Styrthjelme i tænk+test
Fra : H. P. Holm

Dato : 05-04-04 15:10

Forbrugerstyrelsen har testet 11 styrthjelme på det danske marked
i foråret 2004. Der er 2 flip-up plastik hjelme helt i top, skarpt
forfulgt af 2 integral hjelme i glasfiber.

Samlet vurdering:
1. Schubert Concept
2. Caberg Justissimo
3. Shoei Raid
4. Schubert S1
[...]

"Airoh Mathiesse" og "Suomy Joo" hjelme dumper i testen, fordi de
ikke lever op til de EU sikkerhedsnormer de påstår at overholde.

Se hele testen på <http://www.taenk.dk/>
brugernavn tt43
adgangskode kat
(virker frem til 8. maj 2004)

--
Hans

Fra : anders majland

Dato : 05-04-04 15:42

> Forbrugerstyrelsen har testet 11 styrthjelme på det danske marked
> i foråret 2004

citat:Hjelmskallen på både Schuberth Concept og Caberg Justissimo er
fabrikeret af polystyren, altså en slags plastik. Myten om, at glasfiber
er et mere sikkert materiale end plastik, er der altså ikke dækning for
i denne test"

Hvordan giver de f.eks karakter for pasform og komfort ... Det afgørende
er jo lidt hvordan deres testpanel er sammensat og hele 5 personer er jo
mange at lave statistik på ....

"Styrthjelmene er testet efter den internationale standard ECE R 22-05 i
samarbejde med International Consumer Research & Testing, ICRT."

Så det er nok test de har købt hos ICRT og oversat til dansk.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Martin Sørensen

Dato : 05-04-04 15:51

> Hvordan giver de f.eks karakter for pasform og komfort ... Det
> afgørende er jo lidt hvordan deres testpanel er sammensat og hele 5
> personer er jo mange at lave statistik på ....

De kunne lige så godt have gjort det omvendt, dvs. valgt én hjelm, og
givet karakter til testpersonerne alt efter hvor godt deres hoved
passede i den valgte hjelm. Det er lige så meningsløst.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-04 21:10

anders majland skrev i meddelelsen ...

> [...]
>fabrikeret af polystyren, altså en slags plastik. Myten om, at glasfiber
>er et mere sikkert materiale end plastik, er der altså ikke dækning for

Tjae, der er ikke meget styr på begreberne :-| Concept'en er af kombineret
glas, kul, og kevlar fiber i polyester pånær kæbestykket. Med andre ord
"glasfiber", på tysk GFK, så hvor meget styr har de på resten......

En "plast" hjelm er af polykarbonat.

mvh
Orla

Fra : Anders Houmark

Dato : 06-04-04 00:28

Orla Pedersen wrote:

Først en kommentar om testen: Jeg er skuffet over, at de ikke har AGV med..
Dem er der altså også mange som kører rundt med...

> Tjae, der er ikke meget styr på begreberne :-|

Det er der aldrig i Tænk&Test !! Læste engang en artikkel om ADSL, og det
var tydeligt, at det var skrevet af en person med meget ringe viden omkring
dette. Der var forhastede konklutioner, direkte løgne og generelt bare en
holdning af "du får ikke hvad du betaler for. BROK DIG".. Derfor har jeg
siden ikke kunne tage bladet seriøst..

> En "plast" hjelm er af polykarbonat.

Nu er det ikke lige direkte til din besked, men jeg vil stadig holde på at
plasthjelme generelt er dårligere end fiber hjelme..

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Armand

Dato : 06-04-04 17:49

Anders Houmark <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en

> Nu er det ikke lige direkte til din besked, men jeg vil stadig holde på at
> plasthjelme generelt er dårligere end fiber hjelme..

Så er vi der igen!
Og denne gang er det endda to(!) specifikke testresultater der anfægtes
alene med vanetænkning som argument - *Suk*! :-|

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 06-04-04 21:28

> Anders Houmark <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en

> Så er vi der igen!
> Og denne gang er det endda to(!) specifikke testresultater der anfægtes
> alene med vanetænkning som argument - *Suk*! :-|

Hov hov, har vi ikke lige fået fastslået at den ene af de "plast" hjelme der
støtter din konklusion, er en fiber hjelm?
Så er der da ikke meget der underbygger dit synspunkt i den test?

Rittig

Fra : Armand

Dato : 07-04-04 16:25

Claus Rittig <ClausFUCKSPAMRittig@Hotmail.Com> skrev i en
> [...]
der
> støtter din konklusion, er en fiber hjelm?
> Så er der da ikke meget der underbygger dit synspunkt i den test?

Det er en krydspost der specificerer dét, så den kunne jeg ikke tage højde
for!
meeen der er da én tilbage at læne sig op af :-|

--
Armand.

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 06-04-04 21:54

On 2004-04-05, Anders Houmark <anders@andersh.fjerndette.dk> wrote:

> [...]
> holdning af "du får ikke hvad du betaler for. BROK DIG".. Derfor har jeg

Det gjorde jeg også sælger opmærksom på, da jeg engang blev
forstyrret midt i aftensmaden. Jeg nævnte at de gange jeg havde hørt om
"undersøgelser" foretaget af T&T indenfor de områder jeg kendte til var
jeg ved at brække mig[1] over forhastede konklusioner, manglende viden,
dårlig research etc.

Jeg bad sælgeren overbevise mig om at undersøgelser på de områder
jeg ikke kender synderligt meget til skulle være bedre. Det kunne han ikke,
så jeg tegnede ikke abonnement (ville jeg heller ikke have gjort alligevel,
men så generede han dog ikke andre i den tid).

[1] Det var ikke nøjagtigt det udtryk jeg brugte.

--
Anders Vind Ebbesen

Fra : H. P. Holm

Dato : 06-04-04 12:35

Orla Pedersen skrev:

> Tjae, der er ikke meget styr på begreberne :-| Concept'en er af kombineret
> glas, kul, og kevlar fiber i polyester pånær kæbestykket. Med andre ord
> "glasfiber", på tysk GFK, så hvor meget styr har de på resten......

Tak for kommentarerne, også til andre i tråden.
Jeg har samlet det sammen og mailet en opsummering af de fejlagtige
præmisser til taenk.dk, og bedt dem overveje konklusionerne i testen
en gang mere. Der er også spurgt om, hvorfor AGV hjelme mangler.

Det kommer sikkert til at tage en stykke tid, men de plejer at være
flinke til at rette grove fejl i næste nummer af bladet, dvs omkring
8. maj i dette tilfælde. I hører nærmere så snart jeg ved noget!

--
Hans

Fra : Claus Rittig

Dato : 06-04-04 21:29

"H. P. Holm" <hpholm@adresse.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> flinke til at rette grove fejl i næste nummer af bladet, dvs omkring
> 8. maj i dette tilfælde. I hører nærmere så snart jeg ved noget!

Herligt!
Det er altid en god ide med opfølgning.

Rittig

Fra : H. P. Holm

Dato : 15-04-04 18:42

H. P. Holm skrev:

> Jeg har samlet det sammen og mailet en opsummering af de fejlagtige
> præmisser til taenk.dk, og bedt dem overveje konklusionerne i testen
> en gang mere. Der er også spurgt om, hvorfor AGV hjelme mangler.

Resume af svaret fra Tænk+Test's test-koordinator:

Schuberth-hjelm: Laboratoriet har konstateret at hjelmen er udført i
polystyren. Denne oplysning har været til høring hos producenten og
de har ikke reageret.

<http://www.polystyrene.org/polystyrene_facts/facts.html>
Polystyren er ikke bare "Flamingo" men også f.eks. CD Jewel-cases.

Det er ikke nogen god ide at skallen på en styrthjelm er specielt hård.
Hjelmens vigtigste formål er stødabsorbering; det drejer sig om at have
et ordentligt samspil mellem yderskal og det stødabsorberende materiale
indeni. - Jeg bliver rådet til at glemme alt om glasfiberhjelmenenes
fortræffeligheder overfor plastic, det betegnes som rent salgsgas.

Der var 4 AGV hjelme med i den oprindelige europæiske test, men ingen
af dem sælges på det danske marked.

Der må være 10 point til Armand, medmindre nogen køber en Schuberth
Concept og saver den i stykker for at bevise det ikke er plastic.

--
Hans

Fra : Armand

Dato : 15-04-04 19:48

H. P. Holm <hpholm@adresse.invalid> skrev i en
newszfc.425$Hl1.268@news.get2net.dk...

> [...]
> indeni. - Jeg bliver rådet til at glemme alt om glasfiberhjelmenenes
> fortræffeligheder overfor plastic, det betegnes som rent salgsgas.

Nix!
Jeg(!) giver "Tænk" 10 point! ))

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-04 21:48

H. P. Holm skrev i meddelelsen ...
> [...]

>Schuberth-hjelm: Laboratoriet har konstateret at hjelmen er udført i
>polystyren. Denne oplysning har været til høring hos producenten og

Nu er polyester jo som regel også bindemidlet i glasfiber, såe I nogle
tilfælde epoxy.

><http://www.polystyrene.org/polystyrene_facts/facts.html>

>Der må være 10 point til Armand, medmindre nogen køber en Schuberth
>Concept og saver den i stykker for at bevise det ikke er plastic.

Der er i hvert fald ingen point til Tænk+Test

mvh
Orla, som er ret sikker på at man ikke ville turde lyve i manualen til
hjelmen :-|

Fra : Armand

Dato : 16-04-04 12:53

Orla Pedersen <o.pedersen.torsted(hos)post.tele.dk> skrev i en

> [...]
> mvh
> Orla, som er ret sikker på at man ikke ville turde lyve i manualen til

Hvor mange (få?) glasfibertråde skal der befinde sig i et materiale før man
kan kalde den for glasfiber??
Det kan jo være at Schubert strammer reklame-virkningen ved at indstøbe så
minimalt et glasfiberindhold at Tænks søster-organisation ikke har kunnet
finde nogen ved den faktisk udførte opskæring :-/
Hvis hjelmen ellers er god nok (og dét var den jo) så er det jo nærmest kun
en hvid løgn

Forøvrigt erklærer GPA også at deres hjelme var kombineret komposit og
polyester, derved at der var glasfiberforstærket ved de primære slagzoner,
mens resten var uden.
Da jeg tiltede på XS1100'eren tog hjelmen godt af i området omkring
tindingen - Men den punktvise nedslidning dér viste ingen glasfiber, kun
(endog) blød plast

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-04 15:18

Armand skrev i meddelelsen ...

>Hvor mange (få?) glasfibertråde skal der befinde sig i et materiale før man
>kan kalde den for glasfiber??

Og jordbær i jordbærmarmelade, blot er polyester som regel for blødt
til noget som helst uden fibre. Derfor normalt polycarbonat i det vi kalder
"plasthjelme".

>Det kan jo være at Schubert strammer reklame-virkningen ved at indstøbe så
>minimalt et glasfiberindhold at Tænks søster-organisation ikke har kunnet
>finde nogen ved den faktisk udførte opskæring :-/

Hvis opskåret !?

>Hvis hjelmen ellers er god nok (og dét var den jo) så er det jo nærmest kun
>en hvid løgn

Lige i den sammenhæng synes jeg nu at det er reklamemæssigt smartest at være
ærlig :-/

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 17-04-04 09:57

> Hvis opskåret !?

Citat fra svar fra "Tænk":
"Laboratoriet har konstateret at hjelmen er udført i polystyren."
Hvordan skulle de kunne det, andet end ved en destruktiv test :-/

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-04 17:17

Armand skrev i meddelelsen ...

>Citat fra svar fra "Tænk":
>"Laboratoriet har konstateret at hjelmen er udført i polystyren."
>Hvordan skulle de kunne det, andet end ved en destruktiv test :-/

Det kan de nu godt, men egentlig er det vist bare deres troværdighed jeg
betvivler. Jeg tror ikke på polystyren uden fibre af den simple årsag, at
polystyren ingen "trækstyrke" har. Det er meget lig ABS på det felt. Har vi
nogle plastmagere herinde, der kan sætte tingene helt på plads ?

Mht. fiber kontra plast(polycarbonat), kvalitet mm., anfægter jeg ikke din
holdning, blot at man husker på, at polycarbonat ældes hurtigere end "fiber"

mvh
Orla

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 18-04-04 22:49

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted(hos)post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Mht. fiber kontra plast(polycarbonat), kvalitet mm., anfægter jeg ikke din
> holdning, blot at man husker på, at polycarbonat ældes hurtigere end

Plastmager er vist så meget sagt - spasmager vil flere nok sige
Men jeg har dog en del erfaring med brug af emner af hhv polystyren, ABS og
polycarbonat fra en våd
fortid med windsurfere.
Der fremstilles stadig ganske stabile surf-brædder af både polystyren og
ABS. Skallen rotationsstøbes
og sku' ligne en halvslatten sæk når de kommer ud af formen. Derefter kommer
de i en tryk-stabil form
og skummes op ~ bliver fyldt op med formstabilt og ikke-sugende skum. Så er
det ganske brugbart - dog
opnår denne konstruktion aldrig samme stivhed som hverken formstøbte
glasfiber- brædder eller hånd-
byggede brædder.
Men brud-/slidstyrken er langt højere i et brædt af ABS eller polystyren end
i et af glasfiber. Og glasfiber
deles så endda yderligere i to hoved-grupper: epoxy- og polyester-limede.
Epoxy giver det stiveste og
letteste resultat medens polyester er tungere men mere eftergivende over for
slag o.l.
Finner og sværd laves faktisk også af ABS og polystyren men jeg har en stærk
mistanke om at i det
mindste sværene har en eller anden kerne aht stivheden.
Polycarbonat anvendes (i det mindste i gamle dage) meget til finner, hvor
der kræves en smal profil
med stor styrke. En overgang ku' man købe Kangaroo-finner, der var en halv
meter lange 1/4 cirkler.....
Det var for at undgå at finnen blev helt dækket af tang og dermed
virkningsløse - men de var altså
ikke de mest stabile
Men her er man stort set helt gået over til lamineringer af glas- eller
kulfiber, da man her har et langt
bedre styrkeforhold og dermed kan bruge tyndere og mere hydro-dynamiske
profiler. Tidens værste
er vel race-finner på 90 cm !
Har faktisk nu til dags en finsk jolle i ABS. Dobbeltskroget og skumfyldt og
faktisk meget stiv.
Sådan en 10½ fods styrepultjolle går ret godt med 25 hk på hækken
Og jeg har kun een
gang set en af dette mærke med en alvorlig skade i bunden; men manden havde
altså også ramt
en flydende bundgarnspæl med stor fart (i båden, altså !)

Hvis jeg skal overføre disse forhold til hjelme vil jeg mene at
ABS/polystyren med eller uden fibre er
væsentligt bedre til at absorbere stød og asfaltslibning en glas-/kulfiber.
Dog er der muligvis indenfor
kulfiber (eller beslægtede fibre) materialer der egner sig. Dog mener jeg at
sådanne fibre kræver
et andet bindemiddel end både epoxy og polyester, da begge typer lim gir'
for sprødt resultat.

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : TheHobbit

Dato : 05-04-04 17:12

H. P. Holm wrote:
> Samlet vurdering: (har desværre ikke haft mulighed for at prøve 1 og 2!)
> 3. Shoei Raid

Jeg har lige købt en Shoei Raid - den kan meget varmt anbefales. Jeg gik fra
en FM hjelm (1.600,-) over til Shoei'en (1.995,-) og forskellen var så stor
at jeg nu ikke fatter hvordan jeg har holdt det FM lort ud i 12 mdr.

Alt er bare markant bedre; bedre pas-form, bedre padding, bedre forhold
mellem skalstørrelse og indhold (størrelse M), bedre stof, pænere finish,
mindre vindstøj, mere bevægelsesfrihed, bedre udsyn, mere vindbeskyttelse
osv osv.

Nu kan jeg retfaktisk dreje hovedet med høj hastighed og kigge mig tilbage
uden at hovedet dingler i vinden som på et spædbarn.

Hvis du overvejer at købe en hjelm til 1.300 kr så prøv en Shoei Raid og
mærk hvad du får for den sidste 695 kr.

/Stephan - DT125 og CBR600F3
http://www.dfmc.dk/?id=297

Fra : Kasperkk

Dato : 05-04-04 19:34

> Hvis du overvejer at købe en hjelm til 1.300 kr så prøv en Shoei Raid og
> mærk hvad du får for den sidste 695 kr.

Eller prøv at stikke hovedet i en xr900 eller xr1000. Det er altså også kram
fra shoei. Har ikke noget ordetnlig sammenligningsgrundlag, men har da få
kørt et par hundreder kilometer med min xr900 og den kanon

Kasperkk
Gs500