"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted(hos)post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:40815a73$0$266$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Armand skrev i meddelelsen ...
> >>
> >> Hvis opskåret !?
> >
> >Citat fra svar fra "Tænk":
> >"Laboratoriet har konstateret at hjelmen er udført i polystyren."
> >Hvordan skulle de kunne det, andet end ved en destruktiv test :-/
>
>
> Det kan de nu godt, men egentlig er det vist bare deres troværdighed jeg
> betvivler. Jeg tror ikke på polystyren uden fibre af den simple årsag, at
> polystyren ingen "trækstyrke" har. Det er meget lig ABS på det felt. Har
vi
> nogle plastmagere herinde, der kan sætte tingene helt på plads ?
>
> Mht. fiber kontra plast(polycarbonat), kvalitet mm., anfægter jeg ikke din
> holdning, blot at man husker på, at polycarbonat ældes hurtigere end
"fiber"
>
> mvh
> Orla
>
>
> >
> >--
> >Armand.
>
>
>
Plastmager er vist så meget sagt - spasmager vil flere nok sige
Men jeg har dog en del erfaring med brug af emner af hhv polystyren, ABS og
polycarbonat fra en våd
fortid med windsurfere.
Der fremstilles stadig ganske stabile surf-brædder af både polystyren og
ABS. Skallen rotationsstøbes
og sku' ligne en halvslatten sæk når de kommer ud af formen. Derefter kommer
de i en tryk-stabil form
og skummes op ~ bliver fyldt op med formstabilt og ikke-sugende skum. Så er
det ganske brugbart - dog
opnår denne konstruktion aldrig samme stivhed som hverken formstøbte
glasfiber- brædder eller hånd-
byggede brædder.
Men brud-/slidstyrken er langt højere i et brædt af ABS eller polystyren end
i et af glasfiber. Og glasfiber
deles så endda yderligere i to hoved-grupper: epoxy- og polyester-limede.
Epoxy giver det stiveste og
letteste resultat medens polyester er tungere men mere eftergivende over for
slag o.l.
Finner og sværd laves faktisk også af ABS og polystyren men jeg har en stærk
mistanke om at i det
mindste sværene har en eller anden kerne aht stivheden.
Polycarbonat anvendes (i det mindste i gamle dage) meget til finner, hvor
der kræves en smal profil
med stor styrke. En overgang ku' man købe Kangaroo-finner, der var en halv
meter lange 1/4 cirkler.....
Det var for at undgå at finnen blev helt dækket af tang og dermed
virkningsløse - men de var altså
ikke de mest stabile
Men her er man stort set helt gået over til lamineringer af glas- eller
kulfiber, da man her har et langt
bedre styrkeforhold og dermed kan bruge tyndere og mere hydro-dynamiske
profiler. Tidens værste
er vel race-finner på 90 cm !
Har faktisk nu til dags en finsk jolle i ABS. Dobbeltskroget og skumfyldt og
faktisk meget stiv.
Sådan en 10½ fods styrepultjolle går ret godt med 25 hk på hækken
Og jeg har kun een
gang set en af dette mærke med en alvorlig skade i bunden; men manden havde
altså også ramt
en flydende bundgarnspæl med stor fart (i båden, altså !)
Hvis jeg skal overføre disse forhold til hjelme vil jeg mene at
ABS/polystyren med eller uden fibre er
væsentligt bedre til at absorbere stød og asfaltslibning en glas-/kulfiber.
Dog er der muligvis indenfor
kulfiber (eller beslægtede fibre) materialer der egner sig. Dog mener jeg at
sådanne fibre kræver
et andet bindemiddel end både epoxy og polyester, da begge typer lim gir'
for sprødt resultat.
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh
Jesper
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder