/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
CD400F kobling
Fra : Aragorn24


Dato : 10-04-04 12:30

Hejsan!!!


Da jeg købte jeg min Honda for nogle uger siden, hældte jeg samme dag 2liter
15-40 bilmotorolie i den (ja jeg vidste ikke bedre)

Efter 2-3døgns kørsel fik jeg af vide af køge mc at det ville ødelægge
koblingen!

Så jeg købte strax 4L mcolie og et nyt oliefilter til små 300kr. En lille
olieskift efter køtre jeg ca 100km....

Igår solskind, ud og lufte mcen, igår blev jeg enig med mig selv om at den
bare skulle have tæsk, da mine kammerater kører rigemlig stærkt, iforhold
til mine søndagskørsler, jeg skulle jo følge med!

Den trækker meget fint helt op til de 11.000-12000omdrejninger. NÅR jeg
accelerer sådan i mellem tempo eller hvad det nu hedder!
Men når jeg vrider hådntaagettttt, så går den afmok og hiver som et svin op
til 9-10000RPM, derefter kobler den ud, og knaler op i omdrejningerne, øv...

Jeg har justeret koblingskablet, kun oppe ved håndtaget, koblingen tager fat
ca. havlvejs i håndtaget, så det er ok, men skal der justeres andre steder?

Eller er koblingen ved at gå på cyklen?

Eller skal jeg skifte olie igen?

Og noget helt andet! Der er en stor skrue 5-10cm over oliefilteret, nogen
der ved hvad det er til?

Mvh

Dennis




 
 
Armand (10-04-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-04-04 13:44


Aragorn24 <aragorn24@webspeed.dk> skrev i en
news:4077dac8$0$306$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hejsan!!!
>
>
> Da jeg købte jeg min Honda for nogle uger siden, hældte jeg samme dag
> 2liter 15-40 bilmotorolie i den (ja jeg vidste ikke bedre)
> Efter 2-3døgns kørsel fik jeg af vide af køge mc at det ville ødelægge
> koblingen!
> Så jeg købte strax 4L mcolie og et nyt oliefilter til små 300kr. En lille
> olieskift efter køtre jeg ca 100km....

Hæ!
Hvordan føles det at blive bondefanget?
Til hvilken pris tror du den tidligere ejer købte olie til den aldrende
400'er??

Bilolie er kun kritisk for koblingen ifald at der tydeligt står nævnt på
emballagen at den indeholder friktionsnedsættende additiver!

> Igår solskin, ud og lufte mcen, igår blev jeg enig med mig selv om at den
> bare skulle have tæsk, ..... Den trækker meget fint helt op til de 11.000-
> 12000omdrejninger.

=
Det røde felt starter omkring 10.000rpm på sådan en, og det er klogt at
respektere dét!
Som nævnt da du planlagde at købe 400'eren, så er det tilnærmelsesvis en
veteran, og den kører man ikke sådan medmindre at man VIL have den til at
eksplodere. Så er du til den slags brug, så køb dig en væsentlig nyere model
der bedre vil kunne klare tæskene end den 25 år gamle CB400.
Hvis du magter at handle inden at CB'eren eksploderer imellem benene på dig,
så har du ennda dens værdi at lægge i handelen, hvorimod du i modsætning til
brugtværdi kun har rep-udgifter hvis den når at kronsje i motoren

> Men når jeg vrider hådntaagettttt, så går den afmok og hiver som et svin
> op til 9-10000RPM, derefter kobler den ud, og knaler op i omdrejningerne,
> øv...

I ethvert tilfælde - Eller primært omkring 8.500rpm (=ved max.
drejningsmoment)?

> Jeg har justeret koblingskablet, kun oppe ved håndtaget, koblingen tager
> fat ca. havlvejs i håndtaget, så det er ok, men skal der justeres andre
> steder?

