/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Nogen gange dør man bare.
Fra : Henning


Dato : 20-04-04 10:08

Jeg kommer trillende fra _ på en lille to-biler-bred asfalt-vej med 70kph. Så er DT'en omtrent lydløs, hvis der er lidt vind i træerne. To heste (med ryttere) jeg skal overhale.

Se, normalt giver jeg et lille dyt et par hundrede meter før jeg passerer heste, små børn, gamle damer osv. Til helvede med hvad kørelæreren sagde.

Men der er god plads og oversigt, så jeg dropper et par gear til måske 65, og er helt ovre i venstre side. /Meget/ kort før jeg passerer hopper den ene hest sidelæns, og drejer måsen i min retning, alt imens den laver dobbelte spark. Jeg slidder lidt af knopperne på fordækket - bagdækket tror jeg ikke bliver slidt.

Lige før jeg rammer lykkes det rytteren (det er heldigvis ikke 12-års piger) at få hesten rettet så meget op, at jeg lige kan gasse den forbi (godt jeg ikke var blevet i sjette), inden den kommer ud igen. En fuld opbremsning havde jeg ikke nået. Et hurtigt kig, at ingen er nede, og jeg er væk.


Jeg mener stadig, at heste ikke længere har noget at gøre i trafikken (var der gået noget galt, måtte min ansvar/kasko iøvrigt betale det _hele_). Og jeg fortsætter med at dytte i god tid før jeg passerer noget let skræmt. Hellere se noget falde og brække et ben, standse i god orden og så ringe efter ligge-taxaen, end lande hovedet først på en hest, eller tromle lille Per over. Og have nogen andre ringe efter transport...


Henning.


 
 
Bo-gsxR (20-04-2004)
Kommentar
Fra : Bo-gsxR


Dato : 20-04-04 11:18

> Jeg kommer trillende fra _ på en lille to-biler-bred asfalt-vej med 70kph. Så er DT'en omtrent lydløs, hvis der er lidt vind i
træerne. To heste (med ryttere) jeg skal overhale.

lidt makaber overskrift!

bo-gsxR
www.skakmat.webbyen.dk




Anders Thorup (20-04-2004)
Kommentar
Fra : Anders Thorup


Dato : 20-04-04 11:24

Henning wrote:
>
> Jeg mener stadig, at heste ikke længere har noget at gøre i trafikken

Det kan du have ret i, men hvordan skal en rytter ellers komme frem og
tilbage mellem gård og skov??

> (var der gået noget galt, måtte min ansvar/kasko iøvrigt betale det
> _hele_).

Er du nu sikker på det?? En hest SKAL være omfattet af en
ansvars-forsikring.
Mine bedsteforældre havde i sin tid en rideskole. Et par af ride-pigerne
havde været på tur, da en bil med campingvogn på slæb overhalte dem. Den ene
hest blev skræmt og fik sparket 2 store buler i campingvognen. Det endte med
at hestens ansvarsforsikring skulle betale skaderne.


>Og jeg fortsætter med at dytte i god tid før jeg passerer
> noget let skræmt.

Det synes jeg ikke er en god idé, for så er du næsten 100% sikker på at
skræmme dyret!!!
Jeg mener også man lærer aldrig at dytte efter dyr, små børn og gamle!
Langt de fleste heste er så traffik-vante at der ikke sker noget. Du skriver
at du har kørt 65, og det er måske også liiige hurtigt nok, når man skal
passere nogle heste. Normalt kører jeg omkring 40 når jeg passere heste på
vejen.

> Hellere se noget falde og brække et ben, standse i
> god orden og så ringe efter ligge-taxaen, end lande hovedet først på
> en hest, eller tromle lille Per over. Og have nogen andre ringe efter
> transport...

Synes du får det til at lyde lidt makabert, men det er måske bare mig



--
--
MVH / Best Regards
Anders Thorup
www.dfmc.dk/Anders_Thorup
Honda VFR750F RC24 Perlemorshvid



SmaRTrxxv (20-04-2004)
Kommentar
Fra : SmaRTrxxv


Dato : 20-04-04 11:36


"Henning" <henning@see.sig> wrote in message
news:4084e8b7$0$167$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jeg kommer trillende fra _ på en lille to-biler-bred asfalt-vej med 70kph.
Så er DT'en omtrent lydløs, hvis der er lidt vind i træerne. To heste (med
ryttere) jeg skal overhale.
>
> Se, normalt giver jeg et lille dyt et par hundrede meter før jeg passerer
heste,
>
> Men der er god plads og oversigt, så jeg dropper et par gear til måske 65,
og er helt ovre i venstre side. /Meget/ kort før jeg passerer hopper den ene
hest sidelæns, og drejer måsen i min retning, alt imens den laver dobbelte
spark. Jeg slidder lidt af knopperne på fordækket - bagdækket tror jeg ikke
bliver slidt.
>
> Lige før jeg rammer lykkes det rytteren (det er heldigvis ikke 12-års
piger) at få hesten rettet så meget op, at jeg lige kan gasse den forbi
(godt jeg ikke var blevet i sjette), inden den kommer ud igen. En fuld
opbremsning havde jeg ikke nået. Et hurtigt kig, at ingen er nede, og jeg er
væk.
>
>
> Jeg mener stadig, at heste ikke længere har noget at gøre i trafikken (var
der gået noget galt, måtte min ansvar/kasko iøvrigt betale det _hele_). Og
jeg fortsætter med at dytte i god tid før jeg passerer noget let skræmt.
Hellere se noget falde og brække et ben, standse i god orden og så ringe
efter ligge-taxaen, end lande hovedet først på en hest, eller tromle lille
Per over. Og have nogen andre ringe efter transport...
>
>
Der da ingen tvivl om hvem idioten er her... Det er da dig selv...
Du gør da alt for at hesten skal panikke....... Dytter og gearer ned...
FJOLS..

Heste reagerer kraftigt på lyde... Det eneste rigtige er at køre at koble ud
og bare rulle forbi. Så er du også klar til at reagere, hvis hesten nu
skulle panikke....

IRONI ON
Men en stor tak for at skaffe os forvejen udskældte MC'ister endnu lidt
dårlig omtale
IRONI OFF

Thore








Zemich (20-04-2004)
Kommentar
Fra : Zemich


Dato : 20-04-04 15:28

> Der da ingen tvivl om hvem idioten er her... Det er da dig selv...
> Du gør da alt for at hesten skal panikke....... Dytter og gearer ned...
> FJOLS..

HOV HOV.
Hvem er det lige der er en idiot og et fjols her?

Henning skrev:
"Se, normalt giver jeg et lille dyt et par hundrede meter før jeg passerer
heste, små børn, gamle damer osv. Til helvede med hvad kørelæreren sagde.

Men der er god plads og oversigt, så jeg dropper et par gear til måske 65,
og er helt ovre i venstre side. /Meget/ kort før jeg passerer hopper den ene
hest sidelæns, og drejer måsen i min retning, alt imens den laver dobbelte
spark. Jeg slidder lidt af knopperne på fordækket - bagdækket tror jeg ikke
bliver slidt."

Altså her står der underforstået at han IKKE dyttede.

Tag for fanden at læs folks indlæg ordenligt igennem inden du skrive sådan
noget pis. Man bliver fandme træt at folk sure opstød på hinanden hele
tiden.

På forhånd tak. :)

Mvh Tommy



Michal (20-04-2004)
Kommentar
Fra : Michal


Dato : 20-04-04 17:27

On Tue, 20 Apr 2004 16:27:34 +0200, Zemich wrote:
[snip noget snask]
> Altså her står der underforstået at han IKKE dyttede.
>
> Tag for fanden at læs folks indlæg ordenligt igennem inden du skrive sådan
> noget pis. Man bliver fandme træt at folk sure opstød på hinanden hele
> tiden.

Nu ved jeg godt at man ikke burde svine hinanden til, og det gjorde jeg
heller ikke.

Men det var faktisk lidt svært at gennemskue hvad der blev skrevet pga
de lange linier... for mig i alt fald.

Jeg blev rent faktisk så meget i tvivl at jeg undlod at svare on topic.

--
Venlig Hilsen
Michal
Den nysgerrige på DT175 '96

SmaRTrxxv (20-04-2004)
Kommentar
Fra : SmaRTrxxv


Dato : 20-04-04 17:38


"Zemich" <mari@events.dk> wrote in message
news:4085332b$0$432$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> Altså her står der underforstået at han IKKE dyttede.
>
Ja i dette tilfælde, men lidt længere nede i indlægget står netop at han
agter at fortsætte med at dytte..

> Tag for fanden at læs folks indlæg ordenligt igennem inden du skrive sådan
> noget pis. Man bliver fandme træt at folk sure opstød på hinanden hele
> tiden.
>
Husk, når man peger på andre folk er tre fingre som peger på én selv..

Thore



Zemich (20-04-2004)
Kommentar
Fra : Zemich


Dato : 20-04-04 22:15

> Ja i dette tilfælde, men lidt længere nede i indlægget står netop at han
> agter at fortsætte med at dytte..

Det er jeg fuldt ud klar over han skrev, dog er jeg da enig med jer andre i
at man ikke bør dytte men derimod sætte sin fart langt ned.


> Husk, når man peger på andre folk er tre fingre som peger på én selv..

Jeg ved godt jeg selv opførte mig skidt der, men man bliver bare så træt af
at høre folk skælde på hinande på alle forums og nu gik det desværre ud over
dig.
Går jeg ud fra du kender. :)

Mvh Tommy



Squish (22-04-2004)
Kommentar
Fra : Squish


Dato : 22-04-04 19:30

SmaRTrxxv wrote:

> Husk, når man peger på andre folk er tre fingre som peger på én selv..

Og det er derfor man skal lære at pege med hele hånden!

--
Squish
CB400F

Torben Scheel (23-04-2004)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 23-04-04 10:00

"Squish" <hs304FJERNDETTE@hotmail.com> wrote in message
news:n9Uhc.4126$DO1.630@news.get2net.dk...
> SmaRTrxxv wrote:
>
> > Husk, når man peger på andre folk er tre fingre som peger på én selv..
>
> Og det er derfor man skal lære at pege med hele hånden!

Og barbere sig skaldet?

vh
--
Torben Scheel
http://dfmc.dk/default.asp?id=425



Freddy Lang (23-04-2004)
Kommentar
Fra : Freddy Lang


Dato : 23-04-04 09:46

Torben Scheel wrote:

> Og barbere sig skaldet?

Hvad er der galt i det?


--
Freddy Lang
Suzuki SV 650 S-K1
http://www.zierra.com
http://www.dfmc.dk/?id=159
http://www.mc-vollekanne.dk



H. P. Holm (20-04-2004)
Kommentar
Fra : H. P. Holm


Dato : 20-04-04 23:19

Zemich skrev:

> Tag for fanden at læs folks indlæg ordenligt igennem inden du skrive sådan
> noget pis. Man bliver fandme træt at folk sure opstød på hinanden hele
> tiden.

En flame-bait skal besvares med flames. Det er en hyggelig tradition
i nyhedsgrupperne. Og du har ingen indflydelse på hvad andre skriver
- men fuld kontrol over hvad du gider læse, og det du selv skriver.

Alle de smukke ord og "korrekte" meninger på skrift siger mig ikke
ret meget. Det der tæller er hvordan folk reagerer i praksis, ude i
den virkelige verden. Der er mange fjolser i trafikken, også på MC,
og jeg er sikkert en af dem - hvordan skulle det forrige kædekit på
Zephyr ellers kunne holde 55.000 km?!

--
Hans
<http://hpholm.dk/>

m0rt3n (20-04-2004)
Kommentar
Fra : m0rt3n


Dato : 20-04-04 19:36

"SmaRTrxxv" <thore_@tadettevækget2net.dk> skrev i en meddelelse
news:4084fd19$0$11549$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Heste reagerer kraftigt på lyde... Det eneste rigtige er at køre at koble
ud
> og bare rulle forbi. Så er du også klar til at reagere, hvis hesten nu
> skulle panikke....

hehe, det gælder ikke kun heste. Også politiet reagerer på kraftige lyde.
Når jeg kommer blæsende og spotter en sort/hvis madkasse, tager jeg altid
koblingen og suser lydløst forbi dem. Så minimerer jeg risikoen for at blive
kaldt til råve-potte-syn!
-m0rt3n zrx1100
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=522



H. P. Holm (20-04-2004)
Kommentar
Fra : H. P. Holm


Dato : 20-04-04 12:06

"Henning" skrev:

> Jeg mener stadig, at heste ikke længere har noget at gøre i trafikken
> (var der gået noget galt, måtte min ansvar/kasko iøvrigt betale det
> _hele_). Og jeg fortsætter med at dytte i god tid før jeg passerer
> noget let skræmt.

Du er naturligvis velkommen til at opføre dig som en komplet idiot,
det gør dig nemmere at spotte i trafikken, så andre kan undgå dig.

--
Hans

Jake (20-04-2004)
Kommentar
Fra : Jake


Dato : 20-04-04 12:13

> Og jeg fortsætter med at dytte i god tid før jeg passerer noget let skræmt.

For at være sikker på at skræmme det/dem??

<IRONI>
Så skal du da have monteret kompressorhorn, rotorblink og evt. vandkanon
så du er sikker på at gøre det ordentligt
</IRONI>

/Jake


Hekto (20-04-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 20-04-04 12:25

Henning wrote:

> Jeg kommer trillende fra _ på en lille to-biler-bred asfalt-vej med 70kph. Så er DT'en omtrent lydløs, hvis der er lidt vind i træerne. To heste (med ryttere) jeg skal overhale.
>
> Se, normalt giver jeg et lille dyt et par hundrede meter før jeg passerer heste, små børn, gamle damer osv. Til helvede med hvad kørelæreren sagde.
>
> Men der er god plads og oversigt, så jeg dropper et par gear til måske 65, og er helt ovre i venstre side. /Meget/ kort før jeg passerer hopper den ene hest sidelæns, og drejer måsen i min retning, alt imens den laver dobbelte spark. Jeg slidder lidt af knopperne på fordækket - bagdækket tror jeg ikke bliver slidt.
>
> Lige før jeg rammer lykkes det rytteren (det er heldigvis ikke 12-års piger) at få hesten rettet så meget op, at jeg lige kan gasse den forbi (godt jeg ikke var blevet i sjette), inden den kommer ud igen. En fuld opbremsning havde jeg ikke nået. Et hurtigt kig, at ingen er nede, og jeg er væk.
>
>


Når man til dagligt er omgivet af rideskoler og kødscootere, ved man at
de nervøse krikker skal behandles som rådne æg!

Ikke dytte, og ikke gasse op; men i god afstand luske forbi!

Til gengæld hedder det ET KØRETØJ PR. VOGNBANE - også for kødscootere!!!
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Michal (20-04-2004)
Kommentar
Fra : Michal


Dato : 20-04-04 12:50

On Tue, 20 Apr 2004 11:08:11 +0200, Henning wrote:
[snip nogle enormt meget lange linier]

Bare af nysgerrighed... hvilken newsklient bruger du? En du selv har
skrevet?

For dine linier er godt nok bøvlede at scrolle rundt i :/

Det må du godt rette i næste patch ;P

--
Venlig Hilsen
Michal
Den nysgerrige på DT175 '96

H. P. Holm (20-04-2004)
Kommentar
Fra : H. P. Holm


Dato : 20-04-04 15:28

Michal skrev:

> [snip nogle enormt meget lange linier]
>
> Bare af nysgerrighed... hvilken newsklient bruger du? En du selv har
> skrevet?
>
> For dine linier er godt nok bøvlede at scrolle rundt i :/

Ret eller tilføj i slrnrc / slrn.rc filen:

% What to wrap when wrapping an article:
% 0 or 4 ==> wrap body
% 1 or 5 ==> wrap headers, body
% 2 or 6 ==> wrap quoted text, body
% 3 or 7 ==> wrap headers, quoted text, body
% The higher number indicates that every article will be automatically
% wrapped.
set wrap_flags 6

Nummer 6 er min favorit, men prøv dig frem.

--
Hans

Michal (20-04-2004)
Kommentar
Fra : Michal


Dato : 20-04-04 17:29

On Tue, 20 Apr 2004 14:27:53 GMT, H wrote:
> Michal skrev:
>
>> [snip nogle enormt meget lange linier]
>>
>> Bare af nysgerrighed... hvilken newsklient bruger du? En du selv har
>> skrevet?
>>
>> For dine linier er godt nok bøvlede at scrolle rundt i :/
>
> Ret eller tilføj i slrnrc / slrn.rc filen:
>
> % What to wrap when wrapping an article:
> % 0 or 4 ==> wrap body
> % 1 or 5 ==> wrap headers, body
> % 2 or 6 ==> wrap quoted text, body
> % 3 or 7 ==> wrap headers, quoted text, body
> % The higher number indicates that every article will be automatically
> % wrapped.

Ved lavt nummer spørger den altså før den wrapper?


> set wrap_flags 6
>
> Nummer 6 er min favorit, men prøv dig frem.

Ser fornuftigt ud... *hopper i sin conf*

--
Venlig Hilsen
Michal
Den nysgerrige på DT175 '96

H. P. Holm (20-04-2004)
Kommentar
Fra : H. P. Holm


Dato : 20-04-04 23:19

Michal skrev:

>> % What to wrap when wrapping an article:
>> % 0 or 4 ==> wrap body
>> % 1 or 5 ==> wrap headers, body
>> % 2 or 6 ==> wrap quoted text, body
>> % 3 or 7 ==> wrap headers, quoted text, body
>> % The higher number indicates that every article will be automatically
>> % wrapped.
>
> Ved lavt nummer spørger den altså før den wrapper?

Nej, det aktiverer w tasten, hvor man så kan vælge om teksten skal
være ombrudt eller ej. De høje numre ombryder som standard, og man
kan folde lange linjer ud med w, hvor de lave numre ikke ombryder,
og de lange linjer kan foldes sammen med w tasten.

Hmmm... det blev vist bare endnu mere kryptisk. Prøv dig frem!

--
Hans

Michal (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Michal


Dato : 21-04-04 20:48

On Tue, 20 Apr 2004 22:19:22 GMT, H wrote:
> Michal skrev:
>
>>> % What to wrap when wrapping an article:
>>> % 0 or 4 ==> wrap body
>>> % 1 or 5 ==> wrap headers, body
>>> % 2 or 6 ==> wrap quoted text, body
>>> % 3 or 7 ==> wrap headers, quoted text, body
>>> % The higher number indicates that every article will be automatically
>>> % wrapped.
>>
>> Ved lavt nummer spørger den altså før den wrapper?
>
> Nej, det aktiverer w tasten, hvor man så kan vælge om teksten skal
> være ombrudt eller ej. De høje numre ombryder som standard, og man
> kan folde lange linjer ud med w, hvor de lave numre ikke ombryder,
> og de lange linjer kan foldes sammen med w tasten.

Ahaa.


> Hmmm... det blev vist bare endnu mere kryptisk. Prøv dig frem!

Nej nej, det gav perfekt mening :D

--
Venlig Hilsen
Michal
Den nysgerrige på DT175 '96

Carl Dragert (20-04-2004)
Kommentar
Fra : Carl Dragert


Dato : 20-04-04 14:01

Så har Henning vist fået nogle ideer til hvordan man passerer heste
rettidigt hensyn.

Det taknemlige og lettede udtryk i rytternes ansigter, er tydeligt at se -
for de kender godt risikoen.

--
mvh Carl Dragert
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=531



dots (20-04-2004)
Kommentar
Fra : dots


Dato : 20-04-04 15:01


"Henning" <henning@see.sig> skrev i en meddelelse
news:4084e8b7$0$167$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Se, normalt giver jeg et lille dyt et par hundrede meter før jeg passerer
heste, små børn, gamle damer osv. Til helvede med hvad kørelæreren sagde.

Hm, rigtig dårlig idé! På den måde viser du netop hesten at der er noget at
være bange/nervøs for!

> Jeg mener stadig, at heste ikke længere har noget at gøre i trafikken (var
der gået noget galt, måtte min ansvar/kasko iøvrigt betale det _hele_). Og
jeg fortsætter med at dytte i god tid før jeg passerer noget let skræmt.

Heste og iøvrigt meget andet har ligeså meget at gøre i trafikken som du.
Det handler om at tage hensyn til hinanden. Dine 60-65 km/t er for meget når
du passerer heste!
Ca 25 år med heste og kun et par år på MC, har gjort at jeg tager stort
hensyn til netop de firbenede. Det er levende væsner, som ikke altid
reagerer som forventet!
Herunder osse hunde, med de dersens lange løbeliner

Vis hensyn!

dots



Kim (20-04-2004)
Kommentar
Fra : Kim


Dato : 20-04-04 15:47


"dots" <dots@tdcøhadslpunktumdk> skrev i en meddelelse
news:40852d35$0$263$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Heste og iøvrigt meget andet har ligeså meget at gøre i trafikken som du.

Nej de har da ej. Hvis folk skal ride rundt på de asfalterede veje, så må de
sku' til at betale "vægtafgift" af dyrene. Der er da intet der er værre end
at møde en 12 årig "tøs" på ryggen af en tons tung hest der ikke rigtig ved
hvilke retning den vil.

Men vis dem nu hensyn derude alligevel.

;0)
Kim



Jacob Bunk Nielsen (20-04-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 20-04-04 16:04

"Kim" <futtown@hotmail.com> writes:
> "dots" <dots@tdcøhadslpunktumdk> skrev...
>>
>> Heste og iøvrigt meget andet har ligeså meget at gøre i trafikken som du.
>
> Nej de har da ej. Hvis folk skal ride rundt på de asfalterede veje, så må de
> sku' til at betale "vægtafgift" af dyrene.

Hvad med oprydning? De skal vist også til at ride rundt med skovl og
poser til alt det de skider ud over det hele. En våd hestepære er
faktisk ret ufed at opdage på vejen rundt i et sving.

Jeg har ikke noget imod heste, men jeg er altså ikke nogen stor fan af
dem i trafikken fordi de reagerer så uforudsigeligt.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

dots (21-04-2004)
Kommentar
Fra : dots


Dato : 21-04-04 10:45


"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse
news:spamdrop+m3oepmbshy.fsf@paven.bunk.cc...
> "Kim" <futtown@hotmail.com> writes:
snip..
> > Nej de har da ej. Hvis folk skal ride rundt på de asfalterede veje, så
må de
> > sku' til at betale "vægtafgift" af dyrene.
>
> Hvad med oprydning? De skal vist også til at ride rundt med skovl og
> poser til alt det de skider ud over det hele. En våd hestepære er
> faktisk ret ufed at opdage på vejen rundt i et sving.
>
> Jeg har ikke noget imod heste, men jeg er altså ikke nogen stor fan af
> dem i trafikken fordi de reagerer så uforudsigeligt.
snap...

Jeg er enig i at det ville være langt federe, hvis der var en masse
cykelstier til cyklister, gangstier til gående, ridestier, stier til
off-road, lastvogne tilbage i garagen, alle biler ned på den tyske autobahn
osv... Men så'n er det desværre ikke.
Vi må deles om det der ér - nemli asfalten.

Og dét taknemmelige smil man kan få, ved om nødvendigt at stoppe helt med
sin mc, fordi rytteren har problemer med at styre sin levende knoldhopper -
det er sg da i orden
Så fik rytteren en positiv oplevelse med en mc-ist og hesten med. Måske
han/hun en dag selv får lyst til at trille rundt derude på et motoriseret
galopjern ... og møde alle os hensynsfulde mc-ister ???

dots - med et par motoriserede galopjern og et par stykker af de levende.




Mikkel Lund (20-04-2004)
Kommentar
Fra : Mikkel Lund


Dato : 20-04-04 19:43

Heste skal være omfatten af en ansvarsforsikring.

Men du må godt nok undskylde, du kom ned på 65 kmt, og trak helt ud til
venstre, ja, måske de ikke havde hørt dig, man rider altid enkelt kolonde,
med mindre det er en unghest der skal lære det og har brug for en erfaren på
ydresiden.

Næstegang, gør opmærksom på dig selv, og så tag lige at komme helt ned på 30
kmt, vi skal sku alle være her. Hvis du har så ondt i røven, så hold dig til
hovedvejene frem over.

Maria




anders majland (20-04-2004)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 20-04-04 20:39

> Maria
>Heste skal være omfatten af en ansvarsforsikring.

Det eneste jeg lige kunne finde er
http://www.familieadvokaten.dk/Breve-900/b900-594.html

1) Ansvarsforsikring for hesteejere er ikke lovpligtigt

3) Skade på biler er derimod reguleret i Færdselsloven, nærmere bestemt
§ 88....... Her gælder der med andre ord et almindeligt culpa-ansvar,
hvor det afgørende typisk vil være, om bilisten med rimelighed kunne
have undgået påkørslen. Du vil således både kunne finde afgørelser, der
giver hesteejeren ansvaret og afgørelser, hvor det er bilisten, der
bliver erstatningsansvarlig. De nævnte regler gælder også for
personskade i forbindelse med en evt. påkørsel, herunder personskade,
der i øvrigt sker på offentlig vej

http://www.tryg.dk/cgi-v3/sitegen.exe/dynamic?UnikLink=PrivFFAndreHeste

Citat "Som tillæg kan tegnes værdiforsikring, avlsforsikring for
hingste, ansvarsforsikring samt andre forsikringer"

> Næstegang, gør opmærksom på dig selv

Det får han ellers hug af alle andre for at gøre ...
Hvordan foretrækker du en trafikant gør opmærksom på at vedkommende
ønsker at overhaler ?

> , og så tag lige at komme helt
> ned på 30 kmt, vi skal sku alle være her.

Hvis oversigten på stedet er god bør det vel ikke være nødvendigt at
sætte farten så langt ned for at overhale, med mindre hestene slet ikke
er vandt til trafik ....

Sidst jeg så nogle til hest var det i rabaten på en hovedvej. De havde
da helt styr på det og lod sig ikke mærke med at trafikken gled forbi
med 80+ en meter fra dem.

På en vej der er bred nok til 2 biler - burde det da være muligt at
overhale 2 heste ved at følge venstre vejkant. Men modkørende skal måske
også "helt ned på 30km/t" ?

> Hvis du har så ondt i
> røven, så hold dig til hovedvejene frem over.

Tag lige selv en slapper ... Efter en tæt-på skal man da have lov at få
luft !

Det er heldigvis mest traktorer, selvkørende gyllevogn mm. der "spærrer"
de små veje som jeg bruger (og som er de eneste der når helt derud hvor
jeg bor) og de heldigvis lidt mere tilregnelige - de spærer bare vejen
fra rabat til rabat ....

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid




NielSV650 (21-04-2004)
Kommentar
Fra : NielSV650


Dato : 21-04-04 11:33

"Mikkel Lund" <mmlu03(fjern.spam)@control.auc.dk> wrote in message
news:c63rsr$s8e$1@sunsite.dk...
> Næstegang, gør opmærksom på dig selv, og så tag lige at komme helt ned på
30
> kmt, vi skal sku alle være her.

Lidt OT, men jeg har oplevet at møde en mod"kørende" hest på
rulleskøjter(!!) med 5-10km i timen. Den flejnede helt ud og kommentaren fra
rytteren var "Find et andet sted"
Ih ja, hvor flot! Godt nok var det tæt på en rideskole, men hvis ikke hun
har styr på krikken må hun sq blive på ridebanen!



