Smøring af kæde
Fra : HHR

Dato : 21-04-04 10:14

Jeg mangler gode forslag til hvordan man smøre en kæde mest korekt, vi er et
par gutter som
ikke har samme mening så hjælp os.

Jeg sprøjter bagfra og fra siden hvor dækket sidder, men der syntes jeg ikke
rigtig er det, da jeg altid
har kædeolie på siden af dækket efter jeg har kørt et par km.

Hjælp

MVH HHR

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 21-04-04 10:34

> Jeg mangler gode forslag til hvordan man smøre en kæde mest korekt, vi er
et
> par gutter som
> ikke har samme mening så hjælp os.

Kæderullerne der rammer kædehjulet skal være smurt. Hvordan du gør det er
ikke så vigtigt.

Fra : Carsten

Dato : 21-04-04 11:09

Henrik Steen Larsen wrote:

> et

> Kæderullerne der rammer kædehjulet skal være smurt. Hvordan du gør det er
> ikke så vigtigt.

Jeg har hørt, at det er selve o-ringene (xw ringene) som skal være
velsmurte, idet det er her at kæden "bøjer". Selve rullerne som ræser
rundt om tandhjulene var ikke så vigtige (de skal være smurt men ikke så
grundigt som selve o-ringene).

Andre bud ?

Carsten

Fra : Claus Rittig

Dato : 21-04-04 11:07

"HHR" <hevy@mail1fjerndette.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ikke
> rigtig er det, da jeg altid
> har kædeolie på siden af dækket efter jeg har kørt et par km.

Hvad er det for en kæde? O-ring eller "gammeldags"?

Jeg tager udgangspunkt i O-ring kæde - det er sådan set kun vigtigt at
O-ringene holdes fugtige og smurt, for selve smørelsen er mellem kæderulle
og kædenitte, så så længe O-ringen ikke tørrer ud eller skades,
_er_kæden_smurt_! Det skader ikke at smøre lidt på kæderullens ydersider,
men det betyder ikke rigtig noget i praksis.
Kædespray er okay at smøre med, blot skal du være opmærksom på at kædespray
indeholder nogle midler til at gøre kædefedtet flydende med, og de tager
15-20 minutter om at fordampe, så du skal ikke smøre kæde lige før du skal
køre - så slynges kædespray'en nemlig af meget hurtigt. Først når
additiverne er fordampet, klæber kædefedtet ordentligt til kæden.
Olie er bedst som smøremiddel. Ikke spor underligt, egentlig. Men olie
slynges relativt hurtigt af kæden, og man skal derfor enten bruge
scott-oilere eller smøre EFTER hver tur. Grunden til at man smører EFTER
kørsel, er at olien flyder meget let ud på en varm kæde, og derfor kommer
helt ind i alle kroge, samt at O-ringene så ikke får tid til at tørre ud.

Det kædefedt du oplever på dækket, er slynget af fordi:
- Det klæber ikke ordentligt (dårlig kædespray)
- Additiverne har ikke fået tid til at fordampe (smør EFTER turene, ikke
før)
- Du har overdoseret kædespray'en (det overskydende slynges af)

Mvh.
Rittig

Fra : Morten Larsen

Dato : 21-04-04 18:43

> Hvad er det for en kæde? O-ring eller "gammeldags"?

Spørger lige dumt - kan man nemt se om kæden på sin
"nye" cykel er o-ring eller gl.daws ?

Morten

Fra : Claus Rittig

Dato : 21-04-04 20:20

"Morten Larsen" <mortenlarsenNOSPAM@NOSPAM.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Spørger lige dumt - kan man nemt se om kæden på sin
> "nye" cykel er o-ring eller gl.daws ?

Ja.

Kig på kæden fx. på kædehjulet. Mellem kædeled og plade skal du kunne se en
lille sort O-ring på 1-2mm bredde. Er det en gammeldaws, ligger pladen helt
op til kædeleddet, og så er smøring en helt anderledes kompliceret process -
men langt de fleste gadecykler kører idag med O-ring kæde (eller X-ring
eller andet pop der kan trykke prisen opad).

Rittig

Fra : Michal

Dato : 21-04-04 21:45

On Wed, 21 Apr 2004 21:20:22 +0200, Claus wrote:
> [...]
> op til kædeleddet, og så er smøring en helt anderledes kompliceret process -

Hvorfor er det så kompliceret at smøre en normal kæde?

> men langt de fleste gadecykler kører idag med O-ring kæde (eller X-ring
> eller andet pop der kan trykke prisen opad).

Hehe, de skal jo tjæne deres pænge på én eller anden måde :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Claus Rittig

Dato : 21-04-04 22:43

"Michal" <usenet@SPAMwodzinskiTRAP.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor er det så kompliceret at smøre en normal kæde?

Fordi så er det DIN opgave at få smørelse ind mellem nitte og kæderulle, og
selvom kædespray "burde" kunne klare jobbet, så er det ikke altid det
virker - jeg har ihvertfald ikke gode erfaringer, men jeg har heller ikke
eksperimenteret så meget med kædesprays på gammeldags kæder.
Mange motocross kørere har to kæder, den ene sidder på cyklen, den anden
ligger i enten oliebad eller koges i fedt - og så byttes kæderne rundt efter
hver køretur. Det synes jeg bare er ret bøvlet og ret griset, så jeg kører
med O-ring kæder på næsten alle mine cykler.

Rittig

Fra : Michal

Dato : 22-04-04 06:14

On Wed, 21 Apr 2004 23:42:33 +0200, Claus wrote:
> [...]
> virker - jeg har ihvertfald ikke gode erfaringer, men jeg har heller ikke
> eksperimenteret så meget med kædesprays på gammeldags kæder.

Det vil jeg til at gøre lidt... Jeg fik at vide at der ikke var O-ring
kæder til DT175'eren.

> Mange motocross kørere har to kæder, den ene sidder på cyklen, den anden
> ligger i enten oliebad eller koges i fedt - og så byttes kæderne rundt efter
> hver køretur.

Smart. De skal nok lige dryppe af først :)

> Det synes jeg bare er ret bøvlet og ret griset, så jeg kører
> med O-ring kæder på næsten alle mine cykler.

Hvad er egentligt prisforskellen på O-ring og alm. kæde?

Det kan da ikke være den store forskel...

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : anders majland

Dato : 22-04-04 08:14

> Hvad er egentligt prisforskellen på O-ring og alm. kæde?
> Det kan da ikke være den store forskel...

Den er nu ikke helt lille. Den 520'er kæde jeg kører med er
prisforskellen fra 150/200 til 450/600

Så ca. en faktor 3 - og en o-ring burde også kunne holde 3 gange så
længe...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Claus Rittig

Dato : 24-04-04 21:17

> Jeg fik at vide at der ikke var O-ring
> kæder til DT175'eren.

Passer ikke. Jeg kører med samme kædedimension på min DT125 (428), og det er
en O-ring kæde.

> Hvad er egentligt prisforskellen på O-ring og alm. kæde?
> Det kan da ikke være den store forskel...

Joh, ca en faktor 2-3 faktisk, men så holder kæde og kædehjul jo også meget
længere.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 21-04-04 20:21

Morten Larsen <mortenlarsenNOSPAM@NOSPAM.tdcadsl.dk> skrev i en

> Spørger lige dumt - kan man nemt se om kæden på sin
> "nye" cykel er o-ring eller gl.daws ?

Ja!
Det er dog ulige lettest når man har én af hver i hånden; men ved granskning
af
en rengjort kæde vil man kunne se at de plader (á "lasker") som udgør
kædeleddenes sider, ikke berører hinanden, men har en gummiring imellem!
Meget(!) forsigtigt kan man evt forvisse sig om gummi'et ved at prikke til
det med en lille skruetrækker :-/

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 21-04-04 18:27

Claus Rittig <ClausFUCKSPAMRittig@Hotmail.Com> skrev i en

> [...]
> før)
> - Du har overdoseret kædespray'en (det overskydende slynges af)

Jup!
Smør ved hjemkomst frem for før kørsel og smør hellere mildt og istedet lidt
oftere!

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 21-04-04 11:28

> [...]
> jeg ikke rigtig er det, da jeg altid
> har kædeolie på siden af dækket efter jeg har kørt et par km.

Det bedste er at sprøjte det på den indvendige side af kæden. Det kan
man gøre ved at sprøjte det på kæden lige inden den griber ind i
bagtandhjulet. Hvis fedtet skal slynges af, så skal det nemlig gennem
kæden, før det kommer ud på den anden side.

Hvis rullerne på en o-ringskæde ikke bliver smurt, så giver det en
forhøjet friktion med tandhjulene med deraf følgende større slid.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Claus Rittig

Dato : 21-04-04 20:30

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> bagtandhjulet. Hvis fedtet skal slynges af, så skal det nemlig gennem
> kæden, før det kommer ud på den anden side.

Det troede jeg også engang, men mange års gymnastiske øvelser gav lissom
ikke gevinst. Der er nemlig det særlige ved kæde-rullerne, at de kan dreje
rundt (det er derfor der er fedt under dem), så medmindre du smører kæde
umiddelbart inden du kører, så er det ret ligegyldigt hvor du smører
kæderullerne. Var de nu helt statiske, så havde du ret, men det er de altså
ikke.

> Hvis rullerne på en o-ringskæde ikke bliver smurt, så giver det en
> forhøjet friktion med tandhjulene med deraf følgende større slid.

Min personlige (og lidt useriøse) mening er at forskellen er negligerbar
Jeg tror ikke rullerne behøver blive smurt, men det skader naturligvis ikke.
Men smøringen kan let overdoseres, og så kan man i stedet hygge sig med at
vaske fælge.

Jeg har eksperimenteret en del med kædesmøring, for kæder er dyre, og jeg
bruger let 4-5 kæder om året. Mine 520 kæder udsættes ofte for helt urimelig
behandling, fx. 4 timers hård belastning tilsat overvældende mængder sand og
vand (det kaldes også Grand National). Er der noget en kæde ikke bryder sig
om, så er det masser af sand og vand, al smørelse vaskes lynhurtigt ud, og
sandet slider ad helvede til. Men her har jeg bemærket, at det gavner kædens
levetid langt mere at smøre O-ringene end kæderullerne! Naturligvis er det
optimale at starte turen med en totalt gennemsmurt (olie) kæde, og så smøre
i pitstoppene med en ikke-klæbende kædespray. Bruger man en klæbende
kædespray til pitstop, samler kæde og kædestyr en masse sand og skidt op, og
kæden dør hurtigt.

Rittig

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 21-04-04 11:49

Når jeg har mulighed for det (og tid...) så smører jeg i hver side af kæden,
direkte på O-ringene. Men når jeg er på tur med "gutterne" sjusker jeg nok
lidt.... Der får rullerne også lige lidt og noget ryger nok også ved siden
af....

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Jack Jensen

Dato : 21-04-04 18:56

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lidt.... Der får rullerne også lige lidt og noget ryger nok også ved siden

Det er jeg dejligt fri for - min Scott-Oiler klarer klarer det for mig

Mvh.
Jack
VFR750F
www.vfr.dk

Fra : HHR

Dato : 22-04-04 10:30

Jeg kan se der er ikke andet for at prøve sig lidt frem, og jeg tror jeg vil
smøre lidt ofter og så ikke så
meget på a gangen.

MVH HHR

Fra : anders majland

Dato : 22-04-04 18:04

> Jeg kan se der er ikke andet for at prøve sig lidt frem, og jeg tror
> jeg vil smøre lidt ofter og så ikke så
> meget på a gangen.

Jeg kører på "ofte og rigeligt" - og det kan man godt se på min bagfælg.
Når jeg smøre kæden efter en tur er det ikke helt til at vide om
vejrudsigten for den næste lover 200km i silende regn (og nej jeg står
ikke og smøre kæde halvvejs på sådan en lille tur...)