MC Beklædning: Læder vs. kunststof
Fra : Mikael Knop

Dato : 07-04-04 10:34

Hej.
Jeg skal til at købe dragt, og vil gerne have læder. Men er kunststof
dragter bedre? Hvad er de to materialers fordele og ulemper?
MVH Mikael K.

Fra : Ninja Rider

Dato : 07-04-04 10:44

Hejsa

Mikael Knop wrote:
> Jeg skal til at købe dragt, og vil gerne have læder. Men er kunststof
> dragter bedre? Hvad er de to materialers fordele og ulemper?

Hvad skal du bruge den til? Race, touring eler småture?
Køre du i regnvejr? Køre du i strålende solskind?

Læder; Ikke vandtæt, Koldt når der er under 8-9c udenfor, sider bedre,
mere slidstærkt, blafre ikke når man køre stærkt o.s.v. Ulideligt en
MEGET varm sommerdag, hvis du køre langsomt!

Textil; Vandtæt, kanm blafre en del, Mere praktsik da man kan have tøj
på inden under, nemere at holde varmen i, Man linger ikke en fra en
spanking klub, hvis man render rundt i buksernen, tilforskel fra læder
bukserne!

Mvh Emil
--
Kawasaki ZX-6R 636 Ninja
Don't take life to serious......

Fra : Flemming Nyboe

Dato : 07-04-04 10:51

Ninja Rider wrote:

> [...]

> mere slidstærkt, blafre ikke når man køre stærkt o.s.v. Ulideligt en
> MEGET varm sommerdag, hvis du køre langsomt!
Helt enig med Emil, og hvis du køber læder så vær opmærksom på at nogle
læderdragter er (endnu) mindre isolerende end andre:
Meget race-prægede dragter har tit små ventilationshuller på nogle områder
og/eller områder med elastik "stretch" i stedet for læder. Her går luften
lige igennem.
Andre dragter er af læder over det hele.

Hvis jeg skulle nøjes med /en/ dragt ville jeg klart vælge noget textil,
og med udtageligt inderfor, for alsidigheden.

--
VH, Flemming Nyboe
www.dfmc.dk/flemming_nyboe

Fra : Mikael Knop

Dato : 07-04-04 11:14

ok, jeg takker for inputtene! Jeg kigger efter kunststof!
CVP i Horsens har et sæt med bukser og jakke til 1500,- så det tror jeg lige
jeg kigger nærmere på.
MVH Mikael

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-04 12:22

Mikael Knop wrote:
> ok, jeg takker for inputtene! Jeg kigger efter kunststof!
> CVP i Horsens har et sæt med bukser og jakke til 1500,- så det tror
> jeg lige jeg kigger nærmere på.
> MVH Mikael

Hos CVP fører de også Rukka, det er godtnok noget dyrere men prøv det
alligevel!!

Selvom det måske ikke er det du ender med at købe så er det godt lige at
have prøvet et lidt dyrere mærke så man kan bedømme om det andet er
besparelsen værd.

/Stephan - DT125 og CBR600F3
http://www.dfmc.dk/?id=297

Fra : Mikael Knop

Dato : 07-04-04 18:34

TheHobbit wrote:
> [...]
>
> Selvom det måske ikke er det du ender med at købe så er det godt lige
> at have prøvet et lidt dyrere mærke så man kan bedømme om det andet er

Jeg har lige været i Bilka og så på et sæt Cordura... 2200 bobs at betale...
men det virkede faktisk osse til at være iorden! Hvor ligger Rukka i forhold
til det prismæssigt (og kvalitetsmæssigt)?
Mvh Mikael

Fra : Martin Sørensen

Dato : 07-04-04 19:08

> Jeg har lige været i Bilka og så på et sæt Cordura... 2200 bobs at
> betale... men det virkede faktisk osse til at være iorden! Hvor
> ligger Rukka i forhold til det prismæssigt (og kvalitetsmæssigt)?

Kvalitetsmæssigt kan jeg ikke udtale mig om uden at kende det sæt du har
kigget på, men Rukka er generelt kendt for værende af god kvalitet. Min
jakke+buks kostede 7000,- i de normale mc-butikker herhjemme, men der
kan være en hel del at spare ved at køre til Tyskland. Som du nok kan
se, ligger prisen pænt over de 2200,-, men jeg er også fint tilfreds med
tøjet.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Mikael Knop

Dato : 07-04-04 19:20

Martin Sørensen wrote:
> [...]
> har kigget på, men Rukka er generelt kendt for værende af god
> kvalitet. Min jakke+buks kostede 7000,- i de normale mc-butikker

Puha, det ligger godtnok væsentligt over mit budget!
Konen så allerede sur ud da jeg sagde 2200,-
Jeg må nok indse at jeg ikke skal forvente at få superkvali, og så gå efter
det bedste jeg kan få råd til...
Mvh Mikael

Fra : Martin Sørensen

Dato : 07-04-04 19:28

> Puha, det ligger godtnok væsentligt over mit budget!

Ja, men ser man sig godt for, kan man godt skaffe det til ca. halv pris.

> Konen så allerede sur ud da jeg sagde 2200,-
> Jeg må nok indse at jeg ikke skal forvente at få superkvali, og så gå
> efter det bedste jeg kan få råd til...

Ja, det sæt du har set på i Bilka, er det Safety 1st (mener jeg det
hedder)? Det er folk nemlig rimeligt tilfredse med, specielt til prisen.
Jeg har ikke selv set det, men baserer det på mange positive udtalelser
her i gruppen.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Mikael Knop

Dato : 07-04-04 19:52

Martin Sørensen wrote:
> Ja, det sæt du har set på i Bilka, er det Safety 1st (mener jeg det
> hedder)?

Jeps, lige netop!

Fra : Kasperkk

Dato : 07-04-04 23:05

> [...]
> hedder)? Det er folk nemlig rimeligt tilfredse med, specielt til prisen.
> Jeg har ikke selv set det, men baserer det på mange positive udtalelser

Ja jeg købte bukserne i Bilka for 3 uger siden ca. Jeg har kun kørt omkring
2 ture a 100km med dem, men jeg må sige jeg er fuldt ud tilfreds. Er
virkelig blevet meget overrasket over hvor godt de sidder og der er ikke
nogle problemer med at holde varmen. Kører kun i boxershorts indenunder...

Så når det kommet det stykket kan jeg kun give bukserne de bedste
anbefalinger....Dog skal det lige siges, at jeg ikke har prøvet at køre med
andet

Kasperkk
Gs500

Fra : Kasperkk

Dato : 07-04-04 23:07

> [...]
forhold
> til det prismæssigt (og kvalitetsmæssigt)?

Hejsa
Rukka er nok en lidt bedre kvalitet, men dermed ikke sagt bukerne fra Bilka
er dårlige!
Jeg har dem selv og er fuldt ud tilfreds. De er dejlig varme fordi de er
vindtætte og jeg har fået fortalt der heller ikke skulle være noget
problemer med at holde vandet ude.

Jakken kender jeg ikke, da jeg synes den sad for dårligt på mig....

Kasperkk
Gs500

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 08-04-04 19:01

"Kasperkk" <Kasperkk_nielsen@hotmailxxx.com> writes:

> [...]
> Jeg har dem selv og er fuldt ud tilfreds. De er dejlig varme fordi de er
> vindtætte og jeg har fået fortalt der heller ikke skulle være noget

Blot et par datapunkter: To personer i klubben (PMC) er gået omkuld
med ~100km/t indenfor det sidste ½ år. Begge havde Rukka bukser på,
og begge sæt bukser blev revet fuldstændig i stykker. d'herre som gik
omkuld først havde en Rukka jakke på, mens d'herre som gik omkuld for
en uges tid siden havde en Dainese jakke på. Dainese jakken fik nogle
"skrammer", men overlevede fint. SVJH overlevede Rukka jakken ikke
nær så godt

Personligt fortrækker jeg læder + evt regndragt, men læder vs
kunststof (Cordura) er altid et personligt valg.

/Kai

Fra : Casper Jensen

Dato : 08-04-04 08:10

> [...]
forhold
> til det prismæssigt (og kvalitetsmæssigt)?

Med Hensyn til sættet fra Bilka så har jeg en kollega der tog turen henover
en bremsende bil og hen ad asfalten i sådan et sæt. Der blev ikke slidt hul
nogen steder og ingen sygninger gik op. Så sikkerheden er i orden. Kæben på
hans fiberhjelm var næsten slidt i gennem.

mvh
Casper
z750 04

Fra : Mikael Knop

Dato : 08-04-04 09:24

Casper Jensen wrote:
> [...]
> ikke slidt hul nogen steder og ingen sygninger gik op. Så sikkerheden
> er i orden. Kæben på hans fiberhjelm var næsten slidt i gennem.

Det lyder jo lovende! Måske skulle man alligevel smide pengene efter det.

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 07-04-04 12:56

"Ulideligt en MEGET varm sommerdag, hvis du køre langsomt"

Njaahh. Jeg synes nu min læderdragt er køligere end mit gamle kunststof, det
er som at køre med en plastpose.... Det var en af grundene til at jeg valge
læder, og det har jeg ikke fortrudt... Den kan "ånde"...

Og mht. vand, så kan den holde en del vand ude hvis den har fået fedt...
Mindre turer behøver man ikke regndragt... Men det afhænger nok også af om
man har kåbe på sin MC.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Allan Bojesen

Dato : 07-04-04 13:11

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk wrote:
> [...]
> er som at køre med en plastpose.... Det var en af grundene til at jeg valge
> læder, og det har jeg ikke fortrudt... Den kan "ånde"...

Kan kun være enig i at læderdresset er knap så ulideligt en varm
sommerdag ved bykørsel.

Allan Bojesen

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-04 14:54

"Allan Bojesen" <allan@NOSPAM.dkfritidmotorcykler.dk> wrote in message

> Kan kun være enig i at læderdresset er knap så ulideligt en varm
> sommerdag ved bykørsel.

Syntes også et læderen er behageligere en varm dag end kunststoffen, og når
det bliver koldt kan man tage en trøje til på !

men det er nemmere med kunsttof, mht regn, og kulde.

Jeg har en kunstof jakke jeg tager uden på læderdragten, bare sårn en løs
skald der er vandtæt, så er det ingen prob at holde varmen, og holde vandet
ude, benene sidder i læ af kåben så de kan holde sig rimelig tørre i lang
tid

Lasse
Mille & Karin & Neelix & SV650S nu med nye pilot sport

Fra : Armand

Dato : 07-04-04 18:40

Lasse Lundberg <lasse_at_lundberg-net_dot_dk> skrev i en

> Syntes også et læderen er behageligere en varm dag end kunststoffen,.....

Hørt!

>....... og når det bliver koldt kan man tage en trøje til på !

- - - - - Eller en vest udenover!
For år tilbage havde Jaguar/gloveco. faktisk en dragt på programmet hvortil
der hørte en udvendig på-lynelig tynd vest i matchende farver!

--
Armand.
(der sværger til læder, men godt kan se at kunststof er mere uformelt i det

Fra : Mikael Knop

Dato : 07-04-04 19:24

Det er godtnok en jungle at finde MC tøj... Må nok bare finde noget jeg kan
li' (og betale mig fra) og så gøre mine egne erfaringer hen ad vejen.
Men mange tak for hjælpen, allesammen!
MVH Mikael

Fra : Torben Scheel

Dato : 07-04-04 19:39

> - - - - - Eller en vest udenover!
> For år tilbage havde Jaguar/gloveco. faktisk en dragt på programmet
hvortil
> der hørte en udvendig på-lynelig tynd vest i matchende farver!

Hæ! Så'n en hænger der i garderoben - ved siden af MQP cordura jakken. Den
har rødt læder på skuldrene - lidt polstret så man kan føle sig rigtigt bred

vh
Torben

Fra : John Ravn

Dato : 07-04-04 12:53

2 timer i regnvejr så er det sket med læder, men diverse test viser næsten
uafgjort med hensyn til slitage ved styrt - lidt afhængig af kvalitet i
kunststoffet, der er også føles lidt mere behageligt når det er varmt.
John
SV650S
Kører både læder og rukka