Tilkøring af motor... nu diskutio
Fra : Moller

Dato : 08-04-04 22:11

Hejsa,

   Faldt lige over i Graham Bells "2 stroke tunning" over hvordan han
anbefaler at tilkøre en motor. på side 219 står følgende :

   "An engine that has been properly prepared can be run-in in about 45-60
minutes. start running at resonable low speed with a rich mixture and
additional oil in the fuel. If you normaly use a 20:1 mix, run-in on an
18:1 ratio. After about 15 minutes of operation at a fairly constant
speed, try varying your speed and occasionally use up to about 3/4
throttle. Continue changing your speed for another 15 minutes, but take
care not to accelerate too briskly. Prolonged operation of a two-stroke
at part throttle followed by a burst of full throttle may damage the
engine. This occurs because only a small amount of oil is present in the
engine during constant light throttle running. Suddenly opening the
throttle severely loads the enginge but only a small quantity of oil is
avaible to lubricate at slow speeds.
   During the next 15 minutes gradually build up to racing speed, but do
not use full throttle for more than 200 yards on the main straight.
Accelerate hard out of the corners for the last 15 minute segment,
easing off after each burst to allow the rings and piston time to cool
before the next blast. The hard acceleration is necessary to bed the
rings into the bore. Do not hold full throttle for more than a few
seconds or the rings and bore could overheat and glaze"

   Og så en masse ting om at åbne motoren igen :) men det er ikke vigtigt
i dette sammenhæng, og ser vi bort fra de dele som omhandler 2 takts
motorene, så er hans indkøring ik meget forskellig fra Motomans :)

   Der er kun et stort minus ved denne form for indkørsel, og det er at
den er beregenet til at foregå på bane... og er maskinen ny for en :( så
er det ik så snedigt at skulle til at fyre svinet af ud af svingende osv.

   Nu er det bare jeg tænker på, hvilken anbefaling skriver Graham om i "4
stroke performance tunning" og så vidt jeg husker har Kai denne bog :)
så mon ikke du/han vil være så sød at slå op og fortælle os hvad han
siger :)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Richard

Dato : 08-04-04 23:00

Moller wrote:

> Faldt lige over i Graham Bells "2 stroke tunning" over hvordan han
> anbefaler at tilkøre en motor. på side 219 står følgende :
<snip, en hel masse om at voldtage en ny eller genopbygget motor>

Husk bare at han den gode mand taler om at tilkøre motorer til race,
ikke til landevej...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Fra : Moller

Dato : 09-04-04 09:50

Richard wrote:

> <snip, en hel masse om at voldtage en ny eller genopbygget motor>
>
> Husk bare at han den gode mand taler om at tilkøre motorer til race,
> ikke til landevej...

   Det er da de samme ting som skal køres til i motoren :) eneste er at
hans tilkørsel nærmest kræver man køre den til på en bane, da den slags
kørsel er svær at lave på alm. vej Altså hvis man ser bort fra
Ganløseringen :) Men slutresultatet bør da være præcis det samme, nemlig
en tilkørt maskine, og så kan man jo bruge den til race, eller
hyggekørsel :) alt efter humør.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Richard

Dato : 09-04-04 11:50

Moller wrote:

>    Det er da de samme ting som skal køres til i motoren :)

Ja, men til forskellige formål...

> Men slutresultatet bør da være præcis det samme, nemlig
> en tilkørt maskine, og så kan man jo bruge den til race, eller
> hyggekørsel :) alt efter humør.

...racermotoren skal blot kunne køre 25-30 runder uden at sætte sig,
hverdagsmotoren skal køre og holde bedst muligt tæt i mange år. Det er
væsentlige forskelle i mine øjne, uanset humør

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Casper Jensen

Dato : 09-04-04 14:40

> stroke performance tunning" og så vidt jeg husker har Kai denne bog :)
> så mon ikke du/han vil være så sød at slå op og fortælle os hvad han
> [...]

Har både four-stroke performance tuning og modern engine tuning stående i
hjemme biblioteket.

Fourstroke performance tuning siger om emnet:
The initial bed-in of the rings i achieved by giving the car full throttle
burst for a few seconds followed by snapping the throttle shut and coasting
for a few more seconds. This should be repeated at least 12-15 times with
the engine at normal operating temperature. Accelerate the vehicle from the
lowest speed it will pullen that gear.

Så kommer en forklaring om hvorfor det er godt at gøre sådan. Reelt den
samme som på
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

After the rings are initially bedded-in, the engine can be operated at up to
80% of its rev/poer potential, but constanntly vary the speed. If this is
not done the rings may still glaze.After about half an hour of this on the
dyno or the race circuit, the rings can be considered as being run-in. A
road engine with crome rings should be run in for 200 miles, preferably in
one sesion. Again constantly vary the engine speed and include heavy
acceleration for short bursts as for initial bedding in. Avoid constant high
speed until the engine has done 500-700 miles.

