Æv, kører kun på tre cylindere
Fra : Lars Hessellund

Dato : 13-04-04 20:59

Efter at have taget min GS650E op fra vinterhi kører den kun på 3 cylindere,
den inderste cylinder i venstre side kører ikke og tændrøret er vådt.
En anden ting er at jeg har den mistænkt for kun at køre med halv kraft
eller meget ujævnt på den yderste venstre cylinder, det er svært at sige da
den jo i forvejen ikke lyder særligt godt når den kører på tre cylindere.
Har prøvet at tage tændhætten af, mens jeg har motoren i gang - nogle gange
mister den omdrejninger, andre gange virker det som om det ikke påvirker den
det mindste...
Har forsøgt at bytte rundt på tændrørskablerne, uden held - den kører stadig
kun på tre cylindere (eller 2)
Så det kan vel ikke være kablerne?
Som i kan høre er jeg ikke den helt store ørn til det med at skrue, så jeg
håber der er nogen der har en idé til hvad problemet kan være...
Mvh.
Lars Hessellund

Fra : S.G

Dato : 13-04-04 21:13

ikke bytte om på kablerne, da de jo tænder forskelligt athængig af
cyllinder. Kan det være fugt? eller en defekt tændspole?

Fra : Lars Hessellund

Dato : 13-04-04 22:09

"S.G" <dillah@dkfritidmotorcykel.dk> wrote in message
> ikke bytte om på kablerne, da de jo tænder forskelligt athængig af
> cyllinder. Kan det være fugt? eller en defekt tændspole?

Jeg stillede spørgsmålet om kablerne før, der fik jeg at vide at den ene
tændspole går til 1+4 og den anden til 2+3, så hvis jeg bytter om på 1+4 og
2+3 burde det vel ikke gøre nogen forskel, sådan virker det i hvertilfælde
ikke...
Det burde ikke være fugt, den har stået i en varm kælder hele vinteren....
/Lars

Fra : Janitor

Dato : 14-04-04 06:24

Har du kontrolleret selve tændrøret? Skru dem alle ud og sæt dem i
tændrørshætterne og se efter gnister...

Hemme

Fra : Armand

Dato : 14-04-04 16:07

Janitor <klaus_hemme@mobilixnet.dk> skrev i en

> Har du kontrolleret selve tændrøret? Skru dem alle ud og sæt dem i
> tændrørshætterne og se efter gnister...

- - - - - Eller byt dem rundt og se om fejlen følger med til en anden
cylinder!

--
Armand

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 14-04-04 15:47

"Lars Hessellund" <Hessellund_fjerndette_@c.dk> wrote in message
> [...]
> Som i kan høre er jeg ikke den helt store ørn til det med at skrue, så jeg
> håber der er nogen der har en idé til hvad problemet kan være...

Du skriver at du har prøvet at bytte om tændkablerne. Dette klarlægger noget
alt efter hvordan du har byttet om. Hvis du har byttet kablerne ved at tage
dem ud af tændspolen og tilhørende tændrørshætter af og så byttet altså både
fra tændrør og tændspole samtidig og problemet ikke ændrer sig,altså flytter
fra den aktuelle cylinder til den anden så er der intet galt med tændkablet.
Men bytter du kun fra tændrøret til den "parallelle" tændrør og vise versa
og fejlen flytter fra cylinderen til en anden så er det jo tændspolen den er
gal med.

En anden ting er at en anden skriver at du skal tage tændrørerne ud og se om
der kommer gnister. Dette viser noget men ikke alt for for at se om gnisten
er god nok må du jo tage hætten af tændrøret og se om der laves den til
kompressionen nødvendige gnist, altså en 8 - 10 mm.

Mvh.Gert Thorgersen

Fra : Lars Hessellund

Dato : 14-04-04 19:27

"Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> wrote in message

> [...]
versa
> og fejlen flytter fra cylinderen til en anden så er det jo tændspolen den

Nu har jeg forsøgt flere af de forslag der er blevet givet.... fejlen bliver
ved den pågældende cylinder - ligegyldigt hvordan jeg flytter rundt.
Jeg har lige tjekket efter igen, det lader til at udstødningen bliver varm
nok, dvs. der er tænding på - men åbenbart ikke særligt meget kompression -
man kan kun høre at den falder i omdrejninger hvis man lytter meget godt
efter - det ses næsten ikke på omdrejningstælleren når man tager
tændrørshætten af.
Sååå... det kunne være at stemplet ikke har det så godt, eller tager jeg
helt fejl?

Tak for alle rådene
/Lars

Fra : Armand

Dato : 14-04-04 21:46

Lars Hessellund <Hessellund_fjerndette_@c.dk> skrev i en

> Nu har jeg forsøgt flere af de forslag der er blevet givet.... fejlen
bliver
> ved den pågældende cylinder - ligegyldigt hvordan jeg flytter rundt.

Også med tændrørene, som jeg pippede om?
NGK-rør har det med at blive svage hvis de druknes og dét er der rimelig
chance for ved forårs-opstarten!

> [...]
tager
> tændrørshætten af.
> Sååå... det kunne være at stemplet ikke har det så godt, eller tager jeg

Det burde være noget langt mere simpelt, hvis den ikke havde problemet i
efteråret :-|

En af mine mantra'er her på gruppen er vand i karburatoren/-erne!
Kan det mon ikke passe at bensinslangen løber ned til den ramte cylinders
karburator og først derefter fordeles til de øvrige!?
I givet fald er det dén karburator der vil blive ramt værst af forekommende
vand i bensinen, lige som at den venstre er udsat p.g.a. at den er den
nederste når man bruger sidestøttebenet!

Anyhow: Prøv lige at tømme alle(!) svømmerhusene, og lad for
Ahaa-oplevelsens(tm) skyld det udtømte ende i et klart syltetøjsglas, hvor
du med sikkerhed kan se forekommende vand som en silikone-lignende kugle i
bunden!

Når nu du har mistro til kompressionen så er der en simpel måde at
konstantere om en af cylindrene skiller sig ud fra de andre i den henseende:
Skub motorcyklen ned ad bakke i passende højt gear og uden tænding, og
kompressions-slagene skal føles som en jævnt forekommende rytme : *hug -
hug - hug - hug - hug* etc.
Mangler den ene cylinder kompression vil rytmen blive brudt af det hurtigt
overståede kompressions-slag på en cylinder: *hug - hug - hug,hug - hug -
hug - hug,hug*!

--
Armand.

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 14-04-04 22:24

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in

> [...]
> forekommende vand i bensinen, lige som at den venstre er udsat p.g.a.
> at den er den nederste når man bruger sidestøttebenet!

Men vil vandet ikke gradvist blive suget med ned i cylindrene som
motoren og derved forsvinde?

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen
Suzuki GSX 600 F

Fra : Armand

Dato : 15-04-04 16:22

Simon Haugaard Pedersen <spam@email.dk> skrev i en
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in

> Men vil vandet ikke gradvist blive suget med ned i cylindrene som
> motoren og derved forsvinde?

Nix!
karburatorerne virker v.h.a. et sug forårsaget af den såkaldte
injektor-virkning (samme måde at en malerpistol trækker malingen med op fra
bøtten), men dette sug er så svagt at alene bensin-niveau'et i svømmerhuset
kan afstedkomme forskellige mængder bensin i den indsugede blanding.
Som jeg skrev så opfører vand i bensin sig som en lille tung og fedtet
silikone-kugle, og dén vil ikke kunne suges igennem nogetsteds, hvorimod den
netop vil fungere som prop for hoveddysen hvis den bliver suget an

--
Armand.

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 15-04-04 18:11

> [...]
> lille tung og fedtet silikone-kugle, og dén vil ikke kunne suges
> igennem nogetsteds, hvorimod den netop vil fungere som prop for

Okay, ganske interessant. Jeg oplever indimellem - føler jeg - samme
problem, nemlig at min maskine kun kører på 3 cylindre. Når jeg hæver
omdrejningstallet, så er det som om 4. cylinder hopper med igen. Jeg har
forsøgt at afhjælpe problemet ved at hælde karburatorsprit i hver gang
jeg tanker, men det har ikke rigtigt løst noget.

Må lige prøve at tømme hver karburator så.

Fra : Magne Vingsand

Dato : 15-04-04 18:48

Simon Haugaard Pedersen wrote:
> Okay, ganske interessant. Jeg oplever indimellem - føler jeg - samme
> problem, nemlig at min maskine kun kører på 3 cylindre. Når jeg hæver
> omdrejningstallet, så er det som om 4. cylinder hopper med igen.

Men er ikke det flott da, så sparer du bensin. F.eks. BMW har vel noe
tilsvarende, med 4 syl(?) aktive ved vanlig belastning og 2 til som hoster
igang ved behov.. Men den tekniske løsningen er nok ikke akkurat lik!

--
Magne Ténéré/Endupamp

Fra : Armand

Dato : 15-04-04 19:43

Magne Vingsand <mving@broadpark.no> skrev i en

> Men er ikke det flott da, så sparer du bensin. F.eks. BMW har vel noe
> tilsvarende, med 4 syl(?) aktive ved vanlig belastning og 2 til som hoster
> igang ved behov.. Men den tekniske løsningen er nok ikke akkurat lik!

Nej. Indsprøjtning er relativt ufølsom overfor vand!

--
Armand.

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 16-04-04 01:13

> [...]
den
> netop vil fungere som prop for hoveddysen hvis den bliver suget an

Ja som Du/Armand skriver så betyder svømmerhøjden meget, og derfor
kontrollerer jeg altid via værkstedshåndbøger, og søger og i bl.a. Haynes
bog desangående (karburatorbogen), når jeg skal undersøge en karburator. For
nogle skal svømmerhøjden stilles med bunden vendt op (med svømmeren vandret
hængslet) og for andre kun drejet 90 grader (lodret hængslet ) og så for
nogle med ventilen kun lige berørt af svømmeren medens med andre med andre
ventilen total belastet af svømmervægten. Og hvis man laver det forkerte her
når svømmerhøjden kontrolleres/justeres så ændres benzin/luft blandingen.

For en 3 år siden havde de hos Brdr. Stevns en motorcykel indbragt pga. at
den kørte dårligt/haltede i motoren og det viste sig at svømmerhøjden så
udtil at være korrekt, men det viste sig at det vist var med svømmerhøjde
målt ved fuldt belastet ventil af svømmerne kontra at det skulle være med
kun netop lukkede ventiler, altså uden fuld vægt belastet.

Mvh.Gert Thorgersen

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 15-04-04 02:09

> [...]
> tændrørshætten af.
> Sååå... det kunne være at stemplet ikke har det så godt, eller tager jeg

Du har jo prøvet mange ting. Men du nævner et vådt tændrør, så har du også
prøvet at bytte om på tændrørene, eller bedre isætte (et nyt) nye tændrør.

Jeg løb en gang ind i problemet med at min Honda CB 750 ikke ville starte da
vi fra en ferie i Norge skulle hjem om morgenen. Jeg vidste godt at jeg
kørte med meget for fed blanding fordi jeg ikke i Danmark inden turen til
Norge fig dyset mine Weber DCOE ind endnu til Hondaen og derfor monterede de
originale karburatorer som heller ikke vare dyset korrekt ind. Pga.denne for
fede blanding var jeg udenfor at den tit under start om morgenen haltede på
1 eller 2 cylindre inden den også fik greb i dem, men altså denne morgen gik
det helt galt. Heldigvis havde jeg et andet sæt tændrør under sadlen og
isatte vist 2 af dem og fik den så startet. Sikke dog et mas det ellers
ville have blevet med at skulle prøve at løbe den i gang på den aktuelle
grusvej.

Der med at tage en tændrørshætte af af gangen unden den stående og høre i
tomgang bør den jo falde så den halter noget hvis det er fra en ok cylinder
hvis tomgangen står lavt. Og ens på alle ok cylindre kontra intet på en uden
forbrænding, og mindre end de andre hvis den f.eks. er utæt/uden megen
kompression.

Det bedste er under alle omstændigheder først at få checket kompression, og
hvad de viser betyder jo ikke noget i den sammenhæng, men om de er
forskellige. Og er der en der falder udenfor så må det jo ordnes.

Men egentlig skulle det kontra alt den test vi har skrevet jo kunne ses
af/klarlægges af, det som jeg glemte at nævne i det første svar, men nævnte
andet sted i dag, nemlig at prøve gnisten ved at aftage tændrørshætten eller
isætte et bolt/søm og se om gnisten er 8 - 10 mm. Hvis den er dette for den
aktuelle cylinder så skift tændrøret (til et af de andre som du jo af sikker
på virker), og hvis den så ikke yder noget på denne cylinder kan det kun
være manglende kompression, hvis man ser bort fra den uhyre lille chance for
stelforbindelse fra tændrørshætte til topstykke (så det en gang på en BMW
efter regnvejr, og har fotos i bog af revnet keramikstykke i tændrør med
resulterende snydevej for gnisten).

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 14-04-04 22:29

Simon Haugaard Pedersen <spam@email.dk> writes:

> Men vil vandet ikke gradvist blive suget med ned i cylindrene som
> motoren og derved forsvinde?

Det lægger sig jo i bunden af svømmehuset. Når der så er så meget vand
at den begynder at forsøge at køre på det, så går det galt, og så går
den i stå på den pågældende cylinder :-\

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 14-04-04 23:21

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> wrote in

> Det lægger sig jo i bunden af svømmehuset. Når der så er så meget vand
> at den begynder at forsøge at køre på det, så går det galt, og så går
> den i stå på den pågældende cylinder :-\

Ja, men de 3 andre cylindre vil stadig trække den døde cylinder rundt og
sørge for at der kommer dekompression til at trække benzin ud af
karburatoren. Eller tager jeg fejl?