/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Afladning af batteri
Fra : Georg Lorentzen


Dato : 19-04-04 14:39

Hej!
I binaer.motor.dk ses afladekurven for et batteri - 12V/12AH.
Efter fuld opladning er batteriet hensat ubelastet og spændingen målt een
gang hver dag. Forsøget kører indtil spændingen er nået under 12.7 Volt. Er
der nogen, som har viden om hvordan et godt batteri opfører sig i "samme"
situation? Hvor stor må lægstrømmen være i sådan et batteri? Hvorfor gør jeg
det her? Jeg havde nogle startproblemer i vinterens løb, og batteriet havde
været kørt lidt for langt ned i vædskestand. Efter at jeg havde fyldt vand
på og ladet batteriet helt op, var vægtfyldemålingen ok (1280) og jeg kunne
ikke konstatere nogle defekter på batteriet. Jeg købte alligevel et andet og
startproblemerne forsvandt, men nu er jeg lidt nysgerrig. Hvis jeg ikke kan
måle lav vægtfylde på batteriet - hvordan konstaterer jeg så om batteriet
har taget skade? Ved en konstant belastning af batteriet, skal jeg jo kunne
få de anførte 12AH ud af det, men ved hvilken spænding regnes batteriet for
"afladt`"? Den ideelle spænding for en blycelle er 2.2V, hvilket skulle give
13.2V på et sekscellers batteri, men det er der jo ingen batterier som
holder!
Måske har det ingen interesse, så bare ignorer indlægget, men er der nogen
af Jer derude, som har reel viden og indsigt i sagen, hører jeg meget gerne
fra Jer.




---
Mvh Georg Lorentzen




----------------------------------------------------------------------------
----




 
 
Hekto (19-04-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 19-04-04 15:15

Georg Lorentzen wrote:
> Hej!
> I binaer.motor.dk ses afladekurven for et batteri - 12V/12AH.
> Efter fuld opladning er batteriet hensat ubelastet og spændingen målt een
> gang hver dag. Forsøget kører indtil spændingen er nået under 12.7 Volt. Er
> der nogen, som har viden om hvordan et godt batteri opfører sig i "samme"
> situation? Hvor stor må lægstrømmen være i sådan et batteri? Hvorfor gør jeg
> det her? Jeg havde nogle startproblemer i vinterens løb, og batteriet havde
> været kørt lidt for langt ned i vædskestand. Efter at jeg havde fyldt vand
> på og ladet batteriet helt op, var vægtfyldemålingen ok (1280) og jeg kunne
> ikke konstatere nogle defekter på batteriet. Jeg købte alligevel et andet og
> startproblemerne forsvandt, men nu er jeg lidt nysgerrig. Hvis jeg ikke kan
> måle lav vægtfylde på batteriet - hvordan konstaterer jeg så om batteriet
> har taget skade? Ved en konstant belastning af batteriet, skal jeg jo kunne
> få de anførte 12AH ud af det, men ved hvilken spænding regnes batteriet for
> "afladt`"? Den ideelle spænding for en blycelle er 2.2V, hvilket skulle give
> 13.2V på et sekscellers batteri, men det er der jo ingen batterier som
> holder!
> Måske har det ingen interesse, så bare ignorer indlægget, men er der nogen
> af Jer derude, som har reel viden og indsigt i sagen, hører jeg meget gerne
> fra Jer.
>
>
>

http://www.hekto.dk/mc/batteri/Lidt%20om%20Akkumulatorer.pdf

Selv om du måler korrekt vægtfylde og spænding, siger det ikke noget om
batteriets indre modstand, og dermed evne til at lavere strøm = mange
ampére i startøjeblikket.
Er den indre modstand for stor, falder spændingen, og du kan måske dreje
startmotoren; men der er ikke nok til at danne en ordentlig gnist.
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408907
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste