"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:c5mb6a$29vg$2@news.cybercity.dk...
>
> Simon Haugaard Pedersen <spam@email.dk> skrev i en
> news:Xns94CBEDF488BC9ifup@212.242.40.196...
> > "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in
> > news:c5k8km$bhf$5@news.cybercity.dk:
> >
> > > En af mine mantra'er her på gruppen er vand i karburatoren/-erne!
> > > Kan det mon ikke passe at bensinslangen løber ned til den ramte
> > > cylinders karburator og først derefter fordeles til de øvrige!?
> > > I givet fald er det dén karburator der vil blive ramt værst af
> > > forekommende vand i bensinen, lige som at den venstre er udsat p.g.a.
> > > at den er den nederste når man bruger sidestøttebenet!
> >
> > Men vil vandet ikke gradvist blive suget med ned i cylindrene som
> > motoren og derved forsvinde?
>
> Nix!
> karburatorerne virker v.h.a. et sug forårsaget af den såkaldte
> injektor-virkning (samme måde at en malerpistol trækker malingen med op
fra
> bøtten), men dette sug er så svagt at alene bensin-niveau'et i
svømmerhuset
> kan afstedkomme forskellige mængder bensin i den indsugede blanding.
> Som jeg skrev så opfører vand i bensin sig som en lille tung og fedtet
> silikone-kugle, og dén vil ikke kunne suges igennem nogetsteds, hvorimod
den
> netop vil fungere som prop for hoveddysen hvis den bliver suget an
>
> --
> Armand.
>
Ja som Du/Armand skriver så betyder svømmerhøjden meget, og derfor
kontrollerer jeg altid via værkstedshåndbøger, og søger og i bl.a. Haynes
bog desangående (karburatorbogen), når jeg skal undersøge en karburator. For
nogle skal svømmerhøjden stilles med bunden vendt op (med svømmeren vandret
hængslet) og for andre kun drejet 90 grader (lodret hængslet ) og så for
nogle med ventilen kun lige berørt af svømmeren medens med andre med andre
ventilen total belastet af svømmervægten. Og hvis man laver det forkerte her
når svømmerhøjden kontrolleres/justeres så ændres benzin/luft blandingen.
For en 3 år siden havde de hos Brdr. Stevns en motorcykel indbragt pga. at
den kørte dårligt/haltede i motoren og det viste sig at svømmerhøjden så
udtil at være korrekt, men det viste sig at det vist var med svømmerhøjde
målt ved fuldt belastet ventil af svømmerne kontra at det skulle være med
kun netop lukkede ventiler, altså uden fuld vægt belastet.
Mvh.Gert Thorgersen