Jup!
Kabel-justerings skruerne er kun til for at kunne justere det slup der skal
være i ethvert kabel for at det ikke "arbejder med" når styret drejes - Især
et for stramt gaskablet vil tydeligt påvirke tomgangen når man bevæger
styret fra yderpunkt til yderpunkt!
Indenfor (kædedækslet?) dér hvor koblingskablet går på motoren sidder der en
mekanisme med en pinolskrue med kontramøtrik på - Det er dén der trykker på
koblingen, og hvis fejlen skyldes misjustering er det dér at man skal
trimme:
Man kan givetvis komme til at justere udefra, men hvis du tidligere har haft
kædehjuls-dækslet afmonteret, så prøv lige at tage det af igen og se om ikke
du har monteret noget forkert sidst!
Ellers, så løsn kontramøtrikken og derefter pinolskruen (=unbrako-) og skru
derefter pinolen forsigtigt ind til der mærkes modstand. Afslut med at
stramme kontra'en igen og juster givent slup i kablet til, og se om ikke dét
hjalp
:-/
Hvis ikke så prøv ved at løsne pinolen yderligere 1/4 omgang á et par
forsøg!

> Eller er koblingen ved at gå på cyklen?

Slipper du ikke af med fejlen ved at justere, så er det givetvis koblingen
der er færdig.
Det kan skyldes at den er mættet med friktionsnedsættende additiver fra
bilolien; men skyldes nok snarere at koblings-pladerne og/eller -fjedrene
ikke længere er nye :-/

> Eller skal jeg skifte olie igen?

Før du skiller koblingen ad for at måle/udskifte, eller blot forsøge dig med
at rense pladerne, så kunne det være en enkelt måde at undersøge om olien
indebærer skylden!
Køb den billigste "bil"olie du kan finde og skift ud med den (v.h.a. et
ordentligt rent fad at tappe af i burde du kunne opsamle den dyre olie til
given genbrug)!

Noget helt andet er:
Det er ikke fordi at du har overfyldt motoren v.h.a. samtlige 4 liter, vel??
Mål lige olieniveauet v.h.a. oliepinden!

> Og noget helt andet! Der er en stor skrue 5-10cm over oliefilteret, nogen
> der ved hvad det er til?

Dén kan jeg ikke huske endsige forestille mig hvad er

--
Armand.








Henrik (10-04-2004)
Kommentar
Fra : Henrik


Dato : 10-04-04 13:48


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:c58pvh$edt$3@news.cybercity.dk...
> > Og noget helt andet! Der er en stor skrue 5-10cm over oliefilteret,
nogen
> > der ved hvad det er til?
>
> Dén kan jeg ikke huske endsige forestille mig hvad er
>
> --
> Armand.
>
>

Er det ikke noget med at den strammer knastkæden? Er ikke helt sikker, og
kan ikke lige finde min rep håndbog til Honda'en.

Henrik
www.gsx.dk



Brian Lund Larsen (10-04-2004)
Kommentar
Fra : Brian Lund Larsen


Dato : 10-04-04 14:55

Den Sat, 10 Apr 2004 14:48:11 +0200. skrev Henrik:

>
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> news:c58pvh$edt$3@news.cybercity.dk...
>> > Og noget helt andet! Der er en stor skrue 5-10cm over oliefilteret,
> nogen
>> > der ved hvad det er til?
>>
>> Dén kan jeg ikke huske endsige forestille mig hvad er

>
> Er det ikke noget med at den strammer knastkæden? Er ikke helt sikker, og
> kan ikke lige finde min rep håndbog til Honda'en.
>
> Henrik
> www.gsx.dk

Jo, den burde dog ikke være _så stor_, men der er ikke rigtig meget
andet lige der.

// brian

Armand (11-04-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-04-04 04:08


Henrik <hbl@12move.dk> skrev i en news:c58qed$h44$1@sunsite.dk...
>
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> news:c58pvh$edt$3@news.cybercity.dk...
> > > Og noget helt andet! Der er en stor skrue 5-10cm over oliefilteret,
> > > nogen der ved hvad det er til?
> >
> > Dén kan jeg ikke huske endsige forestille mig hvad er
>
> Er det ikke noget med at den strammer knastkæden? Er ikke helt sikker, og
> kan ikke lige finde min rep håndbog til Honda'en.

Hov!
Jeg glemte helt at jeg har en Haynes stående til 400'eren:
Justerskruen til knastkædestrammeren er en mindre bolt med kontramøtrik, der
sidder under motorblokkens skillelinie/pakflade og peger skråt nedad!
Der sidder en større bolt lidt derover, men den er kun en prop ovenpå selve
knastkædestrammer-mekanismen og skal ikke spændes/benyttes!

Og så fik jeg ved same lejlighed set at koblings-mekanismen sidder på højre
side af motoren, på selve koblings-dækslet!
Men indenfor det trekantede dæksel dér, sidder der som nævnt en pinolskrue
med
kontramøtrik, som er den hvorpå at koblingsfunktionen skal justeres!

Noget andet er, at Dennis vel ikke ved om koblingen har villet glide på
denne måde hele tiden (= også ved køb) :-/
Så det kan jo være at det blot er alm. slid som den er købt med; men også
evt. en forskruning (á juster-skruen) af tidligere ejer :-|

--
Armand.





Ukendt (10-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-04-04 14:44


Armand skrev i meddelelsen ...


Ak ja, den er sgu' da fra før at der var nogen der tog MC-olie alvorligt.

>Indenfor (kædedækslet?) dér hvor koblingskablet går på motoren sidder der
en
>mekanisme med en pinolskrue med kontramøtrik på - Det er dén der trykker på
>koblingen, og hvis fejlen skyldes misjustering er det dér at man skal
>trimme:


Lige på 400F sidder den i koblingshuset, jeg kan ikke huske om man skal have
huset af Kablet går ind i huset.

Men jeg hælder nu egentlig mere til, at den hopper ud af gear....

mvh
Orla

>
>--
>Armand.




Flemming Disc (10-04-2004)
Kommentar
Fra : Flemming Disc


Dato : 10-04-04 13:51


"Aragorn24" <aragorn24@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:4077dac8$0$306$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hejsan!!!
>
>
> Da jeg købte jeg min Honda for nogle uger siden, hældte jeg samme dag
2liter
> 15-40 bilmotorolie i den (ja jeg vidste ikke bedre)
>
> Efter 2-3døgns kørsel fik jeg af vide af køge mc at det ville ødelægge
> koblingen!
>
> Så jeg købte strax 4L mcolie og et nyt oliefilter til små 300kr. En lille
> olieskift efter køtre jeg ca 100km....
>
> Igår solskind, ud og lufte mcen, igår blev jeg enig med mig selv om at den
> bare skulle have tæsk, da mine kammerater kører rigemlig stærkt, iforhold
> til mine søndagskørsler, jeg skulle jo følge med!
>
> Den trækker meget fint helt op til de 11.000-12000omdrejninger. NÅR jeg
> accelerer sådan i mellem tempo eller hvad det nu hedder!
> Men når jeg vrider hådntaagettttt, så går den afmok og hiver som et svin
op
> til 9-10000RPM, derefter kobler den ud, og knaler op i omdrejningerne,
øv...
>
> Jeg har justeret koblingskablet, kun oppe ved håndtaget, koblingen tager
fat
> ca. havlvejs i håndtaget, så det er ok, men skal der justeres andre
steder?
>
> Eller er koblingen ved at gå på cyklen?
>
> Eller skal jeg skifte olie igen?
>
Man ødelægger ikke BARE koblingen ved at komme bilolie på, men de fik da
solgt dig noget
Det er korekt at bilolie er ikke lavet til vådkobling og derfor kan den
begynde og skride og hvis man gør det meget bliver den ødelagt.
Om det er den sidste bilolie eller hvad den er blevet dårlig af, er ikke til
at sige.
Men først prøv at køre nogle hundre km uden at få den til at skride og så
prøv igen, at køre "vildt".
Skride den ikke ja så var det jo nemt,
men skrider den, så.tag koblingen ud og rense den i affedtningsmiddel til
bremser og koblinger.
Kik på stålpladerne...er de blå er koblingen nok ødelagt.
Ellers saml den igen og prøv.
Hvis det ikke hjælper ny kobling!!! Prøv at sammenligne friktionspladerneny
og gamle. De gamle er sikkert som en glasplade i forhold til en ny.
For at gøre det rigtigt svært, kan det godt være olien fra MC biksen din
cykel ikke kan lide.
Motorcykler er a og til være end ...............nå det tør jeg ikke skrive
her ))

--

Venlig hilsen
Flemming Disc. www.discteknik.dk
PS. Skal der laves reply på denne mail, fjern NO!!!



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408907
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste