Parkeringsregler nu på FAQen
Fra : Thomas Makro

Dato : 12-04-04 10:15

Hej drenge og piger.

Al det her bøvl med at finde hoved og hale i parkeringsreglerne, har
fået mig til at lave et emne på vores FAQ, hvor jeg opsummerer og
forklarer parkeringsreglerne.

Det er ikke noget man bare lige gør. Hvis det var så indlysende, ville
der jo heller ikke være så mange spørgsmål om parkering, her på NG.
Derfor vil jeg sætte pris på, hvis I tager et kig på emnet, og kommer
med noget feedback. Evt. fejl bør jo rettes hurtigst muligt.

Og skulle der sidde en enkelt eller to derude, som er i tvivl om hvor
man finder vores FAQ, så er svaret: På denne NGs hjemmeside,
www.dmcn.dk.

--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F

Fra : Per P.

Dato : 12-04-04 16:06

"Thomas Makro" <tmakro@fjernesvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Og skulle der sidde en enkelt eller to derude, som er i tvivl om hvor
> man finder vores FAQ, så er svaret: På denne NGs hjemmeside,

Det er skide godt, Thomas!!
--
Med racende venlig hilsen
Per M. Pedersen.....M for Motortosse

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 12-04-04 17:15

Thomas Makro wrote:

> Al det her bøvl med at finde hoved og hale i parkeringsreglerne, har
> fået mig til at lave et emne på vores FAQ, hvor jeg opsummerer og
> forklarer parkeringsreglerne.

Top dollar! Fint arbejde...

--
Tony
Fazer 1000

Fra : Thomas Makro

Dato : 13-04-04 16:22

On Mon, 12 Apr 2004 18:15:20 +0200, "Tony Lorentzen"
<spam@dkfritidmotorcykel.dk> wrote:

>Top dollar! Fint arbejde...
Jamen det er da glædeligt at jeg har ramt plet!

Jeg kørte i øvrigt hjem fra SPH Motor, via den by som du anbefalede,
og det tog mig 2 timer før jeg ikke gad de små veje mere, og kørte på
motorvejen ved Herfølge...

--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 13-04-04 16:47

Thomas Makro wrote:

> Jeg kørte i øvrigt hjem fra SPH Motor, via den by som du anbefalede,
> og det tog mig 2 timer før jeg ikke gad de små veje mere, og kørte på
> motorvejen ved Herfølge...

Hehe - gode veje ikke?

--
Tony
Fazer 1000

Fra : dosser

Dato : 12-04-04 19:03

> Og skulle der sidde en enkelt eller to derude, som er i tvivl om hvor
> man finder vores FAQ, så er svaret: På denne NGs hjemmeside,
> www.dmcn.dk.

Lidt off topic, men giver mig en følelse af at jeg ikke rigtig kan tage alt
indhold på siden for gode varer!

Jeg kiggede ind på den udemærkede side, og tog mig tid til at kigge lidt i
de andre faq'er bl.a. "Hjultyper" og så at det nu er tilladt med forskellig
typer dæk på en bil???? hvornår er det igen blevet tilladt at have radial og
diagonal dæk på bilen samtidig?

Mig bekendt er det kun tilladt på lastbiler, en bil skal være forsynet med
samme type dæk på alle hjul. i.flg. 8.02.021/2 i Detailforeskrifter for
køretøjer om Personbil M1 skal en bil være forsynet med dæk af samme type på
alle hjul!
Det er ikke nok kun at læse 8.02.002/5 da dette kun omtaler de generelle
bestemmelser om akslerne på et køretøj.

Men måske det bliver rettet ell. reglen er lavet om, men som sagt indtil jeg
finder den seneste tekst i 2004 udgaven tager jeg forbehold for det jeg
læser

Jan
Som ellers syntes det er en informativ side

Fra : Thomas Makro

Dato : 13-04-04 16:19

On Mon, 12 Apr 2004 20:02:56 +0200, "dosser" <NOSPAMwebm@sccd.dk>
wrote:

> [...]
>typer dæk på en bil???? hvornår er det igen blevet tilladt at have radial og
Sådan har det "hele tiden" været, dvs. så længe jeg husker tilbage.
Se
<http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&threadm=KNCM6.355%24En6.16059%40news.get2net.dk&rnum=2&prev=/groups%3Fhl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26q%3Df%25C3%25A6rdselsloven%2Bd%25C3%25A6k%2Bsamme%2Baksel>

Af bekendtgørelse om køretøjers udstyr og indretning, § 36, stk. 3
fremgår »Stk. 3. På samme aksel må ikke anvendes luftgummiringe af
uens dimension eller uens type. Dækkene skal være fejlfri og korrekt
monteret samt oppumpet med det foreskrevne dæktryk.«

Det koster tilsyneladende 300 kr pr aksel der ikke har ens dæktype
monteret:
http://www.teori.dk/loven/bodetaksteripolitisager.htm

--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F

Fra : dosser

Dato : 13-04-04 18:14

hvornår er det igen blevet tilladt at have radial og
> Sådan har det "hele tiden" været, dvs. så længe jeg husker tilbage.

Det er ikke korrekt, men jeg har ikke den nyeste Detailforeskrifter, men i
den jeg har står der at en M1 som defineres som en bil indrettet til
transport af højst 9 personer foruden føreren, og jeg citerer:
8.02.021
(2) " Personbil M1 skal være forsynet meddæk af samme type på alle hjul"
citat slut.

Så sådan har det ikke altid været
men som jeg vist skrev tidligere kan jeg ikke tage oplysninger for pålydende
på en side som indeholder fejl og man skal som minimum være absolut sikker
før man omformulere lovgivning til egen fortolkning, da det jo er et
underligt sprog juristerne snakker

Men igen det kan jo være lavet om, jeg vil bare være helt sikker så jeg ikke
får en bøde i "madkassen"

Jan

Fra : Grunnet

Dato : 13-04-04 21:05

dosser wrote:
> [...]
> citerer:
> 8.02.021
> (2) " Personbil M1 skal være forsynet meddæk af samme type på alle

Jeg må give "dosser" ret, se evt. den nyeste detailforeskrift (kommenret til
brug for blinspektionen):
http://www.trm.dk/graphics/synkron-library/faerdselsstyrelsen/dokumenter/fag
omraader/krav/SBI.html
Dete står i afsnit 8

Jeg har lige klippet det væsentlige ud:

<snip>

8.02.021 PERSONBIL M1

(2) Personbil M1 skal være forsynet med dæk af samme type på alle hjul.

Før 01.05.77: Personbil M1 skal være forsynet med dæk af samme type på samme
aksel.

<snip>

Dvs. at for biler registreret før 1/5 1977 må være forsynet med forskellige
dæk for og bag, bare de er ens på samme aksel.

--
Steen
Honda GL500 SilverWing '84

---

Fra : dosser

Dato : 14-04-04 05:05

> [...]
forskellige
> dæk for og bag, bare de er ens på samme aksel.

Jamen så havde vi jo mere ell. mindre ret begge to
så jeg syntes lige jeg vil sende en mail til dem om at de måske skal tilføje
det sidste, mere for troværdighedens skyld

jan

Fra : dosser

Dato : 14-04-04 05:18

upss, overså at det var "Emneredaktøren" jeg havde denne diskussion med
så jeg sender ikke en mail, jeg regner med at du selv laver den fornødne
rettelse.

--
Jan

Fjern ordet "NiXSPAM" i min mailadresse inden der svares!
ellers modtager jeg ikke jeres mail.
Vær venlig IKKE at tilføje mig i adresse kartoteket !
Dette er for at undgå udbredelse af mailadressen, virus samt spammails.

Fra : Thomas Makro

Dato : 14-04-04 12:15

On Wed, 14 Apr 2004 06:17:32 +0200, "dosser" <NOSPAMwebm@sccd.dk>
wrote:

>upss, overså at det var "Emneredaktøren" jeg havde denne diskussion med
>så jeg sender ikke en mail, jeg regner med at du selv laver den fornødne
>rettelse.
Det er helt i orden. Men som jeg læser jeres indlæg, mener jeg stadig
ikke I har ret. Jeg tror I blander begreberne "bil" og "personbil"
sammen. Ordet bil (se f.eks. 8.02.020) anvendes som en bred betegnelse
der dækker over personbiler, varevogne, lastbiler, mv. Når de skriver
noget der kun gælder for personbiler (som vi forstår "personbiler"),
står dette udtrykkeligt, enten med angivelse af totalvægt (max 3500
kg), eller med angivelsen "PERSONBIL M1".

Se "Detailforskrifter for køretøjer", 8.02.002, hvor de generelle
bestemmelser for motorkøretøjer står (jeg citerer):
(5) Der skal på samme aksel anvendes dæk af samme dimension og
type bortset fra dæk til midlertidig brug.
Dette gælder således for ALLE motorkøretøjer. Men for _person_biler
bliver der senere, i 8.02.021 "PERSONBIL M1", specificeret noget
andet:
(2) Personbil M1 skal være forsynet med dæk af samme type på alle
hjul.

Når der således i FAQ emnet står "Det betyder, at der på en bil må
være diagonaldæk på forhjulene og radial på baghjulene", er dette
korrekt, da der her ikke menes en personbil. Hvis man virkelig mente
personbil, ville man også skrive personbil. Jeg har således brugt
lovgivernes sprog i emnet.

Det var så den formelle del af det. Nu håber jeg ikke jeg har overset
noget
Jeg forstår nu godt den tvivl der opstår, så jeg vil snarest
omformulere emnet. Ganske vidst er det en MC FAQ, så man behøver
strengt taget ikke specificere reglerne for personbiler, men da det
giver anledning til en del misforståelser, må jeg hellere
udspecificere det alligevel.

--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F

Fra : Grunnet

Dato : 14-04-04 17:41

Thomas Makro wrote:
> [...]
> lovgivernes sprog i emnet.
>
> Det var så den formelle del af det. Nu håber jeg ikke jeg har overset

Jamen så er vi da helt enige - men som du selv skiver kan tvivlen let opstå,
da mange (herunder undertegnede) straks tænker på en "personbil", når vi
læser ordet "bil"

> [...]
> strengt taget ikke specificere reglerne for personbiler, men da det
> giver anledning til en del misforståelser, må jeg hellere

Lyder fornuftigt.

Og så lige tilsidst - Stor ros til dig og de øvrige redaktører for en god og
informativ hjemmeside.

Fra : Thomas Makro

Dato : 14-04-04 19:59

On Wed, 14 Apr 2004 18:40:48 +0200, "Grunnet"
<steen.grunnet@(slet-dette)mail.dk> wrote:

>Jamen så er vi da helt enige - men som du selv skiver kan tvivlen let opstå,
>da mange (herunder undertegnede) straks tænker på en "personbil", når vi
>læser ordet "bil"
Ja, det er et spøjst ordvalg de anvender. Men det er formentlig
gennemtænkt.

Emnet er nu omformuleret, bl.a. har jeg tilføjet henvisninger, og
forklaret undtagelsen for personbiler. Det er emnet desværre blevet en
del længere af - men også mere informativt.

>Og så lige tilsidst - Stor ros til dig og de øvrige redaktører for en god og
>informativ hjemmeside.
Mange tak!
Og tak for feedback'en. Uden den, bliver FAQen ikke bedre.

--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F