|
| ups gearkasse!!! Fra : Janus |
Dato : 09-04-04 20:25 |
|
Nogen der har et kvalificeret bud på hvad der sker med min gearkasse. Den er
gal med 2. gear, ved høje omdrejninger begynder motoren at hakke, ligesom om
den gerne vil ud af gear, men det sker ikke. Først mente jeg at der var
kæden men den er ok. Det er kun i 2 og det lader ellers ikke til at der
skulle være nogen mislyde med alm. kørsel. Jeg har ikke checket olien for
spåner endnu. Er det selve tandhjul, eller skifteren/synkronisering hvad ved
jeg? Og btw. fair nok lortet ryger, der blev også revet godt i de gear
gennem de sidste 3 år, men jeg skal bare lige have fundet ud af hvad det er
før det kan fikses ;)
vh Janus FZR 600 (us)
| |
Bo Thede (09-04-2004)
| Kommentar Fra : Bo Thede |
Dato : 09-04-04 21:18 |
|
Hejsa
Det lyder som om det er din gearskiftearm der er flækket. Ved høj belastning
vil den så hoppe ud af gearet, deraf den hakkene effekt.
Det er ikke sikkert der kommer spåner i olien da den jo bare er flækket. Er
der spåner i olien, tror jeg det er tandhjulene der afgiver dem, når de
skurer mod hinanden når den hopper i gear igen.
Men måske andre kan give et godt bud?
Hilsen Bo
"Janus" <janusz@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
news:c56t41$4ja$1@gnd.k-net.dk...
> Nogen der har et kvalificeret bud på hvad der sker med min gearkasse. Den
er
> gal med 2. gear, ved høje omdrejninger begynder motoren at hakke, ligesom
om
> den gerne vil ud af gear, men det sker ikke. Først mente jeg at der var
> kæden men den er ok. Det er kun i 2 og det lader ellers ikke til at der
> skulle være nogen mislyde med alm. kørsel. Jeg har ikke checket olien for
> spåner endnu. Er det selve tandhjul, eller skifteren/synkronisering hvad
ved
> jeg? Og btw. fair nok lortet ryger, der blev også revet godt i de gear
> gennem de sidste 3 år, men jeg skal bare lige have fundet ud af hvad det
er
> før det kan fikses ;)
>
> vh Janus FZR 600 (us)
>
>
| |
Tommy Fer (09-04-2004)
| Kommentar Fra : Tommy Fer |
Dato : 09-04-04 21:46 |
|
"Bo Thede" <b.thede@aub.dk> skrev i en meddelelse
news:407704fc$0$268$4d4eb98e@read-nat.news.dk.uu.net...
> Hejsa
> Det lyder som om det er din gearskiftearm der er flækket. Ved høj
belastning
> vil den så hoppe ud af gearet, deraf den hakkene effekt.
> Det er ikke sikkert der kommer spåner i olien da den jo bare er flækket.
Er
> der spåner i olien, tror jeg det er tandhjulene der afgiver dem, når de
> skurer mod hinanden når den hopper i gear igen.
> Men måske andre kan give et godt bud?
>
> Hilsen Bo
Hej Bo
Hvis du svare under spørgsmålet er det meget nemmere at danne sig et
overblik.
> > Nogen der har et kvalificeret bud på hvad der sker med min gearkasse.
Den
> er
> > gal med 2. gear, ved høje omdrejninger begynder motoren at hakke,
ligesom
> om
> > den gerne vil ud af gear, men det sker ikke. Først mente jeg at der var
> > kæden men den er ok. Det er kun i 2 og det lader ellers ikke til at der
> > skulle være nogen mislyde med alm. kørsel. Jeg har ikke checket olien
for
> > spåner endnu. Er det selve tandhjul, eller skifteren/synkronisering hvad
> ved
> > jeg? Og btw. fair nok lortet ryger, der blev også revet godt i de gear
> > gennem de sidste 3 år, men jeg skal bare lige have fundet ud af hvad det
> er
> > før det kan fikses ;)
Et kendt fænomen med især 2. gear er at de gribe klør der går ind i et andet
tandhuld på samme aksel (hvor i kraften overføres) bliver slidt runde i
kanten. ´Kan fortælle et 2´gear hjul til din koster 150 kr eller lige der
omkring, var engang ved at købe en FZR der havde et 2 gear der hoppede ud
hver gang man nåede 6K rpm med lidt gas på... en bukket skiftegaffel vil
kunne lave samme symptom, dog ville jeg mene andre gear ville drille lidt
også...
mvh Tommy Fer
P.S. rart at se du er kørende igen
| |
Jan (09-04-2004)
| Kommentar Fra : Jan |
Dato : 09-04-04 21:30 |
|
"Janus" <janusz@kampsax.dtu.dk> wrote in message
news:c56t41$4ja$1@gnd.k-net.dk...
