Erfarring: Hvilken olie
Fra : Ukendt

Dato : 06-04-04 06:19

Heysa alle,

Jeg ville lige høre om erfarringer med olie!
Hvilken olie har i haft erfarring med (både gode og dårlige) på en yamaha
(xj600)

Mvh
Peter

Fra : Thomas Jensen

Dato : 06-04-04 06:37

> Jeg ville lige høre om erfarringer med olie!
> Hvilken olie har i haft erfarring med (både gode og dårlige) på en yamaha
> (xj600)
> ´

Til min XJ600s diversion brugte jeg halv syntetisk fra Belray.
Den hedder Belray EXP helt præcist.
Det fungerede fint, og jeg havde ingen problemer med koblingen.
Brugte det 50000km med 5000km mellem hvert olieskift, og da jeg solgte mcén
kørte den stadig fint.
Så det kan jeg anbefale.

Thomas Jensen
FZ6S Fazer ´04
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : Hekto

Dato : 06-04-04 07:28

In article <40723df1$0$265$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, "Peter
Wiede" <Ask me!> says...
> Jeg ville lige høre om erfarringer med olie!
> Hvilken olie har i haft erfarring med (både gode og dårlige) på en yamaha
> (xj600)

Med olie kører den glimrende.
Uden olie knapt så langt!
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-04 08:32

Hekto wrote:
> Med olie kører den glimrende.
> Uden olie knapt så langt!

Du ryster jo guldkornene af dig! Jeg henter pen og papir hvis der skulle
komme flere af samme kaliber.

/Stephan - DT125 og CBR600F3
http://www.dfmc.dk/?id=297

Fra : Hekto

Dato : 06-04-04 08:51

In article <40725c18$0$158$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, "TheHobbit"
<stephan[snabel-a]protek.dk> says...
> Du ryster jo guldkornene af dig! Jeg henter pen og papir hvis der skulle
> komme flere af samme kaliber.

Ja, eller øl og popkorn, mens endnu en 'hvilken olie'- diskusion løber
af stablen.

FAQ - Nu! ;0)
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verrein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 06-04-04 11:40

Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> writes:

> [...]
> <stephan[snabel-a]protek.dk> says...
> >
> Ja, eller øl og popkorn, mens endnu en 'hvilken olie'- diskusion løber

Jeg arbejder på sagen! http://www.dmcn.dk/FAQ/VisEmne.asp?ID=21

Jeg har iøvrigt brugt en del af aftenen igår på at grine over diverse
udvekslinger af fornærmelser på dfm fra de tidlige dage (= jeg søgte
efter nogle af mine egne gamle indlæg om olie).

Her er nok en af mine bedre guldkorn:
<http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&threadm=wkzp5wi61l.fsf@olicom.dk>
(Nederste to linier)

/Kai

Fra : Hekto

Dato : 06-04-04 12:18

In article <u1xn1pf3b.fsf@harrekilde.dk>, khp@harrekilde.dk says...
> Her er nok en af mine bedre guldkorn:
> <http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&threadm=wkzp5wi61l.fsf@olicom.dk>
> (Nederste to linier)

*ROFL* - og til overflod er de heller ikke i EU!

M.h.t. FAQ'en kan man jo næsten blive helt betænkelig ved at det er så
simpelt! ;0)

Jeg savner en lille smule om syntetisk olie og del-syntetisk, samt
hvad det 'syntetiske' består i.
Mange forestiller sig at det er sådan en slags 'plastik-olie' som har
næsten magiske egenskaber, når bare den er dyr nok.

Sidst men ikke mindst, går det ikke galt hver gang man benytter
bilolie.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 06-04-04 18:58

> [...]

> *ROFL* - og til overflod er de heller ikke i EU!
>
> M.h.t. FAQ'en kan man jo næsten blive helt betænkelig ved at det er så

Svar til begge: Det kommer! det er blot den første tekst som jeg har
kastet ind.

> Sidst men ikke mindst, går det ikke galt hver gang man benytter
> bilolie.

Jeps, I know.

/Kai

Fra : rbk17

Dato : 06-04-04 16:57

On Tue, 06 Apr 2004 10:40:13 +0000, Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> Jeg arbejder på sagen! http://www.dmcn.dk/FAQ/VisEmne.asp?ID=21

Godt! Men jeg mener nu du bytter om på meningen at 10w40.
En 10w40 olie svarer til en 10W'er olie når det er koldt
(jeg kan ikke huske graderne. Jeg mener der er +18 grader?)
og opfører sig som en 40 olie når den er varm
(mener der er ved 80 grader)
Så en 10W50 olie er lidt tykere når det er varmt,
men det samme som en 10W40 i frost...

Fuld syntetisk olie er mineral olie der er blevet cracket (kogt)
så alle de lange molekyler knækkes i nogen mindre nogen.

Det hele står lidt bedre på:
http://www.firstfives.org/faq/oil/oilartcl.html

Fra : Anders Thorup

Dato : 06-04-04 11:11

Peter Wiede wrote:
> [...]
>
> Jeg ville lige høre om erfarringer med olie!
> Hvilken olie har i haft erfarring med (både gode og dårlige) på en

Bare smid en del-syntetisk olie i den. Mærke er ligegyldig. Viskositeten er
vist standard 10W-40 på den, men kan også sagtens kører med 10W-50 o.lign.

