/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
BMW dæk
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 16-04-04 15:56

Hvad er efterhånden god latin om dæk til BMW? Min er en R100RT, og jeg havde
(har et blankt) Continental på, udmærkede egenskaber, men lidt få kilometer.
Indenfor trædecykler er Continental ellers noget med lang holdbarhed. Men
der er nogen der påstår at man slet ikke kan sætte bredere dæk på, p.gr.a.
køreegenskaberne?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




 
 
Jesper (16-04-2004)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 16-04-04 23:18

Prøv at kikke på www.reifenversand.de der kan du se de godkendte
kombinationer. Jeg tror jeg foretrækker Metzeler 4.00 - 18 H ME 77 bag og
deres 3.25 - 19 H ME 33 foran - men der er også Macadam 50...


/Jesper

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:407ff3f0$0$135$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hvad er efterhånden god latin om dæk til BMW? Min er en R100RT, og jeg
havde
> (har et blankt) Continental på, udmærkede egenskaber, men lidt få
kilometer.
> Indenfor trædecykler er Continental ellers noget med lang holdbarhed. Men
> der er nogen der påstår at man slet ikke kan sætte bredere dæk på, p.gr.a.
> køreegenskaberne?
> --
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk
>
>
>



Gert Bo thorgersen (17-04-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 17-04-04 01:12


"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message
news:407ff3f0$0$135$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hvad er efterhånden god latin om dæk til BMW? Min er en R100RT, og jeg
havde
> (har et blankt) Continental på, udmærkede egenskaber, men lidt få
kilometer.
> Indenfor trædecykler er Continental ellers noget med lang holdbarhed. Men
> der er nogen der påstår at man slet ikke kan sætte bredere dæk på, p.gr.a.
> køreegenskaberne?
> --
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk
>
Hvor brede bagdæk begrænses jo af svinggaflen. På min BMW R100 kører jeg med
de bredest mulige hvilket aktuelt er Dunlop ArrowMax 120/90 - 18.

Vedr. ændrede køreegenskaber så spiller ændrede dækprofiler jo ind; eller
når folk sætter for brede dæk på i forhold til hvad fælgen er bestemt for.
Idet hvis f.eks. bagdækket bredde ændres så vil motorcyklens frontende jo
sigte mere mod nedlægs siden altså svarende til overstyring i forhold til
hvad der var før. Eller svarende til hvis man lod efterløbet for forhjulet
blive lidt kortere. Lidt kortere efterløb fås jo hvis bagdækket diameter
øges.

Andet sted skrives der jo i dag om en MZ hvor der ønskes ændret til bildæk
med mindre diameter. Jeg så en gang for mange år siden at en BMW fra ca.
1960 blev ændret til sidevognsrace, og dette skete uden tænken på det med
efterløbet så med de meget små diametre - vel 12" hjul - fik forhjulet
istedet for efterløb et forløb som jo gjorde styring umulig.

Jeg ville selv gerne på min BMW ændre til bredere dæk, og så kombinere det
hele så køreopførselen forblev uforandret, men det kan jeg jo ikke pga. af
bagsvinggaffelen. Ville gerne gøre dette da den er tunet optimalt og derfor
hurtigt bruger bagdækkene da jeg nu konstant accelererer alt hvad den kan.

Mvh.Gert Thorgersen



Armand (17-04-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-04-04 10:00


Gert Bo thorgersen <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
news:c5qe28$ut2$1@news.loxinfo.co.th...
>
> "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message
> news:407ff3f0$0$135$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Hvad er efterhånden god latin om dæk til BMW? Min er en R100RT...
> > der er nogen der påstår at man slet ikke kan sætte bredere dæk på,
> > p.gr.a. køreegenskaberne?
>
> Vedr. ændrede køreegenskaber så spiller ændrede dækprofiler jo ind; eller
> når folk sætter for brede dæk på i forhold til hvad fælgen er bestemt for.
> Idet hvis f.eks. bagdækket bredde ændres så vil motorcyklens frontende jo
> sigte mere mod nedlægs siden altså svarende til overstyring i forhold til
> hvad der var før.

Brede dæk har intet(!) med bedre køreegenskaber at gøre - Det er rent porno!
Bredere dæk er en nødvendighed for at Road-Racing piloter har maksimalt med
gummi i kontakt med asfalten når de tæsker rund om krogene med knæet i
asfalten og ovenikøbet krudter lortet vildt af på vej ud af svinget :-|

BMW R'ere, ligesom min ungdoms første motorcykler, har trods de
originaltmonterede dækdimensioner altid kunnet køres så ét eller andet gik i
jorden under nedlægning, så det er ikke nedlægnings-argumentet man skal
bruge for at overbevise sig selv om behovet for porno-dimensioner :-|

Tidligt i 90'erne da der virkelig kom hul på 600'klassen var Honda i mange
år dominerende i klassens sammenligningstest's; men det der er
bemærkelsesværdigt er at Yamaha FZR 600, som var bestykket med klassens
smalleste dæk, var den der stedse høstede de bedste point omkring test-subj:
køreegenskaber

--
Armand.





Gert Bo thorgersen (17-04-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 17-04-04 16:31

Armand i din rettelse af mit indlæg tager du nu helt fejl.

Jeg skiver ikke noget om at bredere dæk har noget med bedre køreegenskaber
at gøre, altså at man får bedre køreegenskaber af bredere dæk. Behovet for
et bredere dæk er grundlæggende bestemt af hvor mange Hk (moment) man har at
overføre til vejbanen; Hk på kvadratcentimer vejkontakt. Men der findes
mange folk der kommer bredere dæk på uden at have nogen brug (gavn) for det;
og det endog på fælge som slet ikke er dimensionerede til de bredere dæk.

Nej det jeg skrev er at hvis man ændrer f.eks. til bredere bagdæk så ændrer
man motorcyklens "opførsel" under (især/næsten kun) sving/drejninger.
Hvilket jo ses rent geometrisk med den retning for en linie lagt f.eks. på
langs gennem centrum for de 2 hjulnav tager under sidehældningen i et sving,
eller hvor liniens sigtepunkt foran flyttes under nedlægning med et bredere
bagdæk. Man kan også sige det som/iagttage at under ligeudkørsel har den
nævnte linie gennem hjulnavenes centrummer samme afstand til vejbanen hvis
det tages vinkelret fra linien på de to punkter og med f.eks. 45 grader ned
mod vejbanen. Ved hældningen af motorcyklen under kørsel gennem et sving vil
der med samme dæk for og bag stadig gælde dette (hvis affjedring dykker lige
meget for og bag), altså samme afstande. Men med bredere bagdæk (eller
smallere fordæk) bliver afstanden længere fra bagnavspunktet end fra
fornavnspunktet, og dette øges jo ved yderlig gørende bagdækket bredere.
Løseligt sagt bliver virkningen ved et bredere (eller højere) bagdæk lidt i
retning af at efterløbet laves lidt kortere.

Dette vedrører et af det vigtige punkter i problematikken om motorcykelstel
og køreegenskaber så det er ikke forkert hvad jeg har skrevet, og her
skriver.

Denne sammenhæng indvirker jo netop noget med hvad efterløb motorcykler som
Triumph og Nortonér havde samtidig med lille breddeforskel mellem for-og
bagdæk (nogen gange samme dæk).




"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:c5qsrr$10v6$7@news.cybercity.dk...
>
> Gert Bo thorgersen <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
> news:c5qe28$ut2$1@news.loxinfo.co.th...
> >
> > "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message
> > news:407ff3f0$0$135$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > > Hvad er efterhånden god latin om dæk til BMW? Min er en R100RT...
> > > der er nogen der påstår at man slet ikke kan sætte bredere dæk på,
> > > p.gr.a. køreegenskaberne?
> >
> > Vedr. ændrede køreegenskaber så spiller ændrede dækprofiler jo ind;
eller
> > når folk sætter for brede dæk på i forhold til hvad fælgen er bestemt
for.
> > Idet hvis f.eks. bagdækket bredde ændres så vil motorcyklens frontende
jo
> > sigte mere mod nedlægs siden altså svarende til overstyring i forhold
til
> > hvad der var før.
>
> Brede dæk har intet(!) med bedre køreegenskaber at gøre - Det er rent
porno!
> Bredere dæk er en nødvendighed for at Road-Racing piloter har maksimalt
med
> gummi i kontakt med asfalten når de tæsker rund om krogene med knæet i
> asfalten og ovenikøbet krudter lortet vildt af på vej ud af svinget :-|
>
> BMW R'ere, ligesom min ungdoms første motorcykler, har trods de
> originaltmonterede dækdimensioner altid kunnet køres så ét eller andet gik
i
> jorden under nedlægning, så det er ikke nedlægnings-argumentet man skal
> bruge for at overbevise sig selv om behovet for porno-dimensioner :-|
>
> Tidligt i 90'erne da der virkelig kom hul på 600'klassen var Honda i mange
> år dominerende i klassens sammenligningstest's; men det der er
> bemærkelsesværdigt er at Yamaha FZR 600, som var bestykket med klassens
> smalleste dæk, var den der stedse høstede de bedste point omkring
test-subj:
> køreegenskaber
>
> --
> Armand.
>
>
>
>



Armand (17-04-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-04-04 17:50


Gert Bo thorgersen <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
news:c5rjjr$am6$2@news.loxinfo.co.th...
> Armand i din rettelse af mit indlæg tager du nu helt fejl.
>
> Jeg skiver ikke noget om at bredere dæk har noget med bedre køreegenskaber
> at gøre, altså at man får bedre køreegenskaber af bredere dæk.
> Nej det jeg skrev er at hvis man ændrer f.eks. til bredere bagdæk så
> ændrer man motorcyklens "opførsel" under (især/næsten kun)
> sving/drejninger..........
> Dette vedrører et af det vigtige punkter i problematikken om
> motorcykelstel og køreegenskaber så det er ikke forkert hvad jeg har
skrevet,
> og her skriver.

Vi er ikke uenige og jeg retter ikke på dig!
Hvis du kigger igen, så citerede jeg både dig og Preben, og derved svarer
jeg som sådan Preben ved at bygge videre på dine udtalelser omkring ændrede
køreegenskaber!

--
Armand.






Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408907
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste