Automatiske fotofælder?
Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 12-04-04 13:47

Hvordan fungerer de automatiske fotofælder overfor motorcykler?

Så vidt jeg har forstået registrerer de hastigheden ved at følge
nummerpladen foran, men i så fald må motorcykler jo gå fri?

Ved de bemandede kontroller kan betjenten i varebilen måske dreje udstyret,
og registrere hastigheden ud fra nummerpladen bagpå?

Er der nogen som har fået tilsendt fartbøder for at køre for stærkt
hvor der var automatisk kontrol? Eller er det "kun" ved at blive taget ind til
siden af en politibil/mc man risikerer en fartbøde?

--
Anders Vind Ebbesen

Fra : S.G

Dato : 12-04-04 13:50

har hentet cola :)

Der er skrevet en del om det, og der er sikkert osse en der kan linke til en
side hvorpå en mand vist har været i retten med netop et sådan problem.
Jeg mindes Pernille nede ved bruunlarsen her i Odense. hun sagde til mig
sidste sæson at hvis jeg fik en bøde far en fotofælde så skulle jeg lige
sige det til hende, da hun kendte en advokat der godt kunne tænke sig at
køre en sådan sag, da han var ovrebevist om at man via loven ikke kunne
idømme mcé rbøder på den møde (noget med nummerplade osv osv)
Men trods alt skal vi være enige om at man skal betale hvis man overtræder
loven. Man er selv ude om det og der er en grund til at loven er skrevet

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-04 14:46

Spørgsmålet er om de kan scanne dig uden at forfølge dig.
De der mobile "service-radarer" der oplyser fart hist og pist kan i hvert
fald ikke måle mig - hverken ved 30 km/t eller 130 km/t.

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 12-04-04 15:53

> Spørgsmålet er om de kan scanne dig uden at forfølge dig.
> De der mobile "service-radarer" der oplyser fart hist og pist kan i hvert
> fald ikke måle mig - hverken ved 30 km/t eller 130 km/t.

Det går nu fint her.

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-04 17:26

Så er du nok mere bredskuldret end jeg er.
Egentlig en skam at de intet viser - gad godt vide om mit speedometer
passer.

Fra : Sune

Dato : 12-04-04 18:02

"Memorexxx" <N/A> skrev i en meddelelse
> Så er du nok mere bredskuldret end jeg er.

Det er ofte et spørgsmål om placering på vejen, har jeg lagt mærke til - om
man kører lidt inde mod højre, i midten eller til venstre i vognbanen.

> Egentlig en skam at de intet viser - gad godt vide om mit speedometer
> passer.

Det er nu sjældent de er præcise.

Hvis du vil have en nogenlunde præcis måling, må du finde et sted, hvor der
holder en fotovogn, og så afprøve forskellige hastigheder. Men husk det skal
være over den tilladte hastighed, ellers får du ikke noget brev

vh Sune

Fra : Magne Vingsand

Dato : 12-04-04 19:06

Sune wrote:
> Hvis du vil have en nogenlunde præcis måling, må du finde et sted,
> hvor der holder en fotovogn, og så afprøve forskellige hastigheder.

Bedre er bruk av en bra GPS med hastighetsvisning. Pleier å vise temmelig
nøyaktig ved konstant hastighet. Har testet 3 ulike GPS'er med min bil
(jada..), og alle viste likt.

--
Magne Ténéré/Endupamp

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 18-04-04 23:11

"Memorexxx" <N/A> skrev i en meddelelse
> Så er du nok mere bredskuldret end jeg er.
> Egentlig en skam at de intet viser - gad godt vide om mit speedometer
> passer.

Nah - det skal du nu ikke ønske dig. Der er en sag herhjemmefra hvor en
bilist med vilje havde passeret såd'en dims
flere gange for at checke sit speedometer. Kort tid efter ramte han en af de
"rigtige" udgave med en passende
lovlig fart efter hans egne målinger tidligere. I retten blev han dømt til
at betale bøden - politiet er IKKE pligtige
til at sørge for at disse syge indretninger er korrekt kalibrerede - de er
kun til orientering !
Så leg med dem - brug dem evt til en lille lokal konkurrence men lad være
med at stole på dem !
Et stopur og et km-sten er langt sikrere......

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : AW på TRX

Dato : 12-04-04 19:01

Uffes historie (...meget underholdende læsning...)

http://www.twe.net/ticket.html

....så ja, man kan få en bøde på MC, og nogen undgår at betale den

Allan
TRX 850

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 13-04-04 10:38

On Mon, 12 Apr 2004 20:00:49 +0200, "AW på TRX"
<allanfjern@ikkemedmalwis.dk> wrote:

>Uffes historie (...meget underholdende læsning...)
>
>http://www.twe.net/ticket.html
>
>...så ja, man kan få en bøde på MC, og nogen undgår at betale den

Jeg undrede mig også lidt over al den trafik på min web-server

Ja ja, jeg skal nok få tilføjet slutningen..... :-/

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

Fra : Rollo

Dato : 12-04-04 19:49

De virker fint.....
Jeg har en god ven der er MC`er ved Rigsfærdselspolitiet og jeg har selv
haft mulighed for at sidde med i en fotovogn ved en lejlighed.

Det virker på den måde at man måler MC èn når den kører mod fotovognen og
når computeren i vognen fortæller at der er tale om en
hastighedsoverskridelse, kan politimanden der bemander fotovognen tænde for
et kamera der filmer køretøjer der HAR passeret fotovognen.
Hvis køretøjet passerer fotovognen med meget høj hastighed kan politimanden
blot fatte en kikkert og aflæse nummerpladen på MCèn.

At der så er er mulighed for at så tvivl om dokumentationen af en
hastighedsovertrædelse, hvor der i mange tilfælde IKKE kan leveres foto af
"synderen"- tja det er jo en helt anden sag.

Til behagelig orientering så kan en fotovogn under normale forhold højst
fotografere ud til max
20-25 meter. I Tyskland bruger man Zeiss foroudstyr hvor billederne er af så
høj en kvalitet, at man kan bruge billedet som pasfoto...... I DK er
billedkvaliteten normalt meget ringe.

God vind derude!

Rollo

Fra : Thomas Makro

Dato : 13-04-04 16:28

On Mon, 12 Apr 2004 20:48:43 +0200, "Rollo"
<crypto_2900SLETDETTE@hotmail.com> wrote:

>Til behagelig orientering så kan en fotovogn under normale forhold højst
>fotografere ud til max
>20-25 meter.

Ja, det bemærkede jeg også da jeg en dag for længe siden stod og
studerede en af pengemaskinerne "in action": Hver gang et billede blev
taget, var det _lige_ før en forbipasserende bil nåede varevognen.
Denne viden lærte mig, at det gælder om at komme ned i fart, før man
passerer fotovognen, hvilket indtil nu har reddet mig for to bøder. De
bagvedkørende har nok undret sig over "ham tossen foran der pludselig
bremser kraftigt"

--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F

Fra : Michal

Dato : 13-04-04 16:41

On Tue, 13 Apr 2004 17:28:08 +0200, Thomas wrote:

> [...]
> passerer fotovognen, hvilket indtil nu har reddet mig for to bøder. De
> bagvedkørende har nok undret sig over "ham tossen foran der pludselig

Hvordan ser sådan en fotovogn egentligt ud? Enten kører jeg for pænt,
eller også kører jeg så hurtigt at de ikke ser mig (og jeg ej heller
dem) :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : MKS - 74

Dato : 13-04-04 16:52

On Tue, 13 Apr 2004 15:41:18 +0000 (UTC), Michal
<usenet@SPAMwodzinskiTRAP.dk> wrote:

>Hvordan ser sådan en fotovogn egentligt ud? Enten kører jeg for pænt,
>eller også kører jeg så hurtigt at de ikke ser mig (og jeg ej heller
>dem) :)

F.eks sådan her :

http://www.odensepoliti.dk/atks

Typisk er vistnok en Nissan med tonede ruder...

Der gælder iøvrigt :

Pligten til at oplyse, hvem der var fører af køretøjet
Hovedreglen efter færdselslovens § 65, stk 1, er, at ejeren (brugeren)
af et køretøj efter anmodning fra politiet skal oplyse, hvem der har
ført køretøjet.
Der gælder dog de undtagelser, at ejeren (brugeren) ikke er forpligtet
til at give oplysningen, hvis pågældende

selv har ført køretøjet, eller
har overladt køretøjet til en person, der ikke lovligt kunne føre
køretøjet, f.eks. hvis pågældende ikke havde gyldigt kørekort.
Hvis ejeren (brugeren) mener sig fritaget for at svare, vil politiet
undersøge, om dette er korrekt. Hvis det alligevel viser sig, at
pågældende var forpligtet til at svare, får pågældende et bødeforlæg
for denne overtrædelse

Som motorcyklist står valget således mellem at betale bøden eller at
nægte at oplyse hvem der førte MC'en hvilket giver 500,- i bøde, hvis
dommeren mener man er forpligtet til det - hvilket de typisk vil...

--
-Michael
Div. VF500-, RS250- plus enkelte andre dele til salg på:

Fra : Lars B Madsen

Dato : 13-04-04 20:19

Michal wrote:
> [...]

klip

> Hvordan ser sådan en fotovogn egentligt ud? Enten kører jeg for pænt,
> eller også kører jeg så hurtigt at de ikke ser mig (og jeg ej heller
> dem) :)

klip

I Aalborg er det vist almindeligt kendt at der er 3 fotovogne:
1 rød VW Transporter
1 gul VW Transporter
1 grå/sølv Nissan varevogn (model??)

De kan kendes på deres tonede ruder og ISÆR at bagruden er rød i det ene
hjørne..
--

Madsen - SZR 660

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-04 19:17

"Anders Vind Ebbesen" <usenet@ebbesen.org> skrev i en meddelelse
> Hvordan fungerer de automatiske fotofælder overfor motorcykler?
------------ Snip snap snude ---8<-----------------------

Er der nogen der ved om de gode gamle Radar-detectorer virker mod fotovogne
?

Mvh
Peter
XJ600 her ude å' æ' land hvor fotovogne ikke kan finde ud

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-04 19:20

> [...]
til
> siden af en politibil/mc man risikerer en fartbøde?
----
Prøv lige at chekke
http://www.politi.dk/Atk/14udstyr.asp

Her kan du læse hvordan de aflæser din nr. plade bagpå!

Fra : René Hvid

Dato : 13-04-04 21:09

"Peter Wiede skrev >

> Her kan du læse hvordan de aflæser din nr. plade bagpå!

Ja hvis der er noget at aflæse. jeg er lige ved at lægge sidste hånd på en
lille himster gimst der gør det muligt at "flippe" nummerpladen op og ud af
syne ved et tryk på en lille knap på styret. Dette gør man så bare når man
ser fotovognen, og vupti har de ingen sted at sende bøden til.

--
René Hvid
Alias: "Benneweis"

Fra : Niels S.

Dato : 14-04-04 11:44

René Hvid skrev

> [...]
> syne ved et tryk på en lille knap på styret. Dette gør man så bare når man
> ser fotovognen, og vupti har de ingen sted at sende bøden til.

Hvorfor alt det arbejde?
http://www.photo-blockers.com/photo-blocker/product_info.php/products_id/28/language/en

--
Niels S.
VFR800FI

Fra : Lars B Madsen

Dato : 14-04-04 12:50

Niels S. wrote:
> René Hvid skrev

> Hvorfor alt det arbejde?

http://www.photo-blockers.com/photo-blocker/product_info.php/products_id/28/language/en

Fordi det ikke dur i DK?
--
Madsen - SZR 660

Fra : Jacob Larsen

Dato : 14-04-04 16:35

Lars B Madsen wrote:

http://www.photo-blockers.com/photo-blocker/product_info.php/products_id/28/language/en

> Fordi det ikke dur i DK?

Eller i virkeligheden!
--
mvh. Jacob Larsen - GS500
"Det er vigtigt, at du kan lide dig selv. Specielt hvis der ikke er

Fra : Michal

Dato : 14-04-04 14:31

On Wed, 14 Apr 2004 12:43:44 +0200, Niels wrote:
> René Hvid skrev

> af
>
> Hvorfor alt det arbejde?
> http://www.photo-blockers.com/photo-blocker/product_info.php/products_id/28/language/en

Det vil jo ikke virke når de filmer dig bagfra :)

Dér er det jo uden flash.

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : René Hvid

Dato : 14-04-04 14:30

"Niels S." skrev
> Hvorfor alt det arbejde?

http://www.photo-blockers.com/photo-blocker/product_info.php/products_id/28/language/en

Fordi det ikke virker, der findes ingen sløringsmidler, der kan forhindre
kameraet i at " fange" din nummerplade.
Og så er det jo også meget sjovt at have noget at lave når det reger.

--
René Hvid
Alias: "Benneweis"

Fra : Jacob Larsen

Dato : 14-04-04 15:31

On Wed, 14 Apr 2004 15:30:20 +0200, René Hvid <benneweis@stofanet.dk>
wrote:

> [...]
>
> Fordi det ikke virker, der findes ingen sløringsmidler, der kan forhindre

Nej, men man kan jo f.eks. købe en af de nummerpladerholdere, som bliver
grå ved et tryk på en knap. "Desværre" kan de heller ikke fåes til den
danske størrelse af nr.plade.

Fra : René Hvid

Dato : 14-04-04 17:06

"Jacob Larsen" skrev
> Nej, men man kan jo f.eks. købe en af de nummerpladerholdere, som bliver
> grå ved et tryk på en knap. "Desværre" kan de heller ikke fåes til den
> danske størrelse af nr.plade.

Og derfor laver man selv en, så man slipper for de "dummebøder" som staten
langer ud i et væk. Har aldrig fattet hvorfor fotovognende ikke holder ved
skoler og lign. men istedet holder alle de steder hvor vejen er øde og
indbyder til høj fart.

--
René Hvid
Alias: "Benneweis"

Fra : Jacob Larsen

Dato : 14-04-04 18:37

On Wed, 14 Apr 2004 18:05:46 +0200, René Hvid <benneweis@stofanet.dk>
wrote:
> [...]
> ved
> skoler og lign. men istedet holder alle de steder hvor vejen er øde og

Hva... Er den tingest, du bygger noget, der skal sælges? Jeg kender nemlig
en, der hedder Jacob, der godt kunne bruge en.

Fra : René Hvid

Dato : 15-04-04 15:08

"Jacob Larsen" > skrev >
> Hva... Er den tingest, du bygger noget, der skal sælges? Jeg kender nemlig
> en, der hedder Jacob, der godt kunne bruge en.

Ja, det er faktisk min mening at starte en lille produktion af dem, når jeg
har fået den prøvet og fået de værste børnesygdomme kureret. Jeg skal nok
smide en besked her inde når det sker.
Jeg har på fornemmelsen at den bliver populær når de nye fartgrænser og ikke
mindst bøder træder i kraft.

--
René Hvid
Alias: "Benneweis"

Fra : Jacob Larsen

Dato : 16-04-04 15:46

On Thu, 15 Apr 2004 16:07:32 +0200, René Hvid <benneweis@stofanet.dk>
wrote:
> [...]
> smide en besked her inde når det sker.
> Jeg har på fornemmelsen at den bliver populær når de nye fartgrænser og

Kommer der også nye bøder???

Så skal jeg da have sådan en fætter på min næste cykel.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 18-04-04 23:14

"René Hvid" <benneweis@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> syne ved et tryk på en lille knap på styret. Dette gør man så bare når man
> ser fotovognen, og vupti har de ingen sted at sende bøden til.

Har haft samme "ulovlige" tanke et stykke tid. Men er forleden kommet til at
tænke på dette:
Har du overvejet at ved at flippe nr-plade OP placerer du den rigtigt fint
for en eventuel overvågning
oppefra ? Ved at flippe den NED i stedet tror jeg man er mere sikker. Jeg
har da endnu ikke set
Mogens Betjent nedstøbt i vejbanen ;oI)

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : René Hvid

Dato : 19-04-04 15:25

"Jesper Hedegaard" skrev

> [...]
> for en eventuel overvågning
> oppefra ? Ved at flippe den NED i stedet tror jeg man er mere sikker. Jeg

Jeg placere den således, at når den er flippet op er over halvdelen af
pladen dækket af bagenden og baglygten, så der skulle ikke være nogen fare
fra flyvende panser basser.

René Hvid
Alias: "Benneweis"
benneweis@stofanet.dk
www.ulvenemc.dk
http://dfmc.dk/?id=518

Fra : Michal

Dato : 19-04-04 18:22

On Mon, 19 Apr 2004 16:24:36 +0200, René wrote:

> [...]
>
> Jeg placere den således, at når den er flippet op er over halvdelen af
> pladen dækket af bagenden og baglygten, så der skulle ikke være nogen fare

Kunne man ikke blot få en sort skive/folie trukket ud foran pladen? Man
kunne jo bruge en speciel nrpladeholder til formålet...

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : René Hvid

Dato : 19-04-04 18:53

"Michal" skrev >
> Kunne man ikke blot få en sort skive/folie trukket ud foran pladen? Man
> kunne jo bruge en speciel nrpladeholder til formålet...

Har overvejet denne løsning, men havde ikke lige de stumper som en sådanne
løsning krævede. stumperne til den valgte løsning var for de flestes
vedkommende nogle jeg havde liggende.

--
René Hvid
Alias: "Benneweis"