Janitor wrote:
> Kammerat har en Triumph Tiger som han nu har monteret elektronisk tænding
> på. Modellen er imidlertid ikke født med tændingsmærker, så indstilling er
> jo lidt mere spændende end normalt....
Hvilken type tændingsanlæg havde den da før, og hvordan blev den justeret
i fht top?
> Nu går diskussionen på: Toppunkt, afgøres det af stempel eller krumtap? 2
> bil-mekanikere giver modstridende svar, den ene siger det bestemmes af
> stempel, den anden siger det bestemmes af krumtap. Forskellen kan jo godt
> give et par grader på tændingen. Jvf. papirene skal tænding indstilles til
> 38 grader før top på krabaten.
Topstilling er nu en gang, hvornår stemplet står i top. Men krumtappen kan
godt dreje et par grader +/- uden at stemplet tilsyneladende flytter sig
op/ned. I kan lave et tændingsmærke på krumtappen sådan: Stop stemplet
nogle grader før topstilling med et eller andet fast anlæg fx sat ned
gennem tændrørshullet og fastholdt der. Sæt nu et mærke på krumtappen ud
for et passende mærke på krumtaphuset og tørn motoren bagover til stemplet
igen bliver stoppet af samme anlæg, sæt et nyt mærke - vupti: Præcis midt
mellem de to mærker kan I nu markere krumtappens topmærke, for nu at bruge
den terminoligi
> Håber på nogen bud og lad os så komme ud at nyde det gode vejr....
Ja, hvorfor sidder jeg dog også her og svarer på trivielle spørgsmål
- den influenza, altså...
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK