A- og B-stykker
Fra : Gergen

Dato : 29-04-01 21:18

Hej

Er det korrekt antaget, at A-stykket i en sang svarer til verset og
B-stykket svarer til omkvædet, eller er der nogen der har en mere præcis
forklaring?

--
Christian
-----

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 29-04-01 23:26

"Gergen" <gergen@post.tele.dk> wrote in message
> Hej
>
> Er det korrekt antaget, at A-stykket i en sang svarer til verset og
> B-stykket svarer til omkvædet, eller er der nogen der har en mere præcis
> forklaring?

Nej - en nogenlunde normal sang ville se sådan her ud:

A-stykke

Omkvæd

B-stykke

Omkvæd

Sådan ser de i hvert fald ud når jeg laver dem! Der er dog bare tit en del
variationer, breaks, broer, soloer, osv.

Jacob

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 30-04-01 07:28

Jacob Skaaning skrev:

> Nej - en nogenlunde normal sang ville se sådan her ud:
>
> A-stykke
>
> Omkvæd
>
> B-stykke
>
> Omkvæd

Sådan kan du udmærket benævne stykkerne, men det er ikke "normalt". Der er i
hvert fald også andre måder, der er mere almindelige - hvilket selvfølgelig
ikke gør din måde mere eller mindre rigtig.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Christian Muus

Dato : 30-04-01 08:59

Jacob Skaaning <jskaaning@email.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:9ci49p$db2
> [...]
>
> Sådan ser de i hvert fald ud når jeg laver dem! Der er dog bare tit en del
> variationer, breaks, broer, soloer, osv.

Hvad svarer A- og B-stykket så til i dette tilfælde?

Christian

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 30-04-01 10:58

"Christian Muus" <chmuu1@uvm.dk> wrote in message
> Jacob Skaaning <jskaaning@email.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:9ci49p$db2

> Hvad svarer A- og B-stykket så til i dette tilfælde?

De forskellige dele af sangen. Nu tager jeg en typisk nummer for mit band:
vores seneste.

A-stykket starter med trommer og bas, guitar laver et enormt kækt og
finurligt indfletningsspil. Saxofonen kommer på lidt senere. 4 rundgange
uden sang, så kommer sangen på med første vers.
Så kunne der komme et omvæd, men jeg skrev ikke noget omkvæd til denne sang,
så det har vi ikke.
B-stykket er så nogenlunde det samme som A-stykket, men uden alle de
finurligheder, og vi har desuden også et par variationer i samspillet mellem
guitar/saxofon, bas/guitar osv. Guitaristen synger desuden backup på de
bærende linier i teksten.
Så har vi en bro - en overgang til det næste, markant anderledes stykke.
C-stykket skifter stil, sådan lidt ska-jazzet (sådan lyder det altså!) -
sangen går helt hen i lidt Tom Waits i hans yngre dage-agtig jazzblues...
somewhat.
Så har vi en kombineret saxofon/guitar-solo, de kører lidt derudaf imens
trommerne laver nogle passende fills.
Tilbage til B-stykket med det sidste vers, C-stykket bagefter, så en bette
outro, og så er vi færdige.

Jacob

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 30-04-01 12:47

Jacob Skaaning skrev:

> Nu tager jeg en typisk nummer for mit band: vores seneste.
Ok - nu kender jeg det jo ikke, men jeg vil alligvel lige forsøge at angive,
hvordan jeg opfatter det.

> A-stykket starter med trommer og bas, guitar laver et enormt kækt og
> finurligt indfletningsspil. Saxofonen kommer på lidt senere. 4 rundgange
> uden sang,
Det ville jeg kalde en intro (som bygger på verset).

> så kommer sangen på med første vers.
Det ville jeg så kalde A - eller bare "vers".

Sjovt nok starter man ofte først med bogstaveringen (A, B, C osv.) *efter*
introen.

> B-stykket er så nogenlunde det samme som A-stykket,
Så ville jeg også kalde det A. Ideen med bogstaverne er jo, at stykker der
er "ens" eller i hvert fald minder meget om hinanden, får det samme bogstav.
Præcis hvor ens, de skal være, er selvfølgelig svært at give et håndfast
svar på.

Hvis man ønsker at angive, at stykket ikke er helt magen til det første A,
kan man f.eks. skrive A' eller A*.

> det næste, markant anderledes stykke.
Det ville jeg så kalde en "kontrast" eller et "kontraststykke", og mht.
bogstaveringen ville det så blive B.

Dog bruges "C" i pop og rock undertiden for kontrast, også selv om der kun
er ét andet stykke (A).

> Så har vi en kombineret saxofon/guitar-solo, de kører lidt derudaf
Over hvilket stykke? Eller er det helt anderledes?

