"Flemming Disc" <discteknikNO@discteknik.dk> wrote in message
news:407679c2$0$482$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse
> news:c55q6l$gr$2@news.loxinfo.co.th...
> > Hvad brug har du for så tyk en olie? Den har jo en viskositet ved
> > henholdsvis 40 og 100 C på 170,6 og 24,5 kontra f.eks Castrols GP
20w/50
> på
> > 165 og 20,2 eller en Mobil 1 Racing 4T som har 118 og 17,9 og
sidstnævnte
> er
> > da god for konstant olietemperatur på indtil 145 C.
>
> Hej Gert. Har du et sted hvor man kan se viskositet på forskellige olie
> frabrikater, en ting er hvad der står på dunken en anden virkligheden. TN
> lavede for 15-20 år siden en liste, men den er jo ikke meget værd i dag
> Håber du har et link.
>
> > Men jeg kender da en som i mange år har brugt/bruger Castrol 10W/60 på
sin
> > egen lavede V2 motor, som du jo kan kontakte. Det er Jørgen/Brd. Stevns
> > værksted i Haarlev på Sjælland, tlf. 56 28 89 15, e-mail
> > brdr.stevns@image.dk
> >
> Jørgen Stevns er bestemt en meget flink og dygtig mand at snakke Castrol
> med.
> Så held og lykke med det.
>
> Venlig hilsen
> Flemming Disc.
www.discteknik.dk
> PS. Skal der laves reply på denne mail, fjern NO!!!
>
Nej jeg kender ikke nogen steder hvor man kan gå ind på www vedr. olier, men
der må umiddelbart være det for alle oliefirmaerne da det jo næsten alle er
store multinationale foretagender. Så hvis du prøver at kontakte dem,
incl.Castrol, i Danmark må du kunne få oplyst www adresser.
Jeg skrev til Castrol for et år siden - fordi jeg ikke har deres www
adresse - men fik ikke svar trods en rykker. Spørgsmålet var vedr. en
betegning på nogen af deres olier her i Thailand, som ikke er fuldsyntetisk
men hvor der var skrevet noget om at den opførte sig som en fuldsyntestisk,
hvilket jeg at ønskede en forklaring på, men altså ikke har fået.
Men jeg har en tyk stabel A4 papirer,af alt det jeg har fundet vedr. olier
over mange år, fra flere oliefirmaer. Dem med de logaritmiske grafer satser
jeg mest på at få fat i da jeg så bruger dem til at finde ud af den
tilladelige konstante max temperatur for de forskellige olier. For en
oliefyr fra Shell fortalte mig for en 5 år siden at denne temperatur fandtes
ud for 7 på den lodrette skala.
Castrol havde ½ år før da fejlinformeret mig ved at sige at jeg i min BMW
R100 skulle bruge 0W/30 olie. Dette resulterede i bukkede lejepander efter
en tur på blot 30 km med de sidste 5-7 km kørt ca. 120 km/tim kontra inden
da 50 og 80 km/tim. Formul OW/30 olien har viskocitetsindekset 64,4 og 11,9
og dette giver indtegnet krydsende ved det nævnte 7, en max temperatur på
120 C.
Efter dette uheld, hvortil Castrol ikke kunne se at de havde gjort noget
forkert ved at give den forkerte oplysning, gik jeg fra de før benyttede
xxW/40 olier
over til xxW/50 olier, hvor jeg ved indtegninger finder omkring 145 C.
Indtegnet giver RS 10W/60 olie, med tallene 170,6 og 24,5, en konstant max
temperatur på 140C. Så den er jo faktisk lidt lavere end made xxW/50 olier,
men det er jo også en gammel olie; som dog kan være blevet videreudviklet
bibeholdende 10W/60 benævnelsen.
En slags olie som jeg ikke kunne få data på før tilfældigvis at jeg faldt
over en side hos Brd. Stevns som ikke var om en multigrade olier. Jeg troede
indtil da at en 50 olie havde højere max.temperatur end en xxW/50 olie, men
den viste sig så at være lidt lavere. Jeg søgte nemlig efter olier med lidt
højere max temperatur, da jeg på det tidspunkt kørte uden oliekøler og kun
turer på over 100 km.
Mvh. Gert Thorgersen