/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hjælp !?
Fra : Lasse Madsen


Dato : 13-04-04 22:07

Hejsa ... efter at have fjernet "tændspole dækslet" på min Honda CB750F2
løb
der noget der ligner 2 liter olie ud her fra !!! spolen var i oliebad ... er
det normalt !!???

Uh og så ville jeg lige høre om der er nogen som ved om de der "tændings
halløjsaer" (det er 2 runde gummi indstøbte tingester hvor de fire
tændrørsledninger kommer ud af) jeg vil tro det er noget elektronisk tænding
er der nogen som ved hvor man kan få dem gerne brugt ?
de hedder FL-703-12V og hvad sådan noget kan koste ?

Evt. hvor jeg kan finde et oliefilter til oliepumpen... som om der er nogen
som ved hvor man finder et "møg" billigt bagdæk 130/80 man kan købe til at
få dyret igennem syn (dvs det skal lige være lovligt :)

M.v.h.
lasse madsen



 
 
Allan Bojesen (13-04-2004)
Kommentar
Fra : Allan Bojesen


Dato : 13-04-04 22:35

Lasse Madsen wrote:
> Hejsa ... efter at have fjernet "tændspole dækslet" på min Honda CB750F2
> løb
> der noget der ligner 2 liter olie ud her fra !!! spolen var i oliebad ... er
> det normalt !!???
>
> Uh og så ville jeg lige høre om der er nogen som ved om de der "tændings
> halløjsaer" (det er 2 runde gummi indstøbte tingester hvor de fire
> tændrørsledninger kommer ud af) jeg vil tro det er noget elektronisk tænding
> er der nogen som ved hvor man kan få dem gerne brugt ?
> de hedder FL-703-12V og hvad sådan noget kan koste ?
>
> Evt. hvor jeg kan finde et oliefilter til oliepumpen... som om der er nogen
> som ved hvor man finder et "møg" billigt bagdæk 130/80 man kan købe til at
> få dyret igennem syn (dvs det skal lige være lovligt :)

Øhh - Tror du ikke det er generatordækslet du har pillet af? i venstre
side. Og de 4 ledninger du omtaler er således de 3 faser og nul fra
generator til ensretter.
Tændingen sidder bag det forkromede dæksel i højre side.

Allan Bojesen

Squish (13-04-2004)
Kommentar
Fra : Squish


Dato : 13-04-04 22:50

Lasse Madsen wrote:
> Hejsa ... efter at have fjernet "tændspole dækslet" på min Honda CB750F2
> løb
> der noget der ligner 2 liter olie ud her fra !!! spolen var i oliebad ... er
> det normalt !!???

Det er din "generator" (rotor/stator) du har åbnet ind til (den der
laver strøm til mc'en) Der skal ikke være olie her- Olien skyldes
sandsynligvis at pakdåsen ind til krumtappen (rund sort "gummiting" der
sidder omkring akslen) er defekt. Det _kan_ lade sig gøre at skifte den
udefra..

> Uh og så ville jeg lige høre om der er nogen som ved om de der "tændings
> halløjsaer" (det er 2 runde gummi indstøbte tingester hvor de fire
> tændrørsledninger kommer ud af) jeg vil tro det er noget elektronisk tænding
> er der nogen som ved hvor man kan få dem gerne brugt ?
> de hedder FL-703-12V og hvad sådan noget kan koste ?

Dét er så dine tændspoler! Vær sikker på at de er defekte (f.eks. ingen
gnist) før du udskifter disse, for de er ikke billige) Få dem evt. målet
igennem.

> Evt. hvor jeg kan finde et oliefilter til oliepumpen...

Hos en Honda forhandler- køb kun et originalt oliefilter! Jeg gav 47,50
kr. for et i lørdags..

> som om der er nogen
> som ved hvor man finder et "møg" billigt bagdæk 130/80 man kan købe til at
> få dyret igennem syn (dvs det skal lige være lovligt :)

http://www.reifenversand.com

--
Squish
CB400F

Armand (14-04-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 14-04-04 09:51


Squish <hs304FJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
news:kfZec.4002$tX.1371@news.get2net.dk...
> Lasse Madsen wrote:
> > Hejsa ... efter at have fjernet "tændspole dækslet" på min Honda CB750F2
> > løb
> > der noget der ligner 2 liter olie ud her fra !!! spolen var i oliebad
.... er
> > det normalt !!???
>
> Det er din "generator" (rotor/stator) du har åbnet ind til (den der
> laver strøm til mc'en) Der skal ikke være olie her- Olien skyldes
> sandsynligvis at pakdåsen ind til krumtappen (rund sort "gummiting" der
> sidder omkring akslen) er defekt. Det _kan_ lade sig gøre at skifte den
> udefra..

Jeg ved at det ser sådant ud på CB400-550; men er ikke sikker på at den skal
løbe tørt på en CB750.
Et kig på ficherne på Partsfish afslører at der kun er pakdåse i én ende af
krumtappen på 7½'eren, hvilket nødvendigvis må være i tændings-enden.
Det er altså ikke en fejl at der lå olie dér - Fejlen var at adskille dét
dæksel, for nu står Lasse med problemet at skulle tætne det ordentligt for
at der ikke lækker/siver olie ud dér fremover :-|

--
Armand.






Lasse Madsen (14-04-2004)
Kommentar
Fra : Lasse Madsen


Dato : 14-04-04 16:54

Hej

> Et kig på ficherne på Partsfish afslører at der kun er pakdåse i én ende
af
> krumtappen på 7½'eren, hvilket nødvendigvis må være i tændings-enden.
> Det er altså ikke en fejl at der lå olie dér - Fejlen var at adskille dét
> dæksel, for nu står Lasse med problemet at skulle tætne det ordentligt for
> at der ikke lækker/siver olie ud dér fremover :-|

Ok så det er simpelthen meningen at der skal være olie der inde :) blev
helt bange

mange tak !





Squish (14-04-2004)
Kommentar
Fra : Squish


Dato : 14-04-04 19:43

Armand wrote:

> Jeg ved at det ser sådant ud på CB400-550; men er ikke sikker på at den skal
> løbe tørt på en CB750.
> Et kig på ficherne på Partsfish afslører at der kun er pakdåse i én ende af
> krumtappen på 7½'eren, hvilket nødvendigvis må være i tændings-enden.
> Det er altså ikke en fejl at der lå olie dér. [SNIP]

Du har jo ret! Har også lige krydsrefereret med Honda's Parts Manual og
dér er som nævnt kun vist en pakdåse højre side! Men jeg kan nu ikke
rigtig forlige mig med tanken om at sagerne skal være søbet ind i olie..
:-/ Er du bekendt med andre modeller der hvor dette forekommer? Det
er/var måske hyppigt anvendt?

--
Squish
CB400F

anders majland (14-04-2004)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 14-04-04 20:24

> Er du bekendt med andre modeller der hvor dette
> forekommer? Det er/var måske hyppigt anvendt?

Min lille 151ccm rotax motor har det også badet i olie.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



Magne Vingsand (14-04-2004)
Kommentar
Fra : Magne Vingsand


Dato : 14-04-04 20:48

anders majland wrote:
>> Er du bekendt med andre modeller der hvor dette
>> forekommer? Det er/var måske hyppigt anvendt?
> Min lille 151ccm rotax motor har det også badet i olie.

Også på min XT600Z er dynamoen i oljebad. Snedig, men det fungerer.

--
Magne Ténéré/Endupamp



Squish (14-04-2004)
Kommentar
Fra : Squish


Dato : 14-04-04 21:02

Magne Vingsand wrote:

>>Min lille 151ccm rotax motor har det også badet i olie.
>
>
> Også på min XT600Z er dynamoen i oljebad. Snedig, men det fungerer.

Findes der så et dræn i bunden, så det kommer med ud når man skifter
olie eller..?

--
Squish
CB400F

Magne Vingsand (14-04-2004)
Kommentar
Fra : Magne Vingsand


Dato : 14-04-04 21:11

Squish wrote:
> Magne Vingsand wrote:
>> Også på min XT600Z er dynamoen i oljebad. Snedig, men det
>> fungerer.
> Findes der så et dræn i bunden, så det kommer med ud når man skifter
> olie eller..?

Ja.

--
Magne Ténéré/Endupamp



Squish (14-04-2004)
Kommentar
Fra : Squish


Dato : 14-04-04 21:32

Magne Vingsand wrote:

>>Findes der så et dræn i bunden, så det kommer med ud når man skifter
>>olie eller..?
>
>
> Ja.

Hm.. hvad er fordelen egentlig ved et sådant system? Er det bare for at
flytte det pakkede/tætte område ud til dækslet og derved spare en
pakdåse eller hur?

--
Squish
CB400F

Lars Nielsen (14-04-2004)
Kommentar
Fra : Lars Nielsen


Dato : 14-04-04 21:52


"Squish" <hs304FJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:5chfc.4582$v36.3652@news.get2net.dk...
> Magne Vingsand wrote:
>
> >>Findes der så et dræn i bunden, så det kommer med ud når man skifter
> >>olie eller..?
> >
> >
> > Ja.
>
> Hm.. hvad er fordelen egentlig ved et sådant system? Er det bare for at
> flytte det pakkede/tætte område ud til dækslet og derved spare en
> pakdåse eller hur?

Køling af spolerne til generatoren, hvorved de kan laves mindre, smartere,
billigere...
Tænk på fx. kæmpestore trafoer til normal elnet er også oliekølet... -
Effektivitet...

RadioMan / Viborg

> --
> Squish
> CB400F



Armand (14-04-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 14-04-04 21:49


Squish <hs304FJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
news:BCffc.3674$7T.3030@news.get2net.dk...
> Armand wrote:
>
> > Jeg ved at det ser sådant ud på CB400-550; men er ikke sikker på at den
> > skal løbe tørt på en CB750.
> > Et kig på ficherne på Partsfish afslører at der kun er pakdåse i én ende
> > af krumtappen på 7½'eren, hvilket nødvendigvis må være i tændings-enden.
> > Det er altså ikke en fejl at der lå olie dér. [SNIP]
>
> Du har jo ret! Har også lige krydsrefereret med Honda's Parts Manual og
> dér er som nævnt kun vist en pakdåse højre side!

Jup!
Powersportpro's "partsfish" er et ganske nyttigt værktøj i slige sager.
Den fik ved samme lejlighed mig afklaret om hvorvidt at KZ1000 er en
videreudvikling af Z900 eller ej (hvilket den ér)

> Men jeg kan nu ikke rigtig forlige mig med tanken om at sagerne skal være
> søbet ind i olie..

Almindeligt forekommende generatorer således som de efterhånden generelt
sidder placeret under karbunaderne, er luftkølede, ligesom bilers er.
CB400's generator er godtnok luftkølet, men der er ikke adgang for kølende
luft inde i dækslet => høj termisk belastning!
CB750's generator er oliekølet, og da olie tillige isolerer, sker derintet
ved at den er olievædet

> :-/ Er du bekendt med andre modeller der hvor dette forekommer? Det
> er/var måske hyppigt anvendt?

Mnjaarh :-/
Z900's særkende, der følger KZ1000 (jvf. ovennævnte surf på "partsfish"), er
at starter-friløbet er integreret i generatoren. Og starterfriløbet må ikke
løbe "tørt", hvorved at dét endsamt generatoren på dé motorer må have "våd"
generator!
På min tidligere XS500 var den ligeledes "våd" imens den på CB450S er "tør"!

--
Armand.






Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408907
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste