tilkøring af nye motorer på MC
Fra : Bo Thede

Dato : 06-04-04 23:20

Tidligere var der en tråd om mishandling af nye MC'ere og tilkøring af
motorer.
Er der nogle der har prøvet nogle af de tilkøringsmetoder personligt og kan
give noget input.
Jeg har nemmerlig lige invisteret i en helt ny maskine, og vil jo gerne køre
den rigtigt ind.
Nogen der ved om det kan indvirke på garantien hvis man IKKE indkører den
efter fabriks forskrifterne??

Hilsen Bo
GS 500E
Og en sprit ny kawasaki ZRX 1200s (der skal køre til)

Fra : Moller

Dato : 07-04-04 00:55

Bo Thede wrote:

> [...]
> den rigtigt ind.
> Nogen der ved om det kan indvirke på garantien hvis man IKKE indkører den

   Tillykke med dyret, kommer over og skal se det i morgen nok :) øh bø...
i dag :)

   Jeg vil klart anbefale dig at køre den til efter bogen, da vi for tiden
ikke har vejret til det, samt du samtidig med skal lære at styre en så
stor maskine i forhold til din gamle GS, og derved er det ik så smart at
skulle tæske op til fulde omdr. og ned hele tiden da du knap må gøre det
i første gear på motorvejen herhjemme :)

   Men vigtigst af alt er helt klart... KØR DEN ordenligt varm hver gang
den tændes, og ikke noget med at lige tænde den for at kammy'erne skal
høre den og så slukke den igen, det er noget af det meste
slidene/skadene du kan lave.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 07-04-04 01:20

Enig med Moller, men lidt mere. Koldstarter slider på motoren på grund af at
olien tager lidt tid før den når alle steder og grundet forskellige
varmeudvidelser for store tolerancer/gab nogle steder. På nogle stationære
motorer og hvis også skibsmotorer kan man skabe olietrykket før motoren
startes.

Under tilkørselsperioden er det bedst at køre med vekslende omdrejningstal,
altså ikke ud på motorvejen og køre samme fart alle de ønskede km. Men
samtidig med tanke på gashåndtaget, for hvis man kun køre f.eks. 3.000 rpm i
fjerde gear op ad en stejl bjergvej så mishandles motoren jo, ved at man
holder sig til et lavt omdrejningstal, og meget åbent gashåndtag. Så
tilkørselen er både bestemt af omdrejningstale - for højt eller for lavt
uheldigt - samt uheldigt med for meget åbent gashåndtag.

Mvh.Gert Thorgersen

Fra : Dan

Dato : 08-04-04 00:17

Det da også ok, men det er da stadig en brugsgenstand..
Man skulle helst bruge den som man lyster..Det jo der glæden ligger,
friheden til at gøre hvadsomhelst..

mvh
dan
yoink@webspeed.dk

Fra : Klynder

Dato : 08-04-04 04:11

Moller wrote:

> [...]
> den tændes, og ikke noget med at lige tænde den for at kammy'erne skal
> høre den og så slukke den igen, det er noget af det meste

LIGE et begynderspørgsmål: hvad er det som er så skadeligt ved at tænde en
motorcykel og slukke den igen? Jeg mener den står jo også i tomgang for at
varme op før man skal ud at køre?

Mvh Mikael Klynder
Yamaha XJ600 N

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 08-04-04 16:23

"Klynder" <mikael@klynder.dk> wrote in message

> [...]
> motorcykel og slukke den igen? Jeg mener den står jo også i tomgang for at

Hvis der var kuglelejer og/eller nålelejer over de kritiske steder i motoren
kunne du nærmest se bort fra slitage forårsaget af koldstarter, for i dem er
der jo ikke brug for olietrykket. Men pandelejerne skal jo have et olietryk
og det er der jo ikke før motoren har kørt nogle omdrejninger.

På de gamle Honda 2 cylindrede 450 cc talte nogle om at det kunne tage op
til 90 sekunder for der kom olie til knastakselen.

Mvh.Gert Thorgersen

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 07-04-04 15:07

Bo Thede wrote:
> [...]
>
> Hilsen Bo
> GS 500E
> Og en sprit ny kawasaki ZRX 1200s (der skal køre til)

Tilkørsel aner jeg ( heller ) ikke noget om,
men jeg vil bare lige ønske tillykke med din nye Kawasaki, den er bare _fed_

Kan vi ikke køre en tur sammen en dag, og så bytte cykler !, så kan du prøve
en gammel Bandit

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Mikker

Dato : 07-04-04 18:16

Ikke fordi jeg har mange personlige erfaringer med tilkørsler, men jeg
har dog kørt to maskiner til selv med succes(forstået på den måde at
de gik jævnt og godt i motorerne herefter). Jeg har læst at
racermotorer fyrer man af 3x5 minutter med høje varierende
omdrejninger, for så har de en høj standardydelse men måske en kortere
holdbarhed. Cykler der skal kunne holde længere kører man vist til ved
at variere omdrejningstallet og - som de andre skriver - ALDRIG lade
cyklen sejtrække. Lad motoren arbejde i det optimale momentområde(se
evt. motorudmålinger på din maskine på nettet), og sørg for at den er
kørt varm hver gang.

Men tillykke med din nye maskine, den er rigtig fed!!!

Fra : Richard

Dato : 07-04-04 17:15

Bo Thede wrote:

> [...]
> den rigtigt ind.
> Nogen der ved om det kan indvirke på garantien hvis man IKKE indkører den

Undskyld men, hvis du ikke er ovebevist om, at den første tids kørsel er
vigtig for et nyt køretøj, hvorfor købte du så ikke bare en brugt i
opstisk stand som ny

Tillykke med den - og tag nu fabrikantens på tilkørsel alvorligt, du får
en bedre motor ud af det

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Martin Sørensen

Dato : 07-04-04 17:45

> Undskyld men, hvis du ikke er ovebevist om, at den første tids kørsel
> er vigtig for et nyt køretøj, hvorfor købte du så ikke bare en brugt i
> opstisk stand som ny

Han vil jo netop gerne have den kørt til så godt som muligt.

> Tillykke med den - og tag nu fabrikantens på tilkørsel alvorligt, du
> får en bedre motor ud af det

Det er så det, diskussionen går på hvorvidt det er sandt.. En del mener
at det ligefrem kan være skadeligt for motoren at køre morfar-kørsel når
den skal køres til, som manualen ellers anbefaler.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 08-04-04 08:40

> Det er så det, diskussionen går på hvorvidt det er sandt.. En del mener
> at det ligefrem kan være skadeligt for motoren at køre morfar-kørsel når
> den skal køres til, som manualen ellers anbefaler.

Morfar-bilkørsel er jo gerne noget med, at foretage igangsættelsen ved at
(som udgangspunkt) trykke alle tre pedaler i bund, sætte i 3. gear, slippe
bremsen og herefter regulere/udkompencere hastigheden med koblingspedalen
alene. Så ja, jeg tror bestemt, at morfar-kørsel kan være skadeligt for
motoren!

Vil ikke gå ind på, hvad der er forkert eller rigtigt. Jeg kunne da godt
forstille mig, at det er et levn fra gammel tid, så måske er det mere et
spørgsmål om religion og temperament?
Men jeg véd ihvertfald, at min far købte en ny bil, som tilsyneladende var
"tilkørt" af Johnny-mekaniker-lærling og dét gavnede ligefrem på den *ydre*
oliekøling af motorblokken... ;-/

Så jeg ville følge anvisningerne i instruktionsbogen. Måske fordi, at jeg
har en indædt naivitet om, at der nok skal være en god grund til, at de
skriver det. Samtidigt kan jeg slet ikke gennemskue, hvordan en
ideel/korrekt tilkøring ligefrem skulle være farlig?!?

Hilsen
Lars

Fra : Richard

Dato : 08-04-04 09:47

Martin Sørensen wrote:

> Han vil jo netop gerne have den kørt til så godt som muligt.

Det var ikke ment fordømmende - se smiley'en. Netop det at tage sig af /
bestemme over cyklen helt fra starten er vel det største argument for at
vælge at betale den voldsomme afskrivning på en ny cykel ifht at købe en
lidt brugt i stand som ny IMHO.

Hvorfor ellers købe en spritny?

> Det er så det, diskussionen går på hvorvidt det er sandt.. En del mener
> at det ligefrem kan være skadeligt for motoren at køre morfar-kørsel når
> den skal køres til, som manualen ellers anbefaler.

Har godt set den slags udatalelser, men kan slet ikke tage dem alvorligt.
Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at mekaniske dele, der kører mod
hinanden, skal slides til. Og det uanset hvor snævre spillerum og fine
tolerencer man kan fremstille den slags dele med i dag i forhold til for
50 år siden. En god og omsorgsfuld tilkørsel vil give motoren bedre tæthed
mellem cylindervæg og stempel, bedre gang i lejer og alt i alt øge
motorens holdbarhed.
IMHO

Hvor holdbarhed og drift på langt sigt ikke betyder noget, kan man lave en
hurtig og hårdhændet tilkørsel, for at slibe - file - delene til. Fx
husker jeg en anvisning på en Y. eller K. totaktsracer fra 70'erne, hvor
fabrikken foreskrev at køre motoren for fuld hammer i et par minutter og
derefter åbne cylinderne og finslibe de steder, hvor stemplet havde
revet...

Men det ville jeg aldrig anbefale til et gadekøretøj - motoren skal rotere
godt, uden den at den bliver presset, og for alt i verden må den ikke
sejtrække. Passende høje omdrejninger med ikke for høj lav belastning
sikrer olie- og vandcirkulationen og begrænser den termiske påvirkning af
de dele, der skal slides sammen.

Og foreskriver fabrikken 1.000-1.500 kms tilkørsel så læg da roligt
1.000-1.500 km oveni, hvor belastningen gradvist øges og der gives los i
både top og bund af motorens naturlige omdrejningsområde. Hvorfor skal det
gå så hurtigt med at fastslå den topydelse, der alligevel giver bøder
eller det der er værre? Er det ikke en langsigtet investering, sådan et
nyt køretøj ?-)

Noget andet er, at en motor bliver nøjagtig så omdrejningsvillig, som man
kører den - køres den ikke langt ud i gearene, bliver den sløv til at tage
omdrejninger. Men det kan som regel ændres ved frisk kørsel i en periode -
har jeg da gennem tiden oplevet, når jeg har lånt mine forældres bil et
par dage

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Casper Jensen

Dato : 07-04-04 18:07

"Bo Thede" <b.thede@aub.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hilsen Bo
> GS 500E
> Og en sprit ny kawasaki ZRX 1200s (der skal køre til)

Tillykke med dyret.
Har selv lige købt ny knallert z750 hos midtfyns-mc. Og kørt den hjem til
djævleøen. Og hvad sker der når man når over broen.. Det pisser ned men hvad
den er vandtæt.

Med Hensyn til tilkøring sagde han:
1. sørg for at den er varm
2 lad vær med at sejtræk.
3. kør med varienrende omdrejninger optil omkring 50 % af det røde. Man
kan godt give den lidt rulle med måde.
4. God ide at tape noget af køleren da driftstemperaturen er lidt lav
udentape ved denne årstid.

Casper
z750
Gpz500s