Børn som passager på motorcykel
Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 14-04-04 09:37

Hej gruppe

Er der nogen der kan reglerne for hvornår man må have sit barn (eller andre
med på en motorcykel, naturligvis iklædt sikkerhedsudstyr mv. Har
forsøgt ved den lokale politistation men de var noget vage i mælet omkring
de regler, mumlede noget med at barnet skulle være fyldt 10år - og ville
gerne være sikker på hvad reglerne foreskriver..

pft

Flemming

Fra : tral

Dato : 14-04-04 10:10

"Flemming Lynggaard" <nospam@lynggaard.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> de regler, mumlede noget med at barnet skulle være fyldt 10år - og ville
> gerne være sikker på hvad reglerne foreskriver..

Der er ingen nedre grænse udover din sunde fonuft. Så kan barnet nå
fodhvileren eller hænger spændt fast på dig er det ok. Er barnet mellem 8 og
15 år er det dit ansvar at barnet bruger hjelm. Under 8 og for lille hovede
til en hjelm så må du finde cykelhjelmen frem, hvis du mener det er
forsvarligt.

Det skulle gerne være rigtig da jeg skal til teoriprøve i næste uge

/Tralala

Fra : Intet Navn

Dato : 14-04-04 10:18

"Flemming Lynggaard" <nospam@lynggaard.com> wrote in message
> [...]
> de regler, mumlede noget med at barnet skulle være fyldt 10år - og ville
> gerne være sikker på hvad reglerne foreskriver..

Færdselsloven §81 stk. 3: " Føreren skal påse, at passagerer, der er fyldt 8
år, men endnu ikke 15 år, anvender fastspændt styrthjelm."
(http://147.29.40.108/_GETDOCI_/ACCN/A20010071229-REGL)

Med få og andre ord er der ingen krav om at passagerer benytter styrthjelm
når de er yngre end 8 år; fra det fyldte 8. år og indtil det 15. er det
førerens ansvar - og efter det fyldte 15. år er det passagerens eget ansvar
(sårn' rent lovmæssigt forstås!) at benytte styrthjelm.

/Claus

Fra : Armand

Dato : 14-04-04 16:15

Intet Navn <noone@nowhere.undeliverable> skrev i en
> [...]
> når de er yngre end 8 år; fra det fyldte 8. år og indtil det 15. er det

Og derved kan man også læse imellem linierne at 8-årige ihvertfald godt må
køre med, hvorved at den lokale betjents mumlen er gjort til skamme!

--
Armand.

Fra : Freddy Lang

Dato : 14-04-04 11:53

Flemming Lynggaard wrote:
> [...]
> mælet omkring de regler, mumlede noget med at barnet skulle være
> fyldt 10år - og ville gerne være sikker på hvad reglerne foreskriver..

Som der også bliver skrevet i de andre svar, er der ingen regler for det.
Men jeg kan huske at have hørt noget om (måske fra min kørelærer i sin
tid?), at børn under 12 år ikke hører hjemme på en motorcykel.

--
Freddy Lang
Suzuki SV 650 S-K1

Fra : Poul-M Olsen

Dato : 14-04-04 12:58

On Wed, 14 Apr 2004 12:52:55 +0200, "Freddy Lang"
<freddy.lang@tdcadsl.dk[DETHERSKALIKKEMED]> wrote:

>Som der også bliver skrevet i de andre svar, er der ingen regler for det.
>Men jeg kan huske at have hørt noget om (måske fra min kørelærer i sin
>tid?), at børn under 12 år ikke hører hjemme på en motorcykel.
Sludder, Har kørt med min Søn siden han var 3år ! (i et barnesæde der
lavet til MC!) Og med MC-hjelm der passet til ham PDT.

Så vis han/hun ikke kan nå fodviler så brug dette sæde (alle penge
værd!)
http://www.louis.de/_101b95852367b17cfa32fcd20bdad92b65/shop/shop_dispatch.php?article_context=detail&grwgr=540&wgr=380&total=1&anzeige=0&back_url=.%25252Fshop_dispatch.php%25253Farticle_context%25253Dlist%252526grwgr%25253D540%252526wgr%25253D380%252526page%25253D0&artnr_gr=10008400
Mvh.
Skyrider#1
www.oddscafe.dk
Honda CBX750F 88' Snart på gaden igen

Fra : Jake

Dato : 14-04-04 13:12

> Sludder, Har kørt med min Søn siden han var 3år ! (i et barnesæde der
> lavet til MC!) Og med MC-hjelm der passet til ham PDT.

Det er du rent faktisk kører med din søn er vel ikke ensbetydende med at
det er forsvarligt?? Jeg kan da også køre 170 km/t igennem Århus midtby
og overleve, men det er stadig ikke enbetydende med at det er forsvarligt

> Så vis han/hun ikke kan nå fodviler så brug dette sæde (alle penge
> værd!)

