Varm motor?
Fra : Klynder

Dato : 18-04-04 20:05

Ja, nu er jeg jo ny motorcyklist, så det kan godt være, at der af og til
kommer nogle mere eller mindre sære spørgsmål herfra...

Men jeg sad jo lige og tænkte... hvordan ved man om ens motor er blevet
for varm? Kører på en ægte luftkølet XJ600, og den har jo ikke ligefrem
termometer i instrumentbrættet. Tænker ikke det er noget problem på denne
årstid, men til sommer kunne jeg da forestille mig at sådan en motor kunne
blive temmelig hed.

Så er der nogen måde, hvorpå man kan opdage i tide at motoren er godt
stegt, og er der ting man skal passe på? (kø-kørsel osv.?)

Mvh Klynder
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=590

Fra : Anders Houmark

Dato : 18-04-04 20:52

Klynder wrote:
> [...]
> problem på denne årstid, men til sommer kunne jeg da forestille mig
> at sådan en motor kunne blive temmelig hed.

Jeg har lige set billedet på DMCN, og på billedet kan man se den sorte
olie-påfyldnings-dreje-hætte-dims (jeg er mekanisk-mongol) lige bag
cylinderen.. Den kan drejes op, og så kan man skrue et olie termometer ned i
hullet.. En af mine venner har sådan en monteret på sin GS500, og det
fungere helt fint.. Han købte sin hos www.louis.de .. Kan desværre ikke
varenummeret, men den findes i 2 versioner.. En med universal oliepind (man
sætter selv mærker ved min/max) og en helt uden pind.
De er vist ikke helt præcise, men det er tæt på.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Kenn H. Jensen

Dato : 18-04-04 20:52

Anders Houmark skrev i meddelelsen

> .. Kan desværre ikke varenummeret, men den findes i 2 versioner.. En
> med universal oliepind (man sætter selv mærker ved min/max) og en
> helt uden pind.

Yamaha XJ600 (både ny og gl. model) har inspektionsglas. Så der køber man
selvf. den uden pind.

Kenn H. Jensen - SV650S ´00
http://www.dfmc.dk/?id=271
www.dmcn.dk #816

Fra : Rune \(Bandit600RR\)

Dato : 19-04-04 15:00

> De er vist ikke helt præcise, men det er tæt på.

Den dyre version er indenfor 2% præcision...
--
Regards Rune
www.Bandit600RR.dk

Fra : Kenn H. Jensen

Dato : 18-04-04 21:05

Klynder skrev i meddelelsen news:c5ujgt$bvt$1@abbeden.bunk.cc
> Ja, nu er jeg jo ny motorcyklist, så det kan godt være, at der af og
> til kommer nogle mere eller mindre sære spørgsmål herfra...

Velkommen til, og tillykke med cyklen. Der findes ikke dumme spørgsmål, kun
dumme svar

> [...]
> problem på denne årstid, men til sommer kunne jeg da forestille mig
> at sådan en motor kunne blive temmelig hed.

Ved alm. kørsel bliver dette ikke et problem for dig. Jeg har selv haft en
som din, bare i S modellen (med kåbe), og kun én gang har jeg haft problemer
med at den blev varm, det var sidste år til bakke åbning. Jeg fik sluppet
koblingen lidt hurtigt så den gik ud, og starteren kunne knapt nok trække
motoren rundt, men efter afkøling var alt 100% normalt igen.

> Så er der nogen måde, hvorpå man kan opdage i tide at motoren er godt
> stegt, og er der ting man skal passe på? (kø-kørsel osv.?)

Alm. kø-kørsel i KBHs morgenmylder var ikke et problem for min. Der skal
rimelig meget til før det går galt. Du kan evt. gøre som Anders Houmark
foreslår, nemlig at købe et olietermometer. Så er du på den sikre side
(medmindre du sidder og kigger ned på det istedet for at følge med i
trafikken).

Kenn H. Jensen - SV650S ´00
http://www.dfmc.dk/?id=271
www.dmcn.dk #816

Fra : Klynder

Dato : 18-04-04 22:44

Takker, vidste ikke at man kunne købe sig til sådan et termometer... Men
det lader jo ikke til at det egentlig er noget man behøver bekymre sig
stort om!

Og beklager at jeg fik postet indlægget 3 gange?! Ku' it' hit' uj a'et :)

Fra : Armand

Dato : 19-04-04 00:37

Klynder <mikael@klynder.dk> skrev i en news:c5usrs$vkj$1@abbeden.bunk.cc...
> [...]
> stort om!
>
> Og beklager at jeg fik postet indlægget 3 gange?! Ku' it' hit' uj a'et :)

Så er det tid for at lære noget mere - Man kan nemlig godt slette sine
egne(!) indlæg igen!:
Forudsat at du bruger Outl.Expr. så markerer du først det indlæg der ønskes
slettet, hvorefter man inder kommendo'en "Meddeleser" finder kommandoen
"slet", og vupti OE sender en tom annulerings-meddelese afsted!
Til gengæld vil det være forvirrende at beskeden allerede er hentet ind på
ens harddisk, hvorfra den jo ikke bliver slettet, men tro blot på at det
virker og at du sparer folk der endnu ikke har nået(*) at læse dine
fejl-indlæg, for at skulle åbne dem!