Hvis du vil være på den sikre side, så køb en decideret mc-olie(dvs. ikke
bil-olie).
Det er lidt af en religionskrig herinde.

MVH / Best Regards
Anders Thorup
www.dfmc.dk/Anders_Thorup
Honda VFR750F RC24 Perlemorshvid

Fra : Martin Sørensen

Dato : 06-04-04 11:38

> Jeg ville lige høre om erfarringer med olie!
> Hvilken olie har i haft erfarring med (både gode og dårlige) på en
> yamaha (xj600)

Olie i tyske dunke er rigtigt godt, specielt pga. prisen.
Delo 10W-40 kan typisk købes for 10 Euro pr. 4 l, så det er en literpris
på ca. 18,75 kr. Den er delsyntetisk og jeg kører selv med den.
Kvaliteten er der intet i vejen med. Den købes ved www.louis.de.

Hvis du alligevel køber olie, så husk at køb en pakke kobberskiver til
bundskruen. De koster næsten heller ingenting, og det er en god idé at
skifte dem hver gang.

Jeg køber også oliefiltre fra louis.de, og de virker som de skal. Hvis
din XJ600 er model 3KM, så bruger den de samme oliefiltre som min XS400
Seca. Når de virker fint på min, så virker de garanteret også fint på
den model.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 06-04-04 22:07

Peter Wiede wrote:
> Heysa alle,
>
> Jeg ville lige høre om erfarringer med olie!
> Hvilken olie har i haft erfarring med (både gode og dårlige) på en
> yamaha (xj600)

Hej Peter.

Køb denne her hos www.louis.de

10038906 MOTORENOEL DELO 10W-50 VOLLSYNTHETISCH 19.95 EUR 4 LITER

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-04 22:09

"Peter Wiede" <Ask me!> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg ville lige høre om erfarringer med olie!
> Hvilken olie har i haft erfarring med (både gode og dårlige) på en yamaha

Jamen jamen det vælter jo ind med bruglige og ubruglige svar
Kom endelig med flere guldkorn.

Jeg har "prøvet" at hælde noget del-synth. 10w-40 alm bil olie på den,
hvilket jeg synes giver en væsentlig mindre "KLONK" ved gearskift ned i 1.!!
Er det noget i synes lyder fornuftigt eller var det bare min forårs-kådhed
som overvandt mig ?

Hvad med Raps-olie ? *ggg* kan man så køre på en ægte friture-gryde ?

Mvh
Peter
XJ600S(uper)

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 06-04-04 22:14

"Peter Wiede" <Ask me!> writes:

> [...]
> Er det noget i synes lyder fornuftigt eller var det bare min forårs-kådhed

Det kommer an på hvad du sammenligner med. Hvad var der på den før?

Jeg vil ikke blive overrasket, hvis du fortæller mig at det er den
samme olie, og at du blot har skiftet fra "gammel"/brugt olie til "ny"
olie.

Husk også at korrekt opstramning af kæden kan reducere klonket fra
gearkassen *markant*.

> Hvad med Raps-olie ? *ggg* kan man så køre på en ægte friture-gryde ?

Jeg tror jeg ville holde rapsen fra motorcykelen.

/Kai

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-04 22:24

> Det kommer an på hvad du sammenligner med. Hvad var der på den før?
MC olie (Dunno mærke, spørg Frankie i Rds)

> Jeg vil ikke blive overrasket, hvis du fortæller mig at det er den
> samme olie, og at du blot har skiftet fra "gammel"/brugt olie til "ny"
> olie.
Joh! Det er sådan noget i den genre!

> Husk også at korrekt opstramning af kæden kan reducere klonket fra
> gearkassen *markant*.
Jeg strammer kæden en gang i mellem så jeg vil ikke mene at den har "fået
lov" til at være løs på noget tidspunkt

Mvh
Peter

Fra : Lars B Madsen

Dato : 07-04-04 17:08

Jeg er forvirret.. Jeg har kun haft min MC i et par sæson'er, men jeg fik at
vide af min bror at en god bil 10-40 olie.. Er det forkert? Synes ikke min
cykel er blevet ringere..?

Fra : Armand

Dato : 07-04-04 18:53

Peter Wiede <Ask me!> skrev i en

> Jeg strammer kæden en gang i mellem så jeg vil ikke mene at den har "fået
> lov" til at være løs på noget tidspunkt

"stramme kæde" er et uheldigt ordvalg!
"Justere" giver ikke nær den samme anledning til at spænde kæden for meget
op! :-|

Sagen er godtnok at man efterstrammer for kædeslid, men basalt skal(!) kæden
have et vist slask, og dét må man ikke fjerne :-|

Kædens opførsel under jævn kørsel viser tydeligt hvorledes opspændingen er!
Læs derom i FAQ'en på DMC's hjemmeside og følg op på det på egen motorcykel!
..
Link:
www.dmc-org.dk (faq'en er at finde iblandt "knapperne" i vestre side af
skærmbilledet)

--
Armand.
(der under turen til KBH i torsdags korsede sig over de mangeartede