/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Forskel på potte og udstødning?
Fra : Morten Krauw


Dato : 15-04-04 11:57

Hej

Jeg er en smule forvirret over de forskellige begreber som bruges i
forbindelse med udstødningen på en MC.

Måske det er det rigtigt dumt spørgsmål, men jeg vover alligevel pelsen

Hvad er forskellen på en slip-on potte og en udstødning? Er der nogen
forskel? Hvilke af de to er det som er ulovlig (hvis ikke begge)? Hvilke
larmer mest og er dermed ikke velset på banedage?

Håber nogle gider hjælpe mig.

Tak!
Morten Krauw
Kawa ZX-6R '01
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=374


 
 
--=Stone=-- (15-04-2004)
Kommentar
Fra : --=Stone=--


Dato : 15-04-04 12:09


> Måske det er det rigtigt dumt spørgsmål, men jeg vover alligevel pelsen

>
> Hvad er forskellen på en slip-on potte og en udstødning? Er der nogen
> forskel? Hvilke af de to er det som er ulovlig (hvis ikke begge)? Hvilke
> larmer mest og er dermed ikke velset på banedage?
>
> Håber nogle gider hjælpe mig.

Hej morten... der findes ikke dumme spørgsmål, kun dumme svar

For at tage det fra en ende af, så er forskellen på et udstødning og en
slip-on potte vel entlig at et udstødning er et komplet system, og slip-on
potten kun er potten i enden af udstødnings røret - og bemærk at det er
slip-on altså den monteres som regel med et spændbånd el. ligende. hvor imod
en bolt-on potte er skruet på.

Umiddelbart er der ikke nogle af de to begreber som gør at de er ulovlige...
forstå at det er potten som gør at det kan blive ulovligt, og det er
potten's opbygning som har betydning. For det meste vil du kunne få oplyst
hos forhandleren om det er en For Race only potte el. Street Legal potte du
køber - Taler vi komplette udstødnings systemer gælder der jo det samme, det
er stadig potten som bestemmer om systemet er ulovligt.... - og det er For
Race only som larmer mest da der stort set ikke er noget dæmpning i en sådan
potte, tror klart også at du kan risikere at blive af vist fra trackdays med
en sådan potte monteret !

Håber du blev lidt klogere, for så var det ikke et dumt svar )


--
Steen
No bike at the moment
http://dfmc.dk/?id=101
DMCN# 137
http://www.streetfighters.danmark.nu = Danske Street Fighters




HardKaare (15-04-2004)
Kommentar
Fra : HardKaare


Dato : 15-04-04 12:52



> Hvad er forskellen på en slip-on potte og en udstødning? Er der nogen
> forskel?

Well. Hvis vi definere en udstødning som et komplet system med forrør osv,
så ligger forskellen i det rør som går op til selv udstødningen

Hvis man vil have det bedste udbytte bør man købe et komplet system, men
dette er naturligvis også en anelse dyrere. Jeg gætter på at årsagen til det
bedre udbytte ved et komplet system er den øgede gennemstrømning gennem
forrør osv.


--
:: HardKaare
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=289
SV650 Devil Slip-on




Morten Krauw (15-04-2004)
Kommentar
Fra : Morten Krauw


Dato : 15-04-04 12:57

Morten Krauw wrote:

Hej

Tak for svarene.

Jeg glemte at skrive at jeg købte min Kawa brugt med en Gianelli slip-on
på. Nogen som har erfaringer/tips/råd til sådan en? Har I f.eks. være på
bane med den?

Morten Krauw
Kawa ZX-6R '01
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=374



Henrik Nielsen - Rap~ (15-04-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 15-04-04 13:30

"ZX6R"

Er det ikke netop bolt-on, der er på sådan én...?

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



Flemming Nyboe (15-04-2004)
Kommentar
Fra : Flemming Nyboe


Dato : 15-04-04 13:37

Morten Krauw wrote:

> Jeg glemte at skrive at jeg købte min Kawa brugt med en Gianelli slip-on
> på. Nogen som har erfaringer/tips/råd til sådan en? Har I f.eks. være på
> bane med den?

Hej Morten.

Det svinger fra bane til bane (og nogen steder fra arrangement til
arrangement) hvad støjkravene er.
Racing4fun.dk holder banedage på Knutstorp hvor du må larme som du vil,
imens bike-events.se holder (billigere) dage samme sted, hvor grænsen er
95dB.

Check altid reglerne med arrangøren før du melder dig til en banedag!
Hvis du larmer for meget forbeholder de sig ret til at afvise dig uden
kompensation, og de gør det også af og til.
Teknisk kontrol er automatisk skeptiske når de ser en uoriginal
udstødning, og selvom de ret beset burde måle efter med et dB meter før de
afviser folk, er det ikke altid de er flinke til det. Omvendt afviser de
nok ikke en 2T maskine med originaludstødning selvom den måske larmer
vildt.

Jeg selv + fleste jeg kender spænder deres originalpotte på når de kører
på banedage med støjgrænser. Derfor er det også en god idé at få
originalpotten med hvis man køber en brugt cykel med larmepotte.

Ellers er der gode odds for at finde en brugt originalpotte til en
overkommelig pris, fra en anden som har skiftet til en larmepotte.

--
VH Flemming Nyboe
www.dfmc.dk/flemming_nyboe


Morten Krauw (15-04-2004)
Kommentar
Fra : Morten Krauw


Dato : 15-04-04 13:47

Flemming Nyboe wrote:

> Jeg selv + fleste jeg kender spænder deres originalpotte på når de kører
> på banedage med støjgrænser. Derfor er det også en god idé at få
> originalpotten med hvis man køber en brugt cykel med larmepotte.

Jeg har original potten til min Kawa. Det en enten slip-on eller bolt-on
(jeg har ikke undersøgt det nærmere). Men kan jeg blot skifte potten som
jeg lyster? Cyklen er blevet dysset efter den nuværende Gianelli potte, og
det gør vel en forskel hvis jeg pludseligt sætter den originale på?

Tak!

mvh
Morten Krauw
Kawa ZX-6R '01
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=374


Kenneth Sørensen (15-04-2004)
Kommentar
Fra : Kenneth Sørensen


Dato : 15-04-04 15:18

Morten Krauw wrote:

>> Jeg selv + fleste jeg kender spænder deres originalpotte på når de kører
>> på banedage med støjgrænser. Derfor er det også en god idé at få
>> originalpotten med hvis man køber en brugt cykel med larmepotte.

> Jeg har original potten til min Kawa. Det en enten slip-on eller bolt-on
> (jeg har ikke undersøgt det nærmere). Men kan jeg blot skifte potten som
> jeg lyster? Cyklen er blevet dysset efter den nuværende Gianelli potte, og
> det gør vel en forskel hvis jeg pludseligt sætter den originale på?

> Tak!

> mvh
> Morten Krauw

Hej Morten (..er det dig fra NBC-Datamatiker af '99?)

Personligt har jeg aldrig haft problemer med akrapovic'en på banedage.
Umiddelbart vil du muligvis få en lidt federe blanding, ved skift til den
originale potte, da der sandsynligvis er lidt mere 'modstand' i denne.

En lidt for fed blanding er ikke så farligt (..som en for tynd blanding
:-| ).

Kenneth Sørensen (..remember?)




Morten Krauw (16-04-2004)
Kommentar
Fra : Morten Krauw


Dato : 16-04-04 11:58

Kenneth Sørensen wrote:

> Hej Morten (..er det dig fra NBC-Datamatiker af '99?)
> Kenneth Sørensen (..remember?)

Hej Kenneth!!

Jo, jeg kan sagtens huske dig - tror jeg. Den tidligere taxi-driver ik'?
Vi var i projektgruppe sammen på et tidspunkt sammen ik'?

Det var da sjovt!!! Smid gerne til mail til mig så kan vi måske mødes og
trille en tur sammen?

Morten Krauw
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=374


Flemming Nyboe (16-04-2004)
Kommentar
Fra : Flemming Nyboe


Dato : 16-04-04 12:46

Morten Krauw wrote:

> Jeg har original potten til min Kawa. Det en enten slip-on eller bolt-on
> (jeg har ikke undersøgt det nærmere).
Så er du heldig.
Min originalpotte er i eet stykke med udstødningsrøret, og er savet af.
Jeg sætter den på med at stykke karosseriplade viklet rundt om, og 2
spændebånd. Hverken kønt eller helt tæt, men det virker fint.

Jeg er enig med Kenneth omkring potteskift & dysning.

--
VH Flemming




Mikkel Christensen (15-04-2004)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 15-04-04 13:55

morten@krauw.dk (Morten Krauw) writes:

> Jeg glemte at skrive at jeg købte min Kawa brugt med en Gianelli
> slip-on på. Nogen som har erfaringer/tips/råd til sådan en?

Jeg har en Gianelli cross potte på min MZ. Den lyder... af noget
Et godt tip kan være at skille selve lyddæmperen (potten) af og skifte
dæmperuld. Så er du da ihvertfald sikker på at de er i god stand.

Jeg tvivler på at du får den med på bane med mindre det specifik er
angivet at det er tilladt at larme. Normalt vil de se standardpotter
på cyklerne sådanne steder.

--
Mikkel | It's hard being a drunk... It takes commitment!
motortosse.dk | E.H. - Bottom Live 2003

Henrik Nielsen - Rap~ (15-04-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 15-04-04 13:26

Hmmm.

Personligt har jeg altid defineret en uoriginal potte, som passer på de
originale forrør/mellemrør, som slip-on. Hvis jeg skulle købe en original
potte, ville jeg bare kalde det en...... tænke tænke..... potte. Hmmm, måske
det bare er mig.

Dertil kommer så bolt-on.... Det har jeg ikke lige tænkt over....

--
Mvh.
Henrik (som måske skal revidere min potte-teori)
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



Jake (15-04-2004)
Kommentar
Fra : Jake


Dato : 15-04-04 13:47

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk wrote:
> Hmmm.
>
> Personligt har jeg altid defineret en uoriginal potte, som passer på de
> originale forrør/mellemrør, som slip-on. Hvis jeg skulle købe en original
> potte, ville jeg bare kalde det en...... tænke tænke..... potte. Hmmm, måske
> det bare er mig.

Jeg tror du trænger til lidt 'potte'træning. Potten kan vel godt være
slip-on selvom forrørene er uorginale.

/Jake


Henrik Nielsen - Rap~ (15-04-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 15-04-04 14:06

"'potte'træning"

Du har nok ret

Det var også bare min første indskydelse.

Jeg må vist hellere revidere.....

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408907
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste