Nul strøm - hjææælp
Fra : Ukendt

Dato : 20-04-04 16:24

Hejsa

Min halv-nye brugte GS450'er, som jeg ellers er blevet temmelig glad for har
fået sig et problem.
Batteriet er gået fladt, og den kan ikke starte ved egen hjælp længere.

Jeg tror nok, at der genereres strøm, for lys + horn virker fint med motoren
gående.

Jeg vil af økonomiske årsager gerne selv løse problemet, hvis det er muligt.

Er der nogen, der har forslag? Jeg har ikke meget forstand på det, men jeg
har et voltmeter, og jeg kan kende forskel på de forskellige farver, som
ledningerne har. Men hvad, der er hvad, ved jeg ikke.
Hvis der evt. er en venlig sjæl, som vil kigge på det for en overkommelig
sum, er jeg også klar til det. Det skal i givet fald ske i Aalborg-området.

På forhånd tak for svar!

Chris

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 20-04-04 16:35

Hej Chris,

> [...]
> men jeg har et voltmeter, og jeg kan kende forskel på de forskellige
> farver, som ledningerne har. Men hvad, der er hvad, ved jeg ikke.

Tjaa i første omgang ville jeg nok undersøge batteriets tilstand.

> Hvis der evt. er en venlig sjæl, som vil kigge på det for en
> overkommelig sum, er jeg også klar til det. Det skal i givet fald ske
> i Aalborg-området.

Jeg har ikke noget imod, at kigge på det (bor selv i Aalborg) til en ganske
overkommelig sum: Gratis!

Hilsen
Lars
___
Skift osten ud med dk

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-04 16:41

Hej Lars

Tusind tak for dit hurtige svar.
Det er virkelig hørmer, at den lige står stille i det her gode vejr.
Nuvel jeg kan løbe den i gang, men det er livet sgu for kort til, og det ser
desuden ikke skide proff ud.

Hvordan tjekker jeg batteriets tilstand?
Det er noget med vand og syre og en masse andet historie, ikke?

Det er nylig i dag, den er gået død, og jeg har kørt på den hver dag den
sidste måned uden problemer. På mig lyder det som en ledning, der er faldet
af snarere end batteriet. Men du ved nok mere om det end jeg... det gør de
fleste i hvert fald.

Chris

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 20-04-04 16:53

Hej Chris,

> Tusind tak for dit hurtige svar.
> Det er virkelig hørmer, at den lige står stille i det her gode vejr.

Jep!

> Nuvel jeg kan løbe den i gang, men det er livet sgu for kort til, og
> det ser desuden ikke skide proff ud.
>
> Hvordan tjekker jeg batteriets tilstand?

> Det er noget med vand og syre og en masse andet historie, ikke?

Ja, men check af syrestanden hører /blot/ til den almene vedligeholdes. Gør
som Henrik forslog: Mål batteriets polspænding for hhv. startet- og slukket
motor.
Hvis batteriets polspænding falder katastrofalt med motoren slukket, så er
nok batteriet defekt.

> [...]
> den sidste måned uden problemer. På mig lyder det som en ledning, der
> er faldet af snarere end batteriet. Men du ved nok mere om det end

Så skulle det være en løs forbindelse i ledningerne til batteriet, der både
umuliggør hhv. opladning- og almindelig brug af akumulatoren.

Hilsen
Lars

Fra : Poul-M Olsen

Dato : 20-04-04 17:01

On Tue, 20 Apr 2004 17:40:54 +0200, "Chris" <.> wrote:

>Hej Lars
snip en hel masse som skulle ha stået under det du svare på

>Chris
ØØ Chris er det kun mig eller kan du ikke se dette tilbud fra Lars.

"Jeg har ikke noget imod, at kigge på det (bor selv i Aalborg) til en
ganske overkommelig sum: Gratis! "

Jeg vil da tag imod, unden så meget at overveje det

Måske, vis jeg ikke husker forkert var det samme Lars der gik mere
eller mindre hele mit ledningsnet igemmmen for hjælpe mig i 2002
Og Damn den mand ved sku hvad han laver ENDNU engang Tusind tak for
den super hjælpe du gav mig.!

Mvh.
Skyrider#1
www.oddscafe.dk
Honda CBX750F 88' Snart på gaden igen

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 20-04-04 20:20

Hej Poul!

> Måske, vis jeg ikke husker forkert var det samme Lars der gik mere
> eller mindre hele mit ledningsnet igemmmen for hjælpe mig i 2002

Det var dét! - Ja, vi kom da pænt omkring ledningsnettet!

> Og Damn den mand ved sku hvad han laver ENDNU engang Tusind tak for
> den super hjælpe du gav mig.!

Takker og bukker! - Men det er jo altid rart, at give en hånd med!

Hilsen
Lars

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 20-04-04 16:35

Start med at måle spænding på batteriet når MC'en er slukket, skal ligge på
godt 12 volt, hvis den er væsentlig lavere er dit batteri nok "klappet
sammen". Og igen når den køre, så skal spændingen ligge på 14-15 volt, hvis
ikke er det nok dit laderelæ eller generator..... Men det er det jo nok
ikke, hvis du kan holde lys på den, når den er igang....

Dernæst kommer mulige dårlige forbindelser....

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-04 16:42

Jeg måler sgu lige med det samme. Vejret ser jo okay ud til det.

Chris

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-04 16:56

Okay

Here's the deal

Jeg måler ca. 12,4 v for slukket motor og maks. 12,7 v med motoren gående.

Hvad snakker vi så om her?

Chris

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 20-04-04 17:01

> Okay
>
> Here's the deal
>
> Jeg måler ca. 12,4 v for slukket motor og maks. 12,7 v med motoren
> gående.
>

> Hvad snakker vi så om her?

12.4V på batteriet for slukket motor => Med tænding og forlys sat på "on" =>
Ingen lys => Afbrudt forbindelse (sandsynligvis eet eller andet sted tæt på
batteriet)!

Hilsen
Lars

Fra : KT

Dato : 20-04-04 17:09

"Lars T. Thomsen" <ltth00@acoustics.auc.brige> wrote in message

> [...]
=>
> Ingen lys => Afbrudt forbindelse (sandsynligvis eet eller andet sted tæt

Jeg har haft et lignende problem. Hos mig var det den ledning der går fra
den ene pol til stellet (jeg kan ikke huske om det er - eller +)

Mvh Kim

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-04 17:11

Det er minus. Men min ser ud til at sidde okay...

Fra : Hans Paulin

Dato : 20-04-04 17:01

Chris skrev:

> Okay
>
> Here's the deal
>
> Jeg måler ca. 12,4 v for slukket motor og maks. 12,7 v med motoren
> gående.

....med motoren i gang skal du ha 13,8-14,4V over polerne efter et par
minutter...

....det ka være dit laderelæ er væk; har selv været i samme situation;
købte et nyt hos Erik Schnabel...
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286

Fra : Armand

Dato : 21-04-04 17:17

Chris <.> skrev i en news:408547fa$0$28434$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> Okay
>
> Here's the deal
>
> Jeg måler ca. 12,4 v for slukket motor og maks. 12,7 v med motoren gående.

Også ved mellem-omdrejninger??

> Hvad snakker vi så om her?

Ladeproblemer!

Laderelæet er ikke så ligetil at udmåle, men ved at måle generatoren igennem
kan man konstantere om det er dén eller (i modsat fald) laderelæet der er
stået af:
- Der går tre ledninger fra den trefasede generator, og de er alle forbundet
i et fælles punkt inde i ankeret - Derfor skal man kunne måle en svag og
frem for alt ens modstand imellem hver af de tre kombinationer (a-b; b-c;
c-a)!
- Viklingerne kan også være kortsluttet (til stel inde i generatoren),
hvorfor der IKKE må kunne måles gennemgang til stel fra én af ledningerne!

Er du ikke i stand til at måle en af disse fejl, er generatoren (stadig) i
fin form, og en sidste kontrol inden at laderelæet dømmes ude kan være at
lade batteriet op med en autolader og efterfølgende se om det holder
spændingen over et par dage; men som du beskriver det er det ikke så meget
spændingen som, ladestrømmen (der skal være så høj som 14,2 for at kunne
fylde på en 12V's akkumulator!) a det er galt med!

--
Armand.

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 21-04-04 21:01

> Ladeproblemer!

Nej! - For megen eksperimenteren med tændt lys, samt en lynhurtig og
efterfølgende måling af pol-ladespænding på halvtræt batteri i tomgang: Nok
mere sandsynligt!

Problemet var, at der såmænd var masser af lys/strøm på cyklen, startrelæet
var funktionsdygtigt, men starteren tørnede ikke. Vi har lige haft adskilt
startermotoren og må nok kontatere, at det ene kul er blevet ret nedslidt og
derved var dårlig fjederbelastet til kommuntatoren. Efter lidt kul-pilleri
og en samling- og isættelse af starteren i motorblokken, så tørnede den
atter MC-motoren lystig rundt... men nok på lånt tid, indtil nyt starterkul
hurtigst muligt fremskaffes.... ik' Chris?!
Herefter fik starteren lov at arbejde hårdt- og mange gange, så hvis MC'ens
ladesystem var defekt, så havde batteriet nok ikke kunne tackle denne hårde
behandling uden en tidligere opladning fra Chris'
"løben-MC-igang-i-køreture". Men dette er rent gætværk, for dette blev ikke
dybere undersøgt: For du har naturligvis ret, Suzuki's ladesystem er jo
kendt for problemer, men en død starter, kan ikke umiddelbart sammenkædes
med disse.

Hilsen
Lars

Fra : Armand

Dato : 22-04-04 18:30

> [...]
> atter MC-motoren lystig rundt... men nok på lånt tid, indtil nyt
starterkul
> hurtigst muligt fremskaffes.... ik' Chris?!

OK!
Og næste gang den svigter kan han redde sig en sidste start v.h.a. trick'et
med at sætte i gear og med slukket motor "nøkke" motorcyklen baglæns et par
gange!
Det der derved sker, er at starter-koblingen fanger p.g.a. den omvendte
bevægelse, hvorved at startermotoren trækkes baglæns, hvilket kan få et par
slidte og kantende kul til at falde på plads!

--
Armand.

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 22-04-04 19:48

Armand wrote:
> [...]
> omvendte bevægelse, hvorved at startermotoren trækkes baglæns,
> hvilket kan få et par slidte og kantende kul til at falde på plads!

Ja, men det blev forsøgt, men desværre uden held... :-/

Hilsen
Lars

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 22-04-04 19:49

Armand wrote:
> [...]
> omvendte bevægelse, hvorved at startermotoren trækkes baglæns,
> hvilket kan få et par slidte og kantende kul til at falde på plads!

Ja, men det forsøgt blev gjort, men desværre uden held... :-/

Hilsen
Lars

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-04 20:15

Hej til alle

Tak for jeres indlæg omkring mit problem.
Det er løst nu - eller det er holdt med at være der, vil nok være mere
præcist at sige.

Lars kiggede forbi både i går og i dag, og vi har målt og skruet. Det endte
med, at vi har konstateret, at kullene i starten nok er noget slidte, men da
vi samlede lortet igen, begyndte det at virke.
Så havde vi bare tiltusket os et nyt problem, som vi tilskrev noget
fejlkarburering, da der var væsen med tomgangen. Det skulle dog vise sig, at
kædestrammeren for knastaksel var blevet justeret lidt, da vi havde den
afmonteret. Det blev løst ved noget, der ligner en tilfældighed.

Men summa summarum; nu kører den igen!

De bedste hilsner fra
Chris