Martin Sørensen wrote:
>> Undskyld men, hvis du ikke er ovebevist om, at den første tids kørsel
>> er vigtig for et nyt køretøj, hvorfor købte du så ikke bare en brugt i
>> opstisk stand som ny
> Han vil jo netop gerne have den kørt til så godt som muligt.
Det var ikke ment fordømmende - se smiley'en. Netop det at tage sig af /
bestemme over cyklen helt fra starten er vel det største argument for at
vælge at betale den voldsomme afskrivning på en ny cykel ifht at købe en
lidt brugt i stand som ny IMHO.
Hvorfor ellers købe en spritny?
>> Tillykke med den - og tag nu fabrikantens på tilkørsel alvorligt, du
>> får en bedre motor ud af det
> Det er så det, diskussionen går på hvorvidt det er sandt.. En del mener
> at det ligefrem kan være skadeligt for motoren at køre morfar-kørsel når
> den skal køres til, som manualen ellers anbefaler.
Har godt set den slags udatalelser, men kan slet ikke tage dem alvorligt.
Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at mekaniske dele, der kører mod
hinanden, skal slides til. Og det uanset hvor snævre spillerum og fine
tolerencer man kan fremstille den slags dele med i dag i forhold til for
50 år siden. En god og omsorgsfuld tilkørsel vil give motoren bedre tæthed
mellem cylindervæg og stempel, bedre gang i lejer og alt i alt øge
motorens holdbarhed.
IMHO
Hvor holdbarhed og drift på langt sigt ikke betyder noget, kan man lave en
hurtig og hårdhændet tilkørsel, for at slibe - file - delene til. Fx
husker jeg en anvisning på en Y. eller K. totaktsracer fra 70'erne, hvor
fabrikken foreskrev at køre motoren for fuld hammer i et par minutter og
derefter åbne cylinderne og finslibe de steder, hvor stemplet havde
revet...
Men det ville jeg aldrig anbefale til et gadekøretøj - motoren skal rotere
godt, uden den at den bliver presset, og for alt i verden må den ikke
sejtrække. Passende høje omdrejninger med ikke for høj lav belastning
sikrer olie- og vandcirkulationen og begrænser den termiske påvirkning af
de dele, der skal slides sammen.
Og foreskriver fabrikken 1.000-1.500 kms tilkørsel så læg da roligt
1.000-1.500 km oveni, hvor belastningen gradvist øges og der gives los i
både top og bund af motorens naturlige omdrejningsområde. Hvorfor skal det
gå så hurtigt med at fastslå den topydelse, der alligevel giver bøder
eller det der er værre? Er det ikke en langsigtet investering, sådan et
nyt køretøj ?-)
Noget andet er, at en motor bliver nøjagtig så omdrejningsvillig, som man
kører den - køres den ikke langt ud i gearene, bliver den sløv til at tage
omdrejninger. Men det kan som regel ændres ved frisk kørsel i en periode -
har jeg da gennem tiden oplevet, når jeg har lånt mine forældres bil et
par dage
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK