Hvorfor højere olie temperatur ???
Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 07-04-04 11:18

Jeg er i dag blevet spurgt om hjælp af en englænder her i Thailand efter at
hans BMW R70/7 efter at den har været til service er steger fra 120 C til
140 C under samme fredelige kørsel.

Der skulle kun være stillet ventiler på den her idag; altså ikke rørt ved
tænding eller karburatorer.

Det eneste jeg kunne komme på var om hjulene løb frit - så i forgårs
kineserne lave nogle fejl vedr. forhjulsbremserne - og om der var korrekt
(nok) olie mængde i motoren. Men begge disse ting sagde Toby var i orden.

Så hvis der er nogen der har ideer på hvad der kan forårsage denne
temperaturstigning vil vi være taknemmelige for at få dem.

Jeg kunne forstå hvis det f.eks. var forkert stillet tænding eller
karburatorer eller ventiler, men de første 2 ting skulle der ikke være
pillet ved og ventilerne skulle være stillet korrekt, 0,15 og 0,20.

Mvh.
Gert Thorgersen

Fra : Steen Gruby

Dato : 07-04-04 15:00

On Wed, 7 Apr 2004 17:18:00 +0700, "Gert Bo thorgersen"
<gbt@loxinfo.co.th> wrote:

Hej Gert.

>Jeg er i dag blevet spurgt om hjælp af en englænder her i Thailand efter at
>hans BMW R70/7 efter at den har været til service er steger fra 120 C til
>140 C under samme fredelige kørsel.

Det eneste jeg umiddelbart kan komme i tanke om er indikator
fejlvisning som følge af forkert spænding fra EL systemet, eller en
anden olietype.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Richard

Dato : 07-04-04 18:27

Steen Gruby wrote:

Hej igen Steen,

> Det eneste jeg umiddelbart kan komme i tanke om er indikator
> fejlvisning som følge af forkert spænding fra EL systemet, eller en
> anden olietype.

Tja, eller at fouling/tilsmudsning på oliesiden af sensoren er blevet
renset væk, eller dens kabel/kabelsko er blevet renset, strammet eller
bare har fået et skub.

Kunne du ikke checke ledningsforbindelserne og evt. måle signalet fra
sensoren i et vandbad, du fyrer op under til kogepunktet - det kræver
selvfølgelig, at du har spændingsværdierne Aragorn!?

Oplevede noget tilsvarende med VFS'ens kølevandstermometer efter en
service for et par år siden. Men da visningen faktisk rettede sig til
noget mere "normalt", tog jeg det gasnke roligt

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Armand

Dato : 07-04-04 18:42

Gert Bo thorgersen <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
> [...]
> Så hvis der er nogen der har ideer på hvad der kan forårsage denne
> temperaturstigning vil vi være taknemmelige for at få dem.

Hva' mæ' omvendt anskuelse:
At termometret viser anderledes (p.g.a. dårligt samlede stik/monteringer) ??

--
Armand.

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 08-04-04 01:32

Jeg glemte at nævne at det er et mekanisk termometer, nemlig et det stikkes
ned i oliesumpen på den originale oliepinds plads.

Jeg lavede en lille skrivefejl, det er jo ikke en BMW R70/7 (eller 6) men
en R75/7, altså 750 cc boxeren fra 1976/77.

Men jeg er selv kommet på et par muligheder mere vedr. varmestigningen.
Luftfilteret var taget af og måske et nyt bagefter monteret. Der er så tre
muligheder vedr. temperaturstigningen, nemlig den ene at der er skabt en
utæthed mellem karburator og manifold da der blev bakset med at sætte
forgummirørerne mellem luftfilterboksen og karburatorerne. Eller at, hvid
det er et nyt luftfilter da at det giver så meget mere luftgennemstrømning
så benzinluftblandingen bliver tyndere. Eller den mulighed at luftfilteret
har spærret så meget for lufttilførselen at det gav en fed blanding (hyper
elendigt og ikke udskiftet luftfilter), og at da rørene mellem filteret og
karburatorerne er genmonteret da er der komme falske lufttilførsler så der
kom luft uden om filteret og derved tyndere blanding, og højere temperatur.

Mvh. Gert.

> Gert Bo thorgersen <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
> at
>
> Hva' mæ' omvendt anskuelse:
> At termometret viser anderledes (p.g.a. dårligt samlede stik/monteringer)
??

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 08-04-04 08:25

Toby har i dag informeret mig om grunden til olietemperatur stigningen var
at værkstedet/kineserne havde stillet ventilerne strammere end de af mig
opgivne 0,15 og 0,20. Efter at han selv har opdaget og rettet dette, som var
den eneste mulighed jeg så, skulle problemet altså nu være løst.

Mvh. Gert Thorgersen