(*):
Forøvrigt et tungt argument for at slette så snarligt som muligt!

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 19-04-04 10:02

> Så er det tid for at lære noget mere - Man kan nemlig godt slette sine
> egne(!) indlæg igen!:

Men det synes jeg er unødvendigt. Der er næsten altid nogen der svarer
på de slettede indlæg, og så får man dem jo alligevel at se. Det
nemmeste er blot at ignorere dem, da der alligevel er en masse folk der
når at hente dem inden slette-beskeden når frem..

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Klynder

Dato : 19-04-04 19:29

Yes, bruger web-versionen, mangler lige navnet på en news-server, som
outlook er meget ivrig efter at kende navnet på... så det opgav jeg, gider
normalt ikke bøvle særlig meget med noget, hvis en anden løsning er til
rådighed

Men mon ikke de 2 ekstra indlæg hurtig forsvinder langt nede i glemslens
rækker? Desuden ved jeg jo nu at man ikke skal trykke utålmodigt på
diverse knapper, hæh...

Mikael (og Jacob, "Klynder" er mit navn... :) ikke et eller andet a'la
Firestorm Superstar... bare sårn... :)

Fra : Kenn H. Jensen

Dato : 19-04-04 19:42

Klynder skrev i meddelelsen news:c615pt$tao$1@abbeden.bunk.cc
> Yes, bruger web-versionen, mangler lige navnet på en news-server, som
> outlook er meget ivrig efter at kende navnet på...

Hvem har du som udbyder ?
Hvis TDC, så kan du enten bruge dtext.news.tele.dk eller news.tele.dk. Dtext
kan kun bruges til ikke binære grupper.

Kenn H. Jensen - SV650S ´00
http://www.dfmc.dk/?id=271
www.dmcn.dk #816

Fra : Klynder

Dato : 19-04-04 19:46

Kenn H. Jensen wrote:

> Hvem har du som udbyder ?
> Hvis TDC, så kan du enten bruge dtext.news.tele.dk eller news.tele.dk. Dtext
> kan kun bruges til ikke binære grupper.

JA, jeg har TDC, det vil jeg straks prøve, takker

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 19-04-04 08:22

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> writes:

> Så er det tid for at lære noget mere - Man kan nemlig godt slette sine
> egne(!) indlæg igen!:
> Forudsat at du bruger Outl.Expr. [ ... ]

Det gør "Klynder" ikke. Han har brugt den webbaserede newsreader jeg
stiller til rådighed på <http://news.dfmc.dk/>, og så har han sikkert
trykket 'reload' nogle gange fra den side der kommer frem når man har
postet et indlæg, så det er blevet postet flere gange :-\

Min webbaserede newsreader tilbyder (primært af administrative
årsager) ikke at man kan slette egne eller andres indlæg.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Torben Scheel

Dato : 19-04-04 09:05

"Klynder" <mikael@klynder.dk> wrote in message
> [...]
>
> Så er der nogen måde, hvorpå man kan opdage i tide at motoren er godt
> stegt, og er der ting man skal passe på? (kø-kørsel osv.?)

Selvfølgelig skal man være opmærksom ved lang tids kø-kørsel, men husk at
maskinen er lavet til at køre over det meste af verden, så den kan sagtens
holde til danske forhold. Lander man i en lang kø på en 2 personers ferietur
sydpå kan der naturligvis komme problemer, men det kan vandkølede maskiner
heller ikke undgå. Køb en kvalitetsolie, og glæd dig over maskinens enkle
opbygning er mit råd.

vh
Torben - FJ 1100
http://dfmc.dk/default.asp?id=425

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 19-04-04 12:39

> [...]
>
> Så er der nogen måde, hvorpå man kan opdage i tide at motoren er godt
> stegt, og er der ting man skal passe på? (kø-kørsel osv.?)

Jeg har oplevet at den kan blive MEGET varm, vi var på ferie 2 personer på
den til italien, og den blev tit meget varm, på turen brugte den godt 1
liter olie på ca 5000km, men det tilskriver jeg motorvej og 130-140 km/t. da
vi kom hjem igen brugte den atter ingen olie.

men som sagt den bliver meget varm, vi kørte over passet i italien ved
charmonix, og på toppen var der en kæmpe vandpyt fra smelteis....selv om vi
trillede stille og roligt igennem, ramte noget af vandet motoren og jeg var
nær blevet skoldet af dampen som stod ud fra motoren ! den var varm...men
det bliver den jo når man kører i 2. gear langsomt opad nogen stejle veje,
så er der jo ikek rigtig nogen fart vind.....vi slukkede for cyklen og
trillede næsten helevejen ned i frigear

Lasse
Mille & Karin & Neelix & SV650S

Fra : Klynder

Dato : 19-04-04 19:45

Lasse Lundberg wrote:

> [...]
> liter olie på ca 5000km, men det tilskriver jeg motorvej og 130-140 km/t. da
> vi kom hjem igen brugte den atter ingen olie.