/Niels
S FAU himmelblau



SmaRTrxxv (21-04-2004)
Kommentar
Fra : SmaRTrxxv


Dato : 21-04-04 13:08


"NielSV650" <s991793@student.dtu.SKRID.MAKKER.dk> wrote in message >
>
> Lidt OT, men jeg har oplevet at møde en mod"kørende" hest på
> rulleskøjter(!!) med 5-10km i timen. Den flejnede helt ud

Det er klart... det må være helt vildt svært for en hest at stå på
rulleskøjter.. :-



Søren Lindholt (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Søren Lindholt


Dato : 21-04-04 20:07

"SmaRTrxxv" <thore_@tadettevækget2net.dk> skrev i > > Lidt OT, men jeg har
oplevet at møde en mod"kørende" hest på
> > rulleskøjter(!!) med 5-10km i timen. Den flejnede helt ud
>
> Det er klart... det må være helt vildt svært for en hest at stå på
> rulleskøjter.. :-
>
GRILL



Christian Jakobsen (20-04-2004)
Kommentar
Fra : Christian Jakobsen


Dato : 20-04-04 22:05

Henning wrote:

> Se, normalt giver jeg et lille dyt et par hundrede meter før jeg
> passerer heste, små børn, gamle damer osv. Til helvede med hvad
> kørelæreren sagde.

Der er jo netop en mening med det kørelæreren fortæller. Det er
baseret på mange års erfaring med hestes/børns/gamle damers
reaktioner på signalgivning med bil-/mchorn.


--
Venlig hilsen
Christian Jakobsen



Anders Thorup (20-04-2004)
Kommentar
Fra : Anders Thorup


Dato : 20-04-04 22:10

Christian Jakobsen wrote:
> Henning wrote:
>
>> Se, normalt giver jeg et lille dyt et par hundrede meter før jeg
>> passerer heste, små børn, gamle damer osv. Til helvede med hvad
>> kørelæreren sagde.
>
> Der er jo netop en mening med det kørelæreren fortæller. Det er
> baseret på mange års erfaring med hestes/børns/gamle damers
> reaktioner på signalgivning med bil-/mchorn.

Hmm, min kørelærer fortalte ellers det stik modsatte!! Nemlig at man IKKE må
dytte, da dyr/gamle/børn så nemt bliver forskrækket, og derfor reagere
irrationelt.

--
--
MVH / Best Regards
Anders Thorup
www.dfmc.dk/Anders_Thorup
Honda VFR750F RC24 Perlemorshvid



Christian Jakobsen (20-04-2004)
Kommentar
Fra : Christian Jakobsen


Dato : 20-04-04 22:23

Anders Thorup wrote:

> Christian Jakobsen wrote:

>> Henning wrote:
>>> Se, normalt giver jeg et lille dyt et par hundrede meter før jeg
>>> passerer heste, små børn, gamle damer osv. Til helvede med hvad
>>> kørelæreren sagde.
>>
>> Der er jo netop en mening med det kørelæreren fortæller. Det er
>> baseret på mange års erfaring med hestes/børns/gamle damers
>> reaktioner på signalgivning med bil-/mchorn.
>
> Hmm, min kørelærer fortalte ellers det stik modsatte!! Nemlig at man
> IKKE må dytte, da dyr/gamle/børn så nemt bliver forskrækket, og
> derfor reagere irrationelt.

Øhh, Henning skrev "Til helvede med hvad kørelæreren sagde". Så skrev
jeg at der netop var en mening med det kørelæreren fortæller. Når
Henning skriver at han er ligeglad med hvad kørelæreren sagde, forstår
jeg det sådan at han er klar over at man ikke bør dytte af heste/børn/
gamle. Jeg pointerede bare at der er en grund til at kørelæreren
siger som han/hun gør. Er vi enige?

--
Venlig hilsen
Christian Jakobsen



Anders Thorup (20-04-2004)
Kommentar
Fra : Anders Thorup


Dato : 20-04-04 23:28

Christian Jakobsen wrote:
> Øhh, Henning skrev "Til helvede med hvad kørelæreren sagde". Så skrev
> jeg at der netop var en mening med det kørelæreren fortæller. Når
> Henning skriver at han er ligeglad med hvad kørelæreren sagde, forstår
> jeg det sådan at han er klar over at man ikke bør dytte af heste/børn/
> gamle. Jeg pointerede bare at der er en grund til at kørelæreren
> siger som han/hun gør. Er vi enige?

Ehh, tjaa, jo det tror jeg.

--
--
MVH / Best Regards
Anders Thorup(Der ikke er helt med længere)
www.dfmc.dk/Anders_Thorup
Honda VFR750F RC24 Perlemorshvid



Christian Jakobsen (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Christian Jakobsen


Dato : 21-04-04 17:21

Anders Thorup wrote:
> Christian Jakobsen wrote:
>> Øhh, Henning skrev "Til helvede med hvad kørelæreren sagde". Så skrev
>> jeg at der netop var en mening med det kørelæreren fortæller. Når
>> Henning skriver at han er ligeglad med hvad kørelæreren sagde,
>> forstår jeg det sådan at han er klar over at man ikke bør dytte af
>> heste/børn/ gamle. Jeg pointerede bare at der er en grund til at
>> kørelæreren siger som han/hun gør. Er vi enige?
>
> Ehh, tjaa, jo det tror jeg.

Som jeg ser det er vi enige...

--
Venlig hilsen
Christian Jakobsen



Freddy Lang (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Freddy Lang


Dato : 21-04-04 10:58

Henning wrote:

[SNIP en hel masse om at passere heste på en højst uhensigtsmæssig facon
(IMHO)]

Jeg gør, som min kørelærer rådede mig i sin tid: Overhaler med samme eller
lidt nedsat fart. Ingen dytteri, ingen gassen op.

Jeg har aldrig haft problemer med heste.


--
Freddy Lang
Suzuki SV 650 S-K1
http://www.zierra.com
http://www.dfmc.dk/?id=159
http://www.mc-vollekanne.dk



Jacob Bunk Nielsen (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 21-04-04 22:08

"dots" <dots@tdcøhadslpunktumdk> writes:
> Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> skrev:
>
>> Jeg har ikke noget imod heste, men jeg er altså ikke nogen stor fan af
>> dem i trafikken fordi de reagerer så uforudsigeligt.
> snap...
>
> Jeg er enig i at det ville være langt federe, hvis der var en masse
> cykelstier til cyklister, gangstier til gående, ridestier, stier til
> off-road, lastvogne tilbage i garagen, alle biler ned på den tyske autobahn
> osv... Men så'n er det desværre ikke.

Jo, men du må da indrømme at af de trafikgrupper du her nævner er
heste og ryttere da klart den der passer dårligst ind i hverdagens
trafik, ikke mindst fordi hestene kan være svære at forudse.

> Vi må deles om det der ér - nemli asfalten.

Ja, bestemt.

Jeg kender personligt meget lidt til heste, og bryder mig faktisk
heller ikke synderligt om dem (og har i øvrigt også allergi overfor
dem). Derfor har jeg heller ikke interesseret mig synderligt for
hvordan den kan reagere på motorcykler (eller cykler - jeg kører også
tit på cykel), men jeg har mere end en gang oplevet at de har reageret
uhensigtsmæssigt.

Se fx <http://groups.google.com/groups?q=g:thl387062159d&dq=&hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&selm=spamdrop%2Bm3d66kyoap.fsf%40paven.bunk.cc>

Kort sagt, så har jeg nok ikke samme forståelse som dig for rytterens
situation når der kører en MC forbi, og jeg tillader mig derfor at
være ligeglad fordi jeg forventer at rytteren klar over sit ansvar for
hestens opførsel i trafikken, og derfor kun tager en hest der er kan
tåle trafikken med ud i den. Dermed ikke sagt at jeg dytter og gasser
op og alt muligt andet når jeg kører forbi en rytter, slet ikke.

> Så fik rytteren en positiv oplevelse med en mc-ist og hesten med. Måske
> han/hun en dag selv får lyst til at trille rundt derude på et motoriseret
> galopjern ... og møde alle os hensynsfulde mc-ister ???

Jo, jeg er da helt enig i at man som motorcyklist skal opføre sig
rimelig pænt. Der er trods alt nok mennesker der på forskellig vis har
et dårligt indtryk af os som helhed.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Michal (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Michal


Dato : 21-04-04 22:27

On Wed, 21 Apr 2004 23:07:56 +0200, Jacob wrote:
> "dots" <dots@tdcøhadslpunktumdk> writes:
>> Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> skrev:
>>
>>> Jeg har ikke noget imod heste, men jeg er altså ikke nogen stor fan af
>>> dem i trafikken fordi de reagerer så uforudsigeligt.
>> snap...
>>
>> Jeg er enig i at det ville være langt federe, hvis der var en masse
>> cykelstier til cyklister, gangstier til gående, ridestier, stier til
>> off-road, lastvogne tilbage i garagen, alle biler ned på den tyske autobahn
>> osv... Men så'n er det desværre ikke.
>
> Jo, men du må da indrømme at af de trafikgrupper du her nævner er
> heste og ryttere da klart den der passer dårligst ind i hverdagens
> trafik, ikke mindst fordi hestene kan være svære at forudse.

Bilister er da mindst lige så svære at forudse.. hvis ikke sværere!

IMO i alt fald :)


>> Vi må deles om det der ér - nemli asfalten.
>
> Ja, bestemt.
>
> Jeg kender personligt meget lidt til heste, og bryder mig faktisk
> heller ikke synderligt om dem (og har i øvrigt også allergi overfor
> dem). Derfor har jeg heller ikke interesseret mig synderligt for
> hvordan den kan reagere på motorcykler (eller cykler - jeg kører også
> tit på cykel), men jeg har mere end en gang oplevet at de har reageret
> uhensigtsmæssigt.

Men er det netop ikke fordi du ikke har givet dem nok
respekt/forståelse?

Husk at dyr kan mærke mystiske ting og blive agressive hvis du ikke gør
som de regner med ;)


> Se fx <http://groups.google.com/groups?q=g:thl387062159d&dq=&hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&selm=spamdrop%2Bm3d66kyoap.fsf%40paven.bunk.cc>
>
> Kort sagt, så har jeg nok ikke samme forståelse som dig for rytterens
> situation når der kører en MC forbi, og jeg tillader mig derfor at
> være ligeglad fordi jeg forventer at rytteren klar over sit ansvar for
> hestens opførsel i trafikken, og derfor kun tager en hest der er kan
> tåle trafikken med ud i den. Dermed ikke sagt at jeg dytter og gasser
> op og alt muligt andet når jeg kører forbi en rytter, slet ikke.

Ja. Forhåbentligt vil en øvet rytter kun tage en øvet hest med ud i
trafikken, men en lille pige som bare er ivrig og vil ud at ride tænker
nok ikke over det.


>> Så fik rytteren en positiv oplevelse med en mc-ist og hesten med. Måske
>> han/hun en dag selv får lyst til at trille rundt derude på et motoriseret
>> galopjern ... og møde alle os hensynsfulde mc-ister ???

Eller hvad med den dag der ikke er mere benzin og vi alle bliver nød til
at bruge heste? :D


> Jo, jeg er da helt enig i at man som motorcyklist skal opføre sig
> rimelig pænt. Der er trods alt nok mennesker der på forskellig vis har
> et dårligt indtryk af os som helhed.

Og os af dem? Det lyder som en meget ond cirkel :/

--
Venlig Hilsen
Michal
Den nysgerrige på DT175 '96

Jacob Bunk Nielsen (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 21-04-04 22:36

Michal <usenet@SPAMwodzinskiTRAP.dk> writes:
> On Wed, 21 Apr 2004 23:07:56 +0200, Jacob wrote:
>
>> Jo, men du må da indrømme at af de trafikgrupper du her nævner er
>> heste og ryttere da klart den der passer dårligst ind i hverdagens
>> trafik, ikke mindst fordi hestene kan være svære at forudse.
>
> Bilister er da mindst lige så svære at forudse.. hvis ikke sværere!



Sikker? De hopper sjældent sidelæns. De kører ofte råddent, og ser sig
ikke for, men det synes jeg nu som regel er rimeligt forudsigeligt.
Bilister kan man ofte bare generelt regne for idioter i trafikken, og
så kommer man rimelig langt uden at slå sig.

>> [om heste], men jeg har mere end en gang oplevet at de har reageret
>> uhensigtsmæssigt.
>
> Men er det netop ikke fordi du ikke har givet dem nok
> respekt/forståelse?

Tjo ... jeg har vel bare forventet at de færdes i trafikken på lige
fod med så mange andre. Altså på baggrund af gængse færselsregler. Er
der noget forkert i det?

> Husk at dyr kan mærke mystiske ting og blive agressive hvis du ikke gør
> som de regner med ;)

Ja, men det må så i første omgang være rytterens problem at tage
ansvar for hestens opførsel i trafikken.

> Ja. Forhåbentligt vil en øvet rytter kun tage en øvet hest med ud i
> trafikken, men en lille pige som bare er ivrig og vil ud at ride tænker
> nok ikke over det.

Så skal hendes ridelærer sige at hun må nøjes med at ride rundt på en
mark med hegn om. Eller hendes forældre skal opdrage hende bedre.

Man må heller ikke køre MC når man er 12 år.

>> Jo, jeg er da helt enig i at man som motorcyklist skal opføre sig
>> rimelig pænt. Der er trods alt nok mennesker der på forskellig vis har
>> et dårligt indtryk af os som helhed.
>
> Og os af dem? Det lyder som en meget ond cirkel :/

Sjovt nok kan jeg huske meget få positive oplevelser med ryttere. De
er ofte i vejen (rider ved siden af hinanden på smalle stier, hvor jeg
ofte kører på cykel), eller også skider deres heste i vildskab over
det hele. Det er altså både ulækkert, og farligt!

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Michal (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Michal


Dato : 21-04-04 23:02

On Wed, 21 Apr 2004 23:36:27 +0200, Jacob wrote:
> Michal <usenet@SPAMwodzinskiTRAP.dk> writes:
>> On Wed, 21 Apr 2004 23:07:56 +0200, Jacob wrote:
>>
>>> Jo, men du må da indrømme at af de trafikgrupper du her nævner er
>>> heste og ryttere da klart den der passer dårligst ind i hverdagens
>>> trafik, ikke mindst fordi hestene kan være svære at forudse.
>>
>> Bilister er da mindst lige så svære at forudse.. hvis ikke sværere!
>
>
>
> Sikker? De hopper sjældent sidelæns. De kører ofte råddent, og ser sig
> ikke for, men det synes jeg nu som regel er rimeligt forudsigeligt.
> Bilister kan man ofte bare generelt regne for idioter i trafikken, og
> så kommer man rimelig langt uden at slå sig.

Men kan man så ikke bare gøre det med ryttere også? Og cyklister,
fodgængere og mange flere?


>>> [om heste], men jeg har mere end en gang oplevet at de har reageret
>>> uhensigtsmæssigt.
>>
>> Men er det netop ikke fordi du ikke har givet dem nok
>> respekt/forståelse?
>
> Tjo ... jeg har vel bare forventet at de færdes i trafikken på lige
> fod med så mange andre. Altså på baggrund af gængse færselsregler. Er
> der noget forkert i det?

Ja... en hest har ikke blinklys, bremselys, horn... den har dog en slags
udstødning :)

Husk en hest ikke er en æske blik, men et levende væsen.

Hvis du udviser lidt respekt og heller ikke er bange for den, så sparker
den nok mindre end hvis du er bange for at nærme dig, eller ikke udviser
respekt.

Føler den sig overrasket eller truet skal den nok reagere... men den kan
næppe være overrasket hvis du holder hastigheden :)

Tænk derimod på hvis du pludselig skifter til lavere gear...


>> Husk at dyr kan mærke mystiske ting og blive agressive hvis du ikke gør
>> som de regner med ;)
>
> Ja, men det må så i første omgang være rytterens problem at tage
> ansvar for hestens opførsel i trafikken.

Det er klart, og derfor kan det jo heller ikke være hesten der er "dum",
men snarere rytteren som ikke er ansvarsbevidst nok.

Også som tidligere sagt at en rytter bad en rulleskøjteist om at finde
sin egen vej, eller noget. Det er da ubehøvlet. Men det er jo ikke noget
hesten sagde :)


>> Ja. Forhåbentligt vil en øvet rytter kun tage en øvet hest med ud i
>> trafikken, men en lille pige som bare er ivrig og vil ud at ride tænker
>> nok ikke over det.
>
> Så skal hendes ridelærer sige at hun må nøjes med at ride rundt på en
> mark med hegn om. Eller hendes forældre skal opdrage hende bedre.

Hehe, de fleste forældre kunne godt opdrage deres børn bedre... og pille
de store puder af.


> Man må heller ikke køre MC når man er 12 år.

Tjaah, tænk lidt på at hvis det med styrken af mc'en skulle bestemme
hvornår man må køre, såååh... eks.: ride hest fra 12 år ~= 1 hestekraft
pr. 12 år.

Dvs. en 10 hestes MC må du først køre når du bliver 120 år ;)

ej, det er klar. Men i den alder plejer da at være en voksen med ude at
ride... forhåbentligt.


>>> Jo, jeg er da helt enig i at man som motorcyklist skal opføre sig
>>> rimelig pænt. Der er trods alt nok mennesker der på forskellig vis har
>>> et dårligt indtryk af os som helhed.
>>
>> Og os af dem? Det lyder som en meget ond cirkel :/
>
> Sjovt nok kan jeg huske meget få positive oplevelser med ryttere. De
> er ofte i vejen (rider ved siden af hinanden på smalle stier, hvor jeg
> ofte kører på cykel), eller også skider deres heste i vildskab over
> det hele. Det er altså både ulækkert, og farligt!

Bestemt. Og hundeejere burde være bedre til at samle op, hesteejere
burde skovle ind til siden, og bilejere burde vaske oliepletter væk i
rundkørsler...

Hvis du kan få verdens befolkning til at blive så gode på én dag, får du
en is af mig :)

--
Venlig Hilsen
Michal
Den nysgerrige på DT175 '96

Freddy Lang (22-04-2004)
Kommentar
Fra : Freddy Lang


Dato : 22-04-04 00:40

Michal wrote:

> Tjaah, tænk lidt på at hvis det med styrken af mc'en skulle bestemme
> hvornår man må køre, såååh... eks.: ride hest fra 12 år ~= 1
> hestekraft pr. 12 år.

Jeg aner altså ikke, hvor begrebet "hestekræfter" er kommet fra, men jeg har
læst et eller andet sted, at en hest rent faktisk yder 4 HK!


--
Freddy Lang
Suzuki SV 650 S-K1
http://www.zierra.com
http://www.dfmc.dk/?id=159
http://www.mc-vollekanne.dk



Martin Sørensen (22-04-2004)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 22-04-04 10:29

>> Tjaah, tænk lidt på at hvis det med styrken af mc'en skulle bestemme
>> hvornår man må køre, såååh... eks.: ride hest fra 12 år ~= 1
>> hestekraft pr. 12 år.
> Jeg aner altså ikke, hvor begrebet "hestekræfter" er kommet fra, men
> jeg har læst et eller andet sted, at en hest rent faktisk yder 4 HK!

En god Tour De France rytter yder vist lige omkring 1 HK på vej op af et
bjerg.

--
signing off.. Martin Sørensen



Anders Thorup (22-04-2004)
Kommentar
Fra : Anders Thorup


Dato : 22-04-04 11:29

Freddy Lang wrote:
> Michal wrote:
>
>> Tjaah, tænk lidt på at hvis det med styrken af mc'en skulle bestemme
>> hvornår man må køre, såååh... eks.: ride hest fra 12 år ~= 1
>> hestekraft pr. 12 år.
>
> Jeg aner altså ikke, hvor begrebet "hestekræfter" er kommet fra, men
> jeg har læst et eller andet sted, at en hest rent faktisk yder 4 HK!

En HK er vist defineret ved den kraft der skal til at løfte 70Kg 1m på 1
sek.
Så at en hest yder 4Hk er nok ikke helt ved siden af.

--
--
MVH / Best Regards
Anders Thorup
www.dfmc.dk/Anders_Thorup
Honda VFR750F RC24 Perlemorshvid



Hans Paulin (22-04-2004)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 22-04-04 12:07

Anders Thorup skrev:

> En HK er vist defineret ved den kraft der skal til at løfte 70Kg 1m
> på 1 sek.

....en hestekraft er dén kraft der skal til at trække en kedel kogende
vand én meter hen over en vandret flade!
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286




Brian Lund Larsen (22-04-2004)
Kommentar
Fra : Brian Lund Larsen


Dato : 22-04-04 12:20

Den Thu, 22 Apr 2004 13:07:02 +0200. skrev Hans Paulin:

> Anders Thorup skrev:
>
>> En HK er vist defineret ved den kraft der skal til at løfte 70Kg 1m på
>> 1 sek.
>
> ...en hestekraft er dén kraft der skal til at trække en kedel kogende
> vand én meter hen over en vandret flade!

Tror lige vi skal have denne på banen:
http://auto.howstuffworks.com/horsepower1.htm :)

// brian


Anders Thorup (22-04-2004)
Kommentar
Fra : Anders Thorup


Dato : 22-04-04 22:10

Brian Lund Larsen wrote:
> Den Thu, 22 Apr 2004 13:07:02 +0200. skrev Hans Paulin:
>
>> Anders Thorup skrev:
>>
>>> En HK er vist defineret ved den kraft der skal til at løfte 70Kg 1m
>>> på 1 sek.
>>
>> ...en hestekraft er dén kraft der skal til at trække en kedel kogende
>> vand én meter hen over en vandret flade!
>
> Tror lige vi skal have denne på banen:
> http://auto.howstuffworks.com/horsepower1.htm :)
>
> // brian

Det var jo også det jeg sagde,, næsten da.

33000 foot-pounds per minute = 10000 meter-pounds per minute (qua at 3,3foot
= 1 meter)
10000 meter-pounds per minute = 4545 meter-kg's per minute (qua at 2,2
pounds = 1 kg)
4545 meter-kg's per minute = 75 meter-kg's per sec (qua at 1 minute = 60
seconds)

Altså 1 HK er defineret ved den kraft der skal til for at løfte 75Kg 1 meter
på 1 sekund!!

Så jeg var 5 kg ved siden af,, det var en huske fejl.

--
--
MVH / Best Regards
Anders Thorup
www.dfmc.dk/Anders_Thorup
Honda VFR750F RC24 Perlemorshvid



Michal (22-04-2004)
Kommentar
Fra : Michal


Dato : 22-04-04 13:05

On Thu, 22 Apr 2004 01:39:49 +0200, Freddy wrote:
> Michal wrote:
>
>> Tjaah, tænk lidt på at hvis det med styrken af mc'en skulle bestemme
>> hvornår man må køre, såååh... eks.: ride hest fra 12 år ~= 1
>> hestekraft pr. 12 år.
>
> Jeg aner altså ikke, hvor begrebet "hestekræfter" er kommet fra, men jeg har
> læst et eller andet sted, at en hest rent faktisk yder 4 HK!

<http://auto.howstuffworks.com/horsepower1.htm>

--
Venlig Hilsen
Michal
Den nysgerrige på DT175 '96

Armand (22-04-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-04-04 19:25


Freddy Lang <freddy.lang@tdcadsl.dk[DETHERSKALIKKEMED]> skrev i en
news:40878916$0$436$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Michal wrote:
>
> > Tjaah, tænk lidt på at hvis det med styrken af mc'en skulle bestemme
> > hvornår man må køre, såååh... eks.: ride hest fra 12 år ~= 1
> > hestekraft pr. 12 år.
>
> Jeg aner altså ikke, hvor begrebet "hestekræfter" er kommet fra, men jeg
har
> læst et eller andet sted, at en hest rent faktisk yder 4 HK!

Det er en kunstfærdig sammenligning med daværende transport-reference, som
sidenhen blev ændret til slet og ret at dække slagvolumen!
Når vi idag kalder en Honda VFR750 for en "7½'er" er det ikke en gemen
decimering af volumet; men en reminiscens fra starten af sidste århundredes
opgivelse af 750ccm's som 7½-heste's
Sjovt at tænke på hvorlede slige sager bliver hængende i folkemunde, og ikke
mindst når man anskuer at de runde kubik-størrelser ikke længere designeres
efter samme skala (á 6'er og 10'er) :-/

--
Armand.



Martin Sørensen (22-04-2004)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 22-04-04 20:08

>> Jeg aner altså ikke, hvor begrebet "hestekræfter" er kommet fra, men
>> jeg har læst et eller andet sted, at en hest rent faktisk yder 4 HK!
> Det er en kunstfærdig sammenligning med daværende
> transport-reference, som sidenhen blev ændret til slet og ret at
> dække slagvolumen!
> Når vi idag kalder en Honda VFR750 for en "7½'er" er det ikke en gemen
> decimering af volumet; men en reminiscens fra starten af sidste
> århundredes opgivelse af 750ccm's som 7½-heste's

Mener du at 1 HK blev udregnet til at passe til en motor på 100ccm, og
at det blot blev skaleret op således at en 20HK motor var på 2 liter?

--
signing off.. Martin Sørensen



Armand (22-04-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-04-04 21:44


Martin Sørensen <mos@laxity.invalid> skrev i en
news:c69564$2aig$1@news.cybercity.dk...
> >> Jeg aner altså ikke, hvor begrebet "hestekræfter" er kommet fra, men
> >> jeg har læst et eller andet sted, at en hest rent faktisk yder 4 HK!
> > Det er en kunstfærdig sammenligning med daværende
> > transport-reference, som sidenhen blev ændret til slet og ret at
> > dække slagvolumen!
> > Når vi idag kalder en Honda VFR750 for en "7½'er" er det ikke en gemen
> > decimering af volumet; men en reminiscens fra starten af sidste
> > århundredes opgivelse af 750ccm's som 7½-heste's
>
> Mener du at 1 HK blev udregnet til at passe til en motor på 100ccm, og
> at det blot blev skaleret op således at en 20HK motor var på 2 liter?

Nej!
Man udregnede ikke som sådan, man nærmere normaliserede 100ccm til at udgøre
1HK, hvorved at motorstørrelse/ydelse blev et mere håndgribeligt begreb. Man
skal jo tænke på at selvom Ellehammer var en meget driftig innovator havde
selv hán ikke fremstillet Dynotesteren på dét tidspunkt

Bl.a. Frankrig har rodet med et andet begreb á "skatte-HK", som i mange år
prægede deres bilbranche

--
Armand.



Jacob Bunk Nielsen (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 21-04-04 23:27

Michal <usenet@SPAMwodzinskiTRAP.dk> writes:
> On Wed, 21 Apr 2004 23:36:27 +0200, Jacob wrote:
>
>> Sikker? De hopper sjældent sidelæns. De kører ofte råddent, og ser sig
>> ikke for, men det synes jeg nu som regel er rimeligt forudsigeligt.
>> Bilister kan man ofte bare generelt regne for idioter i trafikken, og
>> så kommer man rimelig langt uden at slå sig.
>
> Men kan man så ikke bare gøre det med ryttere også? Og cyklister,
> fodgængere og mange flere?

Jo, selvfølgelig kører jeg så forsigtigt at jeg tror jeg har overblik
over situationen, men derfor mener jeg nu stadig at ryttere må færdes
i trafikken på lige fod med andre trafikanter.

Jeg har da også været ude for at overraske en bilist ved at overhale
ham med hvinende motor (10.000 RPM i 2. gear) så han blinkede af mig
da jeg var 100 meter forbi ham, sikkert fordi han blev overrasket. Jeg
mener bare ikke det er mit problem at han ikke følger med i trafikken
omkring ham, og ser mig komme bagfra. Det er naturligvis i høj grad
mit problem hvis han gør noget mærkeligt og derved kører ind i mig.
Det er jeg klar over. Jeg tror bare sandsynligheden for at han gør
noget mærkeligt er mindre end hvis jeg laver samme trick med en
hest/rytter (det gør jeg naturligvis ikke, så meget hensyn tager jeg
dog).

>> Tjo ... jeg har vel bare forventet at [heste/ryttere] færdes i
>> trafikken på lige fod med så mange andre. Altså på baggrund af
>> gængse færselsregler. Er der noget forkert i det?
>
> Ja... en hest har ikke blinklys, bremselys, horn... den har dog en slags
> udstødning :)

Jeg er med på at man skal udvise hensyn, men når nu en rytter bevæger
sig ud på asfalten, som traditionelt "ejes" mere konventionelle
transportmidler (biler, motorcykler, knallerter, cykler osv.), så må
rytterne IMHO også gøre alt hvad de kan for at tage hensyn, og udvise
forståelse for de andre trafikanter.

> Husk en hest ikke er en æske blik, men et levende væsen.

Ja, og måske derfor burde de ikke ride rundt ude midt på vejen. Man
har også snor på en hund, hvis man ikke er sikker på at den ikke løber
ud midt på vejen. Forskellen er bare at hunden som regel er til at
holde, det er en hest ikke nødvendigvis. Netop derfor hører de måske
slet ikke til på vejen sammen med andre typer trafikanter.

> Hvis du udviser lidt respekt og heller ikke er bange for den, så sparker
> den nok mindre end hvis du er bange for at nærme dig, eller ikke udviser
> respekt.

Jeg er ikke generelt bange for heste, men jeg bryder mig ikke om dem,
og undgår dem helst (da jeg også har allergi overfor dem). Derfor
kender jeg også meget lidt til heste og hvordan man omgås dem. Der er
sikkert mange andre i trafikken som jeg. Det rytterne nødt til at leve
med og tage stilling til.

Det er i øvrigt helt analogt med at vi motorcyklister er nødt til at
leve med og tage stilling til at mange bilister aldrig har siddet på
en motorcykel, og ikke aner noget om hvordan det er at køre MC.

> Føler den sig overrasket eller truet skal den nok reagere... men den kan
> næppe være overrasket hvis du holder hastigheden :)

Men fint være det, hvis jeg er nødt til at bremse (fx fordi rytterne
fylder helt vildt på vejen/stien) og min bremse hyler eller jeg på
anden måde er nødt til at gøre opmærksom på mig selv (horn,
ringeklokke eller anden form for signalgivning) for at fange rytterens
opmærksomhed.

> Tænk derimod på hvis du pludselig skifter til lavere gear...

Hvorfor det? Hvis forholdene kræver det? Eller jeg måske endda sætter
farten ned for at udvise hensyn overfor rytteren.

>> Man må heller ikke køre MC når man er 12 år.
>
> Tjaah, tænk lidt på at hvis det med styrken af mc'en skulle bestemme
> hvornår man må køre, såååh... eks.: ride hest fra 12 år ~= 1 hestekraft
> pr. 12 år.

Det er jo en tåbelig sammenligning. En hest kan gøre temmelig meget
skade, og sandsynligheden for at den tager magten fra en tilfældig 12
årig pige når den bliver overrasket er overvældende.

> ej, det er klar. Men i den alder plejer da at være en voksen med ude at
> ride... forhåbentligt.

Så lad os sige 14. De burde stadig ikke have det store hestekørekort.

>> Sjovt nok kan jeg huske meget få positive oplevelser med ryttere. De
>> er ofte i vejen (rider ved siden af hinanden på smalle stier, hvor jeg
>> ofte kører på cykel), eller også skider deres heste i vildskab over
>> det hele. Det er altså både ulækkert, og farligt!
>
> Bestemt. Og hundeejere burde være bedre til at samle op, hesteejere
> burde skovle ind til siden, og bilejere burde vaske oliepletter væk i
> rundkørsler...

Hundeejere samler i det mindste ofte deres hundes efterladenskaber op.
Jeg har stadig til gode at se bare en eneste rytter stå af og skovle
lorten ind til siden (eller helt at fjerne den i en medbragt pose).

> Hvis du kan få verdens befolkning til at blive så gode på én dag, får du
> en is af mig :)

Tak for tilbuddet, men så tror jeg sg* det er hurtigere selv at fise
ned og købe en

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Michal (22-04-2004)
Kommentar
Fra : Michal


Dato : 22-04-04 06:10

On Thu, 22 Apr 2004 00:26:31 +0200, Jacob wrote:
> Michal <usenet@SPAMwodzinskiTRAP.dk> writes:
>> On Wed, 21 Apr 2004 23:36:27 +0200, Jacob wrote:
>>
>>> Sikker? De hopper sjældent sidelæns. De kører ofte råddent, og ser sig
>>> ikke for, men det synes jeg nu som regel er rimeligt forudsigeligt.
>>> Bilister kan man ofte bare generelt regne for idioter i trafikken, og
>>> så kommer man rimelig langt uden at slå sig.
>>
>> Men kan man så ikke bare gøre det med ryttere også? Og cyklister,
>> fodgængere og mange flere?
>
> Jo, selvfølgelig kører jeg så forsigtigt at jeg tror jeg har overblik
> over situationen, men derfor mener jeg nu stadig at ryttere må færdes
> i trafikken på lige fod med andre trafikanter.
>
> Jeg har da også været ude for at overraske en bilist ved at overhale
> ham med hvinende motor (10.000 RPM i 2. gear) så han blinkede af mig
> da jeg var 100 meter forbi ham, sikkert fordi han blev overrasket. Jeg
> mener bare ikke det er mit problem at han ikke følger med i trafikken
> omkring ham, og ser mig komme bagfra. Det er naturligvis i høj grad
> mit problem hvis han gør noget mærkeligt og derved kører ind i mig.
> Det er jeg klar over. Jeg tror bare sandsynligheden for at han gør
> noget mærkeligt er mindre end hvis jeg laver samme trick med en
> hest/rytter (det gør jeg naturligvis ikke, så meget hensyn tager jeg
> dog).

Det er klart. Jeg kan dog godt forestille mig en person som sidder helt
i sin egen verden, og som får et ordentligt chok og kommer til at køre
til siden og ud i... ja...

Men en sådan person burde jo heller ikke køre bil :)


>>> Tjo ... jeg har vel bare forventet at [heste/ryttere] færdes i
>>> trafikken på lige fod med så mange andre. Altså på baggrund af
>>> gængse færselsregler. Er der noget forkert i det?
>>
>> Ja... en hest har ikke blinklys, bremselys, horn... den har dog en slags
>> udstødning :)
>
> Jeg er med på at man skal udvise hensyn, men når nu en rytter bevæger
> sig ud på asfalten, som traditionelt "ejes" mere konventionelle
> transportmidler (biler, motorcykler, knallerter, cykler osv.), så må
> rytterne IMHO også gøre alt hvad de kan for at tage hensyn, og udvise
> forståelse for de andre trafikanter.

Det vil jeg give dig ret i. Det er trodsalt også til deres eget bedste,
at orientere sig såvel som sørge for at deres krikke ikke laver numre.

Har du kørt på de polske veje? Der er der også hestevogne, heldigvis
ikke på hovedvejene. :)

Jeg er sikker på at der også køres i utraditionelle befordringsmidler
andre steder, også i danmark :)


>> Husk en hest ikke er en æske blik, men et levende væsen.
>
> Ja, og måske derfor burde de ikke ride rundt ude midt på vejen. Man
> har også snor på en hund, hvis man ikke er sikker på at den ikke løber
> ud midt på vejen. Forskellen er bare at hunden som regel er til at
> holde, det er en hest ikke nødvendigvis. Netop derfor hører de måske
> slet ikke til på vejen sammen med andre typer trafikanter.

Var jeg hesteejer gad jeg godt nok ikke at gå rundt på vejen med den. Så
ville jeg bruge den som offroad-hest i skoven :)


>> Hvis du udviser lidt respekt og heller ikke er bange for den, så sparker
>> den nok mindre end hvis du er bange for at nærme dig, eller ikke udviser
>> respekt.
>
> Jeg er ikke generelt bange for heste, men jeg bryder mig ikke om dem,
> og undgår dem helst (da jeg også har allergi overfor dem). Derfor
> kender jeg også meget lidt til heste og hvordan man omgås dem. Der er
> sikkert mange andre i trafikken som jeg. Det rytterne nødt til at leve
> med og tage stilling til.

Det er klart. Dog tror jeg ikke lige de gør sig den type store tanker om
verdenssituationen omkring dem. Men hvem ved? Det kan være de læser med
her og får nogle gode idéer?


> Det er i øvrigt helt analogt med at vi motorcyklister er nødt til at
> leve med og tage stilling til at mange bilister aldrig har siddet på
> en motorcykel, og ikke aner noget om hvordan det er at køre MC.
>
>> Føler den sig overrasket eller truet skal den nok reagere... men den kan
>> næppe være overrasket hvis du holder hastigheden :)
>
> Men fint være det, hvis jeg er nødt til at bremse (fx fordi rytterne
> fylder helt vildt på vejen/stien) og min bremse hyler eller jeg på
> anden måde er nødt til at gøre opmærksom på mig selv (horn,
> ringeklokke eller anden form for signalgivning) for at fange rytterens
> opmærksomhed.

Desværre fanger du også hestens opmærksomhed her. På en ikke så god
måde. :/

Og naturligvis skal de ikke ride ude ved midterstriberne... optimalt for
både hestens hove og dem som skal forbi er vel at der rides ude i
rabatten :)


>> Tænk derimod på hvis du pludselig skifter til lavere gear...
>
> Hvorfor det? Hvis forholdene kræver det? Eller jeg måske endda sætter
> farten ned for at udvise hensyn overfor rytteren.

Så skal det gøres i god tid :)

Husk man får at vide at man skal forbipassere en hest i lidt lavere
eller samme hastighed. Ikke nødvendigvis geare ned for at få et højere
omdrejningsområde.


>>> Man må heller ikke køre MC når man er 12 år.
>>
>> Tjaah, tænk lidt på at hvis det med styrken af mc'en skulle bestemme
>> hvornår man må køre, såååh... eks.: ride hest fra 12 år ~= 1 hestekraft
>> pr. 12 år.
>
> Det er jo en tåbelig sammenligning.

Jada! jeg vil da ikke vente over 100 år på at køre mc :P


> En hest kan gøre temmelig meget
> skade, og sandsynligheden for at den tager magten fra en tilfældig 12
> årig pige når den bliver overrasket er overvældende.

Det er klart. En hest er ikke en plasticpony, men et dyr som har krafter
nok til at sparke mange HD'ere i smadder fik den lyst til det.

Jeg ville kalde det uansvarligt at kaste 12årige _med_ heste ud på en
vej...


>> ej, det er klar. Men i den alder plejer da at være en voksen med ude at
>> ride... forhåbentligt.
>
> Så lad os sige 14. De burde stadig ikke have det store hestekørekort.

Jeg ville mene der ikke er nogen aldersbegrænsning. Er personen stærk
nok til at kontrollere hesten skulle det være ok. Dog er det nok
sjældent at en person kan det før de har en del års erfaring, og en del
år på bagen.


>>> Sjovt nok kan jeg huske meget få positive oplevelser med ryttere. De
>>> er ofte i vejen (rider ved siden af hinanden på smalle stier, hvor jeg
>>> ofte kører på cykel), eller også skider deres heste i vildskab over
>>> det hele. Det er altså både ulækkert, og farligt!
>>
>> Bestemt. Og hundeejere burde være bedre til at samle op, hesteejere
>> burde skovle ind til siden, og bilejere burde vaske oliepletter væk i
>> rundkørsler...
>
> Hundeejere samler i det mindste ofte deres hundes efterladenskaber op.

Ikke der hvor jeg gik en tur forleden... Øv for pokker... Det var lidt
som en slalomskibakke :/


> Jeg har stadig til gode at se bare en eneste rytter stå af og skovle
> lorten ind til siden (eller helt at fjerne den i en medbragt pose).

LOL, ja det har du ret i :D

Det er da lige før der burde indføres regler på det område... noget med
asfalterede veje skal holdes rene ;)


>> Hvis du kan få verdens befolkning til at blive så gode på én dag, får du
>> en is af mig :)
>
> Tak for tilbuddet, men så tror jeg sg* det er hurtigere selv at fise
> ned og købe en

LOL ja ok :)

--
Venlig Hilsen
Michal
Den nysgerrige på DT175 '96

Jacob Bunk Nielsen (22-04-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 22-04-04 12:02

Michal <usenet@SPAMwodzinskiTRAP.dk> writes:
> On Thu, 22 Apr 2004 00:26:31 +0200, Jacob wrote:
>
> Har du kørt på de polske veje? Der er der også hestevogne, heldigvis
> ikke på hovedvejene. :)

Nej, kun som passager i en bil for omkring 10 år siden, hvor føreren
var polak, og i øvrigt kørte temmelig sygt. Dengang kørte vi kun på
nogle hovedveje, så jeg har ikke oplevet hestevogne og andre sjove
ting i Polen.

> Jeg er sikker på at der også køres i utraditionelle befordringsmidler
> andre steder, også i danmark :)

Ja, i Jylland kører der fx en masse mennesker rundt på traktorer. De
glemmer også tit at rydde op efter sig på vejene.

> Husk man får at vide at man skal forbipassere en hest i lidt lavere
> eller samme hastighed. Ikke nødvendigvis geare ned for at få et højere
> omdrejningsområde.

Nu er det jo kun en 600 jeg kører rundt på. Der skal man altså arbejde
lidt med gearpedalen når man skifter hastighed

.... for slet ikke at tale om den MZ jeg har lånt af Moller for tiden.
Den kan sikkert skræmme livet af enhver hest med den potte der sidder
på nu

>> Jeg har stadig til gode at se bare en eneste rytter stå af og skovle
>> lorten ind til siden (eller helt at fjerne den i en medbragt pose).
> [ ... ]
> Det er da lige før der burde indføres regler på det område... noget med
> asfalterede veje skal holdes rene ;)

Det ville jeg ikke have noget imod. Om vinteren når jeg ikke kører på
MC, men cykler for at komme rundt cykler jeg på en gang/cykelsti der
ligger ved siden af en rideskole. Den er temmelig ulækker

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Michal (22-04-2004)
Kommentar
Fra : Michal


Dato : 22-04-04 13:09

On Thu, 22 Apr 2004 13:01:33 +0200, Jacob wrote:
> Michal <usenet@SPAMwodzinskiTRAP.dk> writes:
>> On Thu, 22 Apr 2004 00:26:31 +0200, Jacob wrote:
>>
>> Har du kørt på de polske veje? Der er der også hestevogne, heldigvis
>> ikke på hovedvejene. :)
>
> Nej, kun som passager i en bil for omkring 10 år siden, hvor føreren
> var polak, og i øvrigt kørte temmelig sygt. Dengang kørte vi kun på
> nogle hovedveje, så jeg har ikke oplevet hestevogne og andre sjove
> ting i Polen.

Det var ærgeligt... der er ellers nogle helt vildt fede snoede veje...

Men det er vistnok lidt farligt for MCister da de kører så råddent
dernede :/


>> Husk man får at vide at man skal forbipassere en hest i lidt lavere
>> eller samme hastighed. Ikke nødvendigvis geare ned for at få et højere
>> omdrejningsområde.
>
> Nu er det jo kun en 600 jeg kører rundt på. Der skal man altså arbejde
> lidt med gearpedalen når man skifter hastighed

Jaah, men derfor kan man vel godt skifte ned lidt før man passerer
rytter+hest...


> ... for slet ikke at tale om den MZ jeg har lånt af Moller for tiden.
> Den kan sikkert skræmme livet af enhver hest med den potte der sidder
> på nu

Hehe, det er en charme :D


>>> Jeg har stadig til gode at se bare en eneste rytter stå af og skovle
>>> lorten ind til siden (eller helt at fjerne den i en medbragt pose).
>> [ ... ]
>> Det er da lige før der burde indføres regler på det område... noget med
>> asfalterede veje skal holdes rene ;)
>
> Det ville jeg ikke have noget imod. Om vinteren når jeg ikke kører på
> MC, men cykler for at komme rundt cykler jeg på en gang/cykelsti der
> ligger ved siden af en rideskole. Den er temmelig ulækker

Hehe, hvordan er det nu at man laver lovforslag? Kontakter en politiker?

--
Venlig Hilsen
Michal
Den nysgerrige på DT175 '96

Jacob Bunk Nielsen (22-04-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 22-04-04 23:48

"dots" <dots@tdcøhadslpunktumdk> writes:
> Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> skrev:
>>
>> Jo, men du må da indrømme at af de trafikgrupper du her nævner er
>> heste og ryttere da klart den der passer dårligst ind i hverdagens
>> trafik, ikke mindst fordi hestene kan være svære at forudse.
>
> I hverdagens trafik..... :-???

Ja! De rider da dagligt rundt der hvor jeg cykler til og fra arbejde
om vinteren.

> Nix bix, langt de fleste ryttere _har_ faktisk styr på deres dyr. Og hvis vi
> endelig skal snakke om hvilke heste/ryttere der så må komme ud på vejen -
> for at en hest overhovedet _kan_ blive trafiksikker, så må den nødvendigvis
> ud i trafikken og øve sig ! Sædvanligvis har den en garvet rytter på ryggen,
> hvilket ikke altid hjælper nok.
> Ligesom os, for at vi _kan_ få et kørekort, må vi ud og øve os!
> Til gene for de andre, ja!... skolevogn/mc...hest

Så giv dem et skilt/dækken/whatever på der signalerer at man skal være
ekstra opmærksom på at netop den hest ikke kan forventes at opføre sig
fornuftigt i trafikken.

> Jeg bor iøvrigt langt ude på bøhlandet, midt mellem 2 rideskoler, alligevel
> er det faktisk ret sjældent at dyrene har tømt sig på vejen, iforhold til
> hvor mange der rent faktisk passerer(der ér kun den samme Asfaltvej ned til
> skoven, som jeg er den heldige nabo til - og ikke alle i dette land er
> udstyret med en hest i stalden og skoven til nabo!)

Så er du heldig, eller også er det bare fordi de rider hele tiden der
hvor jeg færdes. Der ligger der hestepærer over det hele.

> - og hvis det endelig skulle være at "bagklappen" er gået op, må man vel
> bare køre efter forholdende!

Ja, slalom.

> Vidste du, at her hvor jeg bor(Odsherred) bliver indbyggertallet mere end
> fordoblet om sommeren - og så syns du at heste ka være et problem ?????

Jeg har familie i en lille by i Nordvestjylland. Den problematik
kender jeg ganske glimrende, men hvad har det med noget at gøre?

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408602
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste