:-( mine sikringer springer
Fra : Patrick Westergaard

Dato : 15-04-04 12:15

Hej

jeg har det problem med min mc(gs500e) at den springer sikringer når lyset
er tændt på den!. jeg har nu skiftet sikringer på den en 5-6 gange og den
kører ca 10-50km og så ryger den igen, og dette sker ikke når lyset er
slukket på den. Jeg har så prøvet at se om nogle af ledningerne muligvis
kortslutter men har umiddelbart ikke fundet noget som kan føre til en
kortslutning. Nogle som har nogle ideer til hvad der kan være galt?? og vil
det skade at sætte en sikring i som kan klare en anelse flere amp??

Patrick

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 15-04-04 12:30

> Nogle som har nogle ideer til hvad der kan være galt?? og vil
> det skade at sætte en sikring i som kan klare en anelse flere amp??

I fald at den kan klare det, har du blot ignoreret symptomerne og udskudt
problemet.

Anyway - andet end at gå ledningsnettet igennem, rense stik for ir og evt.
fylde op med silikone, så har jeg ikke nogen ideer. Andre vil dog heldigvis
træde til med større viden - er jeg ret sikker på :)

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 15-04-04 12:43

"Patrick Westergaard" <pwestetgaard@sol.dk> wrote in message

> jeg har det problem med min mc(gs500e) at den springer sikringer når lyset
> er tændt på den!.

Hvor springer de hen?? ....... Sorry, kunne ikke lade være

Thore

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-04 12:55

Hej

Prøv at kontollerer dit Batteri, er der nok vand på

mvh
jw

Fra : Rune \(Bandit600RR\)

Dato : 15-04-04 13:10

Patrick Westergaard wrote:
> [...]
> noget som kan føre til en kortslutning. Nogle som har nogle ideer
> til hvad der kan være galt?? og vil det skade at sætte en sikring i

Du har garranteret en led der laver stel et eller andet sted (ud over den
der skal) det prøvede jeg på min gamle Kawazaki Z650
--
Regards Rune
www.Bandit600RR.dk

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 15-04-04 13:23

Fra : Hekto

Dato : 15-04-04 13:31

Patrick Westergaard wrote:

> [...]
> kortslutning. Nogle som har nogle ideer til hvad der kan være galt?? og vil
> det skade at sætte en sikring i som kan klare en anelse flere amp??

Nu er det en Suzuki, og man bør på sådan een jævnligt kotrollere
laderegulatoren.
Prøv at måle spændingen over batteriet når den står med 2-3.000 omdr.
Den skal være ca. 14,25V +/- en sjat.
Mere på: www.hekto.dk/mc/batteri/index.htm

Det kan selvfølgelig også være en alm. kortslutning. Den kan man så
prøve at isolere ved at slukke eller koble fra, indtil man har
indkredset den del af ledningsnettet der er fejl på.
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verrein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Thomas Jensen

Dato : 15-04-04 15:56

> jeg har det problem med min mc(gs500e) at den springer sikringer når lyset
> er tændt på den!.

Har du lagt mærke til om det sker når du blinker, bruger for / bagbremse
eller langt lys ?

Kan huske en mc, hvor sikringen sprang hele tiden, det var en defekt
bremselyskontakt til bagbremsen.

Thomas Jensen
FZ6S Fazer ´04
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : Martin Sørensen

Dato : 15-04-04 16:02

> [...]
> noget som kan føre til en kortslutning. Nogle som har nogle ideer
> til hvad der kan være galt?? og vil det skade at sætte en sikring i

Jeg havde et lignende problem, blot med sikringen til signal-lysene,
dvs. blinklys, bremselys, instrumentpærer osv. Det viste sig at være en
knækket ledning til fodbremsekontakten. Isoleringen var ikke brudt, men
ved at bøje ledningen kunne jeg mærke at inderlederen var knækket. Den
havde derfor dårlig kontakt i det punkt, og det forårsagede altså at
sikringen røg efter et par ganges brug af fodbremsen. Bruddet var sket
på mc'ens ledningsnet, lige ved det stik hvor kontakten tilsluttes. Jeg
kunne derfor klippe nogle cm af ledningen og sætte et nyt stik på.
Problemet har ikke vist sig siden.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 19-04-04 16:21

Martin Sørensen wrote:

> [...]
> knækket. Den havde derfor dårlig kontakt i det punkt, og det
> forårsagede altså at sikringen røg efter et par ganges brug af

Jeg forstår ikke lige, hvordan en knækket-, men dog isoleret ledning ved
bremselys-kontakten, kan få din sikring til at smutte?
At der er skabt forbindelse til stel via. bremselys-kontakten (eller den ene
ledning dertil) lyder IMO mere sandsynligt, dette forklarer også, at
sikringen går når bremselyset aktiveres.

Hilsen
Lars

Fra : Martin Sørensen

Dato : 19-04-04 16:36

> Jeg forstår ikke lige, hvordan en knækket-, men dog isoleret ledning
> ved bremselys-kontakten, kan få din sikring til at smutte?

Det ved jeg heller ikke helt, men vel på samme måde som at en dårlig
forbindelse kan få en pære til at sprænge?

> At der er skabt forbindelse til stel via. bremselys-kontakten (eller
> den ene ledning dertil) lyder IMO mere sandsynligt, dette forklarer
> også, at sikringen går når bremselyset aktiveres.

Ja, men der var altså ikke brud på isoleringen, og bremselyskontakten
fejlede ikke noget.
Efter at jeg reparerede bruddet, forsvandt problemet jo også.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 19-04-04 17:10

Hej Martin,

> Det ved jeg heller ikke helt, men vel på samme måde som at en dårlig
> forbindelse kan få en pære til at sprænge?

Lyder besynderligt, specielt hvis ledningen ikke fører til nogen kontuert
belastning, der derned kan trække lidt i polspændingen. Hvis overspændingen
vitterligt er fænomenet, så bliver det jo mere mystisk, at denne skulle
ødelægge dens hovedsikring før nogen af pærerne?

Underlig fejl!

Hilsen
Lars

Fra : Martin Sørensen

Dato : 19-04-04 17:51

> Underlig fejl!

Ja, det tog også et par dage og nogle sikringer før problemet var fundet
og løst..

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 19-04-04 18:16

Hej Martin,

> Ja, det tog også et par dage og nogle sikringer før problemet var
> fundet og løst..

Ja, det kan jeg da godt forstå! - For man kan nok ikke finde nogen direkte
og logisk sammenhæng mellem selve problemet- og dets symptomer. Så det må
helt sikkert være noget overnaturligt!

Hilsen
Lars

Fra : Patrick Westergaard

Dato : 19-04-04 20:22

jeg burde måske lige rette mig selv isoleringen var slidt af, ledningen
var ikke knækket aner ikke hvorfor jeg skrev det, gik åbenbart lidt stærkt

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 19-04-04 20:47

Hej Patrick!
> jeg burde måske lige rette mig selv isoleringen var slidt af,
> ledningen var ikke knækket aner ikke hvorfor jeg skrev det, gik
> åbenbart lidt stærkt

Vent med, at rette dig selv... For umiddelbart ser jeg ingen steder, hvor du
hævder, at ledningen var knækket, tværtimod.
Jeg spurgte bare til Martins' oplevelse, idet han netop engang har oplevet,
at brænde sikringer pga. knækkede- og vel-isolerede ledninger ved
bremselyskontakten.

Hilsen
Lars

Fra : Patrick Westergaard

Dato : 19-04-04 20:57

sorry ved heller ikke lige hvad jeg har gang i, troede det var mig som skrev
at ledningen var knækket

Fra : Patrick Westergaard

Dato : 15-04-04 18:08

takker for hjælpen her i gruppen

nr 1. har checket om laderen fungerer ordentligt (batteriet står på 14,2v)
ved 2-3k omdrejninger så der skulle ingen problemer være

nr2 har af-iret nogle af forbindelserne og checket om nogle af dem har
kontakt med stellet

skulle være mærkeligt hvis det skyldes ireret forbindelser men jeg tager
lige en tur på den her i aften og ser

problemet opstår kun når lyset er tændt(kan godt køre nogle km før sikringen
springer), der er ingen problemer når jeg bruger bremselys eller blinklys så
jeg mistænker at det er nærlysforbindelsen som der er noget galt med, selvom
den er checket

nå men skriver lige hvis jeg får løst problemet

mvh

Patrick

Fra : Arne Rohr Pedersen

Dato : 15-04-04 20:10

> [...]
> er noget galt med, selvom den er checket
>
> nå men skriver lige hvis jeg får løst problemet

Hvis sikringen kun springer ved nærlys, er kortslutningen fra
blænderkontakten til pæren. Hvis den kun springer ved fjernlys, er det det
ligeledes mellem blænderkontakten og pæren (i den anden ledning
selvfølgelig). Hvis det sker uanset om der er fjern- eller nær-lys på er de
fra sikringen til blænderkontakten fejlen skal findes.

--
Arne Rohr Pedersen
Honda ST 1100

Fra : Arne Rohr Pedersen

Dato : 15-04-04 20:04

Fra : Patrick Westergaard

Dato : 19-04-04 11:46

Hej ville lige informere jer om at jeg har fået løst problemet

det var en fucking ledning hvor isoleringen var slidt af grr!!, jeg fandt
den ved at skiftevis dirke rundt i ledningerne indtil sikringen sprang, så
nu har den fået en gang tape and problem solved

Patrick

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 19-04-04 16:27

Hej Patrick

> [...]
> fandt den ved at skiftevis dirke rundt i ledningerne indtil sikringen
> sprang, så nu har den fået en gang tape and problem solved

Tillykke! - Den slags ledningsslidtage opstår ikke bare ud af den blå luft,
så sørg for at ledningernes re-placeres, så slidtagen derved begrænses.
Ellers får du måske slidt et nyt hul: Enten samme sted, eller i en anden
ledning!

Hilsen
Lars