Kædeskift...
Fra : Dennis Riis

Dato : 04-04-04 14:59

Hej,

Nu nærmer sig tiden hvor jeg skal have skiftet kæde på min Suzuki GSF 400
- for første gang. Jeg har bestilt en ny kæde hos louis.de, da jeg mener
at jeg selv burde kunne klare det.

Alligevel vil jeg lige høre om der er nogen i gruppen, der har nogen gode
råd før jeg går i gang med projektet. Jeg er også lidt i tvivl om hvor
vidt jeg skal have bagsvingeren af for at sætte den nye kæde på ?

På louis.de er der en vejledning i at skifte kæde - men desværre på tysk.
Der skulle vel ikke være nogen, der i tidens løb har taget sig tid til at
oversætte den til dansk/engelsk ?

Mvh Dennis Riis
Suzuki GSF 400

Fra : IJ

Dato : 04-04-04 16:31

> [...]
> Der skulle vel ikke være nogen, der i tidens løb har taget sig tid til at

Hvis du har købt en endeløs kæde, skal du have bagsvingeren af. Når den nu
er afmonteret,
vil det vil være en god idé at give diverse lejer og bolte en frisk omgang
fedt.
Det tyske kan næsten oversættes til engesk her:
http://www.free-translator.com/links.html#tra

mvh
Ib

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 04-04-04 16:33

Dennis Riis wrote:

> Nu nærmer sig tiden hvor jeg skal have skiftet kæde på min Suzuki GSF
> 400 - for første gang. Jeg har bestilt en ny kæde hos louis.de, da
> jeg mener at jeg selv burde kunne klare det.

Mon ikke - det er ikke ligefrem raketvidenskab, der skal til

Men du har vel bestilt et kædekit - og ikke bare kæde? Man bør skifte kæde
og begge tandhjul samtidigt.

> [...]
> gode råd før jeg går i gang med projektet. Jeg er også lidt i tvivl
> om hvor vidt jeg skal have bagsvingeren af for at sætte den nye kæde

Hvis du har bestilt en endeløs kæde - og ikke er interesseret i at skulle
skille den ad og samle den igen - så er svaret ja. Men du kunne jo i samme
forbindelse tjekke og evt. smøre bagsvingeren. Det er oplagt når du
alligevel skal have den af.

Det er en rimeligt simpel operation, så bare brug din sunde fornuft - så
skal det nok gå

--
Tony
Fazer 1000

Fra : Dennis Riis

Dato : 04-04-04 19:34

> Men du har vel bestilt et kædekit - og ikke bare kæde? Man bør skifte kæde
> og begge tandhjul samtidigt.

Jo, jeg har skam bestilt et kit

> [...]
> skille den ad og samle den igen - så er svaret ja. Men du kunne jo i samme
> forbindelse tjekke og evt. smøre bagsvingeren. Det er oplagt når du

Jeg aner ikke om det er en endeløs kæde eller ej - men det tror jeg det
er. Det er et DID kædekit fra Louis. Det er nok mest afmontering og senere
montering af bagsvinger, der bekymrer mig - men når jeg får det skilt ad
lykkes det mig sikkert også at samle det igen

Mvh Dennis Riis

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-04 21:07

Dennis Riis wrote:

> [...]
> og senere montering af bagsvinger, der bekymrer mig - men når jeg får
> det skilt ad lykkes det mig sikkert også at samle det igen

Den skal formodentlig nittes, dvs. det er IKKE en endeløs kæde. Jeg mener
alle Louis' DID kæder skal nittes, inkl. den jeg købte dernede...
--
M V H

Peter Jakobsen
YAMAHA YZF 1000R THUNDERACE '00
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
Join S.E.T.I@HOME today !

Fra : Martin Sørensen

Dato : 04-04-04 21:30

> Den skal formodentlig nittes, dvs. det er IKKE en endeløs kæde. Jeg
> mener alle Louis' DID kæder skal nittes, inkl. den jeg købte
> dernede...

I kataloget står kædekittet til min XS400 Seca som værende endeløs, og
det er der også en hel del andre der er, hvis du kigger efter. Jeg
kontaktede dem pga. det, da en endeløs kæde ikke kan monteres på min MC,
medmindre man skærer den over, og så kan man jo lige så godt få en delt
kæde med det samme.

Jeg fik at vide at de ville forsøge at få det ændret i næste sending (de
havde dem ikke på lager), og jeg fik så en kæde med samleled i stedet
for. Så var jeg fri for at skære kæden over.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Georg Lorentzen

Dato : 04-04-04 22:48

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> wrote in message

> [...]
> havde dem ikke på lager), og jeg fik så en kæde med samleled i stedet
> for. Så var jeg fri for at skære kæden over.

Det er en noget spøjs fremgangsmåde!! Skære kæden over!!! Det lyder
fuldstændigt vanvittigt. Næste gang så prøv fil - dorn og hammer, så går det
som en "leg"!!
--
Georg Lorentzen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 05-04-04 07:07

> Det er en noget spøjs fremgangsmåde!! Skære kæden over!!! Det lyder
> fuldstændigt vanvittigt. Næste gang så prøv fil - dorn og hammer, så
> går det som en "leg"!!

Det gør det også med en vinkelsliber.
Og der sker jo ikke noget ved at ødelægge et led, hvis det alligevel
skal erstattes af et samleled.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Georg Lorentzen

Dato : 04-04-04 22:42

> [...]
> skille den ad og samle den igen - så er svaret ja. Men du kunne jo i samme
> forbindelse tjekke og evt. smøre bagsvingeren. Det er oplagt når du

Det med bagsvingeren er den klammeste fidus, hvis ikke du på forhånd har
sikret dig at kæden rent faktisk kan gå fri når bagsvingeren er afmonteret.
Jeg har lige skiftet kædekit, og i tillid til alle de "dygtige" svende
afmonterede jeg bagsvingeren på opfordring (uden lige at checke først) og så
sad jeg dér med bagsvinger og kæde i festlig forening. Nu var gode dyr
rådne, jeg havde jo bestilt en endeløs kæde med det rigtige antal led. Nå,
med fil og dorn lykkedes det at skille kæden ad, så skulle der bare monteres
et samleled, - fuck - den yderste "plade" på leddet passede ikke ind over
benene så rillen til låsen slet ikke blev blotlagt. Jeg måtte så bruge den
ene "plade" fra det led jeg havde fjernet, det passede heldigvis - pyha -.
Gør dig selv en tjeneste, undersøg sagen til bunds før du begynder at skille
en masse ad, med mindre du selvfølgelig alligevel ikke har andet at lave
> --
Georg Lorentzen
XS 400 Seca

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 04-04-04 23:01

Georg Lorentzen wrote:

> -. Gør dig selv en tjeneste, undersøg sagen til bunds før du begynder
> at skille en masse ad, med mindre du selvfølgelig alligevel ikke har
> andet at lave

He he! Så kan du lære det

Lige netop på Banditten mener jeg netop at man er nødt til at pille
bagsvingeren af for at montere en endeløs kæde. Anyone?

--
Tony
Sønneke

Fra : Dennis Riis

Dato : 05-04-04 08:40

> Lige netop på Banditten mener jeg netop at man er nødt til at pille
> bagsvingeren af for at montere en endeløs kæde. Anyone?

Jeg satser på at finde ud af det i dag - hvis ellers kæden kommer med
posten, som jeg håber

I øvrigt ser jeg lige på Louis' bestillingsside at der står noget i
retning af "de fleste af vores DID kædekit er med endeløs kæde" - så det
bliver nok en endeløs en af slagsen, jeg modtager.

Mvh Dennis Riis
Suzuki GSF 400

Fra : Armand

Dato : 05-04-04 17:07

Tony Lorentzen <spam@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en

> Lige netop på Banditten mener jeg netop at man er nødt til at pille
> bagsvingeren af for at montere en endeløs kæde. Anyone?

Kæden løber over/under bagsvingerakslen, hvorfor en endeløs kæde kræver at
man piller svingeren af for at "kunne få den imellem svingerforende og stel!

På enkelte bagsvingerkonstruktioner (Seca'ens og 'Priller250) løber kæden
igennem bagsvingeren, hvorfor at en endeløs kæde ikke lader sig montere
under nogen omstændigheder!

GPZ900R er unik omkring subj. derved at p.g.a. at den har ikke ydre stelrør
kan man montere en endeløs kæde blot efter at have pillet venstre udstødning
og venstre fodhvilerplade af

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-04 18:51

Armand skrev i meddelelsen ...

>GPZ900R er unik omkring subj. derved at p.g.a. at den har ikke ydre stelrør
>kan man montere en endeløs kæde blot efter at have pillet venstre
udstødning
>og venstre fodhvilerplade af

Gu' er den ej ! Det er også almindelig "fie" praksis Svingeren sidder
på motorblokken. Til gengæld skal kædeskærmen afmonteres....

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 05-04-04 22:28

Orla Pedersen <o.pedersen.torsted(hos)post.tele.dk> skrev i en

> Gu' er den ej ! Det er også almindelig "fie" praksis Svingeren
> sidder på motorblokken. Til gengæld skal kædeskærmen afmonteres....

OK så!
Og derved er så også Ducatierne med på tricket!

--
Armand.