Der er da ingen fodstøtter på det sæde?? men det gør måske heller ikke
noget hvis barnets ben dingler ind i hjulet??

Jeg forstår ikke helt logikken i dit indlæg

/Jake

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 14-04-04 13:30

Jake <jake@dkfritidmotorcykel.dk> writes:

> Det er du rent faktisk kører med din søn er vel ikke ensbetydende med
> at det er forsvarligt??

Synes du også det er uforsvarligt at fragte børn rundt på bagsædet i en
bil, i et barnesæde? Jeg har personligt svært ved at se forskellen.

> Jeg kan da også køre 170 km/t igennem Århus midtby og overleve, men det
> er stadig ikke enbetydende med at det er forsvarligt

Næh, det har heller ikke noget med børn på MC at gøre. Und...?

--
Mikkel | It's hard being a drunk... It takes commitment!
motortosse.dk | E.H. - Bottom Live 2003

Fra : Jake

Dato : 14-04-04 13:36

Mikkel Christensen wrote:

> Synes du også det er uforsvarligt at fragte børn rundt på bagsædet i en
> bil, i et barnesæde? Jeg har personligt svært ved at se forskellen.

Nej det synes jeg ikke er uforsvarligt! Forskellen ligger efter min
overbevisning i at i en bil er barnet (forhåbentligt) spændt fast og kan
ikke påføre sig selv skade hvis det beslutter sig til ikke at ville
sidde stille (af den ene eller anden grund)

> Næh, det har heller ikke noget med børn på MC at gøre. Und...?

Nej det har ikke noget med det at gøre! Det var for at pointere at bare
fordi det er gået godt ind til videre er det ensbetydende med at det er
forsvarligt. Lidt ligesom at det er ulovligt at køre for stærkt også
selvom man ikke bliver opdaget.

/Jake

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 14-04-04 13:49

Jake <jake@dkfritidmotorcykel.dk> writes:

> Mikkel Christensen wrote:
[Børn på MC]

> [...]
> kan ikke påføre sig selv skade hvis det beslutter sig til ikke at
> ville sidde stille (af den ene eller anden grund)

De barnesæder til MC jeg har set er barnet ganske godt låst fast.
Barnet bliver 'låst' når føreren sætter sig og der er ingen mulighed for
at komme op før føreren rejser sig igen..

Men hvis barnet vitterlig ikke kan li' at køre MC er der jo ikke meget
ide i at tage vedkommende med. De børn jeg kender der jævnligt kører med
på MC synes alle det er det sjoveste (ligesom os andre) og de kan sagtens
sidde stille.

Så som så meget andet er det jo en individuel vurdering af børn og forældre
der afgør hvad der er (u)forsvarligt. Jeg mener ikke bare man kategorisk
kan fordømme det som uansvarligt.

Fra : Poul-M Olsen

Dato : 15-04-04 10:25

On 14 Apr 2004 14:48:52 +0200, Mikkel Christensen <mic@rrnord.invalid>
wrote:

> [...]

Du har ikke børn tør jeg godt sige. For så vil du vide de sidder på
hoved is du ber dem om det for de kan komme med ud en tur
>De barnesæder til MC jeg har set er barnet ganske godt låst fast.
>Barnet bliver 'låst' når føreren sætter sig og der er ingen mulighed for
>at komme op før føreren rejser sig igen..
Nemlig Det ret smart tænkt, vis jeg rammer et eller andet som gør jeg
skal tag den (naturlig vej ) op over MC, ja så letter jeg trykket
bagved mmig så jeg giver plads for han kan ryge samme vej.
> [...]
>på MC synes alle det er det sjoveste (ligesom os andre) og de kan sagtens
HELT STILLe
>Så som så meget andet er det jo en individuel vurdering af børn og forældre
>der afgør hvad der er (u)forsvarligt. Jeg mener ikke bare man kategorisk
>kan fordømme det som uansvarligt.
Og skal vi der hen ser jeg et utal af exmp. på forældre som tager
deres børn i hånden og løber over for RØD for at nå en dum Bus feks.
Eller simplehen bare fordi de P lige glade med om det Rødt eller
grønt. (og det faktak her i Århus) så kunne man stille det sådan her
op. hvor vil du fortrække dit barn var.?
1. på en MC med godkendt barne sæde
2.i en trailer som hænger efter mor's cykel
Jeg ved godt hvad jeg vil vælge .!

Fra : Niels S.

Dato : 14-04-04 14:00

Jake skrev

> Der er da ingen fodstøtter på det sæde?? men det gør måske heller ikke
> noget hvis barnets ben dingler ind i hjulet??

Jeg mener Louis's sæde er det samme som Nassa's:
http://www.nassa.dk/catalog/product_info.php?cPath=21&products_id=63,
som har fodstøtter til barnet hvis det ikke kan nå de almindelige, så mon
ikke det blot er et "illustrations-problem".

Hvornår noget er forsvarligt er en noget subjektiv vurdering som nok er
svært at definere. Jeg har selv anskaffet et sæde for at bringe min 3-årige
datter 500m frem og tilbage til børnehaven. Andres erfaringer siger at børn
har let ved at falde i søvn på selv korte ture, hvorfor man de første år
langsomt bør vænne dem til mc-livet

Freddy: hvilken hjelm har du kunnet finde til et 3-årigt barn? Jeg har ikke
haft held med min søgning, og jeg er da også lidt bekymret for om vægten af
en egentlig mc-hjelm vil skade barnets nakkemuskler.

--
Niels S.
VFR800FI

Fra : Niels S.

Dato : 14-04-04 16:33

> Freddy: hvilken hjelm har du kunnet finde til et 3-årigt barn?
^^^^^^

Arghh - kiggede 1 gang for langt baglæns, mente selvfølgelig Poul

--
Niels S.
VFR800FI

Fra : Magne Vingsand

Dato : 14-04-04 17:31

Niels S. wrote:
> Freddy: hvilken hjelm har du kunnet finde til et 3-årigt barn? Jeg
> har ikke haft held med min søgning, og jeg er da også lidt bekymret
> for om vægten af en egentlig mc-hjelm vil skade barnets nakkemuskler.

I Norge er det kommet smarte, lette hjelmer utviklet for trial - også i
ministørrelser for barn. Kanskje også i Danmark? I Sverige kjøpte jeg en
bitteliten crosshjelm, som nok passer et barn på 3 år. Den er også svært
lett, med tanke på barnets nakke og nakkemuskler. Husk å kjøre jevnt uten
brå aks/stopp.

--
Magne Ténéré/Endupamp

Fra : anders majland

Dato : 14-04-04 17:45

> I Sverige kjøpte
> jeg en bitteliten crosshjelm

I butik eller postordre ?

PS sig endelig til hvis jeg må købe/låne/leje din tenere værkstedsmanual

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Magne Vingsand

Dato : 14-04-04 21:01

anders majland wrote:
> I butik eller postordre ?
> PS sig endelig til hvis jeg må købe/låne/leje din tenere
> værkstedsmanual

Ja, det var du ja. Skal se om jeg får kopiert den.
Crosshjelmen kjøpte jeg i butikken, men de selger også via web-butikk.
https://www.touring.se/touring/Servlet

--
Magne Ténéré/Endupamp

Fra : anders majland

Dato : 14-04-04 21:14

> Crosshjelmen kjøpte jeg i butikken, men de selger også via web-butikk.
> https://www.touring.se/touring/Servlet

Nå dem - Der har jeg handlet før. Fin service (på før og efter køb -
havde min rukka jakke til rep.) og gode priser (på udslag)

Fra : Magne Vingsand

Dato : 14-04-04 22:18

anders majland wrote:
> Nå dem - Der har jeg handlet før. Fin service (på før og efter køb -
> havde min rukka jakke til rep.) og gode priser (på udslag)

Mja, bestilte bl.a. mc-stativ for å sette på hengerkroken - men det kom
aldri enda jeg etterlyste varene.
https://www.touring.se/touring/Servlet?page=6&parent=s02M02&catname=Mc-hålla
re#
Men det er like bra, lagde et bedre stativ selv.
http://www.vingsand.net/bil/foto/pamp3.jpg
Ellers har jeg kjørt en del grusturer sammen med Elving Solli & Sønn, som
begge jobber der. Bl.a. høsten 2003, da vi kjørte MC-Avisas Offroadsafari i
den norske fjellheimen.
http://www.otc-mc.org/%7Emagne/otc/fotoalbum/2003/til-topps2/index.htm
Meget hyggelige karer!

--
Magne Ténéré/Endupamp

Fra : anders majland

Dato : 15-04-04 07:54

> Men det er like bra, lagde et bedre stativ selv.
> http://www.vingsand.net/bil/foto/pamp3.jpg

Så skal jeg vist have en noget større bil først

Fra : Niels S.

Dato : 15-04-04 12:47

Magne Vingsand skrev

> [...]
> lett, med tanke på barnets nakke og nakkemuskler. Husk å kjøre jevnt uten

Fin ide - det havde jeg ikke tænkt på. Det må undersøges nærmere.

--
Niels S.
VFR800FI

Fra : Poul-M Olsen

Dato : 15-04-04 10:05

On Wed, 14 Apr 2004 15:00:12 +0200, "Niels S." <block@spam> wrote:

>Freddy: hvilken hjelm har du kunnet finde til et 3-årigt barn? Jeg har ikke
>haft held med min søgning, og jeg er da også lidt bekymret for om vægten af
>en egentlig mc-hjelm vil skade barnets nakkemuskler.

Nu var det poul som du også nået at fange hehehe

jeg har lige været ude i skabet og kigge det var en UVEX hjelm den
første han hvade. Nu det en AGV han har.

Men ellers kan jeg kun sige besøg Børnetræffet og bliv kloger på hvad
børne kan være med til
http://www.mctcbt.dk/index.htm

Fra : Niels S.

Dato : 15-04-04 12:50

Poul-M Olsen skrev

> Nu var det poul som du også nået at fange hehehe

He. Ja sommetider går det for stærkt

> jeg har lige været ude i skabet og kigge det var en UVEX hjelm den
> første han hvade. Nu det en AGV han har.

Takker. Den må der kigges nærmere på.

--
Niels S.
VFR800FI

Fra : Poul-M Olsen

Dato : 15-04-04 09:50

On Wed, 14 Apr 2004 14:12:01 +0200, Jake <jake@dkfritidmotorcykel.dk>
wrote:

>Det er du rent faktisk kører med din søn er vel ikke ensbetydende med at
>det er forsvarligt?? Jeg kan da også køre 170 km/t igennem Århus midtby
>og overleve, men det er stadig ikke enbetydende med at det er forsvarligt
Hvor skrev jeg at køre 170 ( no where !!) trode det selfølge man kørte
ordenligt/fornuftig med Børne på.!

>Der er da ingen fodstøtter på det sæde?? men det gør måske heller ikke
>noget hvis barnets ben dingler ind i hjulet??
Nu det sæde lavet til MC-kørsel så det der også tænkt på der justerbar
stigebjøler som børne kan sætte der føder i

>Jeg forstår ikke helt logikken i dit indlæg
Nej men jeg ser sådan på det, at det ikke er mere farlig end at en mor
køre rundt i myldertraffiken med et barn bag på cykel. (forskelen er
bare jeg Udemærket godt ved jeg skal køre defensiv og passer ret
krafti på mig selv og min Søn i traffiken, Der med ikke sagt moren
ikke tænker det sammen (men køre hu nu så defensiv ) jeg mener det
ikke.

Til at starte på sad han også foran og fik små ture (uden hjelm)
lukket stykke vej der næst starte vi med at tøffe over til børnehaven.
(via havekoloni) da vi så fik hjelm og sæde så kørte vi små ture og
aftalt at han skulle klappe mig på hjøre skulder når han blev træt
eller vis hjelmen virket for tung. (at den skulle være for tung
mangler jeg stadig og høre ) træt blev han jo af ren spædning

efter at han kørt mindre ture med ham begyndte vi på lidt længer ture
og nu sædet lavet så smart det holder barne fast på en logisk måde
(ved at støtte på siden og i rygen.)
Han kunne til sidst fint falde i søvn bag på. (dog fortrækker jeg han
er vågen.) nu han dog blevet 10 år og sidder i sin Konge stol som han
kalder den Via Givi taske sæt med ryg pude på topbox.

Fra : anders majland

Dato : 14-04-04 14:53

Someone:
> Sludder, Har kørt med min Søn siden han var 3år ! (i et barnesæde der
> lavet til MC!) Og med MC-hjelm der passet til ham PDT.

Og når man ser smilet så er det bestemt den lille risiko værd. Vores søn
blev 3 i januar i år og har ikke været mere end 2 første gang han kom
med på en lille tur - der stort set kun var rundt om huset. Det længste
vi har været væk er også kun godt en km ad en lille grusvej i megetr
adstadigt tempo. Han sidder så foran mig opad tanken. Det er ikke lavet
fodhvilere til ham der endnu, men det kommer måske til sommer ellers må
jeg have fat i sådan et barnesæde. Men jeg vil nu foretrække at køre med
ham foran sålænge han ikke er "i vejen" der.

Var det hjalte & tim der i sin tid fik på skrift at det er iorden at
have et barn foran såfremt der er monteret fodhvilere ?

Somone else:
> Det er du rent faktisk kører med din søn er vel ikke ensbetydende med
at
>det er forsvarligt??

En noget bedre ananlogi end at sammenligne med en bil: Finder du det
forsvarligt at cykle med et barn i barnestol i tæt trafik i det indre
københavn ?

Man skal selvfølgelig være sit ansvar bevidst, men om han kommer med på
en lille tur på motorcyklen eller havetraktoren er for mig lidt af det
samme.

Og med enten fodhvilere eller et barnesæde vil jeg nok også kunne finde
på at køre ham de 7km til børnehaven.

Fra : Armand

Dato : 14-04-04 16:17

anders majland <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en

> Var det hjalte & tim der i sin tid fik på skrift at det er iorden at
> have et barn foran såfremt der er monteret fodhvilere ?

"Hjalte & Tim" ??
Hjalte Tin & Nina Rasmussen!!

--
Armand.