> Nogen der har et kvalificeret bud på hvad der sker med min gearkasse. Den
er
> gal med 2. gear, ved høje omdrejninger begynder motoren at hakke, ligesom
om
> den gerne vil ud af gear, men det sker ikke. Først mente jeg at der var
> kæden men den er ok. Det er kun i 2 og det lader ellers ikke til at der
> skulle være nogen mislyde med alm. kørsel. Jeg har ikke checket olien for
> spåner endnu. Er det selve tandhjul, eller skifteren/synkronisering hvad
ved
> jeg? Og btw. fair nok lortet ryger, der blev også revet godt i de gear
> gennem de sidste 3 år, men jeg skal bare lige have fundet ud af hvad det
er
> før det kan fikses ;)
Hejsa.
Jeg havde selv en modl magen til for år tilbage. Den begyndte også at brokke
sig lidt i 2. gearet. En mekaniker stillede diagnosen, at det var
"gaffelarmen" der var slidt. Jeg har ikke teknisk forstand på gearkasser,
men det kunne jo være en typisk svaghed for denne model (har hørt en del
skidt om FZR gearkasserne). Man burde vel derfor kunne finde noget på nettet
om det.. bare et hint
Mvh. Jan
| |
m.grewy (09-04-2004)
| Kommentar Fra : m.grewy |
Dato : 09-04-04 21:43 |
|
"Janus" <janusz@kampsax.dtu.dk> wrote in message
news:c56t41$4ja$1@gnd.k-net.dk...
> Nogen der har et kvalificeret bud på hvad der sker med min gearkasse. Den
er
> gal med 2. gear, ved høje omdrejninger begynder motoren at hakke, ligesom
om
> den gerne vil ud af gear, men det sker ikke. Først mente jeg at der var
> kæden men den er ok. Det er kun i 2 og det lader ellers ikke til at der
> skulle være nogen mislyde med alm. kørsel.
Det lyder til at være det samme min har gjort og tilsidst hoppede den helt
ud af gear på min.
Og det var også kun 2 gear
Og det var skiftearmen der var skæv.
Lige en lille advarsel. Hvis den begynder at hoppe helt ud af gear, så lad
for guds skyld være med at tage en bag på for lige at vise vedkommende at
den hopper ud.
For det gjorde jeg med Morten Dahl.Han skulle jo lige se det og ganske
rigtigt hoppede den helt ud af 2 gear da den ramte 6000 omdr.og jeg sad med
venstre hånd ned af siden og kiggede om på ham imens vi snakkede om det, så
tog den lige pludselig 10000 omdr og så skal jeg lige love for at den
hoppede i 2 gear igen. Med det resultat at vi kørte igennem vejle by på
baghjulet, for der gik er stykke tid inden jeg fik helt styr på det igen.
Men det gik og vi overlevede .
Michael
| |
Janus (09-04-2004)
| Kommentar Fra : Janus |
Dato : 09-04-04 22:36 |
|
ok tak for svarene, det var også det jeg mente, men ville ikke antyde noget,
for for ofte får man bar et ja/net besvarelse ;)
mvh Janus
"m.grewy" <grewy@fjern.mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:c571sh$1vaj$1@news.cybercity.dk...
>
> "Janus" <janusz@kampsax.dtu.dk> wrote in message
> news:c56t41$4ja$1@gnd.k-net.dk...
> > Nogen der har et kvalificeret bud på hvad der sker med min gearkasse.
Den
> er
> > gal med 2. gear, ved høje omdrejninger begynder motoren at hakke,
ligesom
> om
> > den gerne vil ud af gear, men det sker ikke. Først mente jeg at der var
> > kæden men den er ok. Det er kun i 2 og det lader ellers ikke til at der
> > skulle være nogen mislyde med alm. kørsel.
>
> Det lyder til at være det samme min har gjort og tilsidst hoppede den helt
> ud af gear på min.
> Og det var også kun 2 gear
> Og det var skiftearmen der var skæv.
>
> Lige en lille advarsel. Hvis den begynder at hoppe helt ud af gear, så lad
> for guds skyld være med at tage en bag på for lige at vise vedkommende at
> den hopper ud.
> For det gjorde jeg med Morten Dahl.Han skulle jo lige se det og ganske
> rigtigt hoppede den helt ud af 2 gear da den ramte 6000 omdr.og jeg sad
med
> venstre hånd ned af siden og kiggede om på ham imens vi snakkede om det,
så
> tog den lige pludselig 10000 omdr og så skal jeg lige love for at den
> hoppede i 2 gear igen. Med det resultat at vi kørte igennem vejle by på
> baghjulet, for der gik er stykke tid inden jeg fik helt styr på det igen.
> Men det gik og vi overlevede .
>
> Michael
>
>
| |
Kai Harrekilde-Peter~ (09-04-2004)
| Kommentar Fra : Kai Harrekilde-Peter~ |
Dato : 09-04-04 22:52 |
|
"Janus" <janusz@kampsax.dtu.dk> writes:
> ok tak for svarene, det var også det jeg mente, men ville ikke antyde noget,
> for for ofte får man bar et ja/net besvarelse ;)
Og for at dele sol og vind lige (jnvf en anden tråd) , så må jeg vel
også bede Janus om at svare forneden og klippe det unødvendige væk.
Her er linken igen: http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html
/Kai, dfm-citations-nazi-politi?
| |
Janus (09-04-2004)
| Kommentar Fra : Janus |
Dato : 09-04-04 23:04 |
|
Hva fanden kaj jeg husker dig ikke for at være så pernittengryn, men det er
måske meget længe siden du har fået noget?
Janus
| |
Michal (09-04-2004)
| Kommentar Fra : Michal |
Dato : 09-04-04 23:16 |
|
In article <c576f4$7hi$1@gnd.k-net.dk>, Janus wrote:
> Hva fanden kaj jeg husker dig ikke for at være så pernittengryn, men det er
> måske meget længe siden du har fået noget?
lol... tjaen, den er da heller ikke så tidlig... men stadig kun lidt
over midnat...
Personligt kunne jeg godt trænge til noget søvn :)
--
Venlig Hilsen
Michal
Den nysgerrige på DT175 '96
| |
Michael Sørensen (10-04-2004)
| Kommentar Fra : Michael Sørensen |
Dato : 10-04-04 00:11 |
|
Jeg havde en overgang et problem med, at min gamle GPZ550, også hoppede ud
af 2 gear for et godt ord.
Vi åbnede gearkassen men kunne ikke se nogle fejl. Men efter at have lavet
et olieskift var problemet væk.
Et par sæsoner senere havde jeg igen kørt 1½ års tid på samme olie, og
fænomenet optrådte igen. Jeg skiftede olie og væk var problemet.
Jeg har de sidste 2 år skiftet olie ved hver sæsonstart, og problemet har
ikke været der siden.
Mvh. Michael
| |
Janus (10-04-2004)
| Kommentar Fra : Janus |
Dato : 10-04-04 00:42 |
|
Tja jeg har godt nok skiftet (1 uge siden ) fra mineralsk til
fuldsyntetisk 10W-50, men det kan vel ikke formå at lave så meget ravage i
det vel?
vh Janus
| |
Armand (10-04-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 10-04-04 10:22 |
|
Janus <janusz@kampsax.dtu.dk> skrev i en news:c57c66$9e6$1@gnd.k-net.dk...
> Tja jeg har godt nok skiftet (1 uge siden ) fra mineralsk til
> fuldsyntetisk 10W-50, men det kan vel ikke formå at lave så meget ravage i
> det vel?
Hvis problemet er olierelateret, er det en glidende/huggende kobling at vi
taler om, og i så fald vil problemet være værst i 1.gear!
Springene imellem gearene aftager således at der er mindre end det halve
spring (=omdrejningstab) ved skift til højeste gear i forhold til skifte til
2. gear, og p.g.a. dette større spring til 2. gear, sammenholdt med fysisk
større bevægelse i gearkassen p.g.a. forekomsten af frigearet, medfører at
det oftest er 2. geares-skiftet der kikser og derfor også 2.gearet der
bliver knuder med!
Som oprindelig Yamaha-lover sørger det mig at skulle konstantere at det
efterhånden ligner en Yamaha-tradition at 2. gearet går derved at det er
ofte set på især XS750, Vmax; FJ1200 (og 1100?), og tilsyneladende nu også
på FZR-traktorgearkasserne, men for nyligt har der da også været problemer
med en ZX6'ers 2.gear her på gruppen!
En bedre gearskifteteknik (hvem har egentlig lært dig at skifte gear?) kunne
måske have gjort forskellen i mange tilfælde, hvorfor jeg anbefaler dig at
informere dig derom i DMC's FAQ under emnet "koblingsfri gearskifte".
Link: www.dmc-org.dk FAQ'en er blandt "knapperne" til venstre i
skærmbilledet!
--
Armand.
| |
Ukendt (10-04-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 10-04-04 14:53 |
|
Armand skrev i meddelelsen ...
>
>Hvis problemet er olierelateret, er det en glidende/huggende kobling at vi
>taler om, og i så fald vil problemet være værst i 1.gear!
Næeh hvorfor dog ? Koblingen er da ligeglad med hvilket gear der er lagt
ind, da det sker efter koblingen. Faktisk er det da netop i de høje gear det
er lettest at afsløre en dårlig kobling, da man der med sikkerhed kan
"modsvare/holde i ave" motormomentet.
mvh
Orla
>--
>Armand.
| |
Armand (11-04-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 11-04-04 04:09 |
|
Orla Pedersen <o.pedersen.torsted(hos)post.tele.dk> skrev i en
news:4077fdaa$0$272$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Armand skrev i meddelelsen ...
> >
> >Hvis problemet er olierelateret, er det en glidende/huggende kobling at
> > vi taler om, og i så fald vil problemet være værst i 1.gear!
>
> Næeh hvorfor dog ? Koblingen er da ligeglad med hvilket gear der er lagt
> ind, da det sker efter koblingen. Faktisk er det da netop i de høje gear
> det er lettest at afsløre en dårlig kobling, da man der med sikkerhed kan
> "modsvare/holde i ave" motormomentet.
Du har ret, teknisk set; men jeg synes blot at erindre at der er anderledes
i praksis - De indlysende tekniske argumenter får mig dog til at tvivle
stærkt på min egen erindring :-|
--
Armand.
| |
Janus (10-04-2004)
| Kommentar Fra : Janus |
Dato : 10-04-04 17:44 |
|
> En bedre gearskifteteknik (hvem har egentlig lært dig at skifte gear?)
Det har gaden, hvem ellers???
Tja... med forhjulet svævende 1½ meter over jorden vil jeg postulere at det
kniber med en decideret gearskifteteknik, den skal bare voldes op.....
btw. Den ene skiftegaffel + 6. gearhjul er godt udmattede, der er store
grubedannelser på overfladerne, samt de pinde der går i indgreb med 2.g
hjulet er blevet slidt spidse
mvh
Janus
>
>
> --
> Armand.
>
>
>
>
>
>
| |
Armand (11-04-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 11-04-04 04:11 |
|
Janus <janusz@kampsax.dtu.dk> skrev i en news:c5981s$i8u$1@gnd.k-net.dk...
> > En bedre gearskifteteknik (hvem har egentlig lært dig at skifte gear?)
>
> Det har gaden, hvem ellers???
Det er dér jeg vil hen: For min part lærte jeg at skifte gear da jeg som ca.
15-årig begyndte at køre knallert. Og gearskifte var noget med "kobling
ind - skifte - kobling ud" som en kammerat eller storebror (og hvem havde
lært dém det?) forklarede mig, og sådan skifter man på en bil men slet ikke
på en motorcykel!
Man behøver ikke ligefrem at skifte koblingsløst som forklaret på DMC's FAQ;
men trick'et med "preload" af gearpedalen er universel!
FZR'erens traktorgearkasse besværes endvidere i funktionen hvis kæden ikke
er slap(!) nok - Hvordan plejer din kæde at være justeret?
Læs evt. også på DMC's FAQ om muligheden for "dynamisk" kontrol af kædens
opspænding og se om ikke at din er for stram :-/
> Tja... med forhjulet svævende 1½ meter over jorden vil jeg postulere at
> det kniber med en decideret gearskifteteknik, den skal bare voldes op.....
> btw. Den ene skiftegaffel + 6. gearhjul er godt udmattede, der er store
> grubedannelser på overfladerne, samt de pinde der går i indgreb med 2.g
> hjulet er blevet slidt spidse
Måske p.g.a. indstillingen omkring at "volde op" :-/
--
Armand.
| |
Lars T. Thomsen (10-04-2004)
| Kommentar Fra : Lars T. Thomsen |
Dato : 10-04-04 10:06 |
|
> Det lyder til at være det samme min har gjort og tilsidst hoppede den helt
> ud af gear på min.
> Og det var også kun 2 gear
Mon ikke, at de ofte ødelagte 2. gear skyldes, at man netop hér har en
tendens til at volde gearpedalen opad for at undgå frigearet?
> Og det var skiftearmen der var skæv.
Dén tror jeg på, men det er sikkert en klog ting, at efterse skiftetromlen
og tandhjulene ved samme lejlighed.
Hilsen
Lars
| |
|
|