Dan T. E. <waistedATrocketmailDOTcom> skrev i en
news:4078986d$0$258$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hejsan!
> Jeg fik en punktering på bagdækket efter kun ca 1400km (det var et søm
> lidt ude i siden af dækket). Alle sagde at det var bedst med en prop i
dækket,
> men værkstedet anbefalede en ny slange og det fik jeg så. Mekanikeren
> sagde at så længe jeg ikke kørte fra københavn til paris med passager og
fuld
> bagage i et stræk så skulle det nok holde fint. Jeg kørte 10000 med den
> slange i bagdækket og havde INGEN problemer. Jeg var endda til trackday 2
> gange!
Hvor længe siden er det at i har hørt om et eksploderende dæk?
Nej, vel!? Dæk "eksploderer" ikke længere som de gjorde tidligere, og det
skyldes alene at slangeløse dæk er blevet standarden siden man så dem første
gang på CX500!
Slangeløse dæk slutter 100% tæt til fælgen og omkring ventilen, hvorfor luft
kun kan sive ud igennem selve hullet i dækket når man punkterer på et
slangeløst dæk!
"tube-type" dæk slutter ikke nær så tæt mod fælgen, men især hullet til
ventilen er dér hvor luften forsvinder ud øjeblikkeligt når en slange
punkterer med et brag, og at montere en slange i en fælg beregnet til
slangeløs dæk (= større hul til ventilen), er at udsætte sig for risikoen
for, omend ikke absolut en dækeksplosion, så et nærmest øjeblikkeligt
tryktab ved punktering, hvilket ikke er en særligt betryggende oplevelse
under de hastigheder moderne motorcykler kan køre =
En plug isat udefra er en enkel og effektiv måde at nød-reparere et
punkteret slangeløst dæk; men en ordentlig "paddehat" isat indefra ved først
kommende lejlighed derefter er at foretrække :-|
--
Armand.