Fartgrænser på motorvejen
Fra : diablo de la velocid~

Dato : 19-04-04 19:31

Emnet har været vendt et par gange herinde, men jeg vil lige bringe en
"reminder" igen, da konsekvenserne ved lidt frisk kørsel på motorvej ændres
kraftigt pr. 30. april 2004 - og det ville være ærgeligt, hvis en mister et
kørekort pga. en forglemmelse.

Mailer derfor lige denne link til information -
http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=608871

Vil afholde mig fra at kommentere emnet, men bare konstatere at jeg
personligt ikke syntes der langt fra 130 km/t til 160 km/t, men konsekvensen
er markant.

/Henrik

---
Vise ord fra
General "Buck" Turgidson:
"Gee, I wish we had one of them doomsday machines.",
"I don't think it's quite fair to condemn the whole program because of a
single slip up." and
"I'm not saying we wouldn't get our hair mussed. But I do say no more than
ten to twenty million killed, tops. Uh, depending on the breaks."
http://www.indelibleinc.com/kubrick/films/strangelove/audio/fatrat.wav

Fra : Tobias Larsen

Dato : 19-04-04 20:09

"diablo de la velocidad" <no@way.xx> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vil afholde mig fra at kommentere emnet, men bare konstatere at jeg
> personligt ikke syntes der langt fra 130 km/t til 160 km/t, men

Surt Kurt!
Det var da bedre om de havde beholdt de 110, og så så lidt igennem fingre
med at folk kørte 130. Istedet burde de gå efter dem der kører for stærkt
der hvor det virkelig betydder noget som ved skoler, og i byerne! Eller dem
der kører MEGET for stærk og helt uforsvarligt. FX lastbiler med over
100km/t, eller gæve jyder med 120km/t og trailer med fuld læs.
Blinkereglen er godnok, men den kan let blive en sovepude:"jeg har blinket,
så kan den idiot da se jeg kører ud!"(frit tanke citat fra Landmand A.
Hansen 78 år)

Tobias Larsen, jeg er selv Jyde, bor på landet og ejer en trailer.

Fra : Kenneth

Dato : 19-04-04 20:43

> der kører MEGET for stærk og helt uforsvarligt. FX lastbiler med over
> 100km/t, eller gæve jyder med 120km/t og trailer med fuld læs.

Hvis nu du vidste lidt mere om lastbiler, så er der fartbegrænser på, og de
kan IKKE køre lovligt over 89 km/t. Tænk også på fejlvisning i dit
speedometer, som stiger med farten.

--
Kenneth
www.ziax.dk

Fra : Jens Arnfast

Dato : 19-04-04 21:07

Kenneth wrote:
> Hvis nu du vidste lidt mere om lastbiler, så er der fartbegrænser på, og de
> kan IKKE køre lovligt over 89 km/t. Tænk også på fejlvisning i dit
> speedometer, som stiger med farten.

De fartbegrænsere virker godtnok ikke særlig godt så

--
-jens
RSV1000 med minimal fejlvisning og GPS som tit oplever lastbiler med

Fra : Bjørn S

Dato : 19-04-04 21:11

"Kenneth" <newsg@DETTE_SKAL_SLETTESziax.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis nu du vidste lidt mere om lastbiler, så er der fartbegrænser på, og
de
> kan IKKE køre lovligt over 89 km/t.

Men det kræver blot en lille diskret placeret afbryder, eller at fjærne en
sikring i mange tilfælder for at sætte det ud af funktion :-/

--
/Bjørn - http://www.dfmc.dk/?id=63
www.chookfeet.dk

Fra : Kenneth

Dato : 20-04-04 10:43

> Men det kræver blot en lille diskret placeret afbryder, eller at fjærne en
> sikring i mange tilfælder for at sætte det ud af funktion :-/

Ja, jeg skrev også LOVLIGT.

--
Kenneth
www.ziax.dk

Fra : m0rt3n

Dato : 19-04-04 21:16

> Mailer derfor lige denne link til information -
> http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=608871

Nu kender jeg ikke taksterne for almindelig vej. Vil det i teorien sige, at
det er billigere at skyde en god fart på landevej end på motorvej?
-m0rt3n zrx1100
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=522

Fra : diablo de la velocid~

Dato : 19-04-04 21:54

"m0rt3n" <jnsn@_R_E_M_O_V_E_mail.dk> skrev i en meddelelse

> Nu kender jeg ikke taksterne for almindelig vej. Vil det i teorien sige,
at
> det er billigere at skyde en god fart på landevej end på motorvej?

Ikke helt... Da det som hovedregl stadig er den procentuelle / relative
overskridelse som bøder beregnes ud.fra - og mødet med en fartfælde på
landeven med 130 km/t er kr. 2.000 og 160 km/t 4.000, hvor samme hastiheder
på motorvej er hhv. kr. 0 og kr. 1.000 (er kun en fartoverskridelse med
23%).

Konklusionen er, at du mister kørekortet på landevej ved 135 km/t og ved 160
km/t på motorvej - difference på 25 km/t. Men med alt den fokus der er på
motorvejskontrol i øjeblikket, mon så ikke mange vil være fristet til at
køre stærkt på landevej frem for motorvej?

Se i øvrigt side 41 og 42 på følgende:
http://www.politi.dk/PUBL/Rigsadvokaten/RM_4-2000_Boedekatalog_faerdsel.pdf

--
Henrik
a ka

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=161

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-04-04 22:52

> [...]
> motorvejskontrol i øjeblikket, mon så ikke mange vil være fristet til at
> køre stærkt på landevej frem for motorvej?

Hvis man slog ned på alle de der ikke ved hvad korrekt afstand er, herunder
incl. en pæn portion motorcyklister, ville der ske betydeligt færre ulykker
i fremtiden, selv uden hastighedsgrænser.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen