Et dumt spørgsmål..
Fra : Patrick Westergaard

Dato : 20-04-04 22:50

Hej

når jeg kører over 100km/t er der ufatteligt meget vindstøj, det er så slemt
at det kan ende med hovedpine hvis jeg kører en lang tur og det er med til
at reducere køreglæden. Så ville høre om man kunne få en god hjelm som
reducerede vindstøjen eller nogle gode ørepropper?? de billige gule giver
bare en ubehagelig trykken i ørerne

den hjelm jeg har nu er en driver mx1

Patrick

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-04-04 23:05

"Patrick Westergaard" <pwestetgaard@sol.dk> writes:

> [...]
> at reducere køreglæden. Så ville høre om man kunne få en god hjelm som
> reducerede vindstøjen eller nogle gode ørepropper?? de billige gule giver

Jeg har netop købt en Shoei X-Ceed II efter at have kørt med en Shoei
XR800. XR800'eren er vist kendt for at have et relativt lavt
støjniveau, men min nye X-Ceed II er lige en tand bedre støjdæmpet.

Når jeg kører langt kører jeg altid med ørepropper, og så er der
dejligt stille. Jeg bruger nogle ørepropper som jeg købte af en her
fra gruppen sidste år. De hedder vist noget med multimax eller noget i
den stil. Prøv at google lidt.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Patrick Westergaard

Dato : 20-04-04 23:09

> [...]
> dejligt stille. Jeg bruger nogle ørepropper som jeg købte af en her
> fra gruppen sidste år. De hedder vist noget med multimax eller noget i

er det dem her du mener??

http://www.sharpesafety.com/catalog/product-display.php3?ID=113

Patrick

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-04-04 23:12

> er det dem her du mener??
>
> http://www.sharpesafety.com/catalog/product-display.php3?ID=113

Ja, de ligner dem jeg har. Så vidt jeg husker var der en fra gruppen
der købte 200 par i en kasse, og så solgte dem videre for en 50'er for
18 par inkl. porto. Jeg har været glad for købet.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Kim [Bandit600]

Dato : 21-04-04 06:15

"Jacob Bunk Nielsen" skrev i en meddelelse

> Jeg har netop købt en Shoei X-Ceed II efter at have kørt med en Shoei
> XR800. XR800'eren er vist kendt for at have et relativt lavt
> støjniveau, men min nye X-Ceed II er lige en tand bedre støjdæmpet.

Jeps, shoei XR800, Den er ret støjsvag!

kim..

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-04 08:19

Jacob Bunk Nielsen wrote:
> "Patrick Westergaard" <pwestetgaard@sol.dk> writes:
[snip - støj]

> Jeg har netop købt en Shoei X-Ceed II efter at have kørt med en Shoei
> XR800. XR800'eren er vist kendt for at have et relativt lavt
> støjniveau, men min nye X-Ceed II er lige en tand bedre støjdæmpet.

[snip]

Lyder som en go idé - jeg har selv lige købt en Shoei hjelm (godtnok "RAID"
som er billigere end XC2) men den har MARKANT mindre vindstøj end mine gamle
Driver og FM hjelme.

/Stephan - DT125 og CBR600F3
http://www.dfmc.dk/?id=297

-= If you don't live for something, you'll die for nothing =-

Fra : Mark Sandberg

Dato : 20-04-04 23:31

"Patrick Westergaard" skrev i en meddelelse:

> [...]
> at reducere køreglæden. Så ville høre om man kunne få en god hjelm som
> reducerede vindstøjen eller nogle gode ørepropper??

Denne model er udviklet til netop det formål:
http://www.sonicshop.de/English/Cont/Plugs/MotoSafe_II.htm

/Mark.

Fra : Patrick Westergaard

Dato : 21-04-04 18:50

"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> wrote in message

> slemt
>
> Denne model er udviklet til netop det formål:
> http://www.sonicshop.de/English/Cont/Plugs/MotoSafe_II.htm
>
> /Mark.

jeg takker, jeg tror jeg vil prøve de der motosafe og se om de er gode,
ellers må jeg få lavet mig nogle formstøbte for den larm er til at blive
idiot af

mvh

Patrick

Fra : anders majland

Dato : 22-04-04 18:05

> ellers må jeg få lavet mig nogle formstøbte for den larm er til
> at blive idiot af

Det med idiot skal jeg ikke udtale mig om - kender dig ikke men den
larm er også til at blive døv af eller endnu værre få tinitus ...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Martin Sørensen

Dato : 20-04-04 23:38

> Så ville høre om man kunne
> få en god hjelm som reducerede vindstøjen eller nogle gode
> ørepropper?? de billige gule giver bare en ubehagelig
> trykken i ørerne

Det gør de nemlig. De er enormt ringe, og samtidigt for dyre.

