Aragorn24 <aragorn24@webspeed.dk> skrev i en
news:4077dac8$0$306$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hejsan!!!
>
>
> Da jeg købte jeg min Honda for nogle uger siden, hældte jeg samme dag
> 2liter 15-40 bilmotorolie i den (ja jeg vidste ikke bedre)
> Efter 2-3døgns kørsel fik jeg af vide af køge mc at det ville ødelægge
> koblingen!
> Så jeg købte strax 4L mcolie og et nyt oliefilter til små 300kr. En lille
> olieskift efter køtre jeg ca 100km....
Hæ!
Hvordan føles det at blive bondefanget?
Til hvilken pris tror du den tidligere ejer købte olie til den aldrende
400'er??
Bilolie er kun kritisk for koblingen ifald at der tydeligt står nævnt på
emballagen at den indeholder friktionsnedsættende additiver!
> Igår solskin, ud og lufte mcen, igår blev jeg enig med mig selv om at den
> bare skulle have tæsk, ..... Den trækker meget fint helt op til de 11.000-
> 12000omdrejninger.
=
Det røde felt starter omkring 10.000rpm på sådan en, og det er klogt at
respektere dét!
Som nævnt da du planlagde at købe 400'eren, så er det tilnærmelsesvis en
veteran, og den kører man ikke sådan medmindre at man VIL have den til at
eksplodere. Så er du til den slags brug, så køb dig en væsentlig nyere model
der bedre vil kunne klare tæskene end den 25 år gamle CB400.
Hvis du magter at handle inden at CB'eren eksploderer imellem benene på dig,
så har du ennda dens værdi at lægge i handelen, hvorimod du i modsætning til
brugtværdi kun har rep-udgifter hvis den når at kronsje i motoren
> Men når jeg vrider hådntaagettttt, så går den afmok og hiver som et svin
> op til 9-10000RPM, derefter kobler den ud, og knaler op i omdrejningerne,
> øv...
I ethvert tilfælde - Eller primært omkring 8.500rpm (=ved max.
drejningsmoment)?
> Jeg har justeret koblingskablet, kun oppe ved håndtaget, koblingen tager
> fat ca. havlvejs i håndtaget, så det er ok, men skal der justeres andre
> steder?
Jup!
Kabel-justerings skruerne er kun til for at kunne justere det slup der skal
være i ethvert kabel for at det ikke "arbejder med" når styret drejes - Især
et for stramt gaskablet vil tydeligt påvirke tomgangen når man bevæger
styret fra yderpunkt til yderpunkt!
Indenfor (kædedækslet?) dér hvor koblingskablet går på motoren sidder der en
mekanisme med en pinolskrue med kontramøtrik på - Det er dén der trykker på
koblingen, og hvis fejlen skyldes misjustering er det dér at man skal
trimme:
Man kan givetvis komme til at justere udefra, men hvis du tidligere har haft
kædehjuls-dækslet afmonteret, så prøv lige at tage det af igen og se om ikke
du har monteret noget forkert sidst!
Ellers, så løsn kontramøtrikken og derefter pinolskruen (=unbrako-) og skru
derefter pinolen forsigtigt ind til der mærkes modstand. Afslut med at
stramme kontra'en igen og juster givent slup i kablet til, og se om ikke dét
hjalp
:-/
Hvis ikke så prøv ved at løsne pinolen yderligere 1/4 omgang á et par
forsøg!
> Eller er koblingen ved at gå på cyklen?
Slipper du ikke af med fejlen ved at justere, så er det givetvis koblingen
der er færdig.
Det kan skyldes at den er mættet med friktionsnedsættende additiver fra
bilolien; men skyldes nok snarere at koblings-pladerne og/eller -fjedrene
ikke længere er nye :-/
> Eller skal jeg skifte olie igen?
Før du skiller koblingen ad for at måle/udskifte, eller blot forsøge dig med
at rense pladerne, så kunne det være en enkelt måde at undersøge om olien
indebærer skylden!
Køb den billigste "bil"olie du kan finde og skift ud med den (v.h.a. et
ordentligt rent fad at tappe af i burde du kunne opsamle den dyre olie til
given genbrug)!
Noget helt andet er:
Det er ikke fordi at du har overfyldt motoren v.h.a. samtlige 4 liter, vel??
Mål lige olieniveauet v.h.a. oliepinden!
> Og noget helt andet! Der er en stor skrue 5-10cm over oliefilteret, nogen
> der ved hvad det er til?
Dén kan jeg ikke huske endsige forestille mig hvad er
--
Armand.