|
| Yamaha FZR1000 EXUP Fra : Martin Leong |
Dato : 13-04-04 21:39 |
|
Hej NG
Svigerfar har købt en sådan en, og jeg skal ned og hente den her i
weekenden. Den er fra 91 og har gået 50.000 km. Er der nogen der kender
nogen specielle ting man skal være opmærksom på ved denne model? (Altså ting
der er til at kontrollere uden at splitte hele cyklen ad
Mvh
Martin Leong
SV650S
| |
GRISEN (13-04-2004)
| Kommentar Fra : GRISEN |
Dato : 13-04-04 23:43 |
|
On Tue, 13 Apr 2004 22:39:09 +0200, "Martin Leong" <mk_leong@FJERNhotmail.com> wrote:
> Den er fra 91 og har gået 50.000 km.
Den skulle ha' fået tjekket/justeret ventiler ved 42000 km.
Du kan jo spørge den tidligere ejer...
De bruger olie. Ses let når den fyres af med en sort sky bag sig.
EXUP ventilen i udstødningen kan ruste og sætte sig fast.
Ikke noget stort problem, men hvis man ikke er opmærksom på det, så kan EXUP motoren
brænde sammen, og den er ikke helt billig.
*
Jan
| |
Armand (14-04-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 14-04-04 00:34 |
|
Martin Leong <mk_leong@FJERNhotmail.com> skrev i en
news:c5hj5m$nn3$1@news.cybercity.dk...
> Hej NG
>
> Svigerfar har købt en sådan en, og jeg skal ned og hente den her i
> weekenden. Den er fra 91 og har gået 50.000 km. Er der nogen der kender
> nogen specielle ting man skal være opmærksom på ved denne model? (Altså
ting
> der er til at kontrollere uden at splitte hele cyklen ad
At EXUP-ventilen faktisk virker (bevæger sig med omdrejningstallet)!
--
Armand.
| |
Martin Leong (14-04-2004)
| Kommentar Fra : Martin Leong |
Dato : 14-04-04 07:38 |
|
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:c5hvnh$17h8$2@news.cybercity.dk...
> At EXUP-ventilen faktisk virker (bevæger sig med omdrejningstallet)!
>
> --
> Armand.
Hvordan ser man det? Hvad er en EXUP-ventil?
| |
Thomas T. Toft (14-04-2004)
| Kommentar Fra : Thomas T. Toft |
Dato : 14-04-04 09:13 |
|
En EXUP-ventil er en ventil inde i udstørningssystemet, som , afhængigt af
omdrejningstal, begrænser eller frigiver det areal, som de brændte gasser
har til at komme væk fra forbrændingskammeret. Den er placeret i samlingen
af de 4 forrør, og styres af en el-motor (EXUP-motoren) som igen styres af
den digitale tændings black-box.
Kigger du ind under motoren fra venstre side (ca. ved gear-pedalen) kan du
se den ydre del af Exup-ventilen, til denne skal der gå 2 kabler (som kommer
fra EXUP-motoren). Originalt er der skruet et lille forkromet støv-dæksel ud
over med 3 bolte (enten 8 mm sekskant eller 6 mm unbracko), når disse
fjernes kan du se selve EXUP-ventilens ydre del.
Start motoren og kig, når du giver gas skal EXUP-ventilen åbne og når du
slipper igen skulle den gerne lukke. Desuden, såfremt den ikke er justeret
optimalt, kan du høre en let metallisk klikken i tomgang, det er fordi
ventilen går helt imod sit bund-stop, og lyden herfra forstærkes af hele
udstødningssystemet.
M.v.h.
Thomas T.Toft
"Martin Leong" <mk_leong@FJERNhotmail.com> skrev i en meddelelse
news:c5im8l$1m1f$1@news.cybercity.dk...
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> news:c5hvnh$17h8$2@news.cybercity.dk...
> > At EXUP-ventilen faktisk virker (bevæger sig med omdrejningstallet)!
> >
> > --
> > Armand.
>
> Hvordan ser man det? Hvad er en EXUP-ventil?
>
>
| |
Jan (14-04-2004)
| Kommentar Fra : Jan |
Dato : 14-04-04 22:30 |
|
"Martin Leong" <mk_leong@FJERNhotmail.com> wrote in message
news:c5hj5m$nn3$1@news.cybercity.dk...
> Hej NG
>
> Svigerfar har købt en sådan en, og jeg skal ned og hente den her i
> weekenden. Den er fra 91 og har gået 50.000 km. Er der nogen der kender
> nogen specielle ting man skal være opmærksom på ved denne model? (Altså
ting
> der er til at kontrollere uden at splitte hele cyklen ad
>
> Mvh
> Martin Leong
> SV650S
Hej Martin.
En ude fra klubben kører fzr 1000.. godt nok en 89´er, men han er garanteret
mere end villig til at tage en snak med dig om dem. Han har 3 stk, og kører
dragrace på den ene, så han har rodet en del med dem. Du har mit nummer
Mvh. Jan
(som du deler garage med
| |
|
|