Orla Pedersen skrev i meddelelsen:
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted(hos)post.tele.dk> wrote in message
news:40815a72$0$266$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Gert Bo thorgersen skrev i meddelelsen ...
>
> >
> >Desuden har jeg mest til tiltro til K&N for det har man da set mange test
> af
> >som værende det bedste siden David Vizard introducerede det i august/1979
> >artikelserien "Last years racecars is allready out out date" i Cars and
> Cars
> >Conversion, der stadfæstende at test viste at det ydede lige så lidt
> >modstand som hvis der slet ikke var filter, og faktisk var bedre end med
> K&N
> >end helt uden filter; dette vel forårsaget af svingningsresonans.
> >
> >Og igen i bl.a. David Vizards bog "How To Build Horsepower. Carburetors &
> >Intake Manifold" Vol. 2 fra 1995 hvor igen K&N her sammenlignet med 7
andre
> >fabrikater viste sig at være det absolut bedste: "From this test it is
> >apparent that, as of 1995, K&N has no real competition". Og fra andre
> tester
> >har vi jo set at selv når K&N filtre var enormt tilsmudsede/snavsede så
> >varder næsten stadig 100 % virkningsgrad/gennemstrømning.
> >
> >Så jeg satser på K&N, men læser da med interesse i andre artikler og
> tester,
> >som f.eks. den i Racecar Engineering i marts i år "Filter tips" selvom
der
> >der ikke er målt virkningsgrad/modstand eller lign.
>
>
> Der bliver skrevet ufatteligt meget vrøvl i bøger og artikler
Hvad
jeg
> har oplevet er, at dieselmotorer i traktorer med et slag fik mere end
> fordoblet den gennemsnitlige levetid, da papirfiltrene holdt deres indtog.
> Det _finder_ jeg interessant, men det står ikke i nogen bog, det er blot
> praktisk erfaring.
>
> Og for lige at sætte det på spidsen, hvis jeg beholder VTR'en i lad os
sige
> 80.000 km tid, så skal jeg med nuværende priser bruge for ca. 700 kr.
> luftfiltre og ca. 19.000 kr dæk. Så helt ærligt
Filter porno !
>
> mvh
> Orla
>
> >Mvh. Gert Thorgersen
> >
Selvom du skriver at det med levetiden ikke står i nogen bøger så har jeg da
selv læst om dette i bøger og artikler.
Desværre er det jo et større arbejde at finde de konkrete sider da mange af
A4 bøgerne ikke bruger det med opslagsregister, og i dem der har
opslagsregister kan levetids relation i forbindelse med filtre vær svært
aktuelt at finde. Og den nævnte bog af David Vizard er jo 130 siden kun om
karburatorer og indsugningsmanifold - uden opslagsregister - så det er jo en
større søgning.
Med tilfældigvis i den på side 10 står der som overskrift "ISO 5011 FILTER
TEST". Og det forklares at denne filtertest baseret på SAE J726 netop blev
foretaget pga. af slitage på især stempelringe og lejer. Slitage forårsaget
at de mikroskopiske partikler der kom ind i olien. Og da at undersøge
hvordan filtrene af (på engelsk)regular paper, foam og cotton/wire,
indbyrdes var om altså hvad de var bedst altså resulterende i mindst
slitage. Og i den sammenhæng også målt indstrømningsmodstand. Det blev ved
testen klart at papirfiltrene var bedst og at for dem toppede K&N.
Dette forskningsresultat medtager altså ikke hvor lang levetid motorerne
indbyrdes har med de forskellige filtre, fra opgivne producenter, men
stadfæster altså hvilken type de giver renest motorolie - altså olien med
mindst mikropartikler der skaber slitage - og dermed mindst slitage/længst
levetid.
Testen blev foretaget for et syntetisk smøringsfirma i England, Vish
Seshardi, og altså medtaget i David Vizards (DV) bog. DV har jo selv også
lavet forskning som bl.a. den med indsugningskanalerne/strømningskanalerne
for 4 taktere med svgh. et engelsk universitet. Og DV skrev jo allerede for
ihvertfald 35 år siden teknisk om motorer i et engelsk motorcykelblad.
Mvh. Gert Thorgersen