MultiMax er ret gode, men sidste sæson gik jeg over til at bruge
LaserLite ørepropperne, også fra Howard-Leight. De er billigere, lavet i
det samme materiale, men til gengæld single-size, hvor MultiMax kan
vendes alt efter hvad man mener der er mest behageligt.

Hvis du tilfældigvis bor i Aalborg, så kan jeg godt donere et enkelt sæt
af LaserLite propperne til dig, og kan nok også finde et sæt MultiMax du
kan få, hvis du vil prøve dem. Og bare rolig, de er stadig pakket ind.

MultiMax blev som sagt solgt 18 par for 50,- kr. Med LaserLite får man
25 par for de 50,-, det var det jeg solgte dem til sidste år.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Patrick Westergaard

Dato : 21-04-04 18:52

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> wrote in message

> [...]
>

> MultiMax blev som sagt solgt 18 par for 50,- kr. Med LaserLite får man
> 25 par for de 50,-, det var det jeg solgte dem til sidste år.

jeg bor i lyngby så der er lidt langt til ålborg men ellers tak for
tilbudet jeg bestiller nogle motosafe ørepropper og ser om de er gode

mvh

Patrick

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 21-04-04 21:20

"Patrick Westergaard" <pwestetgaard@sol.dk> writes:

> "Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> wrote in message

Nu kender jeg to "billige gule" typer ørepropper, så jeg er lidt i
tvivl om hvilke du taler om. Jeg har købt en pose med 10 sæt propper
af noget relativt blødt skumgummi (latex?) på apoteket som jeg er
meget tilfreds med.

--Kai

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-04-04 12:10

Kai Harrekilde-Petersen wrote:
> [...]
> tvivl om hvilke du taler om. Jeg har købt en pose med 10 sæt propper
> af noget relativt blødt skumgummi (latex?) på apoteket som jeg er

Man kan normalt også få nogle rimelige hos de forskellige
MC-forhandlere.. jeg har da købt nogle stykker rundt omkring der har
virket fint.

// Hans
--
Fantastiske pandekager: http://www.ph33r.dk/pancakes.shtml

Fra : Per P.

Dato : 21-04-04 06:38

"Patrick Westergaard" <pwestetgaard@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at reducere køreglæden. Så ville høre om man kunne få en god hjelm som
> reducerede vindstøjen eller nogle gode ørepropper?? de billige gule giver

Hej

Den bedste løsning er nok formstøbte propper. De er lidt dyre, men pengene
værd.

De kan også bruges til mange andre formål. Jeg bruger dem rigtig meget, både
til MC og også når jeg som trommelager spiller med i bandet. De er meget
diskrete og jeg bruger dem også når jeg er til koncert. Og når man skal
overnatte på en træfplads lige op af ølteltet og man ikke selv har drukket
nok til bare at dratte i søvn, så er det nu rart at have dem med. Mange
formål!!

Jeg har mine fra DOT Miljø http://www.dotmiljoe.dk/default.asp. Fin service
og vejledning.

Min bror arbejder på et værksted og han fik arbejdsgiveren med på ideen og
fik dem til at betale.

Med racende venlig hilsen
Per M. Pedersen.....M for Motortosse
Citat : Bare rolig, det gror sammen igen....

Fra : Flemming Nyboe

Dato : 21-04-04 14:37

Per P. wrote:

> "Patrick Westergaard" <pwestetgaard@sol.dk> skrev i en meddelelse

De cylindriske gule er også for store til min øregang. Det er også vigtigt
for komforten at hjelmen ikke trykker på proppen. Jeg bruger en lidt
mindre og kegleformet version af de gule (E*A*R soft), som jeg korter af i
længden med en saks, for at min hjelm ikke skal røre dem.

Nogle hjelme (og kåbeglas) er værre end andre, men _alle_ hjelme har et
vindstøjsniveau i høreskade-området ved motorvejshastighed.

> Den bedste løsning er nok formstøbte propper. De er lidt dyre, men pengene
> værd.

Formstøbte propper har den højeste komfort, men igen kun hvis din hjelm
ikke rør ved dem, og det er nok svært at vide før du køber. Min hjelm
(ARAI FV) trykker på mine formstøbte ørepropper (Rexton), og det er meget
ubehageligt. Derfor kører jeg med de gule, som iøvrigt har mindst ligeså
høj dæmpning.

--
VH Flemming Nyboe
www.dfmc.dk/flemming_nyboe

Fra : Per P.

Dato : 24-04-04 08:15

..

> [...]
> ubehageligt. Derfor kører jeg med de gule, som iøvrigt har mindst ligeså

De formstøbte DOT-høreværn jeg har, er lavet så der ikke er noget kan komme
til at røre ved hjelmen. Det fede ved DOT er, at hvis de ikke passer helt
perfekt, så laver de det om til det passer. Jeg havde en venstre prop hvor
filteret sad lidt dumt, men det rettede de til så de passede. Det manglede
da også bare

Fra : Richard

Dato : 24-04-04 22:58

Per P. wrote:

> De formstøbte DOT-høreværn jeg har, er lavet så der ikke er noget kan komme
> til at røre ved hjelmen. Det fede ved DOT er, at hvis de ikke passer helt
> perfekt, så laver de det om til det passer.

Begge mine støbte er også fra DOT, rager heller ikke uden for øret og er
også efterfdølgende blevet tilpasset af DOT. Den ros skal de da have. Kun
dæmpningen har de ikke kunnet forbedre tilstrækkeligt ;-(
Så nu bruger jeg altså mest parafinerede vatkugler eller Bilsoms de gule
303'er igen...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 21-04-04 07:49

Det kan være lidt forskelligt fra person til person.

Men overvej også om de kåbeglas har den rigtige højde?? Hvis du altså har
kåbe på din MC. Det kan også give en frygtelig turbulens omkring hjelmen.
Måske det skal være lavere, og måske det skal være højere....

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Patrick Westergaard

Dato : 21-04-04 18:49

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> kåbe på din MC. Det kan også give en frygtelig turbulens omkring hjelmen.
> Måske det skal være lavere, og måske det skal være højere....

jeg har en gs500e med fuldkåbe monteret og den giver lidt turbulens, hvis
jeg f.eks. ligger mig ned er der næsten ingen støj

mvh

Patrick

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 21-04-04 20:15

"hvis jeg f.eks. ligger mig ned er der næsten ingen støj"

Hvad hvis du "gør dig lidt højere", så måske kommer fri af "kåbeturbulens",
så er der jo kun hjelmens egenstøj tilbage..... Hvis det hjælper, er det
ikke sikkert at en ny hjelm er svaret (uden dog at have prøvet din
hjelm...), men måske et nyt kåbeglas, som ikke nødvendigvis skal være
højere..... Er der et lille "knæk" på kåbeglasset, for at lede vinden højere
op? Hvis ja, kan dette være problemet. Det var det på min "gamle" CBR1000 i
sin tid, det gav en frygtelig turbulens omkring hjelmen.

Fra : Flemming Nyboe

Dato : 21-04-04 14:41

Patrick Westergaard wrote:

[SNIP hjelmstøj spørgsmål]

Prøv med en mere beskrivende subject linie næste gang.
Den du har er ikke så god. Det er jo ikke noget dumt spørgsmål, så du
leverer ikke hvad du lover

Pga. de dejligt mange indlæg læser de fleste kun udvalgte tråde, så hvis
din tråd f.eks. havde heddet "Hjelmstøj og ørepropper", ville du være mere
sikker på at de interesserede NG medlemmer læste den.

--
Venligst
Flemming Nyboe

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 21-04-04 14:44

"Patrick Westergaard" <pwestetgaard@sol.dk> wrote in message
> Hej
>

> den hjelm jeg har nu er en driver mx1

Der har du dit problem...
Min kæreste havde sådan en som hendes første hjlem....
Jeg har chokeret da jeg prøvede den, der er rigtig meget vindstøj i den
hjelm..

Men ellers er der jo kommet mange fine foreslag fra gruppen vedr hjelme m.m.

Thore

Fra : S.G

Dato : 21-04-04 17:51

kommer osse an på din kørestilling. Er det en sportscykel hvor du sidder
foroverbæjet vil der være mere støj end på fx en offroader hvor hjelmen
holdes mere plant i vinden. Prøv at bukke hovedet forover og bagover når du
kører. Så kan du høre forskellen.

Fra : Søren Lindholt

Dato : 21-04-04 20:04

"Patrick Westergaard" <pwestetgaard@sol.dk> skrev i få en god hjelm som
> reducerede vindstøjen eller nogle gode ørepropper?? de billige gule giver
> bare en ubehagelig trykken i ørerne

De har en tovlig masse forskellige ved denne butik.
www.sonicshop.de
Sagerne kommer dagen efter man har bestilt... jeg har de kegleformede, og
dem til musik/mc

Søren

Fra : Armand

Dato : 22-04-04 18:14

Søren Lindholt <lindholt@person.dk> skrev i en

> [...]
> www.sonicshop.de
> Sagerne kommer dagen efter man har bestilt... jeg har de kegleformede, og

Jeg kan måske komme til at få multimax hjem i en vis mængde.

Mere derom i egen tråd "Ørepropper"!

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 21-04-04 21:09

Patrick Westergaard wrote:

>Så ville høre om man kunne få en god hjelm som
> reducerede vindstøjen eller nogle gode ørepropper?? de billige gule giver
> bare en ubehagelig trykken i ørerne

Prøv en mindre størrelse øreprop - Bilsom 303, de gule, findes i 2 eller
3 størrelser hos Matas eller på apoteket. Prøv gerne flere forskellige
former, inden du bestemmer dig.

Støbte ørepropper, siliconepropper og bomuldsvoks vil i mange tilfælde -
hos mig fx - skabe højere tryk på trommehinden end skumpropper, der jo
kan lade luften diffundere ind ud i takt med at øret bevæger sig og
trykket ændres.

Der skal i hvertfald et særligt tag til at sætte de støbte propper ind
på en måde, så luften kan undslippe og ikke blive trykket sammen i
øregangen. Af samme årsag bruger jeg ikke mine støbt propper mere; mine
øregange har iøvrigt snævret sig ind, så de sidder for stramt her et par
år efter, jeg fik dem støbt

Moralen: Prøv dig frem og find, hvad der passer dig bedst - det er helt
individuelt

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Fra : Per P.

Dato : 24-04-04 08:22

"Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> øregangen. Af samme årsag bruger jeg ikke mine støbt propper mere; mine
> øregange har iøvrigt snævret sig ind, så de sidder for stramt her et par

Der må findes en anden forklaring. En øregang er som et fingeraftryk. Det
ændrer sig ikke når først det er færdigudviklet. Eftersom du har haft
problemer med overtryk i øregangen så er det sikkert massive ørepropper uden
filter du har haft. Filteret har ud over en støjdæmpende funktion også den
fuktion at det
udligner trykforskelle.

Fra : Richard

Dato : 24-04-04 10:33

Per P. wrote:

> Der må findes en anden forklaring. En øregang er som et fingeraftryk. Det
> ændrer sig ikke når først det er færdigudviklet.

Underligt hvis du har ret; de nævnt støbte propper passede udmærket første
sæson; men sæsonen efter var de for store. Det kan jeg kun opfatte som om
min øregang har snævret sig lidt ind. Plasticproppen vokser jo ikke

> [...]
> filter du har haft. Filteret har ud over en støjdæmpende funktion også den

Korrekt, støbte propper med filtre lader for meget støj passere igennem
til mit brug. Men det er jo ganske individuelt

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Jacob Larsen

Dato : 25-04-04 21:26

On Sat, 24 Apr 2004 09:32:40 +0000 (UTC), Richard
<rpaderichard@netscape.net> wrote:

> [...]
> første sæson; men sæsonen efter var de for store. Det kan jeg kun
> opfatte som om min øregang har snævret sig lidt ind. Plasticproppen

Jeg har nu også læst på en side hvor de sælger disse ørepropper, at
øregangen godt kan ændre sig over et par år. Nu kan jeg ikke huske hvor
det er, fordi det er lang tid side, men det var da en af grundene til, at
jeg ikke købte sådanne ørepropper.

Der er nok nogle andre herinde, der ved hvor det kan læses?

--
mvh. Jacob Larsen - GS500
"Det er vigtigt, at du kan lide dig selv. Specielt hvis der ikke er andre,

Fra : Richard

Dato : 21-04-04 21:14

Patrick Westergaard wrote:

Så ville høre om man kunne få en god hjelm som
> reducerede vindstøjen eller nogle gode ørepropper?? de billige gule giver
> bare en ubehagelig trykken i ørerne

Årh ja, selv den bedst støjdæmpede hjelm kan gøres endnu mere tyst ved
at køre med en halsedisse - strikket krave - der slutter så højt som
muligt om hovede og hals. Min hjelm giver plads nok i siden til, at
halsedissen kan dække ørerne og hagen; det dæmper vindstøjen rigtig
godt, selv med ørepropper på i forvejen

Fra : Allan Jørgensen

Dato : 22-04-04 22:46

> den hjelm jeg har nu er en driver mx1

da jeg i sin tid startede med at køre mc var det ved at leje dem ude hos
haasum mc og der havde de overnævnte hjelm mærke som man kunne låne. så
købte jeg en AGV Q3 som er søstermodellen til shoei xr800 og første gang jeg
havde den nye hjelm på lagde jeg ikke så meget mærke til vindstøj mv da det
med at køre tog al min opmærksomhed men da jeg havde kørt med den 3
gange hvor jeg havde lejet mc gik hjelmen desværre i stykker og den blev
indleveret til forhandleren som ikke kunne skaffe en ny, så var jeg nød til
at låne en hjelm da jeg lejede mc igen og skulle en tur til aalborg. der var
en verden til forskel i både støj,komfort, pasform og beklædning, så hvis du
vill have mindre støj kan jeg klart anbefale dig at købe en bedre hjelm.
nåja man kan selvfølgelig købe mange ørepropper til 2-3-4000kr

skal lige siges at det var en spritny hjelm jeg lånte da han ikke havde en i
min størrelse

--
Allan(fzr600us)
http://www.dfmc.dk/?id=209