Lille kort -> stort kort
Fra : Jebir

Dato : 14-04-04 17:31

Davs alle sammen!

Lige et spørgsmål, som jeg håber nogen her kan svare på.

Jeg tog kortet for ca. 2½ år siden (som 18-årig). Jeg tog det på "lille"
cykel, og har nu haft kortet i over 2 år, og er fyldt 21 - hvordan er
reglerne så mht. stort kort? Skal jeg op til ny køreprøve på en anden
maskine, eller er det bare at gå på politistationen og få sat et kryds, nu
hvor jeg har noget af "rutinen"?

Mvh.
Mikkel Skou

Fra : Niels T

Dato : 14-04-04 17:43

"Jebir" <jebir@dayofdefeat.dk> wrote in message
> [...]
> reglerne så mht. stort kort? Skal jeg op til ny køreprøve på en anden
> maskine, eller er det bare at gå på politistationen og få sat et kryds, nu

Du behøver ikke foretage dig noget Der skal hverken kryds i kortet eller
ny prøve til . Hvis politiet stopper dig på en stor mc, kan de ud fra ens
alder/dato for erhvervelsen se, om man er berettiget til stor mc.

Mvh Niels T,
Århus

Fra : Hekto

Dato : 14-04-04 17:50

Niels T wrote:

> [...]
> ny prøve til . Hvis politiet stopper dig på en stor mc, kan de ud fra ens
> alder/dato for erhvervelsen se, om man er berettiget til stor mc.

Og vil man snyde, kan man jo se på datoen på selve kørekortet. Så
behøver man heller ikke at regne forkert.

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Fra : anders majland

Dato : 14-04-04 17:46

> [...]
> kortet eller ny prøve til . Hvis politiet stopper dig på en stor mc,
> kan de ud fra ens alder/dato for erhvervelsen se, om man er

Hvad med kørsel i udlandet på en stor mc ?

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Niels T

Dato : 14-04-04 18:53

"anders majland" wrote in message
> Hvad med kørsel i udlandet på en stor mc ?
Mener jeg fik udstedt et "internationalt kørekort", da jeg skulle til
Australien (men er ikke sikker).

"Tobias Larsen" wrote in message
> Jeg mener at man for et mindre beløb (dette kan i statens øjne være alt
fra
> 50-600kr :-\ ) kan få udstedt et nyt kort.

Jeg mistede min pung på ovennævnte tur til Australien. Da jeg skulle
bestille nyt kørekort, bad jeg om at få "kryds ved stor mc" - men fik at
vide på politistationen i Fredericia, at det ikke kunne lade sig gøre
(selvom jeg havde kørt i 2 år...). Kan godt være, at reglerne er ændret
siden... mit er genudstedt 29/12-1999.

-Niels

Fra : Anneli

Dato : 15-04-04 00:55

"Niels T" <FJernDETTEniels_t79@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> vide på politistationen i Fredericia, at det ikke kunne lade sig gøre
> (selvom jeg havde kørt i 2 år...). Kan godt være, at reglerne er

Jeps, jeg tog det lille MC-kort i 1999. Da jeg fik bilkørekort sidste
år, bad jeg om at få krydset sat ved stor MC, det var ikke noget
problem.
--
Stor hilsen Anneli
Suzuki LS 650 Savage :0)

Fra : Thomas Makro

Dato : 14-04-04 19:03

On Wed, 14 Apr 2004 18:45:40 +0200, "anders majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

>Hvad med kørsel i udlandet på en stor mc ?
Jeg vil gætte på at man i værste fald bliver nogle timer forsinket,
mens det lokale politi kæmper sige gennem møllen, og får checket de
danske regler. Eller endnu værre, man får lov at sidde på
politistationen, og telefonere med den danske ambassade, der så skal
sende dokumentation frem til det lokale politi.

--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F

Fra : Nicolai Fjellerad

Dato : 15-04-04 21:36

> Jeg vil gætte på at man i værste fald bliver nogle timer forsinket,
> mens det lokale politi kæmper sige gennem møllen, og får checket de
> danske regler.

-Og der kan jeg så hilse og sige at det ikke fungerer på Kreta!! Havde også
fået beskeden om at "orrk, så længe det er et eu-land, så ved ALLE at det
lille kort automatisk gælder til stor efter 2 år. Det er der ingen grund til
at ændre.....". Der stod jeg så med nosserne i brevsprækken og blev nægtet
at leje en stor kværn, og måtte i 14 dage tøffe rundt på en åndsvag 250 ccm
chopper. Det første jeg gjorde da jeg kom hjem, var at fise ned og få et nyt
kørekort med kryds det rigtige sted!

Mvh

Nicolai Fjellerad
XJ600s, '01

Fra : Thomas Makro

Dato : 16-04-04 16:03

On Thu, 15 Apr 2004 22:36:00 +0200, "Nicolai Fjellerad"
<nicolaiFJERNDETTE@klud.dk> wrote:

> [...]
>chopper. Det første jeg gjorde da jeg kom hjem, var at fise ned og få et nyt

Surt for dig!
Men tak for beretningen, nu er den sidste brik kommet med i emnet på
FAQen.

--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F

Fra : Mikkel Lund

Dato : 14-04-04 17:53

Fra: http://www.stranden.dk/Motorcykel.htm
"Hvis du er under 21 år kan du kun tage lille MC kort og kan først tage
stort MC kort når du er fyldt 21 år."

Fra : http://www.ask-teori.dk/ask/Mckort.htm
"For at få et stort MC-kørekort skal man enten være fyldt 21 år, eller have
haft et lille MC-kørekort i mininum 2 år - man får det automatisk, uden at
skulle op til endnu en køreprøve"

Er der nogen der ved det?

--

Hilsen / Best Regards

Mikkel Lund

www.control.auc.dk/~mmlu03

Fra : Thomas Makro

Dato : 14-04-04 19:04

On Wed, 14 Apr 2004 18:52:34 +0200, "Mikkel Lund"
<mmlu03(fjern.spam)@control.auc.dk> wrote:

>Er der nogen der ved det?
Se DMCNs FAQ.

--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F

Fra : Tobias Larsen

Dato : 14-04-04 18:33

> [...]
> reglerne så mht. stort kort? Skal jeg op til ny køreprøve på en anden
> maskine, eller er det bare at gå på politistationen og få sat et kryds, nu

Når du har haft det lille kort i 2 år må du kører stor MC!
Der kan muligvis være nogle problemer hvis du bliver stoppet i fx dot-DE.
Jeg mener at man for et mindre beløb (dette kan i statens øjne være alt fra
50-600kr :-\ ) kan få udstedt et nyt kort.

Tobias Larsen, der kun har 1 år 2 måneder og 15 dage tilbage med plomber i
indsugningen.

Fra : Ninja Rider

Dato : 14-04-04 22:04

Hejsa

Tobias Larsen wrote:

> Tobias Larsen, der kun har 1 år 2 måneder og 15 dage tilbage med plomber i
> indsugningen.

Det var sQ langtid.... er du sikker på at det ikke er dit kørekort du
snakker om her?

Mvh Emil
Der stadig køre på en 34HK Ninja!
--