Squish <hs304FJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
news:BCffc.3674$7T.3030@news.get2net.dk...
> Armand wrote:
>
> > Jeg ved at det ser sådant ud på CB400-550; men er ikke sikker på at den
> > skal løbe tørt på en CB750.
> > Et kig på ficherne på Partsfish afslører at der kun er pakdåse i én ende
> > af krumtappen på 7½'eren, hvilket nødvendigvis må være i tændings-enden.
> > Det er altså ikke en fejl at der lå olie dér. [SNIP]
>
> Du har jo ret! Har også lige krydsrefereret med Honda's Parts Manual og
> dér er som nævnt kun vist en pakdåse højre side!
Jup!
Powersportpro's "partsfish" er et ganske nyttigt værktøj i slige sager.
Den fik ved samme lejlighed mig afklaret om hvorvidt at KZ1000 er en
videreudvikling af Z900 eller ej (hvilket den ér)
> Men jeg kan nu ikke rigtig forlige mig med tanken om at sagerne skal være
> søbet ind i olie..
Almindeligt forekommende generatorer således som de efterhånden generelt
sidder placeret under karbunaderne, er luftkølede, ligesom bilers er.
CB400's generator er godtnok luftkølet, men der er ikke adgang for kølende
luft inde i dækslet => høj termisk belastning!
CB750's generator er oliekølet, og da olie tillige isolerer, sker derintet
ved at den er olievædet
> :-/ Er du bekendt med andre modeller der hvor dette forekommer? Det
> er/var måske hyppigt anvendt?
Mnjaarh :-/
Z900's særkende, der følger KZ1000 (jvf. ovennævnte surf på "partsfish"), er
at starter-friløbet er integreret i generatoren. Og starterfriløbet må ikke
løbe "tørt", hvorved at dét endsamt generatoren på dé motorer må have "våd"
generator!
På min tidligere XS500 var den ligeledes "våd" imens den på CB450S er "tør"!
--
Armand.