Georg Lorentzen wrote:
> Hej!
> I binaer.motor.dk ses afladekurven for et batteri - 12V/12AH.
> Efter fuld opladning er batteriet hensat ubelastet og spændingen målt een
> gang hver dag. Forsøget kører indtil spændingen er nået under 12.7 Volt. Er
> der nogen, som har viden om hvordan et godt batteri opfører sig i "samme"
> situation? Hvor stor må lægstrømmen være i sådan et batteri? Hvorfor gør jeg
> det her? Jeg havde nogle startproblemer i vinterens løb, og batteriet havde
> været kørt lidt for langt ned i vædskestand. Efter at jeg havde fyldt vand
> på og ladet batteriet helt op, var vægtfyldemålingen ok (1280) og jeg kunne
> ikke konstatere nogle defekter på batteriet. Jeg købte alligevel et andet og
> startproblemerne forsvandt, men nu er jeg lidt nysgerrig. Hvis jeg ikke kan
> måle lav vægtfylde på batteriet - hvordan konstaterer jeg så om batteriet
> har taget skade? Ved en konstant belastning af batteriet, skal jeg jo kunne
> få de anførte 12AH ud af det, men ved hvilken spænding regnes batteriet for
> "afladt`"? Den ideelle spænding for en blycelle er 2.2V, hvilket skulle give
> 13.2V på et sekscellers batteri, men det er der jo ingen batterier som
> holder!
> Måske har det ingen interesse, så bare ignorer indlægget, men er der nogen
> af Jer derude, som har reel viden og indsigt i sagen, hører jeg meget gerne
> fra Jer.
>
>
>
http://www.hekto.dk/mc/batteri/Lidt%20om%20Akkumulatorer.pdf
Selv om du måler korrekt vægtfylde og spænding, siger det ikke noget om
batteriets indre modstand, og dermed evne til at lavere strøm = mange
ampére i startøjeblikket.
Er den indre modstand for stor, falder spændingen, og du kan måske dreje
startmotoren; men der er ikke nok til at danne en ordentlig gnist.
--
/Hekto
Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!