Modern engine tuning bogen er nok mere beregnet på ikke race motore. Her
variere fra distancen der skal køres efter initial bed-in. Den skiriver er
der først kan køres med konstant høj hastighed efter 2000 miles.

mvh
Casper
z750 04

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 09-04-04 20:05

Moller <news@molnit.com> writes:

> [...]
> Graham om i "4 stroke performance tunning" og så vidt jeg husker har
> Kai denne bog :) så mon ikke du/han vil være så sød at slå op og

Jo, jeg har den - jeg så bare ikke din overskrift før Casper havde
svaret. Din overskrift var så fuld af ISO8859-1-cr*p at jeg ikke så
mit kan i overskriften.

Næste gang er det fint med en Cc:, hvis du vil være sikker på at jeg
svarer

Men nu Casper har svaret så fint, vil jeg lade stå til.

/Kai

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 09-04-04 23:26

Kai Harrekilde-Petersen <khp@harrekilde.dk> writes:

> Jo, jeg har den - jeg så bare ikke din overskrift før Casper havde
> svaret. Din overskrift var så fuld af ISO8859-1-cr*p at jeg ikke så
> mit kan i overskriften.

Mollers subject var såmænd helt rigtigt kodet i henhold til RFC 2047
(så vidt jeg husker). Hvis du finder en version af din newsreader der
ikke er 5-6 år gammel, så virker det også fint.

Jeg kører med en version der er 2-3 major releases nyere end din (No
Gnus fra CVS), og den viser det helt korrekt. Snup fx en Oort Gnus fra
<http://www.gnus.org/dist/> - den fylder kun 2,1 MB pakket, og du får
rigtig meget ny funktionalitet med.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 09-04-04 23:47

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> Mollers subject var såmænd helt rigtigt kodet i henhold til RFC 2047
> (så vidt jeg husker). Hvis du finder en version af din newsreader der
> ikke er 5-6 år gammel, så virker det også fint.

[snip gnus versioner]

Ja jo det skal nok passe. Jeg har bare fået denne emacs/gnus med som
en del af standardbuild'en fra arbejdet, og jeg foretrækker egentlig
at ikke gøre mere ved _den_ sag. Men du trækker kraftigt i retning af
truget...

/Kai

Fra : Moller

Dato : 10-04-04 08:25

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Mollers subject var såmænd helt rigtigt kodet i henhold til RFC 2047
> (så vidt jeg husker). Hvis du finder en version af din newsreader der
> ikke er 5-6 år gammel, så virker det også fint.

   Puha, skulle lige til at svine thunderbird til som en skod Newsclient
også :) tak Jacob, for redningen.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 10-04-04 00:37

> [...]
> en del af standardbuild'en fra arbejdet, og jeg foretrækker egentlig
> at ikke gøre mere ved _den_ sag. Men du trækker kraftigt i retning af

Du kan sagtens køre en ny Gnus sammen med Emacs 20.7. Du kan bare
lægge den i dit homedir, og så lægge stien til den før i
load-path-listen, så spiller det uden problemer. Et eller andet sted
på mit system ligger der såmænd også en Gnus 5.9 og svømmer rundt.

Hvis det skulle give anledning til problemer, så er du da velkommen
til at skrive til mig på email, da det jo næppe er relevant for resten
af gruppen, og så skal jeg nok hjælpe dig. Min mailadresse er gyldig.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 10-04-04 09:17

> [...]

> load-path-listen, så spiller det uden problemer. Et eller andet sted
> på mit system ligger der såmænd også en Gnus 5.9 og svømmer rundt.

*mumle* *downloade* *rode* *bande* *bande højt!*

Bedre (g)nu(s)

Hmm. Der plejer da ellers altid være en site-*.el som fortæller hvor
"special" tingene ligger. Den fandt jeg ikke, så load-path'en røg ind
i ~/.emacs tilsidst. Men nu skal jeg vist lære mig nogle ekstra ting
om gnus :-/

Takker for hintet.

--Kai

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 10-04-04 22:38

Kai Harrekilde-Petersen <khp@harrekilde.dk> writes:

> Bedre (g)nu(s)

Tjuhej

> Hmm. Der plejer da ellers altid være en site-*.el som fortæller hvor
> "special" tingene ligger.

Den hedder site-start.el(c). Den ligger der nok et eller andet sted.
Jeg kører Emacs 21 fra Debian, og de flytter lidt rundt på tingene i
forhold til GNU's standard Emacs-pakke, så jeg kan desværre ikke lige
hjælpe.

> Den fandt jeg ikke, så load-path'en røg ind i ~/.emacs tilsidst.

Det er også fint nok, hvis det kun er dig der skal bruge den, og så er
du også sikker på at den "overskygger" standardopsætningen da ~/.emacs
er noget af det sidste der indlæses.

> Men nu skal jeg vist lære mig nogle ekstra ting om gnus :-/

Næh, der burde ikke være den helt store forskel ud over bedre
understøttelse for alt muligt og en masse ekstra funktionalitet, som
der jo ikke er nogen der tvinger dig til at bruge.

Jeg har fx ofte glæde af en funktion der hedder outlook-deuglify (som
i No Gnus kaldes med 'W Y f', men som i Oort Gnus vist havde en anden
genvej). Det er fx en af de nye ting men listen er kæmpelang.

> Takker for hintet.

Anytime.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 12-04-04 21:23

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> Tjuhej

Ja, jeg begiver mig længere og længere ud på "ny grund". Jeg kunne dog
ikke finde en præ-compileret udgave af emacs-21.3 - selv gnu.org
mangler den (og har en "der kommer en ny fil RSN" meddelelse, dateret
i oktober 2003).

> Det er også fint nok, hvis det kun er dig der skal bruge den, og så er
> du også sikker på at den "overskygger" standardopsætningen da ~/.emacs
> er noget af det sidste der indlæses.

Ladmignuse ... nej, efter høflig forespørgsel har begge mine katte
oplyst at de ikke har tænkt sig at bruge Emacs til noget. Så det
skulle være sikkert nok at smide det i .emacs

> Jeg har fx ofte glæde af en funktion der hedder outlook-deuglify (som
> i No Gnus kaldes med 'W Y f', men som i Oort Gnus vist havde en anden
> genvej). Det er fx en af de nye ting men listen er kæmpelang.

??? - aldrig hørt om den funktion. Som sagt - mere at lære!

--Kai

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 13-04-04 20:19

> [...]
> ikke finde en præ-compileret udgave af emacs-21.3 - selv gnu.org
> mangler den (og har en "der kommer en ny fil RSN" meddelelse, dateret

Ja, ftp.gnu.org var udsat for et lille besøg :-\
Du kan dog finde den på
<http://www.gbar.dtu.dk/~latex/filer/emacs-21.3-fullbin-win32-i386.tar.gz>
(Mortens og mit lille mirror ;) Brian Elmegaard har endda lavet noget
installer-halløj:
<http://www.et.mek.dtu.dk/Software/DNA/emacs21.3-setup.exe>

> ??? - aldrig hørt om den funktion. Som sagt - mere at lære!

Heh - du har vel hørt om det fremragende hjælpesystem i Emacs, ikke?
Ellers så bare prøv at kigge lidt rundt i menuerne. Der er mange
spændende ting.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 13-04-04 21:07

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> Ja, ftp.gnu.org var udsat for et lille besøg :-\

OK, det kan ske for selv den bedste, men hallo! det er over 6 måneder
siden, og de har fortsat ikke fået fikset filerne? - det er sgu for
tyndt.

> Du kan dog finde den på
[snip]

Downloaded

> Brian Elmegaard har endda lavet noget installer-halløj:
> <http://www.et.mek.dtu.dk/Software/DNA/emacs21.3-setup.exe>

Er det ikke bare at smide skidtet i passende sted på PATH'en (dvs
tilføje det nye sted til $PATH), eller er man gået tilbage til
registry hacks?

Nej, det er fortsat W Y f i Oort-gnus.

> Heh - du har vel hørt om det fremragende hjælpesystem i Emacs, ikke?
> Ellers så bare prøv at kigge lidt rundt i menuerne. Der er mange
> spændende ting.

Joda. Men gnus-article-outlook-deuglify-article har ikke eksisteret i
de versioner af gnus jeg har brugt indtil nu. Du ved, ingeniør
princippet: "If it ain't broken, don't fix it"[1]. Men jo, den er da ret
fiks.

[1] Næsten lige så velbrugt princip som "lad os skille det af for at
se hvordan den virker" princippet.

--Kai

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 14-04-04 11:17

Kai Harrekilde-Petersen <khp@harrekilde.dk> writes:

> Er det ikke bare at smide skidtet i passende sted på PATH'en (dvs
> tilføje det nye sted til $PATH), eller er man gået tilbage til
> registry hacks?

Nej, du skal bare smide den et passende sted. Der er vist endda en fil
der laver genveje i din start-menu, men hæng mig ikke op på det. Jeg
har ikke brugt Emacs under Windows siden efteråret 2001.

> Nej, det er fortsat W Y f i Oort-gnus.

OK, de rettede den nok i en af de sene Oort-versioner så. Det giver
god mening lige at få den slags helt på plads før de lavede en
release.

> [1] Næsten lige så velbrugt princip som "lad os skille det af for at
> se hvordan den virker" princippet.

.... der er også først svært når man skal samle det igen ... been
there, done that.

--
Bandit 600 N | ......_[]-=*