/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Koblinsfri gearskifte på CBR600
Fra : TheHobbit


Dato : 10-04-04 13:06

Hejsa

Jeg har fulgt anbefalingen på
http://www.dmc-org.dk/faq-gearkasse-kobling.html og er begyndt at
eksperimentere med koblinsfri gearskifte på min CBR600. Det er faktisk
forbløffende nemt. Udover nogle enkelte "frigear" lige i starten så har det
ikke givet de store problemer.

Er der nogen der har erfaringer med at man IKKE skal gøre det? F.eks. pga
risiko for skade på gearkasse ol.?

Andre erfaringer med den slags - f.eks. nogle guldkorn der ikke står i
FAQ'en?

/Stephan - DT125 og CBR600F3
http://www.dfmc.dk/?id=297



 
 
Michal (10-04-2004)
Kommentar
Fra : Michal


Dato : 10-04-04 13:14

In article <4077e341$0$23116$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>, TheHobbit wrote:
> Hejsa
>
> Jeg har fulgt anbefalingen på
> http://www.dmc-org.dk/faq-gearkasse-kobling.html og er begyndt at
> eksperimentere med koblinsfri gearskifte på min CBR600.

Det er jeg faktisk osse begyndt på, og bruger det ret flittigt.

Det er osse ret nyttigt da man faktisk får en "ekstra hånd fri" hvis det
skulle blive nødvendigt... :)


> Det er faktisk
> forbløffende nemt. Udover nogle enkelte "frigear" lige i starten så har det
> ikke givet de store problemer.

Jeg skifter dog ikke mellem første og anden uden koblind, da den ellers
motorbremser for meget, eller laver nogle ordentlige ryk...


> Er der nogen der har erfaringer med at man IKKE skal gøre det? F.eks. pga
> risiko for skade på gearkasse ol.?

Der står jo i FAQ'en at netop udstyret dernede er bygget til at holde
til det? Men hvis nogen så har oplevet noget andet... ved ikke...


> Andre erfaringer med den slags - f.eks. nogle guldkorn der ikke står i
> FAQ'en?

Jeg har lagt mærke til at der kommer et lille klonk mellem anden og
tredje gear, og et endnu mindre mellem tredje og fjerde (både op og
ned), hvorimens der mellem fjerde og sjette intet mærkes... det er som
en glidende overgang :D

Dertil har jeg lagt mærke til at det gør det lettere at skifte hvis man
giver en lille smule gas, og det både ved ned og op gearing. Dvs ved
nedgearing: lille smule gas, og så som der står i FAQ, og så gearskift
ned. ved opgearing: en lille smule gas, og samtidig ved nedgasning,
gearskift ned.

--
Venlig Hilsen
Michal
Den nysgerrige på DT175 '96

Armand (11-04-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-04-04 04:06


Michal <usenet@SPAMwodzinskiTRAP.dk> skrev i en
news:c58oe3$3lf$5@sunsite.dk...
> In article <4077e341$0$23116$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>, TheHobbit
> wrote:
> > Hejsa
> >
> > Jeg har fulgt anbefalingen på
> > http://www.dmc-org.dk/faq-gearkasse-kobling.html og er begyndt at
> > eksperimentere med koblinsfri gearskifte på min CBR600.
> > Det er faktisk
> > forbløffende nemt. Udover nogle enkelte "frigear" lige i starten så har
> > det ikke givet de store problemer.
> > Er der nogen der har erfaringer med at man IKKE skal gøre det? F.eks.
> > pga risiko for skade på gearkasse ol.?
>
> Der står jo i FAQ'en at netop udstyret dernede er bygget til at holde
> til det? Men hvis nogen så har oplevet noget andet... ved ikke...

Der står vel ikke at det ligefrem er bygget til at holde til det!?
Derved at gearskifte-larm = slitage, så vil det, forudsat at man foretager
et mere lydefrit gearskifte med mindre ryk ved tilkobling/gasgivning,
være mindre slidende!

> > Andre erfaringer med den slags
>
> Jeg skifter dog ikke mellem første og anden uden koblind, da den ellers
> motorbremser for meget, eller laver nogle ordentlige ryk...
> Jeg har lagt mærke til at der kommer et lille klonk mellem anden og
> tredje gear, og et endnu mindre mellem tredje og fjerde (både op og
> ned), hvorimens der mellem fjerde og sjette intet mærkes... det er som
> en glidende overgang :D

Springene imellem gearene (á omdrejningsfaldet ved gearskiftet) er faldende
jo højere gear vi taler om, og således er det omtrent dobbelt så stort
imellem 1. og 2., som ved skift til højgear.
Hvis man skifter som ved FAQ'ens "øvelse #1": á lader næste gear falde på
plads
samtidig med at man slipper gassen helt, skulle der ikke være anden forskel
på de forskellige gear end at motoren ved gasgivning igen tager voldsommere
fat i de lavere gear.
Feinschmeckerei'et ligger i at kunne fornemme akkurat hvor lidt man skal
slippe gassen for både at få et lydefrit skifte og samtidig ende i mindst
muligt påløb/motorbremsning og ryk ved gasgivning - Og p.g.a. det faldende
spring imellem gearene er dette individuelt for alle gearene og langt
sværest imellem 1. og 2. p.g.a. såvel springet, som gearkassens fysisk
længere arbejds-bevægelse
forbi frigear!
>
> Dertil har jeg lagt mærke til at det gør det lettere at skifte hvis man
> giver en lille smule gas, og det både ved ned og op gearing. Dvs ved
> nedgearing: lille smule gas, og så som der står i FAQ, og så gearskift
> ned. ved opgearing: en lille smule gas, og samtidig ved nedgasning,
> gearskift ned.

Jup!
Lige efter FAQ'en: Det er de fine gas-bevægelser at man skal ende med at
klare jobbet v.h.a. - Dét med de tunge nedgasninger er blot "øvelse #1"!
Men i den sidste ende sikrer man sig godt imod kiks og *klonk's* ved at
vænne sig til at "blippe" med koblingen samtidig :-|
>
> f.eks. nogle guldkorn der ikke står i FAQ'en?

På baggrund af at du har lettest ved at skifte mellem de højeste gear, tror
jeg at du bør kontrollere din kædes opspænding v.h.a. samme FAQ's forklaring
om "dynamisk" (= under kørsel) kontrol!
Ved skifte mellem de lavere gear har man mest brug for det slask som man
mangler i tilfælde af for stramt justeret kæde!!

--
Armand.





Michal (11-04-2004)
Kommentar
Fra : Michal


Dato : 11-04-04 13:08

On Sun, 11 Apr 2004 05:06:18 +0200, Armand wrote:
>
> Michal <usenet@SPAMwodzinskiTRAP.dk> skrev i en
> news:c58oe3$3lf$5@sunsite.dk...
>> In article <4077e341$0$23116$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>, TheHobbit
>> wrote:
>> > Hejsa
>> >
>> > Jeg har fulgt anbefalingen på
>> > http://www.dmc-org.dk/faq-gearkasse-kobling.html og er begyndt at
>> > eksperimentere med koblinsfri gearskifte på min CBR600.
>> > Det er faktisk
>> > forbløffende nemt. Udover nogle enkelte "frigear" lige i starten så har
>> > det ikke givet de store problemer.
>> > Er der nogen der har erfaringer med at man IKKE skal gøre det? F.eks.
>> > pga risiko for skade på gearkasse ol.?
>>
>> Der står jo i FAQ'en at netop udstyret dernede er bygget til at holde
>> til det? Men hvis nogen så har oplevet noget andet... ved ikke...
>
> Der står vel ikke at det ligefrem er bygget til at holde til det!?
> Derved at gearskifte-larm = slitage, så vil det, forudsat at man foretager
> et mere lydefrit gearskifte med mindre ryk ved tilkobling/gasgivning,
> være mindre slidende!

Jeg må vist have udtrykt mig lidt forkert... :)

Der er intet gearskiftelarm hverken når jeg skifter i lave gear eller
høje gear.

Dog rykker den voldsomt i motoren ved 1-2 gear, og en smule mindre ved
2-3 gear. Og dermed også i selve cyklen.


>> > Andre erfaringer med den slags
>>
>> Jeg skifter dog ikke mellem første og anden uden koblind, da den ellers
>> motorbremser for meget, eller laver nogle ordentlige ryk...
>> Jeg har lagt mærke til at der kommer et lille klonk mellem anden og
>> tredje gear, og et endnu mindre mellem tredje og fjerde (både op og
>> ned), hvorimens der mellem fjerde og sjette intet mærkes... det er som
>> en glidende overgang :D
>
> Springene imellem gearene (á omdrejningsfaldet ved gearskiftet) er faldende
> jo højere gear vi taler om, og således er det omtrent dobbelt så stort
> imellem 1. og 2., som ved skift til højgear.

Og langt højere omdrejningsspring mellem lave gear ifht. høje gear giver
netop det større ryk i motor og cykel ved de lave gear :)


> Hvis man skifter som ved FAQ'ens "øvelse #1": á lader næste gear falde på
> plads
> samtidig med at man slipper gassen helt, skulle der ikke være anden forskel
> på de forskellige gear end at motoren ved gasgivning igen tager voldsommere
> fat i de lavere gear.
> Feinschmeckerei'et ligger i at kunne fornemme akkurat hvor lidt man skal
> slippe gassen for både at få et lydefrit skifte og samtidig ende i mindst
> muligt påløb/motorbremsning og ryk ved gasgivning - Og p.g.a. det faldende
> spring imellem gearene er dette individuelt for alle gearene og langt
> sværest imellem 1. og 2. p.g.a. såvel springet, som gearkassens fysisk
> længere arbejds-bevægelse
> forbi frigear!
>>
>> Dertil har jeg lagt mærke til at det gør det lettere at skifte hvis man
>> giver en lille smule gas, og det både ved ned og op gearing. Dvs ved
>> nedgearing: lille smule gas, og så som der står i FAQ, og så gearskift
>> ned. ved opgearing: en lille smule gas, og samtidig ved nedgasning,
>> gearskift ned.
>
> Jup!
> Lige efter FAQ'en: Det er de fine gas-bevægelser at man skal ende med at
> klare jobbet v.h.a. - Dét med de tunge nedgasninger er blot "øvelse #1"!
> Men i den sidste ende sikrer man sig godt imod kiks og *klonk's* ved at
> vænne sig til at "blippe" med koblingen samtidig :-|

Netop de ryk i motor/cykel det giver ved koblingsfrit gearskifte
afhjælper jeg med små "blip" med koblingen.

Hvis at "blippe" med koblingen vel at mærke betyder "lige at markere
med koblingen" :)

Derved undgår jeg stort set ryk i motor/cykel.


>> f.eks. nogle guldkorn der ikke står i FAQ'en?
>
> På baggrund af at du har lettest ved at skifte mellem de højeste gear, tror
> jeg at du bør kontrollere din kædes opspænding v.h.a. samme FAQ's forklaring
> om "dynamisk" (= under kørsel) kontrol!

Hehe, dine berygtede udråbstegn :)

Ja, men det hører vel med til generel vedligeholdelse at checke sådanne
ting fra tid til anden :)


> Ved skifte mellem de lavere gear har man mest brug for det slask som man
> mangler i tilfælde af for stramt justeret kæde!!

Ahaa, og netop undersøgelsesmetode til dette ligger under "dynamisk
kontrol" i FAQ'en? Det må jeg lige tage en kigger på :)

--
Venlig Hilsen
Michal
Den nysgerrige på DT175 '96

Armand (12-04-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-04-04 01:03


Michal <usenet@SPAMwodzinskiTRAP.dk> skrev i en
news:c5bcef$qd8$2@sunsite.dk...
> On Sun, 11 Apr 2004 05:06:18 +0200, Armand wrote:
> >
> > Lige efter FAQ'en: Det er de fine gas-bevægelser at man skal ende med at
> > klare jobbet v.h.a. - Dét med de tunge nedgasninger er blot "øvelse #1"!
> > Men i den sidste ende sikrer man sig godt imod kiks og *klonk's* ved at
> > vænne sig til at "blippe" med koblingen samtidig :-|
>
> Netop de ryk i motor/cykel det giver ved koblingsfrit gearskifte
> afhjælper jeg med små "blip" med koblingen.
> Hvis at "blippe" med koblingen vel at mærke betyder "lige at markere
> med koblingen" :)
> Derved undgår jeg stort set ryk i motor/cykel.

Og dét er fint så - Det er jo også dér jeg vil hen med anbefalingen af
artiklen: At ens daglige koblings-understøttede gearskifte bliver bedre!
Men man kán forfine sit koblingsløse gearskifte til, v.h.a. beherskede
gashåndsbevægelser, at fungere helt rykfrit!

> > På baggrund af at du har lettest ved at skifte mellem de højeste gear,
> > tror jeg at du bør kontrollere din kædes opspænding v.h.a. samme FAQ's
> > forklaring om "dynamisk" (= under kørsel) kontrol!
> > Ved skifte mellem de lavere gear har man mest brug for det slask som man
> > mangler i tilfælde af for stramt justeret kæde!!
>
> Ja, men det hører vel med til generel vedligeholdelse at checke sådanne
> ting fra tid til anden ............
> Ahaa, og netop undersøgelsesmetode til dette ligger under "dynamisk
> kontrol" i FAQ'en? Det må jeg lige tage en kigger på :)

Jup!
Jeg antydede egentlig at din kæde kunne være for stram trods den bedste
ihærdighed fra din side af.

--
Armand.






Mikkel Christensen (13-04-2004)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 13-04-04 13:10

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> writes:

> Feinschmeckerei'et ligger i at kunne fornemme akkurat hvor lidt man skal
> slippe gassen for både at få et lydefrit skifte og samtidig ende i mindst
> muligt påløb/motorbremsning og ryk ved gasgivning

Det fik jeg faktisk trænet lidt her i påsken, sådan lige for at få rystet
vinterstøvet ordentligt ud af krogene. Der skal ikke meget håndledsarbejde
til for at opadgående gearskift glider uden problem.

Og så fik jeg da også testet min lavere gearing for fuld skrue. Det er fandme
uhyggeligt.

--
Mikkel | It's hard being a drunk... It takes commitment!
motortosse.dk | E.H. - Bottom Live 2003

Ninja Rider (10-04-2004)
Kommentar
Fra : Ninja Rider


Dato : 10-04-04 16:02

Hejsa

TheHobbit wrote:
> Andre erfaringer med den slags - f.eks. nogle guldkorn der ikke står i
> FAQ'en?

Tja... Jeg plejde at skifte gear uden koblingen når jeg lå og kørte med
Højeomdrejninger i 3-4-5 gear. Så springer den jo bare i gearet uden en
eneste mislyd, men man skal lige passe på med at have formeget træk på
gearkassen når man gør det.

Man kan som sagtens gøre det ved lave omdreninger, men man skal lige
passe på med træket i gearkassen. Nedgearinger kan også laves uden
koblingen, men der skal man lige øve sig lidt.....

Det er sQ lidt nemmere at skifte gear når du køre over 200, uden brug af
koblingen. Jeg husker stadig første gang jeg skød den af, hvor jeg
skiftede gear med 220km/t og brugte koblingen!
FÅÅKK.. jeg var sQ da ved af flyve af ... .Det føltes sådan.... (pga. at
jeg brugte alle fingerne til koblingen!)

Mvh Emil
ps. lav ikke nummeret i mellem 1 og 2.gear.....
--
Kawasaki ZX-6R 636 Ninja
Don't take life to serious......
You'll never escape it alive anyway!
   http://dfmc.dk/?id=26


TheHobbit (11-04-2004)
Kommentar
Fra : TheHobbit


Dato : 11-04-04 13:43

TheHobbit wrote:
> Hejsa
> Andre erfaringer med den slags - f.eks. nogle guldkorn der ikke står i
> FAQ'en?

Til alle, thnx for input, jeg øver vidre!


/Stephan - DT125 og CBR600F3
http://www.dfmc.dk/?id=297



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408907
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste