Vibra-lys?!?
Fra : Lasse Nejmann

Dato : 05-04-04 22:03

Jeg har set en reklame for Vibra-lys som skulle gøre os motorcykelister mere
synlige i trafikken... er der nogle der kender til dette produkt? Firmaet
der laver produktet hedder L-TRIM, men jeg kan ikke finde nogle oplysninger
om hverken firmaet eller produktet.

Fra : Peter Graff

Dato : 06-04-04 08:19

Hej Lasse

Vibra-lys er et relæ eller lign du sætter før dit nærlys, som får det til at
blinke hurtigt, hvilket så skal fortælle andre trafikanter at det er en
motorcykel der kommer kørende.
Problemet er at det ingenting er værd medmindre andre trafikanter ved det
findes. Et andet problem er at hvis det bliver populært så er alle der ikke
vil ofre 499kr pludselig i farezonen for at blive opfattet som noget andet
end en mc.

For mig at se løser man ikke noget med vibra-lys, tværtimod har man nu sat
mc'ister endnu mere i farezonen. "Jeg troede det var en knallert, da dens
lys ikke blinkede"

MVH

Peter Graff ( Som ikke vil ofre 499 kr )

Fra : Hekto

Dato : 06-04-04 08:56

In article <407258b6$0$148$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
peter.graff@fjernoncable.dk says...
> Problemet er at det ingenting er værd medmindre andre trafikanter ved det
> findes.

Overser du ikke muligheden af, at det 'vibrerende' lys virker mere
iøjenfaldende end 'fast' lys?
Sikkerhedsmæssigt kan det være meget værd, at tiltrække sig visuel
opmærksomhed.

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verrein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Moller

Dato : 06-04-04 09:30

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse
> [...]
> iøjenfaldende end 'fast' lys?
> Sikkerhedsmæssigt kan det være meget værd, at tiltrække sig visuel

Yepsen, det farlige er nu mere hvis alle mopeder, og EU børger skal ha
dem på, for at være mere MC look a like, og så er helvede løs da vi så igen
ikke kan se forskel på hvad der er MC, og ævert...

VH
Lars Molnit
P.S. Funktionen kan laves med en 556, mosfet, og nogen modstande og
kondensator :) og så lige en køleplade.. pris ca. 15-20Kr.

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 06-04-04 11:35

Moller wrote:

> P.S. Funktionen kan laves med en 556, mosfet, og nogen modstande
> og kondensator :) og så lige en køleplade.. pris ca. 15-20Kr.

Ahh ja - snøft - en AMV ...

--
Tony
(tidligere elektronik narkoman)

Fra : Moller

Dato : 06-04-04 12:11

Tony Lorentzen wrote:

> Ahh ja - snøft - en AMV ...

   Ja, man har ikke oplevet spænding før man smider sådan en på en
tændspole :) kan snildt trækkes med et batteri, og derved bruges som
Elektro stav :) om det så er lovligt er noget andet...

--
VH
Lars Molnit

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 06-04-04 19:42

Moller wrote:

> Ja, man har ikke oplevet spænding før man smider sådan en på en
> tændspole :) kan snildt trækkes med et batteri, og derved bruges som
> Elektro stav :) om det så er lovligt er noget andet...

Hva tror du? *ZAP*

--
Tony
Kilofazer

Fra : Freddy Lang

Dato : 06-04-04 15:02

Tony Lorentzen wrote:

> Ahh ja - snøft - en AMV ...

555 = BMV?

--
Freddy Lang
Suzuki SV 650 S-K1

Fra : Moller

Dato : 06-04-04 15:26

Freddy Lang wrote:

> 555 = BMV?

   en 555, kan både være en AMV, eller en BMV ... men det er AMV delen der
udnyttes til light dimmeren... og da der skal bruges to vælges der en
556, da det er 2 stks. 555 i et hus.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Hekto

Dato : 06-04-04 15:41

In article <407269bd$0$134$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, news@molnit.com
says...
> P.S. Funktionen kan laves med en 556, mosfet, og nogen modstande og
> kondensator :) og så lige en køleplade.. pris ca. 15-20Kr.

FET'en behøver praktisk taget ikke at blive kølet hvis den har en
RDS/ON på <50mOhm.
Iøvrigt bør der kobles en modstand eller andet parallelt over FET'en,
så pæren ikke slukker helt.

Det mest geniale ville være en form for PWM, der så skruede op og ned
for lyset.

Fra : Magne Vingsand

Dato : 06-04-04 10:38

Hekto wrote:
> [...]
> iøjenfaldende end 'fast' lys?
> Sikkerhedsmæssigt kan det være meget værd, at tiltrække sig visuel

Sikkert.
Slik var det også da bruk av hovedlys hele døgnet ble innført på MC. En god
ting. Siden ble dette også påbudt for bil, og sikkerhetsfortrinnet kom bort.
Snart har vi vel refleksbånd på kryss og tvers, fluoriserende lakk og
blinkende kulørte lamper over alt..
Mer seriøst - hvordan er det å kjøre med slikt blinkende hovedlys? Må da bli
irriterende for øyne/hode etter ei stund?
I Norge kjører mange med såkalt refleksvest eller refleksbånd, og har visst
brukbar effekt da mange tror det er VV. Spesielt i dårlig sikt og i
skumringa vises denne vesten svært godt, sammenlignet med vanlig mc-dress.

--
Magne Ténéré/Endupamp

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 06-04-04 10:58

"Magne Vingsand" <mving@broadpark.no> writes:

> I Norge kjører mange med såkalt refleksvest eller refleksbånd, og har
> visst brukbar effekt da mange tror det er VV.

Hva' er en/et VV? VoliViet?

De gule veste er iøvrigt også meget brugt i London. Langt størsteparten
af de motorcyklister jeg så derovre i december brugte dem.

--
Mikkel | It's hard being a drunk... It takes commitment!
motortosse.dk | E.H. - Bottom Live 2003

Fra : Magne Vingsand

Dato : 06-04-04 11:04

Mikkel Christensen wrote:
> "Magne Vingsand"
> Hva' er en/et VV? VoliViet?

vv = våre venner i politiet

--
Magne Ténéré/Endupamp

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 06-04-04 11:13

> vv = våre venner i politiet

Aah - noteret.

(selvom jeg ikke troede de var vores venner efter de sidste dages
Bakkeåbningshistorier

Fra : Magne Vingsand

Dato : 06-04-04 21:38

Mikkel Christensen wrote:
> "Magne Vingsand"
> (selvom jeg ikke troede de var vores venner efter de sidste dages
> Bakkeåbningshistorier

Det er irriterende når "øvrigheta" ikke har den nødvendige tekniske
kunnskap, slik at vi som "menige" blir belastet med unødvendige
ettervisninger eller papirarbeid/telefoner i arbeidstiden. Men med tanke på
alt det heslige og fryktelige vv må ordne opp i - ofte med livet som
innsats - er jeg svært glad for å ha vv tilgjengelig 24 timer i døgnet! Ofte
er det ikke stort de får gjort, spesielt ved tyverier o.l. (selv om tyven er
videofilmet). Men de kan ihvertfall bekrefte det som er skjedd, slik at en
får erstatning fra forsikringa...
Ellers blir "vv" brukt både positivt og negativt, alt etter ordbruken
ellers. Kan ikke forvente at de er oppdatert innen samtlige emner/endringer
heller - mc er bare en brøkdel av det totale arbeidsfeltet vv har.

--
Magne Ténéré/Endupamp

Fra : Peter Graff

Dato : 06-04-04 11:53

> [...]
> iøjenfaldende end 'fast' lys?
> Sikkerhedsmæssigt kan det være meget værd, at tiltrække sig visuel

Muligvis. Men min pointe er at når bilister har "vænnet" sig til at et
blinkende lys i det fjerne er en MC, vil MC'er uden blive opfattet som
knallert og så er vi lige vidt. Så hellere lade tingene være som de er og
"tvinge" folk til at tænke over om det nu er en knallert eller en MC der
kommer kørende.

MVH

Peter Graff

Fra : Squish

Dato : 06-04-04 21:43

Peter Graff wrote:

> [...]
> "tvinge" folk til at tænke over om det nu er en knallert eller en MC der

Jeg troede det handlede om at blive sét! Det er nok ret ligegyldigt om
det er en knallert eller MC, bilisten *oversér*! Så er det alligevel for
sent..

Jeg tror i øvrigt at det er de færreste bilister der lærer noget af det
de oplever i trafikken (=husker det til næste gang)! :-/

--
Squish
CB400F

Fra : Carl

Dato : 06-04-04 12:29

"Peter Graff" wrote in message

> For mig at se løser man ikke noget med vibra-lys, tværtimod har man nu sat
> mc'ister endnu mere i farezonen. "Jeg troede det var en knallert, da dens
> lys ikke blinkede"

Jeg tror at meningen er at produktet skal udnytte den faktor at:
Et lys der vibrere med en frekvens som øjet lige netop kan opfatte vil
medføre at hjernen hurtigere registrerer lyset og derved påkalder
opmærksomhed. Dette kan benyttes uanset typen af køretøj - og derfor ikke
skal opfattes som - her kommer en mc.

Men, vibrerende lys (flimrende lys) kan også virke distraherende, og give
hovedpine ved længerevarende påvirkning, tænk blot på en dårlig
computerskærm. Derfor må det formodes at en udbredt anvendelse af Vibralys
vil medføre at andre trafikanter bliver irriteret af denne negative
påvirkning. Spørg fabrikanten om produktet er godkendt til brug på
offentlige veje.