|
| kædesmører (Scottolier), hjemmelavet?! Fra : Thomas |
Dato : 05-04-04 10:35 |
|
Hej
Læste lige i en tråd om kædesmøring (hvilket jeg da ikke tænker så meget
over) at man kan købe sådan en "selvsmører" (Scottolier), men den er sq da
dyr! Det må da kunne laves lige så godt selv!?
Er der nogen der har erfaring med sådan et projekt??
Mvh Thomas
| |
anders majland (05-04-2004)
| Kommentar Fra : anders majland |
Dato : 05-04-04 10:39 |
|
> Er der nogen der har erfaring med sådan et projekt??
Søg efter "skrot oiler" på groups.google.com
--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid
| |
Hekto (05-04-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 05-04-04 11:10 |
|
In article <c4r9hb$112$2@sunsite.dk>, anders.majland-
see.signature@address.invalid says...
> > Er der nogen der har erfaring med sådan et projekt??
>
> Søg efter "skrot oiler" på groups.google.com
>
>
Ja, der var forskellige forslag til forbedringer.
Billeder af et aktuelt projekt:
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=324
--
/Hekto
Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verrein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
semi-rockets ... no thanks!
| |
rbk17 (06-04-2004)
| Kommentar Fra : rbk17 |
Dato : 06-04-04 17:58 |
|
On Mon, 05 Apr 2004 12:10:09 +0200, Hekto wrote:
> In article <c4r9hb$112$2@sunsite.dk>, anders.majland-
> see.signature@address.invalid says...
>> > Er der nogen der har erfaring med sådan et projekt??
>>
>> Søg efter "skrot oiler" på groups.google.com
>>
>>
> Ja, der var forskellige forslag til forbedringer.
>
> Billeder af et aktuelt projekt:
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=324
Eller tag er kik på http://www.cls200.de for at blive inspireret.
Syntes specielt at det er smart at den "føler" MC'en kører,
bare ved at måle spændingen på batteriet. (mon den også
kan føle RPM?)
\rbk
| |
anders majland (06-04-2004)
| Kommentar Fra : anders majland |
Dato : 06-04-04 18:52 |
|
> Eller tag er kik på http://www.cls200.de for at blive inspireret.
> Syntes specielt at det er smart at den "føler" MC'en kører,
> bare ved at måle spændingen på batteriet. (mon den også
> kan føle RPM?)
Den overlader det dog også til tyngdekraften at få olien ud . Jeg kan
bedre lide pumpen som den jeg linkede til .
( http://www.taunus-biker.de/~mdvp/Kette/Oiler.html)
Den kan købes færdig fra http://www.mccoi.de/
--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid
| |
Moller (05-04-2004)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 05-04-04 11:32 |
|
"Thomas" <Thomas-Andersen@mail.dkFJERN> skrev i en meddelelse
news:40712817$0$269$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej
>
> Læste lige i en tråd om kædesmøring (hvilket jeg da ikke tænker så meget
> over) at man kan købe sådan en "selvsmører" (Scottolier), men den er sq da
> dyr! Det må da kunne laves lige så godt selv!?
Hvad mener du med dyr ??? i forhold til et kædekit, og hvor langt en
kæde rækker ekstra, især hvis du konstant glemmer at smøre kæden, så er den
jo ikke dyr. Og så de stumper du skal skaffe, samt den tid du skal bruge på
at få det til at funke fornuftigt... jo jo.
> Er der nogen der har erfaring med sådan et projekt??
En del har skrevet, og vist billeder på halvfærdige forsøg... men jeg
mindes ikke at nogen har desideret lykkedes at gøre det færdigt.
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi ... med lukkede kædekasse = kæde holder uendeligt langt
:) og en ny koster jo 150Kr. :)
Suzuki GSF 1200 S ... Med Scottoiler :) simpel, enkelt, og elegant.
| |
Thomas (05-04-2004)
| Kommentar Fra : Thomas |
Dato : 05-04-04 11:36 |
|
Moller wrote:
> "Thomas" <Thomas-Andersen@mail.dkFJERN> skrev i en meddelelse
> news:40712817$0$269$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> Hej
>>
>> Læste lige i en tråd om kædesmøring (hvilket jeg da ikke tænker så
>> meget over) at man kan købe sådan en "selvsmører" (Scottolier), men
>> den er sq da dyr! Det må da kunne laves lige så godt selv!?
>
> Hvad mener du med dyr ??? i forhold til et kædekit, og hvor langt
> en kæde rækker ekstra, især hvis du konstant glemmer at smøre kæden,
> så er den jo ikke dyr. Og så de stumper du skal skaffe, samt den tid
> du skal bruge på at få det til at funke fornuftigt... jo jo.
>
>> Er der nogen der har erfaring med sådan et projekt??
>
> En del har skrevet, og vist billeder på halvfærdige forsøg... men
> jeg mindes ikke at nogen har desideret lykkedes at gøre det færdigt.
Jamen så skal jeg måske være den første ;)
(det ik for sjov vi går på DTU)
Mvh Thomas
| |
anders majland (05-04-2004)
| Kommentar Fra : anders majland |
Dato : 05-04-04 12:03 |
|
> Jamen så skal jeg måske være den første ;)
> (det ik for sjov vi går på DTU)
Jeg hjælper gerne med test (arbejder et par km fra lyngby) og kører en
del i al slags vejr - Det er blevet til knapt 10000km siden november 03
så jeg har brugt en del kædespray. Kædespray er noget skidt at få få
fasket af, og jeg var specielt træt af hvor meget af det der havde
fundet vej op til baglygten da jeg skiftede pærer i sidste uge ....
Jeg har kigget meget på den mere end en håndfuld kommercielle systemer
der findes - men endnu ikke besluttet mig
En af de mere originale D-I-Y er http://www.ratbike.org/docs/303.html
han tapper bare motorolie ud på kæden
Der er lidt af en oversigt her
http://www.taunus-biker.de/~mdvp/Kette/Oiler.html
--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid
| |
Christer Waleryd (05-04-2004)
| Kommentar Fra : Christer Waleryd |
Dato : 05-04-04 12:33 |
|
"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> writes:
> > Jamen så skal jeg måske være den første ;)
> > (det ik for sjov vi går på DTU)
>
> Jeg hjælper gerne med test (arbejder et par km fra lyngby) og kører en
> del i al slags vejr - Det er blevet til knapt 10000km siden november 03
> så jeg har brugt en del kædespray. Kædespray er noget skidt at få få
> fasket af, og jeg var specielt træt af hvor meget af det der havde
> fundet vej op til baglygten da jeg skiftede pærer i sidste uge ....
>
> Jeg har kigget meget på den mere end en håndfuld kommercielle systemer
> der findes - men endnu ikke besluttet mig
>
> En af de mere originale D-I-Y er http://www.ratbike.org/docs/303.html
> han tapper bare motorolie ud på kæden
De gamle SOHC 750 fra Honda har faktisk automatisk smurning av kjede
gjennom akselen til fremre tannhjul. Justerbart med en skrue i senter
av akselen.
/Christer
--
Christer Waleryd - DoD#2075
'73 CB750*2 '74 CB500 '88 XT600
http://lcw.at.dod.no OTC#440
| |
Janus (05-04-2004)
| Kommentar Fra : Janus |
Dato : 05-04-04 13:23 |
|
jamen så vil jeg da også give en hånd med, det kan da ikke være så svært
; )
Janus
"Thomas" <Thomas-Andersen@mail.dkFJERN> wrote in message
news:40713659$0$277$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Moller wrote:
> > "Thomas" <Thomas-Andersen@mail.dkFJERN> skrev i en meddelelse
> > news:40712817$0$269$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> >> Hej
> >>
> >> Læste lige i en tråd om kædesmøring (hvilket jeg da ikke tænker så
> >> meget over) at man kan købe sådan en "selvsmører" (Scottolier), men
> >> den er sq da dyr! Det må da kunne laves lige så godt selv!?
> >
> > Hvad mener du med dyr ??? i forhold til et kædekit, og hvor langt
> > en kæde rækker ekstra, især hvis du konstant glemmer at smøre kæden,
> > så er den jo ikke dyr. Og så de stumper du skal skaffe, samt den tid
> > du skal bruge på at få det til at funke fornuftigt... jo jo.
> >
> >> Er der nogen der har erfaring med sådan et projekt??
> >
> > En del har skrevet, og vist billeder på halvfærdige forsøg... men
> > jeg mindes ikke at nogen har desideret lykkedes at gøre det færdigt.
>
> Jamen så skal jeg måske være den første ;)
> (det ik for sjov vi går på DTU)
>
> Mvh Thomas
>
>
| |
Moller (05-04-2004)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 05-04-04 13:41 |
|
> Jamen så skal jeg måske være den første ;)
Held og lykke :)
> (det ik for sjov vi går på DTU)
vi ? er du skitzofren eller hvordan det nu staves :)
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S
| |
Thomas (05-04-2004)
| Kommentar Fra : Thomas |
Dato : 05-04-04 14:25 |
|
"Moller" <news@molnit.com> wrote in message
news:407152f1$0$128$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> > Jamen så skal jeg måske være den første ;)
>
> Held og lykke :)
>
> > (det ik for sjov vi går på DTU)
>
> vi ? er du skitzofren eller hvordan det nu staves :)
LOL!
| |
Hekto (05-04-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 05-04-04 11:42 |
|
In article <407134da$0$133$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, news@molnit.com
says...
> En del har skrevet, og vist billeder på halvfærdige forsøg... men jeg
> mindes ikke at nogen har desideret lykkedes at gøre det færdigt.
>
Jo, jeg kørte da lystigt en hel sommer med min Skrot-oiler.
Olien blev til sidst styret af vacuum fra indsugningen, der styrede en
knallertbenzinhane fra T.Hansen (89,-)
Om det kan betale sig at lave en selv ved jeg ikke; men det er da
meget sjovt.
Skrot-oileren blev netop til, fordi en rigtig oiler ville representere
en temmelig stor %-del af en gammel brugt cykkels handelsværdi.
--
/Hekto
Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verrein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
semi-rockets ... no thanks!
| |
uffe.j (05-04-2004)
| Kommentar Fra : uffe.j |
Dato : 05-04-04 21:57 |
|
Faktisk var der byggevejledning i et af numrene af "Classic Bike Guide" fra
sidste år.
--
uffe.j@privatnospam.dk
Ved svar, fjern "nospam".
"Thomas" <Thomas-Andersen@mail.dkFJERN> skrev i en meddelelse
news:40712817$0$269$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej
>
> Læste lige i en tråd om kædesmøring (hvilket jeg da ikke tænker så meget
> over) at man kan købe sådan en "selvsmører" (Scottolier), men den er sq da
> dyr! Det må da kunne laves lige så godt selv!?
> Er der nogen der har erfaring med sådan et projekt??
>
> Mvh Thomas
>
>
| |
Thomas (07-04-2004)
| Kommentar Fra : Thomas |
Dato : 07-04-04 11:13 |
|
Hej igen!
Nu har jeg tænkt lidt over det, og fundet noget skrammel der måske kan
bruges! så princippet bliver som følger:
En 1/2 L plast flaske fyldt op med noget billigt "slave-olie", bliver lagt
under sædet. En sprinkler-pumpe (fra en Skoda 120SL) bruges til at SUGE
olien op fra flasken (flasken skal ha et meget lille åndehul), styringen til
pumpen kommer til at forgå ved "cykelcomputer" metoden. En magnet på
bagdækket og en sensor der registrerer når magneten kommer forbi. pulsen fra
sensoren sendes til lidt simpel elektronik der, et kort øjeblik, tænder for
pumpen når sensor registrer magneten.
Selve dyssen, som "lægger" olien på kæden skal have et meget lille
udgangshul (evt. en kanyle eller to). Hvilket skal sørge for at olien ikke
vil løbe ud når pumpen er inaktiv!
Hvad syns i om ideen?? er der noget jeg har overset?? selve oliemængen kan
nemt styres ved at bestemme tidslængden pumpen er tændt evt. springe hver
anden eller hver tredje puls over!
Mvh Thomas
| |
anders majland (07-04-2004)
| Kommentar Fra : anders majland |
Dato : 07-04-04 12:57 |
|
> En sprinkler-pumpe (fra en Skoda 120SL) bruges til
> at SUGE olien op fra flasken
Der skal nok testes om den er præcis nok til opgaven - det er jo ret små
mængder der skal ud ad gangen...
r der noget jeg har overset??
Justering for "miljø" - altså regnvejr, støv osv.
--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid
| |
Hekto (07-04-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 07-04-04 13:31 |
|
anders majland wrote:
>>En sprinkler-pumpe (fra en Skoda 120SL) bruges til
>>at SUGE olien op fra flasken
>
>
> Der skal nok testes om den er præcis nok til opgaven - det er jo ret små
> mængder der skal ud ad gangen...
>
> r der noget jeg har overset??
>
> Justering for "miljø" - altså regnvejr, støv osv.
>
>
Nu kan der jo også blive så mange forhold at tage hensyn til, at det
bliver rigtigt indviklet, og ender i skrivebordsskuffen.
Selv det enkleste 'gravitetskontrollerede' smøresystem, er bedre end en
kæde der smøres lejlighedsvis.
Jævnlige dryp, båret til kæden af tyngdekraften, kommer jo frem selv i
regnvejer og også ved 320 km/t ... i modsætning til spraydåsen der står
hjemme på værkstedet, og ikke engang er i nærheden af kæden! ;0)
--
/Hekto
Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verrein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
semi-rockets ... no thanks!
| |
anders majland (07-04-2004)
| Kommentar Fra : anders majland |
Dato : 07-04-04 20:12 |
|
> Nu kan der jo også blive så mange forhold
Jo men hvis man skal dosere olie efter det værste møgvejr på en grusvej
så sviner man unødvendigt i godt vejr.
> i modsætning til spraydåsen der
> står hjemme på værkstedet, og ikke engang er i nærheden af kæden! ;0)
Den er da med i sidetasken ....
--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid
| |
Moller (07-04-2004)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 07-04-04 21:23 |
|
anders majland wrote:
>>Nu kan der jo også blive så mange forhold
>
>
> Jo men hvis man skal dosere olie efter det værste møgvejr på en grusvej
> så sviner man unødvendigt i godt vejr.
Det kan en alm. scottoiler også, uden de store problemer... kun et
spørgsmål om folk montere den fornuftigt, sådan at det er let at justere.
Min ligger f.eks. under sædet, så er det let at justere... og er selve
monteringen ved selve smøresystemet lavet fornuftigt, så plasker olien
ik af, og derved skal der virkelig meget dårligt vejr til for at det er
nødvendigt at dosere om på den.
>>i modsætning til spraydåsen der
>>står hjemme på værkstedet, og ikke engang er i nærheden af kæden! ;0)
>
>
> Den er da med i sidetasken ....
Vi alle køre jo ikke GoldWings :) med den slags luxus.
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S
" http://www.dfmc.dk/Lars_Molnit"
| |
Moller (07-04-2004)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 07-04-04 21:26 |
|
Hekto wrote:
> Nu kan der jo også blive så mange forhold at tage hensyn til, at det
> bliver rigtigt indviklet, og ender i skrivebordsskuffen.
Eller endnu være, den blir dyre i dele end hvis man bare købte en alm.
scottoiler fra starten :) eller man for brugt en masse tid på det uden
at få et resultat der er nemt og brugbart.
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S
" http://www.dfmc.dk/Lars_Molnit"
| |
Knud Dam (07-04-2004)
| Kommentar Fra : Knud Dam |
Dato : 07-04-04 19:18 |
|
"Thomas" <Thomas-Andersen@mail.dkFJERN> skrev i en meddelelse
news:4073d351$0$289$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Selve dyssen, som "lægger" olien på kæden skal have et meget lille
> udgangshul (evt. en kanyle eller to). Hvilket skal sørge for at olien ikke
> vil løbe ud når pumpen er inaktiv!
> Mvh Thomas
Hej Thomas.
Det skal godt nok være en lille dyse, hvis der ikke skal dryppe olie ud
under stilstand i de varme måneder.
Mvh
KD Bandit 600 S (Med original Scott-oiler, der fungerer kanon)
| |
Thomas (08-04-2004)
| Kommentar Fra : Thomas |
Dato : 08-04-04 02:16 |
|
> Det skal godt nok være en lille dyse, hvis der ikke skal dryppe olie
> ud under stilstand i de varme måneder.
Ja, det har du helt sikkert ret i!! Den eneste måde at forhindre det på, er
ved at have varkum på flasken, og det bliver besværeligt, så jeg bliver nød
til at tillade en smule oliespild på de varme dage.... Øv!!!
Nogen har en nem/billig løsning på det problem??
Mvh Thomas
>
> Mvh
>
> KD Bandit 600 S (Med original Scott-oiler, der fungerer kanon)
| |
Michal (09-04-2004)
| Kommentar Fra : Michal |
Dato : 09-04-04 01:10 |
|
In article <4073d351$0$289$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Thomas wrote:
> Nu har jeg tænkt lidt over det, og fundet noget skrammel der måske kan
> bruges! så princippet bliver som følger:
>
> En 1/2 L plast flaske fyldt op med noget billigt "slave-olie", bliver lagt
> under sædet. En sprinkler-pumpe (fra en Skoda 120SL) bruges til at SUGE
> olien op fra flasken (flasken skal ha et meget lille åndehul), styringen til
> pumpen kommer til at forgå ved "cykelcomputer" metoden. En magnet på
> bagdækket og en sensor der registrerer når magneten kommer forbi. pulsen fra
> sensoren sendes til lidt simpel elektronik der, et kort øjeblik, tænder for
> pumpen når sensor registrer magneten.
Lyder fint... Det er vist noget med at man godt kan bruge andre motorer
også :)
Der var vist noget diagram i et tidligere indlæg i samme tråd...
> Selve dyssen, som "lægger" olien på kæden skal have et meget lille
> udgangshul (evt. en kanyle eller to). Hvilket skal sørge for at olien ikke
> vil løbe ud når pumpen er inaktiv!
>
> Hvad syns i om ideen?? er der noget jeg har overset?? selve oliemængen kan
> nemt styres ved at bestemme tidslængden pumpen er tændt evt. springe hver
> anden eller hver tredje puls over!
Jeg syns det er en glimrende idé... og vil godt være med til det med
elektronikken... Jeg kan skaffe IC'er til at teste med, og kan godt stå
for lidt elektronikbiksensammen :)
Lyder som et spændende projekt...
--
Venlig Hilsen
Michal
Den nysgerrige på DT175 '96
| |
|
|