/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
olieforbrug
Fra : Jørgen Nygaard


Dato : 16-04-04 16:56

Hej NG

Jeg har de sidste tre år været den lykkelige ejer af en XJ 600 S årgang 98,
den har ialt kørt 29000 km.
Inden den kom ud i år fik den som vanligt ny olie - filter skiftet, den
foreskrevne mængde ny motorolie på. Alt ok - har nu kørt ca. 500 og det ser
ud til at den er begyndt at bruge lidt olie - kontrolglasset er nu "kun" 2/3
fyldt.
Hvad kan det skyldes og er det noget som jeg skal passe "meget" på

Venlig hilsen
Jørgen Nygaard
dmcn 814



 
 
Henrik Steen Larsen (16-04-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Steen Larsen


Dato : 16-04-04 17:18

> Inden den kom ud i år fik den som vanligt ny olie - filter skiftet, den
> foreskrevne mængde ny motorolie på. Alt ok - har nu kørt ca. 500 og det
ser
> ud til at den er begyndt at bruge lidt olie - kontrolglasset er nu "kun"
2/3
> fyldt.
> Hvad kan det skyldes og er det noget som jeg skal passe "meget" på

Hvis den bruger så meget olie på 500km, så du kan konstatere en forskel, så
bør det bekymre dig meget.



Grunnet (16-04-2004)
Kommentar
Fra : Grunnet


Dato : 16-04-04 17:22

Jørgen Nygaard wrote:
> Hej NG
>
> Jeg har de sidste tre år været den lykkelige ejer af en XJ 600 S
> årgang 98, den har ialt kørt 29000 km.
> Inden den kom ud i år fik den som vanligt ny olie - filter skiftet,
> den foreskrevne mængde ny motorolie på. Alt ok - har nu kørt ca. 500
> og det ser ud til at den er begyndt at bruge lidt olie -
> kontrolglasset er nu "kun" 2/3 fyldt.
> Hvad kan det skyldes og er det noget som jeg skal passe "meget" på

Har du evt. skiftet til en anden type olie ?

Oliestanden vil altid falde når motoren startes første gang efter et
filterskift, da filteret lige skal "fyldes" med olie.
Du er opmærksom på, at der er 2 foreskrevne mængder olie, for hhv. med eller
uden filterskift, hvor den med filterskift er den største af ovenstående
årsag..

Prøv at toppe op med olie til max-mærket og se om den fortsat bruger olie.

--
Steen
Honda GL500 SilverWing '84
http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere men intet om MC)



---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.659 / Virus Database: 423 - Release Date: 15-04-2004



Jørgen Nygaard (17-04-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen Nygaard


Dato : 17-04-04 11:05

Hej igen

Vedr. olieskift. Det er ikke sammen mærke som sidste år, men de samme
specifikationer, og jeg har brugt den mængde der var oplyst ved
oliefilterskift - problemet er at det først er på de to sidste turer med
kørsel ud over det "normale" at det ser ud til at den bruger noget. - Nå, så
må den på værksted, jeg kan dog ikke se nogen steder på motorblokker at den
lækker så..............
Men tak for hjælpen


"Grunnet" <steen.grunnet@(slet-dette)mail.dk> skrev i en meddelelse
news:40800816$0$287$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jørgen Nygaard wrote:
> > Hej NG
> >
> > Jeg har de sidste tre år været den lykkelige ejer af en XJ 600 S
> > årgang 98, den har ialt kørt 29000 km.
> > Inden den kom ud i år fik den som vanligt ny olie - filter skiftet,
> > den foreskrevne mængde ny motorolie på. Alt ok - har nu kørt ca. 500
> > og det ser ud til at den er begyndt at bruge lidt olie -
> > kontrolglasset er nu "kun" 2/3 fyldt.
> > Hvad kan det skyldes og er det noget som jeg skal passe "meget" på
>
> Har du evt. skiftet til en anden type olie ?
>
> Oliestanden vil altid falde når motoren startes første gang efter et
> filterskift, da filteret lige skal "fyldes" med olie.
> Du er opmærksom på, at der er 2 foreskrevne mængder olie, for hhv. med
eller
> uden filterskift, hvor den med filterskift er den største af ovenstående
> årsag..
>
> Prøv at toppe op med olie til max-mærket og se om den fortsat bruger olie.
>
> --
> Steen
> Honda GL500 SilverWing '84
> http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere men intet om MC)
>
>
>
> ---
> Outgoing mail is certified Virus Free.
> Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
> Version: 6.0.659 / Virus Database: 423 - Release Date: 15-04-2004
>
>



Armand (17-04-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-04-04 11:59


Jørgen Nygaard <jorgennygaard@hotmail.com> skrev i en
news:40810175$0$239$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej igen
>
> Vedr. olieskift. Det er ikke sammen mærke som sidste år, men de samme
> specifikationer, og jeg har brugt den mængde der var oplyst ved
> oliefilterskift - problemet er at det først er på de to sidste turer med
> kørsel ud over det "normale" at det ser ud til at den bruger noget.
> - Nå, så må den på værksted,

Rolig nu!

Sålænge at du ikke lader den løbe tør skades motoren ikke, og et forbrug på
op til 1liter pr. 1000 km plejer at være hvor man skiller mellem forbrug og
for højt forbrug!

Spis lige brød til og hold så godt øje med om og hvornår den bruger de næste
par tusinde km's!

--
Armand.



Klynder (17-04-2004)
Kommentar
Fra : Klynder


Dato : 17-04-04 20:43

Jørgen Nygaard wrote:

> - kontrolglasset er nu "kun" 2/3 fyldt.
> Hvad kan det skyldes og er det noget som jeg skal passe "meget" på

Jah, altså... det er måske nok lidt et dumt svar, men det kan jo også
skyldes, hvis du er begyndt at parkere lidt anderledes... om jeg lige
parkerer i den ene eller den anden garage er i hvert fald afgørende for om
den viser 1/3 eller 2/3+... Men det har du nok tænkt på :)

Mvh Mikael Klynder
XJ600N


Kim J. (18-04-2004)
Kommentar
Fra : Kim J.


Dato : 18-04-04 05:29

Hejsa

"Klynder" <mikael@klynder.dk> skrev i en meddelelse
news:c5s1bb$kv0$1@abbeden.bunk.cc...
> Jørgen Nygaard wrote:
>
> > - kontrolglasset er nu "kun" 2/3 fyldt.
> > Hvad kan det skyldes og er det noget som jeg skal passe "meget" på

Noget der virkelig kan få oliestanden til at svinge meget voldsomt er hvis
der er kondensvand / kølvæske i olien. Det er nu nem at se, da olien så
bliver grå. Anden mulighed kan være at du har en eller flere karburatorer
der flyder over, så der bliver presset benzin ned i olien. Det kan man ikke
se på olien, men man kan lugte det, hvis maskinen er varm, og man så lige
stopper næsen ned i påfyldningshullet. Jeg har oplevet fænomenet både på min
egen GPX750R og en kammerats ZX10'er.

> Jah, altså... det er måske nok lidt et dumt svar, men det kan jo også
> skyldes, hvis du er begyndt at parkere lidt anderledes... om jeg lige
> parkerer i den ene eller den anden garage er i hvert fald afgørende for om
> den viser 1/3 eller 2/3+... Men det har du nok tænkt på :)

Sjovt så følsomme nogle maskiner kan være over, hvordan man parkerer. Selv
har jeg en streg på garagegulvet, som jeg parkerer over for at kunne aflæse
oliestanden korrekt

> Mvh Mikael Klynder
> XJ600N

Mvh
Kim Johnsen
MC De Få Rå
Løsning



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408907
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste