjulet, altså en forskel på mindre end 1%.

Hvis det er min Retter du tænker på, så var tallet 135hk, tak

/PS: god bedring.


--Kai

Steen Gruby (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 21-04-04 21:58

On Wed, 21 Apr 2004 20:34:55 GMT, Kai Harrekilde-Petersen
<khp@harrekilde.dk> wrote:

Hej Kai
>
>Hvis det er min Retter du tænker på, så var tallet 135hk, tak
>
Nå ja, der ka' du se hvor god min hukommelse er
Men hva' pokker - om det er 125 eller 135 HK i den ende er ikke så
vigtigt )
Det er vist kun for følelserne

>/PS: god bedring.
>
Jo tak - Jeg ser øm ud, og det er jeg også

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Mikkel Christensen (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 21-04-04 11:11

"diablo de la velocidad" <no@way.xx> writes:

> Hørte om en, der fik målt den præcis samme motorcykel til hhv. 85 HK og
> 94 HK inden for samme år?!! Hvis der kan være stor stor usikkerhed, kan
> man naturligvis stille spørgsmål ved om testen overhovedet er pengene
> værd og om den kan sammenlignes på tværs af rullefelter?

Så må reglen vel være at det er det felt der måler mest der har ret
Ellers er jeg enig med de andre at felterne er bedst til at få stillet
knallerten rigtigt ind.

> Hvor kan man i øvrigt få testet sin MC i det nord-/midtjyske til fornuftige
> penge? Og hvad skal man forvente det koster?

MC Hospitalet i Aars vil være et godt bud (http://www.mc-hospitalet.dk)

> Major T.J. "King" Kong's words of wisdom
> "Now boys I reckon this is it...nuclear combat toe to toe with the Ruskies."

Gentlemen! You can't fight in here - this is the WAR room!

--
Mikkel | It's hard being a drunk... It takes commitment!
motortosse.dk | E.H. - Bottom Live 2003

Armand (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-04-04 18:32


Mikkel Christensen <mic@rrnord.invalid> skrev i en
news:kkd8ygpwsi3.fsf@rrnord.dk...
> "diablo de la velocidad" <no@way.xx> writes:
>
> > Hørte om en, der fik målt den præcis samme motorcykel til hhv. 85 HK og
> > 94 HK inden for samme år?!! Hvis der kan være stor stor usikkerhed, kan
> > man naturligvis stille spørgsmål ved om testen overhovedet er pengene
> > værd og om den kan sammenlignes på tværs af rullefelter?
>
> Så må reglen vel være at det er det felt der måler mest der har ret

Nix!
Landets eneste pålidelige rulning er den man selv har liggende i
inderlommen!

--
Armand.



anders majland (21-04-2004)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 21-04-04 15:06

> Hvor kan man i øvrigt få testet sin MC i det nord-/midtjyske til
> fornuftige penge? Og hvad skal man forvente det koster?

Bike-Shoppen, Viborg har åbent hus på fredag fra 18-23 m. prøvekørsler,
rullefelt og pølsevogn.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



Morten Larsen (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Morten Larsen


Dato : 21-04-04 18:35

> Der er naturligvis mange parametrer, som spiller ind ved målingen - f.eks.
> vejret som umiddelbart er svært at gøre så meget ved

Det kan man sagtens gøre noget ved

Det der er problemet med vejret og målingen, er lufttrykket
der hvor du får taget din måling. (har adgang til rullefelt til bil)

Hvis du får lavet en måling af en dygtig mand, så ringer han til
dmi så snart målingen er færdig - får det nøjagtige lufttryk i
det område du er, og tager det med i sin beregning, hvis han kan
finde ud af det.

Det er ikke småting lufttrykket kan gøre ved en måling, så
hvis ikke det er med i beregningen, er den i min øjne værdiløs.

Morten



Jack Jensen (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Jack Jensen


Dato : 21-04-04 18:53


"Morten Larsen" <mortenlarsenNOSPAM@NOSPAM.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4086b0ae$0$271$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Det er ikke småting lufttrykket kan gøre ved en måling, så
> hvis ikke det er med i beregningen, er den i min øjne værdiløs.
>
> Morten

Som det er sagt før er det kun momentkurven, der er interessant.
Jo mere jævn den stiger - uden tilbageløbshuller - jo bedre.

Mvh
Jack
VFR750F
www.vfr.dk



Armand (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-04-04 20:25


Jack Jensen <Mr. VFR@mail.dk> skrev i en
news:4086b446$0$276$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Morten Larsen" <mortenlarsenNOSPAM@NOSPAM.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse
> news:4086b0ae$0$271$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > Det er ikke småting lufttrykket kan gøre ved en måling, så
> > hvis ikke det er med i beregningen, er den i min øjne værdiløs.
>
> Som det er sagt før er det kun momentkurven, der er interessant.
> Jo mere jævn den stiger - uden tilbageløbshuller - jo bedre.

NIX!

Det er min ubetingede erfaring at motoren faktisk føles bedst kørende og
ikke til at kvæle hvis man befinder sig i et forekommende "tilbageløbshul".
Årsagen er simpel:
I sådant tilfælde vil drejningsmomentet stige i takt med at motoren taber
omdrejninger (op ad bakke?)
Så et svagt fald over de par tusinde rpm man oftest befinder sig i under
marchfart er langt bedre end en kurve der stiger jævnt!

Noget andet er at et sådant hul også vil kunne spores på effekt-kurven, og
dét vil føles som et hul i accelerationen; men hvis det som ideelt befinder
sig ~4.000rpm vil det alligevel befinde sig uden for det område hvor man
oftest accelererer hårdest!

--
Armand.





H. P. Holm (21-04-2004)
Kommentar
Fra : H. P. Holm


Dato : 21-04-04 23:16

Armand skrev:

[Momentkurver]
> Det er min ubetingede erfaring at motoren faktisk føles bedst kørende og
> ikke til at kvæle hvis man befinder sig i et forekommende "tilbageløbshul".

Helt enig!
<http://hpholm.dk/images/z_kurver.gif> - Kawasaki Zephyr 750 rulning i
højeste gear. - Den første stigning fra 40-70 km/t er rigelig til at
rykke fra personbiler på vej ud af bymæssig bebyggelse, og den anden
er suveræn til hurtige overhalinger. Den er altid klar til action,
uden at man skal fumle med at geare ned.

--
Hans

Armand (22-04-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-04-04 19:03


H. P. Holm <hpholm@adresse.invalid> skrev i en
news:BoChc.4598$Ox3.4390@news.get2net.dk...
> Armand skrev:
>
> [Momentkurver]
> > Det er min ubetingede erfaring at motoren faktisk føles bedst kørende og
> > ikke til at kvæle hvis man befinder sig i et forekommende
"tilbageløbshul".
>
> Helt enig!
> <http://hpholm.dk/images/z_kurver.gif> - Kawasaki Zephyr 750 rulning i
> højeste gear.

Dén momentkurve elsker jeg bare!
Hvis man ligger og luller ved 90' med to mand på er jeg sikker på at man vil
føle at motoren nærmest står på "auto"!
Dog lidt trist lavt omdrejningstal at have tilbageløbs-hullet (tm by jack)
ved, men på den anden måde så borgrer dén momentkurve for at man gearer
relativt vildt op så man bedre udnytter tilbageløbs-effekten (nyt ord!) ved
de hastigheder (måske
ligefrem 130, hvilket det hurtigt kan blive til!) man normalt cruiser ved
uden at motoren vil føles kvalt derved.
Det vil til gengæld gå ud over højgears-accelerationen ved samme hastighed,
men helt død er og bliver Zephyr'en vel ikke!?

--
Armand.





H. P. Holm (23-04-2004)
Kommentar
Fra : H. P. Holm


Dato : 23-04-04 12:24

Armand skrev:

> Dén momentkurve elsker jeg bare!
> Hvis man ligger og luller ved 90' med to mand på er jeg sikker på at man vil
> føle at motoren nærmest står på "auto"!

Den er belastet med en 120 kg mand til daglig, men der kan sagtens
læsses 100 kg mere på, uden den bliver kvalt. Gearingen er lavet til
sjov og spas fra fabrikken (19 km/t pr. 1000 rpm i topgear) og der er
masser af overskudskraft op til cirka 170 km/t.

Til hurtig kørsel i venstre spor på langs i Jylland er den ikke særlig
velegnet, der er en "langbenet" motor som f.eks VFR Honda meget bedre!

--
Hans

Armand (23-04-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 23-04-04 16:04


H. P. Holm <hpholm@adresse.invalid> skrev i en
news:U07ic.414$rG.149@news.get2net.dk...
> Armand skrev:
>
> > Dén momentkurve elsker jeg bare!
> > Hvis man ligger og luller ved 90' med to mand på er jeg sikker på at man
> > vil føle at motoren nærmest står på "auto"!
>
> Den er belastet med en 120 kg mand til daglig, men der kan sagtens
> læsses 100 kg mere på, uden den bliver kvalt. Gearingen er lavet til
> sjov og spas fra fabrikken (19 km/t pr. 1000 rpm i topgear) og der er
> masser af overskudskraft op til cirka 170 km/t.
> Til hurtig kørsel i venstre spor på langs i Jylland er den ikke særlig
> velegnet, der er en "langbenet" motor som f.eks VFR Honda meget bedre!

Og det er det jeg påstår at den sagtens kunne blive med en endog noget
højere gearing:
Hvis 90km's omdrejningerne skal flyttes op til den nye
130km's-motorvejslimit bliver det +45% - men dét virker helt uladsiggørligt
ud fra den beherskede 15:39 gearing som Zephyren har

--
Armand.






H. P. Holm (24-04-2004)
Kommentar
Fra : H. P. Holm


Dato : 24-04-04 04:52

Armand skrev:

> H. P. Holm <hpholm@adresse.invalid> skrev i en
>>
>> Til hurtig kørsel i venstre spor på langs i Jylland er den ikke særlig
>> velegnet, der er en "langbenet" motor som f.eks VFR Honda meget bedre!
>
> Og det er det jeg påstår at den sagtens kunne blive med en endog noget
> højere gearing:
> Hvis 90km's omdrejningerne skal flyttes op til den nye
> 130km's-motorvejslimit bliver det +45% - men dét virker helt uladsiggørligt
> ud fra den beherskede 15:39 gearing som Zephyren har

Du glemmer også at tage hestekræfterne med i overvejelserne. De cirka
35hk ved 5000 rpm er rigeligt omkring 90km/t, og rækker muligvis lige
akkurat til 130km/t - men ved en 45% opgearing er der stadigvæk kun
40hk ved 5500 rpm, og det kommer til at knibe med at lave 143km/t ud
af dem indenfor overskuelig tid. - Det er en stor del af charmen ved
Zephyr, at den accelererer hurtigt i topgear, også når farten er over
130km/t.

Kawasaki GTR1000 med ~90HK på baghjulet er gearet nogenlunde som dit
forslag, til en teoretisk topfart på omkring 280, men den er altså
temmelig død i topgear ved 150km/t, hvis der kommer en smule modvind
eller en bakke. I hvert fald med mig på..!

--
Hans

Armand (24-04-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-04-04 10:50


H. P. Holm <hpholm@adresse.invalid> skrev i en
news:7vlic.1$_u7.0@news.get2net.dk...
> Armand skrev:
>
> > Og det er det jeg påstår at den sagtens kunne blive med en endog noget
> > højere gearing:
> > Hvis 90km's omdrejningerne skal flyttes op til den nye
> > 130km's-motorvejslimit bliver det +45% - men dét virker helt
uladsiggørligt
> > ud fra den beherskede 15:39 gearing som Zephyren har
>
> Du glemmer også at tage hestekræfterne med i overvejelserne. De cirka
> 35hk ved 5000 rpm er rigeligt omkring 90km/t, og rækker muligvis lige
> akkurat til 130km/t - men ved en 45% opgearing er der stadigvæk kun
> 40hk ved 5500 rpm, og det kommer til at knibe med at lave 143km/t ud
> af dem indenfor overskuelig tid. - Det er en stor del af charmen ved
> Zephyr, at den accelererer hurtigt i topgear, også når farten er over
> 130km/t.
>
> Kawasaki GTR1000 med ~90HK på baghjulet er gearet nogenlunde som dit
> forslag, til en teoretisk topfart på omkring 280, men den er altså
> temmelig død i topgear ved 150km/t, hvis der kommer en smule modvind
> eller en bakke. I hvert fald med mig på..!

Nu er vi inde på det sædvanlige blanden sammen!

HK bruges til at accelerere og Nm bruges til at tage slæbet ved steady fart,
bakker og modvind! :-|

Uagtet at der næppe er noget der vil kunne slæbe en +50% gearing, så er det
klart at topgears-accelerationen vil lide under den lave (HK) ydelse ved
pågældende fart, mentanken var at momentet kunne være højt nok til at klare
diverse bakker uden væsentlig mer-gas, og at "tilbageløbshullet" ville
understøtte i disse tiulfælde.
Hvor stort et drejningsmoment lægger GTR for dagen ved 130 (som er
hastighedsområdet jeg rerferer til - p.g.a. den kommende
motorvejshastighed)?

--
Armand.




H. P. Holm (24-04-2004)
Kommentar
Fra : H. P. Holm


Dato : 24-04-04 17:13

Armand skrev:

> Nu er vi inde på det sædvanlige blanden sammen!
>
> HK bruges til at accelerere og Nm bruges til at tage slæbet ved steady fart,
> bakker og modvind! :-|

Egentlig burde man vel regne i KW nu om dage.

> Hvor stort et drejningsmoment lægger GTR for dagen ved 130 (som er
> hastighedsområdet jeg rerferer til - p.g.a. den kommende
> motorvejshastighed)?

Det bedste jeg lige kunne støve op med Google er kurverne på
<http://www.concours.org/se/TechnicalPages/dynoruns.htm> så der skal
regnes mellem mph og kmt, og fod-pund kontra Nm.
5000rpm må blive til 140kmt i topgear, og 60 ft-lbs på skalaen bliver
til 81,35 Nm ifølge et smart lille program i lommecomputeren.

Der kan muligvis skaffes en udskrift fra Rydbergs computer, men det
bliver ikke før mandag, der er travlt ved rullefeltet hele weekenden!

--
Hans

Jack Jensen (22-04-2004)
Kommentar
Fra : Jack Jensen


Dato : 22-04-04 15:29


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:c66hlh$1mn6$2@news.cybercity.dk...
>
> Noget andet er at et sådant hul også vil kunne spores på effekt-kurven, og
> dét vil føles som et hul i accelerationen; men hvis det som ideelt
befinder
> sig ~4.000rpm vil det alligevel befinde sig uden for det område hvor man
> oftest accelererer hårdest!
>
> --
> Armand.

Ja - det kan vi ikke blive uenige om

Mvh.
Jack
VFR750F
www.vfr.dk




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408907
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste