Ebay regler.
Fra : Joachim B. Schmidt

Dato : 13-04-04 20:16

Jeg har kigget lidt på denne mc på ebay:
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2473456979&category=23037

Og mit spørgsmål er så:
Hvis man vinder auktionen, kommer ned og ser mc'en og fx. 2. gearet er
defekt eller motoren lyder dårligt, hvad gør man så? Har man bundet sig til
at handle eller kan man trække sit bud tilbage.

Syntes den ser flot ud på billederne, men er lidt skeptisk ved at den kun
har gået 9.600 km på 10 år.

/Joachim

Fra : anders majland

Dato : 13-04-04 20:27

> Hvis man vinder auktionen ...

Så er man forpligtet til at købe - medmindre sælgers annonce ikke passer
med virkeligheden.

I praksis er det nok ret begrænset hvad sælger kan gøre det hvis du
vælger at køre igen ...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Richard

Dato : 13-04-04 20:37

anders majland wrote:

> I praksis er det nok ret begrænset hvad sælger kan gøre det hvis du
> vælger at køre igen ...

Netop, men for at undgå en negativ bedømmelse som køber skal man selv
sagt være saglig i sin påstand om mangler.

Omvendt vil udsigten til en dårlig bedømmelse for at tilbageholde
væsentlige oplysninger også få sælger til at finde en løsning - give et
afslag eller lægge noget udstyr oven i handlen. Han/hun hænger jo på
eBay-gebyret for den afsluttede handel, uanset et evt. afslag

Men det gælder naturligvis i højere grad sælgere, der regelmæssigt
handler på eBay og ikke blot er ude på et engangsknald, om jeg så må
sige

Altså endnu en gang, handl kun med eBay-folk med mange og positive
bedømmelser, ikke dem med 0 eller få med mindre risikoene er til at
overse...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Fra : Richard

Dato : 13-04-04 20:28

Joachim B. Schmidt wrote:

> Jeg har kigget lidt på denne mc på ebay:
> http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2473456979&category=23037

Pæn cykel - har du styr på afgiften?

> [...]
> defekt eller motoren lyder dårligt, hvad gør man så? Har man bundet sig til
> at handle eller kan man trække sit bud tilbage.

Hvis den har mangler, som sælger ikke har oplyst, er du naturligvis ikke
bundet af dit bud. Afhængig af hvad og hvor meget kan I naturligvis få
en diskussion om det

For at stå bedre i den situation ville jeg starte med at sende ham en
mail og bede ham bekræfte, at der ikke er nogen synlige eller skjulte
fejl ud over, hvad han har skrevet. Så står du stærkere "vor Ort", hvis
der skulle vise sig noget

> Syntes den ser flot ud på billederne, men er lidt skeptisk ved at den kun
> har gået 9.600 km på 10 år.

Bed ham dokumentere km-tallet med kopi af servicebog eller på anden vis.

Lavt km-tal på tyske køretøjer er ret almindeligt - mange har jo flere
end et - bil eller mc - og denne kunne være hans mc til
søndags-tur-i-solskin-om sommeren

Fra : Joachim B. Schmidt

Dato : 13-04-04 20:49

> Pæn cykel - har du styr på afgiften?

Jeg regner med omkring 40.000 i afgift da den ikke har gået så langt- Måske
en anelse mere. (samvittighedsløse personer kunne vel i teorien montere
brugt speedometer!?)
Men allgevel lyder det vel også til at være en ok pris.

> [...]
> mail og bede ham bekræfte, at der ikke er nogen synlige eller skjulte
> fejl ud over, hvad han har skrevet. Så står du stærkere "vor Ort", hvis

Det vil jeg da gøre.

> Bed ham dokumentere km-tallet med kopi af servicebog eller på anden vis.

Ja, jeg vill jeg være glad for hvis han kan dokumentere det, men jeg kan
forstå at det ikke er helt urealistisk efter tysk standard.

/Joachim

Fra : Richard

Dato : 13-04-04 20:57

Joachim B. Schmidt wrote:

> Jeg regner med omkring 40.000 i afgift da den ikke har gået så langt- Måske
> en anelse mere.

Siger du, at ca. 60kkr er prsien hos forhandlerne for en CBR600 som
denne? - det lyder da billigt, eller?

> Men allgevel lyder det vel også til at være en ok pris.

Man så skal den vel heller ikke meget højere op end nu - hm, tror du,
auktionen lukker under 3kEUR?

> Ja, jeg vill jeg være glad for hvis han kan dokumentere det, men jeg kan
> forstå at det ikke er helt urealistisk efter tysk standard.

Næ, som det vist også frmgår af udbudet på fx mobile.de; men det ved du
jo allerede

Fra : Joachim B. Schmidt

Dato : 13-04-04 21:26

> Siger du, at ca. 60kkr er prsien hos forhandlerne for en CBR600 som
> denne? - det lyder da billigt, eller?

Ja, det lyder nemlig billigt!
Det kan da godt være det er lidt lavt sat, men kan man ikke få en ca. pris
hvis man ringer til dem?
Iøvrigt troede jeg det var prislejet på hele markedet de tog udgangspunkt i.
Det er vel ikke rimeligt at de tager udganspunkt i en dansk forhandlers
pris, hvor man jo har garanti.

Hvor meget var det TheHobbit gav i afgift for sin F3'er som vist var fra
'96.

> Man så skal den vel heller ikke meget højere op end nu - hm, tror du,
> auktionen lukker under 3kEUR?

Det bliver måske deromkring. Men bliver den for dyr så lader jeg bare være
med at byde. Skal i øvrigt også studere nogle maskiner i det midtjyske på
lørdag, så det er langt fra sikkert denne bliver aktuel.

/Joachim

Fra : Richard

Dato : 13-04-04 21:43

Joachim B. Schmidt wrote:

> Det kan da godt være det er lidt lavt sat, men kan man ikke få en ca. pris
> hvis man ringer til dem?

Du kan:
- søge efter en tilsvarende cykel i Told&Skats Modep-database over
vurderinger - det skal du under alle omstændigheder for selv at kunne
foreslå et depositum og for at kunne acceptere vurderingen til sin tid -
men du får ikke mange oplysninger at sammenligne vurderingen på
- bede sælger sende kopi af cyklens Fahrzeugbrief og indsende det til
Told&Skat sammen med en anmodning om at få oplyst en foreløbigt
depositum. Men det tager vist 2-4 uger, så det kan du ikke nå...

> Iøvrigt troede jeg det var prislejet på hele markedet de tog udgangspunkt i.
> Det er vel ikke rimeligt at de tager udganspunkt i en dansk forhandlers
> pris, hvor man jo har garanti.

Jo, prøv at søge ind til reglerne, det er markedsprisen de skal gå ud
fra, når de ellers kan fastslå den - og det kan de jo sikkert på denne
model, der vel handles hyppigt herhjemme, ikke?

> Det bliver måske deromkring. Men bliver den for dyr så lader jeg bare være
> med at byde. Skal i øvrigt også studere nogle maskiner i det midtjyske på
> lørdag, så det er langt fra sikkert denne bliver aktuel.

Netop - afhentningen koster jo også noget - ud over fornøjelsen

Fra : Torben Scheel

Dato : 14-04-04 09:21

"Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> wrote in message
> - bede sælger sende kopi af cyklens Fahrzeugbrief og indsende det til
> Told&Skat sammen med en anmodning om at få oplyst en foreløbigt
> depositum. Men det tager vist 2-4 uger, så det kan du ikke nå...

Det tog 4 dage for mig (Hillerød). Du skal bare bruge stelnummer og alm.
oplysninger om cyklen SVJH.

vh
Torben

Fra : Richard

Dato : 14-04-04 22:00

Torben Scheel wrote:

> Det tog 4 dage for mig (Hillerød). Du skal bare bruge stelnummer og alm.
> oplysninger om cyklen SVJH.

Åh det er da dejligt, hvis det går så hurtigt nu - gad vist om det er
efter de har lagt behandlingen ud i regionerne, hvor de møder deres
kunder ansigt til ansigt? Men positivt ihvertfald

Fra : Hekto

Dato : 13-04-04 20:33

Joachim B. Schmidt wrote:
> [...]
> at handle eller kan man trække sit bud tilbage.
>
> Syntes den ser flot ud på billederne, men er lidt skeptisk ved at den kun

Prøv at læse reglerne for din tilmelding til eBay!
Når begge parter er medlemmer, svarer det til at de indgår en
købekontrakt i flg. gældende tysk lov.
Sælger er forpligtet til at levere varen, og du er forpligtet tiol at
købe. Tvister afgøres ved en tysk domstol.

Har sælger åbenlyst forholdt dig oplysninger, som ville have gjort at du
ikke handlede, er det som i andre handler svindel.
Et defekt 2. gear, eller en dårlig motor tror jeg dog ikke vil være nok
til at ophæve handelen.

Mange tyske MC'er købes og henstår i en garage, uden at blive brugt. Jeg
købte for et par år siden en LS650'er der var fra '94 og havde gået 1200
km! Den stod som ny, og fungerer stadig som ny! ;0)
Sådan er tyskere bare!

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!