Fjerne knækket ventildækselbolt i topstykk~
Fra : Jens Pedersen

Dato : 12-04-04 23:36

Hej alle.

I min iver efter at stramme ventildækselboltene ordentligt til fik jeg
knækket den ene af to bolte, som nu sidder 4-5 mm under "overfladen" i
topstykket. Der er vel knækket 10-15 mm af denne 4-5 mm bolt, og
spørgsmålet er, hvordan jeg nu får den ud.

Gode råd?
Hvilket værktøj kan evt. benyttes, så jeg ikke beskadiger gevindet(hvis
altså ikke allerede det er sket...øv)?
Hvilket værksted nær Kbh N kan evt. hjælpe?
Hvis nu gevindet også er beskadigt, hvad er så løsningen? Skære et nyt
gevind med større diameter? Bolten er ret speciel med en flange, der
dækker et større hul i i ventildækslet. Hvordan/hvem kan evt. lave sådan
en specialbolt med større diameter?

Hvor dum kan man være? Jeg har endda en momentnøgle men gad ikke lige
hente den, da jeg skulle bruge den.....<|

Mvh. Jens
Honda NTV Revere 650

Fra : Steen Gruby

Dato : 13-04-04 00:00

On Mon, 12 Apr 2004 22:36:26 +0000 (UTC), jensp@parknet.dk (Jens
Pedersen) wrote:

Hej Jens.

> [...]
>topstykket. Der er vel knækket 10-15 mm af denne 4-5 mm bolt, og
>spørgsmålet er, hvordan jeg nu får den ud.

AV, den er ikke så go'.
Der findes et værktøj til sådan noget der kaldes for en "ornepik".
Det er en konisk dorn med venstredrejet gevind.
Forudsætningen for at kunne bruge sådan en er dels at du kan komme til
at bore et hul i bolten, sådan nogenlunde i dens center.
Altså følgende fremgangsmåde:
Slå en kørnerprik så meget midt i "stumpen" du kan.
Bor et hul i den på ca. 3,5 mm (jeg går ud fra at det er en 6 mm
bolt).
Forsøg på at ramme centrum så godt du kan, det kan blive vigtigt!
Start med at bore et 1,5 mm hul, og forøg så størrelsen på boret med
0,5 mm indtil du er oppe på de 3,5 mm.
Snup så en "ornepik" og skru den ind i bolten ganske somom du ville
skrue den ud.
Hvis den følger med er alt i orden, hvis ikke, så brug ikke så meget
vold at du knækker den nede i bolten.
Hvis det sker er du for alvor på spanden.
Hvis du ikke kan få den op med "moderat" vold og "ornepikken" så giv
hellere op og bor resten af bolten ud.
Øg borstørrelsen med 0,5 mm fra de 3,5 mm hvor du stoppede til 5 mm.
Når det er gjort uden at boret er løbet ud i topstykket kan du forsøge
at skære gevindet op med en 6 mm tap.
Hvis det går er den hjemme.
Hvis boret er løbet skævt og er på vej ud i aluminiumtoppen kan du
forsøge at fiske resten af bolten ud med en spids genstand.
Det er før lykkedes uden at beskadige gevindet.
Hvis uheldet er helt ude, og du må bore op til 6 mm for at få den ud,
så skal der sættes en gevindbøsning i toppen - Noget a'la' HeliCoil.
Du skal her sikre dig at der er gods nok til det.
HeliCoil kræver at der kan skæres et gevind der svarer til ca. 8mm.
Jeg håber det lykkedes.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Jens Pedersen

Dato : 13-04-04 00:04

Hej Steen.

> Bor et hul i den på ca. 3,5 mm (jeg går ud fra at det er en 6 mm
> bolt).

Jeg har den ikke i nærheden, men den er nok 5 mm, så det betyder vel at
jeg skal prøve at bore et 2,5 mm hul? Eller fås "ornepikken" slet ikke så
lille?

Fås "ornepikken" i Silvan eller en velassorteret isenkræmmer, eller er det
specialværktøk, der skal bestilles et eller andet sted?

> Jeg håber det lykkedes.
Tak!

Skulle man mon overlade det til en fagmand?

Mvh. Jens

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 13-04-04 01:20

Jens Pedersen wrote:

> Fås "ornepikken" i Silvan eller en velassorteret isenkræmmer, eller
> er det specialværktøk, der skal bestilles et eller andet sted?

Hej Jens,

Kig evt. nede i Nørrebros Værktøjsmagasin på Nørrebrogade 200 der har de
ganske sikkert noget du kan bruge. Jeg har i hvert fald set at de har
helicoil-sæt dernede.

Surt med NTVen!

--
Tony
Fazer 1000

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 13-04-04 02:50

"Jens Pedersen" <jensp@parknet.dk> wrote in message
> [...]
> specialværktøk, der skal bestilles et eller andet sted?

> Tak!
>
> Skulle man mon overlade det til en fagmand?

Steen svarer helt korrekt, men som et tillæg dertil, pas ekstra på at du
ikke knækker ornepikken for så er fanden løs da den jo er af hård stål.

Brug som værktøj til ornepikken den samme "nøgle" som bruges til
gevindskæring ved håndkraft (en tværstang man arm på begge sider af
ornepikkens centerlinie), altså kontra en svensknøgle, da du med den meget
let får et skævt buk og derved knækker ornepikken.

Og måske hjælper et spray af Caramba eller lignende nedi hullet også lidt.

Og husk så evt. at slå op i en tabel, eller værkstedshåndbogen, vedr.
hvilket moment de aktuelle bolte skal spændes med. Dette er både bestemt af
boltens dimension men også af hvor stærk bolten er.

Jeg havde for mange år det samme problem som du på min daværende Honda CB
750, hvor også en bolt holdende ventildækslet knækkede da jeg på den da 1 år
gamle og 20.000 km kørte motorcykel knækkede under udskruningen. Jeg tog
cylinderen med ind til Ingana hvor en fyr der brugte 1 time på det, medens
jeg var der. Og resultatet blev at vi ikke fik den ud, men da der var gods
under der hvor til den stak ned blev der lavet en fortsættelse af gevindet
dernede efter at resten af bolten var kommet ud efter ødelagt gevind opad.

Og for øvrigt har jeg selv næsten det samme problem nu da 6 kanten i hovedet
på min XR 250 Honda er kappet over, hvor der ikke var plads til brug af en
slagskruetrækker; og nu til at bore hul til ornepikken. Så derfor satser jeg
på om 2 uger at tage motoren udaf stellet for at klare sagen.

Mvh.Gert Thorgersen

Fra : Kim J.

Dato : 13-04-04 05:29

Hejsa Jens,

[SNIP]

PAS PÅ MED ORNEPIKKEN! Prøv alt andet før du bruger den! Den har en kedelig
tendens til at ekspandere en bolt, så den bliver endnu svære at får ud.
Derudover, så er sådan en ornepiller skrøbelig, og springer den nede i
bolten er du alvorlig på røven Den er helt umulig at bore i. Det er
desværre sket for mig et par gange.

Nu er ventildækslet du har problemer med, så det er ikke sandsynligt at
skruestumpen sidder særlig fast. Prøv at bor et lille hul i bolten, find en
skruetrækker der passer ned i hullet, og prøv så med små slag at benytte
skruetrækkeren som mejsel til at dreje stumpen den modsatte vej, det plejer
at virke. Virker det ikke i første omgang, så prøv senere, evt. brug WD40 og
varme. Tålmodighed er nødvendigt når sådan noget sker.

Held og lykke her fra
Kim J.
MC De Få Rå

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 13-04-04 15:51

Som Kim skriver, og jeg overvejede at tage med, var det med hvor stort
hullet
til ornepikken skulle være, kontra hvor der blev skrevet 3,5 mm. For jo
større hul des mindre sidegos tilbage i den udborede bolt, og des større
tilbøjelighed til at bolten udvider sig og spændes fast.

Så derfor brug mindst mulig hul til ornepikken. Men des tyndere ornepik des
større rissiko for at den knækker (spænges) selvom man fører den lige, altså
ikke bukker den.

I den nævnte XR 250 Honda off-roader jeg købte brugt for 5 mdr. siden
opdagede jeg bundstykket for en bagskærm og saddelbolt siddende i hullet da
jeg skulle have disse dele af, og skjult bag en mærkelig bolt fastholdning
af de nævnte dele. Boltresten kunne jeg ikke få ud med ornepikken da den
knækkede flade på boltresten stødte imod gevindhullet over det. Men da det
var et gennemgående bolthul hvori bundresten sad lykkedes det mig istedet at
bore et hul igennem den og med en deri isat træsbolt/træskrue at skrue den
ud via bundhullet, altså ved at fortsættemed at iskrue træskruen.

Mvh. Gert

Fra : Steen Gruby

Dato : 13-04-04 22:23

On Tue, 13 Apr 2004 06:28:41 +0200, "Kim J." <BL320SLET@get2net.dk>
wrote:

Hej Kim.

> [...]
>Derudover, så er sådan en ornepiller skrøbelig, og springer den nede i
>bolten er du alvorlig på røven Den er helt umulig at bore i. Det er

Jeg er meget enig.
"Ornepikken" skal benyttes med følelse, ellers risikerer man den
knækker nede i skruen, og så er det sidste værre end det første.
Det var også årsagen til min kommentar om forsigtighed.

> [...]
>at virke. Virker det ikke i første omgang, så prøv senere, evt. brug WD40 og
>varme. Tålmodighed er nødvendigt når sådan noget sker.

Den metode er heller ikke så tosset - skruetrækkeren er i regelen lidt
blødere end bolten, og hvis den først har kilet sig fast i hullet
følger bolten nok med ud.
Jeg tror ikke den sidder så fast med mindre den er skruet i bund..

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hekto

Dato : 13-04-04 09:01

Jens Pedersen wrote:
> [...]
> det specialværktøk, der skal bestilles et eller andet sted?

> Tak!
>
> Skulle man mon overlade det til en fagmand?

Husk lige, at der nok er en grund til at den er knækket!
Den sidder fast!

Lad den trække et par døgn med fx WD40 eller prøv stearin-tricket.
Bagefter kan du varme og afkøle nogle gange med en varmepistol, så
bolten forhåbentlig er gået løs.

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verrein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Kim J.

Dato : 13-04-04 17:56

Hejsa Hekto,

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse
> Jens Pedersen wrote:
[SNIP]
> Husk lige, at der nok er en grund til at den er knækket!
> Den sidder fast!

Ikke nødvendigvis. En ventildækselbolt bliver genbrugt rigtig mange gange,
så metaltræthed spiller ind. Har selv oplevet det samme på GPX'eren under
udskrueningen af en bolt, hvor den var løs, og så pludselig knækker den.
Måske burde man skifte dem med fast interval?

> Lad den trække et par døgn med fx WD40 eller prøv stearin-tricket.
> Bagefter kan du varme og afkøle nogle gange med en varmepistol, så
> bolten forhåbentlig er gået løs.

Sterin-tricket er også en kanon-løsning

> [...]
> www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
> Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese

Kim J.
Med en handicappet GPX750R Ninja, om jeg hverken har tid eller råd til at få
på gaden, da jeg er studerende, ØV! Skal kun have skiftet drivrem til
generatoren, 2 dæk og sikkert også kædekit, samt selvfølgelig olie.

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 14-04-04 01:51

> [...]
> udskrueningen af en bolt, hvor den var løs, og så pludselig knækker den.
> Måske burde man skifte dem med fast interval?

Der er jo ikke rigtig metaltræthed for stålbolte/jern som vi jo har det for
aluminium. Kurven for aluminiums styrke er jo altid (tidsmæssig) faldende
men mindre og mindre hele tiden. For stålbolte/jernbolte har vi jo
flydegrænsen, og hvis vi ikke krydser den vil bolten aldrig ændre sig
(aldrig med tanke på tilføjelse på ihvertfald ikke idenfor 100 år hvis vi
skal hænge os i detaljer). En bolt bliver jo strukket hver gang den spændes
men kommer tilbage på den oprindelige længde igen efter
udtagning/afskruning, hvis vi ikke kommer over flydegrænsen, og kan defor
bruges igen og igen. I min egen BMW er der 4 stæder hvor der bruges egangs
bolte og dette fordi de spændes over det tilladelige/normale og det med 12.9
bolte.

Arman skrev jo for nogle måneder siden at der ikke fås/sælges bolte for
under 8.8 typen - og for dem kan vi jo ikketaleom metaltræthed - hvor jeg
skrev at jeg stadig i forretninger ser bolte af ringere kvalitet end 4.6
bolte.

De væsenligste grunde til at bolte knækker er at folk spænder for hårdt -
uden at være klar over at der er en grænse - eller at folk bruger forkerte
bolte (svagere) eller f.eks. for meget locktide så bolten knækker under
udtagningen.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Lars Nielsen

Dato : 13-04-04 17:32

"Steen Gruby" <oz9zi@(AT)gruby.dk> skrev i en meddelelse
> On Mon, 12 Apr 2004 22:36:26 +0000 (UTC), jensp@parknet.dk (Jens
> Pedersen) wrote:

__ SNIP __ - En masse med ornepiller og sådan...

Når du skal bore hul til det ene eller det andet stykke værktøj, kan du med
fordel gøre det med et links-bord, da varmen, rystelserne og friktionen fra
boringen et par gange er set som værende nok til at skrue stumpen ud med -
da der ikke længere er et hovede til at sidde i vejen.

Derudover kan man tit med fordel bruge en links-gevind-tap i en størrelse M3
ell. M4 istedet for en ornepik, da nogen har nemmere ved at styre sådan et
værktøj.

Og som sagt, hvis det er alu den sidder fast i, smøres der med en
sprit/olie-blanding, ca 3 sprit til en olie

- Held og lykke...

RadioMan / Viborg

Fra : Ole

Dato : 13-04-04 08:06

Hej
Der findes, ud over "ornepikken", et stykke speciaværktøj, tror ikke det er
svært at finde. Det ligner en torx med meget skarpe kanter, man forborer med
et medfølgende bor der modsvarer den størelse "torx" man vil bruge, denne
slåes ned i hullet, de skarpe kanter skærer sig ind i bolten der nu burde
kunne skrues ud. Det er bedre end ornepikken, da den ikke udvidder bolten.
Er det alu så prøv evt. at smøre med sprit istedet for WD 40.

Ole cb 500/4 k3

Fra : Biker Mike

Dato : 13-04-04 17:17

De ventildækselbolte jeg har set har alle en krave der bestemmer hvor dybt
bolten kan gå ned i topstykket, når en sådan bolt springer er det altid lige
under kraven hvorefter bolten, eller rettere resten af den sidder helt løst
nede i gevindet, hvis det er en bolt med krave og den er knækket som
beskrevet kan den måske drejes ud med en ridsespids, eller en spids
skrugetrækker uden at du borer for, det gøres ved at finde en lille grat i
resterne af bolten som du sætter den ned i og drejer den mod uret,
alternativ et lille "duk" med en hammer som laver en lille kørner prik hvor
du kan få fæste med dit værktøj, hvis det ikke virker må du kikke længere
oppe i tråden, held og lykke !

Med venlig hilsen
Michael Sørensen

Jeg laver ikke noget i dag,
for i går lavede jeg heller ikke noget,
og det blev jeg ikke færdig med.

Fra : Kim J.

Dato : 13-04-04 17:51

Hejsa Ole,

> [...]
> kunne skrues ud. Det er bedre end ornepikken, da den ikke udvidder bolten.
> Er det alu så prøv evt. at smøre med sprit istedet for WD 40.

Lyder som et rigtig godt stykke værktøj, så er man fri for at smadre en
lille billig skruetrækker hver gang

Kim J.

Fra : Steen Gruby

Dato : 13-04-04 22:27

On Tue, 13 Apr 2004 09:06:09 +0200, "Ole" <lindschouw@home3gvdnet.dk>
wrote:

Hej Ole.

> [...]
>kunne skrues ud. Det er bedre end ornepikken, da den ikke udvidder bolten.
>Er det alu så prøv evt. at smøre med sprit istedet for WD 40.

Det kendte jeg ikke, men det lyder som det rigtige værktøj til
formålet.
Og du har ret mht. "ornepikken" - Den har sine ulemper, og kræver lidt
øvelse at bruge, så det du foreslår lyder faktisk mere fremkommeligt.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 14-04-04 02:03

"Steen Gruby" <oz9zi@(AT)gruby.dk> wrote in message
> [...]
> Og du har ret mht. "ornepikken" - Den har sine ulemper, og kræver lidt
> øvelse at bruge, så det du foreslår lyder faktisk mere fremkommeligt.

Der er bl.a.vist en variant af det nævnte værktøj med instruktions tegninger
visende brugen af det i en Clymer manual som den for Honda off-roadere hvori
min XR 250 som er 10 or gammel indgår.
den er vist som havende en x tværsnitsprofil og med større og større
diameter fra spidsen og opad og så i den anden ende et firkant tværsnit som
en snittap og den kaldes en srew extractor.

Men en anden ting. Nogle gange bruger man jo en slagskruetrækker med
skruetrækker forsat for de gamle tværkærvs skruer til at få en knækket
boltrest ud.
Mvh. Gert Thorgersen.