> Tilbage til B-stykket med det sidste vers,
Det ville jeg så kalde et A-stykke, og evt. kunne man jo kalde det A', da
det (åbenbart) minder mest om det andet A-stykke og ikke det første.

> og så er vi færdige.
Ok. I min navngivning bliver det så:
intro - A - A' - B - (solo) - A' - B - outro

Det mest specielle ved den form er i øvrigt nok, at der er hele to
kontraststykker, hvilket ikke er almindeligt, hvis der kun er tre vers.
Startens AABA er ellers helt traditionel (men de to første A-stykker plejer
at være ret ens).

Noget helt andet er, at jeg selv som regel bruger V for vers, O for omkvæd,
I for intro, U for outro og K for kontrast - så er man ude over usikkerheden
mht. om A betyder vers eller omkvæd eller noget helt tredje...

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : kautaq

Dato : 29-04-01 23:41

Gergen wrote:

> Er det korrekt antaget, at A-stykket i en sang svarer til verset og
> B-stykket svarer til omkvædet, eller er der nogen der har en mere præcis
> forklaring?

Du har fuldstændig ret. C-stykket er typisk den del
i en sang som skiller sig ud fra verset og omkvædet.
Hvorefter man typisk vil gå tilbage til omkvæd.

Her er en sang:

Intro (pling pling over omkvædet)
Vers (A)
Vers (A)
Omkvæd (B)
Vers (A)
Syrestykket (C) + bro
Omkvæd (B)
Omkvæd (B)
Outro (pling + fade out)

2 minutter og 46 sekunder og du har et hit

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Hanne

Dato : 30-04-01 05:25

kautaq <kautaq@post2.tele.dk> skrev i en

> Du har fuldstændig ret. C-stykket er typisk den del
> i en sang som skiller sig ud fra verset og omkvædet.
> Hvorefter man typisk vil gå tilbage til omkvæd.

Hvilket typisk karakteriserer Westcoast!

Hanne

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 30-04-01 07:34

kautaq skrev:

> C-stykket er typisk den del i en sang som skiller sig ud fra verset og
> omkvædet.
Ja, der er desværre ikke et almindeligt navn for dette stykke, således som
der er for "vers" og "omkvæd". På engelsk kaldes det typisk for "middle
eight" eller "bridge", og på svensk hedder det "stick". Jeg foreslår, at man
kalder det for "kontraststykket" eller bare "kontrasten".
http://cyrk.dk/musik/form/#Kontrast

> Hvorefter man typisk vil gå tilbage til omkvæd.
Det er faktisk det mest almindelige at gå tilbage til verset, selv om det
absolut også er ret almindeligt, at der gås tilbage til omkvædet (hvis
sangen altså overhovedet har et omkvæd som et helt stykke).

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 30-04-01 07:26

Gergen skrev:

> Er det korrekt antaget, at A-stykket i en sang svarer til verset og
> B-stykket svarer til omkvædet, eller er der nogen der har en mere præcis
> forklaring?
Der er ingen fast regel, så du bestemmer selv...

En typisk måde at bruge A, B osv. på er, at A bruges til det *første* stykke
- uanset om det er et vers (som i The Beatles "Got To Get You Into My Life"
eller Jimmy Hendrix' "Foxy Lady") eller et omkvæd (som i Buddy Hollys
"That'll Be The Day" eller The Kinks "Tired Of Waitung For You"). B bruges
så til det næste osv.

En anden typisk måde er - som du foreslår - at bruge A til vers og B til
omkvæd (og C til kontrasten).

I øvrigt er det jo ikke alle numre, der har vers og omkvæd. Mange især lidt
ældre numre har kun vers, men hvor sidste linie af verset så er et "refræn",
en enkelt linie, der er ens i hvert vers. Her bliver kontrasten så til
B-stykket, hvilket f.eks. er almindeligt i (standard-)jazz.

Se evt. også http://www.cyrk.dk/musik/form

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 02-05-01 11:26

> [...]
>
> Er det korrekt antaget, at A-stykket i en sang svarer til verset og
> B-stykket svarer til omkvædet, eller er der nogen der har en mere præcis

Nogle gange, nogle gange ikke.

Jeg bruger A-, B-, C- osv. stykker som indikation af at her spilles det
samme. Dvs. i A1, A2 og A3 spilles der de samme akkorder og rytmer. Som
regel er A-stykket et vers (som jeg bruger det), men ikke altid.

Du kan se hvordan vi i Mellon arbejder med strukturerne på www.mellon.dk

Lige nu har vi jubilæum, så klik på linket "tekst og akkorder". Så får en
liste over en lang række af vores sange. Der kan du se hvordan strukturen
udnyttes, hvilke regelmæssigheder der er og hvilke underlige ting der af og
til sker.

Mange hilsener
Mikkel Rasmussen
www.mellon.dk