On Sun, 11 Apr 2004 05:06:18 +0200, Armand wrote:
>
> Michal <usenet@SPAMwodzinskiTRAP.dk> skrev i en
> news:c58oe3$3lf$5@sunsite.dk...
>> In article <4077e341$0$23116$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>, TheHobbit
>> wrote:
>> > Hejsa
>> >
>> > Jeg har fulgt anbefalingen på
>> >
http://www.dmc-org.dk/faq-gearkasse-kobling.html og er begyndt at
>> > eksperimentere med koblinsfri gearskifte på min CBR600.
>> > Det er faktisk
>> > forbløffende nemt. Udover nogle enkelte "frigear" lige i starten så har
>> > det ikke givet de store problemer.
>> > Er der nogen der har erfaringer med at man IKKE skal gøre det? F.eks.
>> > pga risiko for skade på gearkasse ol.?
>>
>> Der står jo i FAQ'en at netop udstyret dernede er bygget til at holde
>> til det? Men hvis nogen så har oplevet noget andet... ved ikke...
>
> Der står vel ikke at det ligefrem er bygget til at holde til det!?
> Derved at gearskifte-larm = slitage, så vil det, forudsat at man foretager
> et mere lydefrit gearskifte med mindre ryk ved tilkobling/gasgivning,
> være mindre slidende!
Jeg må vist have udtrykt mig lidt forkert... :)
Der er intet gearskiftelarm hverken når jeg skifter i lave gear eller
høje gear.
Dog rykker den voldsomt i motoren ved 1-2 gear, og en smule mindre ved
2-3 gear. Og dermed også i selve cyklen.
>> > Andre erfaringer med den slags
>>
>> Jeg skifter dog ikke mellem første og anden uden koblind, da den ellers
>> motorbremser for meget, eller laver nogle ordentlige ryk...
>> Jeg har lagt mærke til at der kommer et lille klonk mellem anden og
>> tredje gear, og et endnu mindre mellem tredje og fjerde (både op og
>> ned), hvorimens der mellem fjerde og sjette intet mærkes... det er som
>> en glidende overgang :D
>
> Springene imellem gearene (á omdrejningsfaldet ved gearskiftet) er faldende
> jo højere gear vi taler om, og således er det omtrent dobbelt så stort
> imellem 1. og 2., som ved skift til højgear.
Og langt højere omdrejningsspring mellem lave gear ifht. høje gear giver
netop det større ryk i motor og cykel ved de lave gear :)
> Hvis man skifter som ved FAQ'ens "øvelse #1": á lader næste gear falde på
> plads
> samtidig med at man slipper gassen helt, skulle der ikke være anden forskel
> på de forskellige gear end at motoren ved gasgivning igen tager voldsommere
> fat i de lavere gear.
> Feinschmeckerei'et ligger i at kunne fornemme akkurat hvor lidt man skal
> slippe gassen for både at få et lydefrit skifte og samtidig ende i mindst
> muligt påløb/motorbremsning og ryk ved gasgivning - Og p.g.a. det faldende
> spring imellem gearene er dette individuelt for alle gearene og langt
> sværest imellem 1. og 2. p.g.a. såvel springet, som gearkassens fysisk
> længere arbejds-bevægelse
> forbi frigear!
>>
>> Dertil har jeg lagt mærke til at det gør det lettere at skifte hvis man
>> giver en lille smule gas, og det både ved ned og op gearing. Dvs ved
>> nedgearing: lille smule gas, og så som der står i FAQ, og så gearskift
>> ned. ved opgearing: en lille smule gas, og samtidig ved nedgasning,
>> gearskift ned.
>
> Jup!
> Lige efter FAQ'en: Det er de fine gas-bevægelser at man skal ende med at
> klare jobbet v.h.a. - Dét med de tunge nedgasninger er blot "øvelse #1"!
> Men i den sidste ende sikrer man sig godt imod kiks og *klonk's* ved at
> vænne sig til at "blippe" med koblingen samtidig :-|
Netop de ryk i motor/cykel det giver ved koblingsfrit gearskifte
afhjælper jeg med små "blip" med koblingen.
Hvis at "blippe" med koblingen vel at mærke betyder "lige at markere
med koblingen" :)
Derved undgår jeg stort set ryk i motor/cykel.
>> f.eks. nogle guldkorn der ikke står i FAQ'en?
>
> På baggrund af at du har lettest ved at skifte mellem de højeste gear, tror
> jeg at du bør kontrollere din kædes opspænding v.h.a. samme FAQ's forklaring
> om "dynamisk" (= under kørsel) kontrol!
Hehe, dine berygtede udråbstegn :)
Ja, men det hører vel med til generel vedligeholdelse at checke sådanne
ting fra tid til anden :)
> Ved skifte mellem de lavere gear har man mest brug for det slask som man
> mangler i tilfælde af for stramt justeret kæde!!
Ahaa, og netop undersøgelsesmetode til dette ligger under "dynamisk
kontrol" i FAQ'en? Det må jeg lige tage en kigger på :)
--
Venlig Hilsen
Michal
Den nysgerrige på DT175 '96