Top-punkt (tænding)?
Fra : Janitor

Dato : 17-04-04 09:14

Kammerat har en Triumph Tiger som han nu har monteret elektronisk tænding
på. Modellen er imidlertid ikke født med tændingsmærker, så indstilling er
jo lidt mere spændende end normalt....

Nu går diskussionen på: Toppunkt, afgøres det af stempel eller krumtap? 2
bil-mekanikere giver modstridende svar, den ene siger det bestemmes af
stempel, den anden siger det bestemmes af krumtap. Forskellen kan jo godt
give et par grader på tændingen. Jvf. papirene skal tænding indstilles til
38 grader før top på krabaten.

Håber på nogen bud og lad os så komme ud at nyde det gode vejr....

/Hemme

Fra : Richard

Dato : 17-04-04 09:42

Janitor wrote:

> Kammerat har en Triumph Tiger som han nu har monteret elektronisk tænding
> på. Modellen er imidlertid ikke født med tændingsmærker, så indstilling er
> jo lidt mere spændende end normalt....

Hvilken type tændingsanlæg havde den da før, og hvordan blev den justeret
i fht top?

> [...]
> give et par grader på tændingen. Jvf. papirene skal tænding indstilles til

Topstilling er nu en gang, hvornår stemplet står i top. Men krumtappen kan
godt dreje et par grader +/- uden at stemplet tilsyneladende flytter sig
op/ned. I kan lave et tændingsmærke på krumtappen sådan: Stop stemplet
nogle grader før topstilling med et eller andet fast anlæg fx sat ned
gennem tændrørshullet og fastholdt der. Sæt nu et mærke på krumtappen ud
for et passende mærke på krumtaphuset og tørn motoren bagover til stemplet
igen bliver stoppet af samme anlæg, sæt et nyt mærke - vupti: Præcis midt
mellem de to mærker kan I nu markere krumtappens topmærke, for nu at bruge
den terminoligi

> Håber på nogen bud og lad os så komme ud at nyde det gode vejr....

Ja, hvorfor sidder jeg dog også her og svarer på trivielle spørgsmål
- den influenza, altså...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Janitor

Dato : 19-04-04 14:59

> [...]
> mellem de to mærker kan I nu markere krumtappens topmærke, for nu at bruge

Der er allerede nu ved at blive fremstillet et stykke værktøj af et defekt
tændrør, således at Tigeren kan få sit toppunkts-mærke behørigt indgraveret!
Tak for ideen!

/Hemme
(som i dette vejr hellere må lade Hondaen stå og køre lidt David Brown i
stedet...)

Fra : Richard

Dato : 19-04-04 21:40

Janitor wrote:

> Der er allerede nu ved at blive fremstillet et stykke værktøj af et defekt
> tændrør, således at Tigeren kan få sit toppunkts-mærke behørigt indgraveret!
> Tak for ideen!

Velbe, velbe - husk nu at gøre det omhyggeligt

> (som i dette vejr hellere må lade Hondaen stå og køre lidt David Brown i
> stedet...)

Tak fordi du mindede mig om, at det muligvis bliver regn herovre østpå i
nat - nåede så lige at vaske bilen, som så bliver skyllet af blødt vand,
når regnen kommer. Så ku' jeg spare spanden med Bamseline til afslutning

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Fra : Armand

Dato : 17-04-04 11:49

Janitor <klaus_hemme@mobilixnet.dk> skrev i en
> Kammerat har en Triumph Tiger som han nu har monteret elektronisk tænding
> på. Modellen er imidlertid ikke født med tændingsmærker, så indstilling er
> jo lidt mere spændende end normalt....

En kammerats Bonneville havde et fixeringshul på krumtappen: á en prop
midt/forrest på krumtaphuset der peger lidt opad og hvorigennem (hullet
under proppen) man med en defineret dorn (skruetrækker i praksis?) kunne
fange et hul i "møllestenen" indenfor når krumtappen var i TDC-position
(eller var det måske netop (det forskudte) tændingstidspunkt?).

Prøv at kigge efter om der ikke sidder en prop samme sted på Tiger'eren.

--
Armand.

Fra : Magne Vingsand

Dato : 17-04-04 12:36

Armand wrote:
> praksis?) kunne fange et hul i "møllestenen" indenfor når krumtappen
> var i TDC-position (eller var det måske netop (det forskudte)
> tændingstidspunkt?).

TDC er top dead center, altså når stempelet står på topp.

--
Magne Ténéré/Endupamp

Fra : Armand

Dato : 17-04-04 13:09

Magne Vingsand <mving@broadpark.no> skrev i en

> TDC er top dead center, altså når stempelet står på topp.

Ja!
Det er også dén, eller tændings-pos. der spørges til!

--
Armand.

Fra : Magne Vingsand

Dato : 17-04-04 12:34

Janitor wrote:
> [...]
> Forskellen kan jo godt give et par grader på tændingen. Jvf. papirene
> skal tænding indstilles til 38 grader før top på krabaten.

Begge har forsåvidt rett. Det er ofte merke på svingskiva som viser "topp"
og ev fortenning, men det kan også settes et måleapparat direkte på
sylindertoppen via tennplugghullet. Denne har en tapp som ligger an mot
stempeltoppen og du får et ganske eksakt måleresultat. Ellers er det vanlig
å bruke gradskive, som settes på veiva (krumtappen?). Ei slik gradskive kan
du lage selv (360 grader).

--
Magne Ténéré/Endupamp