Armand i din rettelse af mit indlæg tager du nu helt fejl.
Jeg skiver ikke noget om at bredere dæk har noget med bedre køreegenskaber
at gøre, altså at man får bedre køreegenskaber af bredere dæk. Behovet for
et bredere dæk er grundlæggende bestemt af hvor mange Hk (moment) man har at
overføre til vejbanen; Hk på kvadratcentimer vejkontakt. Men der findes
mange folk der kommer bredere dæk på uden at have nogen brug (gavn) for det;
og det endog på fælge som slet ikke er dimensionerede til de bredere dæk.
Nej det jeg skrev er at hvis man ændrer f.eks. til bredere bagdæk så ændrer
man motorcyklens "opførsel" under (især/næsten kun) sving/drejninger.
Hvilket jo ses rent geometrisk med den retning for en linie lagt f.eks. på
langs gennem centrum for de 2 hjulnav tager under sidehældningen i et sving,
eller hvor liniens sigtepunkt foran flyttes under nedlægning med et bredere
bagdæk. Man kan også sige det som/iagttage at under ligeudkørsel har den
nævnte linie gennem hjulnavenes centrummer samme afstand til vejbanen hvis
det tages vinkelret fra linien på de to punkter og med f.eks. 45 grader ned
mod vejbanen. Ved hældningen af motorcyklen under kørsel gennem et sving vil
der med samme dæk for og bag stadig gælde dette (hvis affjedring dykker lige
meget for og bag), altså samme afstande. Men med bredere bagdæk (eller
smallere fordæk) bliver afstanden længere fra bagnavspunktet end fra
fornavnspunktet, og dette øges jo ved yderlig gørende bagdækket bredere.
Løseligt sagt bliver virkningen ved et bredere (eller højere) bagdæk lidt i
retning af at efterløbet laves lidt kortere.
Dette vedrører et af det vigtige punkter i problematikken om motorcykelstel
og køreegenskaber så det er ikke forkert hvad jeg har skrevet, og her
skriver.
Denne sammenhæng indvirker jo netop noget med hvad efterløb motorcykler som
Triumph og Nortonér havde samtidig med lille breddeforskel mellem for-og
bagdæk (nogen gange samme dæk).
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:c5qsrr$10v6$7@news.cybercity.dk...
>
> Gert Bo thorgersen <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
> news:c5qe28$ut2$1@news.loxinfo.co.th...
> >
> > "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message
> > news:407ff3f0$0$135$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > > Hvad er efterhånden god latin om dæk til BMW? Min er en R100RT...
> > > der er nogen der påstår at man slet ikke kan sætte bredere dæk på,
> > > p.gr.a. køreegenskaberne?
> >
> > Vedr. ændrede køreegenskaber så spiller ændrede dækprofiler jo ind;
eller
> > når folk sætter for brede dæk på i forhold til hvad fælgen er bestemt
for.
> > Idet hvis f.eks. bagdækket bredde ændres så vil motorcyklens frontende
jo
> > sigte mere mod nedlægs siden altså svarende til overstyring i forhold
til
> > hvad der var før.
>
> Brede dæk har intet(!) med bedre køreegenskaber at gøre - Det er rent
porno!
> Bredere dæk er en nødvendighed for at Road-Racing piloter har maksimalt
med
> gummi i kontakt med asfalten når de tæsker rund om krogene med knæet i
> asfalten og ovenikøbet krudter lortet vildt af på vej ud af svinget :-|
>
> BMW R'ere, ligesom min ungdoms første motorcykler, har trods de
> originaltmonterede dækdimensioner altid kunnet køres så ét eller andet gik
i
> jorden under nedlægning, så det er ikke nedlægnings-argumentet man skal
> bruge for at overbevise sig selv om behovet for porno-dimensioner :-|
>
> Tidligt i 90'erne da der virkelig kom hul på 600'klassen var Honda i mange
> år dominerende i klassens sammenligningstest's; men det der er
> bemærkelsesværdigt er at Yamaha FZR 600, som var bestykket med klassens
> smalleste dæk, var den der stedse høstede de bedste point omkring
test-subj:
> køreegenskaber
>
> --
> Armand.
>
>
>
>