Hey, sej hjemmeside (http://www.2wheels.dk), skal jeg lige kigge videre
på! Men den kan altså godt sluge olie hvis man presser den? Hvor
forsvinder det hen, for det er vel ikke fordi den er utæt, du siger den
brugte ingen olie efter turen?

Og den har ikke noget imod at køre max. hastighed med læs på over længere
strækninger?

Og så lige et bonusspørgsmål: Gearskifte, der har været noget snak herinde
om gearskifte uden kobling, gearskifte med "lidt" kobling osv (skulle være
bedre for gearkassen)... nu står der udtrykkeligt i manualen at XJ600 ikke
er beregnet til den slags, hvordan skal man tage det? Nu har jeg trods
manualen formastet mig til :) at skifte lidt høje gear uden særlig meget
kobling, og det giver jo en dejlig blød overgang...

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 20-04-04 08:20

> [...]
> manualen formastet mig til :) at skifte lidt høje gear uden særlig meget
> kobling, og det giver jo en dejlig blød overgang...

kort og det lange er at ned igennem tyskland den simpelhent brændt olien af
i cylinderen, det må være sluppet op i cylinderen under det relative høje
pres over at skulle slæbe karin, mig og bagage topfarten med det ombord har
været ca 170 km/t...og vi kørte vel ca 140-150 km/t det meste af tiden

Da vi kom hjem igen, skulle cyklen serviceres og derefter var der ingen olie
forbrug overhovedet, den kørte mellem service uden at blive efterfyldt, og
man kunne ikke se noget svind i glasset. og der var ingen utæt heder

Jeg mener ikke man skal presse en mc over længere tid, så hvis du havde
tænkt dig at trille igennem tyskland med 160-180km/t skal du nok gøre det på
en anden cykel...vi kørte mange ture med ca 130 km/t uden problemer af nogen
art ...til tider også hurtigere, men med fuld oppakning og tungt læsset
cykel er det nok ikke det bedste man kan byde den.

tophastigheden for cyklen var den samme før vi tog afsted og efter den havde
haft sin service, så motoren må stadig havde produceret samme antal hk. og
der var ingen problemer de næste 6kkm til næste service hver efter den blev
solgt til fordel for en cbr1000f, som egner sig en bid mere til at trille
afsted på autobahn med 150+km/t i timevis men om xj600'ern og mine andre
cykler kan du læse om inde på min hp....der er fyldt med stavefejl og jeg
har ikke vedligeholdt den i 100 år.....men sårn er det bare.

mht til at skifte gear uden kobling, hvis du kan gøre det blidere end med
kobling så er det vel vejen frem, gearkassen adskiller sig ikek så vidt jeg
ved fra andre mc'er.

Lasse
Mille & Karin & Neelix & SV650S

Fra : Armand

Dato : 20-04-04 19:13

Klynder <mikael@klynder.dk> skrev i en news:c616mp$v4e$1@abbeden.bunk.cc...
> [...]
> bedre for gearkassen)... nu står der udtrykkeligt i manualen at XJ600 ikke
> er beregnet til den slags, hvordan skal man tage det?

I hvilken forbindelse står dét nævnt??

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 20-04-04 20:07

Fra : Klynder

Dato : 20-04-04 20:54

> I hvilken forbindelse står dét nævnt??

Fløj lige op for at hente manualen... det står under "Operation and
important riding points" / "Shifting":

"Always use the clutch while changing gears
to avoid damaging the engine, transmission
and drive train, which are not designed to
withstand the shock of forced shifting."

Jeg går ud fra, at de med "forced shifting" mener samme fremgangsmåde, som
er blevet diskuteret herinde.
I øvrigt "blipper" jeg jo lige med koblingen (som en herinde kaldte det :)
Og det giver jo et mere behageligt
skifte, så mon ikke også motor/gear synes det er mere behageligt?

Fra : Armand

Dato : 21-04-04 18:05

> [...]
> to avoid damaging the engine, transmission
> and drive train, which are not designed to
> withstand the shock of forced shifting."

OK!

> Jeg går ud fra, at de med "forced shifting" mener samme fremgangsmåde, som
> er blevet diskuteret herinde.

Nix!
"følt preload-skifte" hører ikke under "forced shifting"!

> I øvrigt "blipper" jeg jo lige med koblingen (som en herinde kaldte det :)
> Og det giver jo et mere behageligt
> skifte, så mon ikke også motor/gear synes det er mere behageligt?

Hele historien om koblingsløst gearskifte er også kun en øje-åbner, samt
oplæg til at skifte "almindeligt" v.h.a. preload!
At mestre teknikken til kun at kunne nøjes med at "blippe" (tm by Mads Lund)
med koblingen er kun feinschmeckerei!
Og så længe at man sparer sig for diverse gearkasselyde, kan det kun gavne
mekanikken!

--
Armand.

Fra : Klynder