|
| Mishandling af nye MC Fra : Peter |
Dato : 04-04-04 12:50 |
|
Hej.
Jeg skrev en tidligere tråd om tilkøring af en ny MC og en fortalte bl.a. at
nye biler der bliver afskibet i landet bliver kørt aldeles hårdt af
havnearbejdernenår de køres i land.
Ligeledes fortalte en anden at han hos Ducati havde set lettere mishandling
af nye maskiner?
Vil det sige at stort set alle nye MC og biler sandsynligvis aldrig vil
komme til at køre optimalt da de på et eller andet tidspunkt inden de er
tilkørt bliver mishandlet ( evt på værkstedet ved prøvekørsel efter
eftersyn) eller lignende?
Eller hvor stor betydning har det egentlig i praksis?
På forhånd tak for svar!
| |
Per (04-04-2004)
| Kommentar Fra : Per |
Dato : 04-04-04 13:17 |
|
"Peter" <peterbuus2003@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:406ff682$0$5968$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Hej.
>
> Jeg skrev en tidligere tråd om tilkøring af en ny MC og en fortalte bl.a.
at
> nye biler der bliver afskibet i landet bliver kørt aldeles hårdt af
> havnearbejdernenår de køres i land.
>
> Ligeledes fortalte en anden at han hos Ducati havde set lettere
mishandling
> af nye maskiner?
>
> Vil det sige at stort set alle nye MC og biler sandsynligvis aldrig vil
> komme til at køre optimalt da de på et eller andet tidspunkt inden de er
> tilkørt bliver mishandlet ( evt på værkstedet ved prøvekørsel efter
> eftersyn) eller lignende?
>
> Eller hvor stor betydning har det egentlig i praksis?
>
> På forhånd tak for svar!
>
---
Bliver nye MC ikke leveret delvist usamlet i en kasse - for så at blive
samlet hos forhandleren?
Jeg tror ikke på den der med at havnearbejdere kører på maskinerne - det er
nok noget andet med biler!
Til gengæld bliver alle Mc´er mishandlet fra fabrikken, da de bliver sat på
et rullefelt og testet lige efter de kommer ud fra samlebåndet - og der er
er ikke noget med max 5000 0mdr/min osv.
Mvh. Per!
---
Denne mail er certificeret virusfri
Checked by AVG anti-virus system ( http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.648 / Virus Database: 415 - Release Date: 31-03-2004
| |
Ninja Rider (04-04-2004)
| Kommentar Fra : Ninja Rider |
Dato : 04-04-04 14:55 |
|
Hejsa
Per wrote:
>>Ligeledes fortalte en anden at han hos Ducati havde set lettere
> mishandling af nye maskiner?
Også Ducati leveres Delvist samlet i en stor papkasse, med metalramme i,
hvor den er boltet fast til! Så det skulle være meget mærkeligt hvis at
det var en ny mc, han havde set blive fyret af!
Mvh Emil
--
Kawasaki ZX-6R 636 Ninja
Don't take life to serious......
You'll never escape it alive anyway!
http://dfmc.dk/?id=26
| |
Kai Harrekilde-Peter~ (04-04-2004)
| Kommentar Fra : Kai Harrekilde-Peter~ |
Dato : 04-04-04 16:10 |
|
Ninja Rider <Gundersen@tdcadsl.danmark.dk> writes:
> Hejsa
>
> Per wrote:
> >>Ligeledes fortalte en anden at han hos Ducati havde set lettere
> > mishandling af nye maskiner?
>
> Også Ducati leveres Delvist samlet i en stor papkasse, med metalramme i,
> hvor den er boltet fast til! Så det skulle være meget mærkeligt hvis at
> det var en ny mc, han havde set blive fyret af!
Ikke enig. Nu har jeg aldrig set Ducati'er komme ud af rammen, men den
Kawasaki + de andre jeg har set, var motor mæssigt 100% samlet.
Normalt skal der syre på batteriet, spejle og kåbeglas monteres og
nogen gange skal forhjulet monteres. Men alle de MC'er (en lille
håndfuld) jeg har set, havde alle olie på motoren fra fabrikken af.
/Kai
| |
Ninja Rider (04-04-2004)
| Kommentar Fra : Ninja Rider |
Dato : 04-04-04 18:02 |
|
Hejsa
Kai Harrekilde-Petersen wrote:
> Ikke enig. Nu har jeg aldrig set Ducati'er komme ud af rammen, men den
> Kawasaki + de andre jeg har set, var motor mæssigt 100% samlet.
> Normalt skal der syre på batteriet, spejle og kåbeglas monteres og
> nogen gange skal forhjulet monteres. Men alle de MC'er (en lille
> håndfuld) jeg har set, havde alle olie på motoren fra fabrikken af.
Kawasaki plejer at skulle have sat hjulene, vindskærmen og spejlene på
mener jeg!
Der ud over var der hvist også nogle andre transport sikringer der
skulle fjernes.
Ang Ducati:
http://www.mc-hospitalet.dk/for_meget/998s/998s.htm
om som det ses, er den 99% samlet:
http://www.mc-hospitalet.dk/for_meget/998s/001.jpg
Mvh Emil
--
Kawasaki ZX-6R 636 Ninja
Don't take life to serious......
You'll never escape it alive anyway!
http://dfmc.dk/?id=26
| |
Kai Harrekilde-Peter~ (04-04-2004)
| Kommentar Fra : Kai Harrekilde-Peter~ |
Dato : 04-04-04 20:57 |
|
Ninja Rider <Gundersen@tdcadsl.danmark.dk> writes:
> Hejsa
>
> Kai Harrekilde-Petersen wrote:
> > Ikke enig. Nu har jeg aldrig set Ducati'er komme ud af rammen, men den
> > Kawasaki + de andre jeg har set, var motor mæssigt 100% samlet.
> > Normalt skal der syre på batteriet, spejle og kåbeglas monteres og
> > nogen gange skal forhjulet monteres. Men alle de MC'er (en lille
> > håndfuld) jeg har set, havde alle olie på motoren fra fabrikken af.
>
> Kawasaki plejer at skulle have sat hjulene, vindskærmen og spejlene på
> mener jeg!
> Der ud over var der hvist også nogle andre transport sikringer der
> skulle fjernes.
På den ZX-9R (2003?) som jeg hjalp Heinrich med at hive ud af en kasse
for et par uger siden skulle vi sætte spejle, vindskærm og styrvægte
på. Selvfølgelig skulle vi fjerne nogle transportsikringer også, ja.
Sådetså.
/Kai
| |
Armand (04-04-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 04-04-04 16:23 |
|
Ninja Rider <Gundersen@tdcadsl.danmark.dk> skrev i en
news:9tUbc.569$2v1.541@news.get2net.dk...
> Hejsa
>
> Per wrote:
> >>Ligeledes fortalte en anden at han hos Ducati havde set lettere
> > mishandling af nye maskiner?
>
> Også Ducati leveres Delvist samlet i en stor papkasse, med metalramme i,
> hvor den er boltet fast til! Så det skulle være meget mærkeligt hvis at
> det var en ny mc, han havde set blive fyret af!
Tjaeh :-/
De ruller af samlebåndet som køreklare og det var for enden af samlebåndene
at der var dettehersens lydisolerede rum med et rullefelt indeni. Da vi kom
forbi sad der en medarbejder med høreværn på og fyrede en rød 900SS af!
--
Armand.
| |
Henrik Nielsen - Rap~ (04-04-2004)
| Kommentar Fra : Henrik Nielsen - Rap~ |
Dato : 04-04-04 14:15 |
|
"Bliver nye MC ikke leveret delvist usamlet i en kasse"
Min gjorde, jeg pakkede den selv op..
--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk
Fjern x i mailadr. ved svar på mail.
| |
Armand (04-04-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 04-04-04 14:45 |
|
Peter <peterbuus2003@yahoo.dk> skrev i en
news:406ff682$0$5968$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Hej.
>
> Jeg skrev en tidligere tråd om tilkøring af en ny MC og en fortalte bl.a.
> at nye biler der bliver afskibet i landet bliver kørt aldeles hårdt af
> havnearbejdernenår de køres i land.
>
> Ligeledes fortalte en anden at han hos Ducati havde set lettere
> mishandling af nye maskiner?
>
> Vil det sige at stort set alle nye MC og biler sandsynligvis aldrig vil
> komme til at køre optimalt da de på et eller andet tidspunkt inden de er
> tilkørt bliver mishandlet
"Religions-krigen" omkring emnet beror netop på hvorvidt at motoren tager
skade eller netop ligefrem kommer til at køre bedre af det(*), så dét
spørgsmål får du ingen konsekvent svar på her i gruppen!
(*):
Jvf. linket til "motuneusa"
--
Armand.
| |
S.G (04-04-2004)
| Kommentar Fra : S.G |
Dato : 04-04-04 16:23 |
|
> Eller hvor stor betydning har det egentlig i praksis?
tvivler på det har betydning. Ellers ville fabrikanterno jo ikke kunne sælge
lortet :) Der er sikkert en mening med at de gør det.
Hvis du holder dig til det der står i manualen så vil de fleste mc´er have
masser af km i sig.
| |
Martin Sørensen (04-04-2004)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 04-04-04 16:58 |
|
> Hvis du holder dig til det der står i manualen så vil de fleste mc´er
> have masser af km i sig.
Hvis man ikke gør, så har den sikkert endnu flere km i sig..
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
p.jarnbak (04-04-2004)
| Kommentar Fra : p.jarnbak |
Dato : 04-04-04 18:23 |
|
"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> wrote in message
news:c4pbb7$26k4$1@news.cybercity.dk...
> > Hvis du holder dig til det der står i manualen så vil de fleste mc´er
> > have masser af km i sig.
>
> Hvis man ikke gør, så har den sikkert endnu flere km i sig..
Jep,jeg ved at motore til småfly helst skal køre med fuld gas når
de tilkøres ellers får de et for stort olieforbrug senere og det betyder
nye cylindere.De 50-70000 kr vil de fleste jo gerne spare.
Hej Palle
| |
Bo Thede (04-04-2004)
| Kommentar Fra : Bo Thede |
Dato : 04-04-04 19:45 |
|
Jamen så øøøs af jeres erfaring. Hvordan skal en MC tilkøres??
Der er jo åbentbart mange delte meninger.
Der er vel en ide med den måde fabrikken anbefaler man kører motoren til
eller hvad??
Venlig hilsen
Bo
"p.jarnbak" <jarnbak@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4070445d$0$208$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> wrote in message
> news:c4pbb7$26k4$1@news.cybercity.dk...
> > > Hvis du holder dig til det der står i manualen så vil de fleste mc´er
> > > have masser af km i sig.
> >
> > Hvis man ikke gør, så har den sikkert endnu flere km i sig..
>
> Jep,jeg ved at motore til småfly helst skal køre med fuld gas når
> de tilkøres ellers får de et for stort olieforbrug senere og det betyder
> nye cylindere.De 50-70000 kr vil de fleste jo gerne spare.
> Hej Palle
>
>
| |
Martin Sørensen (04-04-2004)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 04-04-04 20:28 |
|
>>>> Hvis du holder dig til det der står i manualen så vil de fleste
>>>> mc´er have masser af km i sig.
>>> Hvis man ikke gør, så har den sikkert endnu flere km i sig..
> Jamen så øøøs af jeres erfaring. Hvordan skal en MC tilkøres??
> Der er jo åbentbart mange delte meninger.
Det er nemlig det der er. Derfor får du ikke noget entydigt svar
herinde, som flere andre har påpeget.
Læs denne her, som det også er blevet påpeget af andre:
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
> Der er vel en ide med den måde fabrikken anbefaler man kører motoren
> til eller hvad??
Det eneste jeg lige kan komme på, er 'tilkøring' af den nye ejer. Man
skal jo lige vænne sig til en ny motorcykel, og så er det ikke godt at
presse den hårdt, når man ikke kender den.
Man ændrer ikke på spillerum osv. under tilkøringen, så motoren kan godt
holde til at blive presset fra ny.
Professionelle tilkører deres motorer på bane eller rullefelt, og det er
vel et rimeligt godt bevis på at motorer skal presses helt fra start for
at sikre optimal tilpasning mellem stempelringe og cylinder. Er
pasningen optimal, sikrer det at stempler/cylinder kan køre rigtigt
mange kilometer, før slid får motoren til at bruge olie.
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Per Emborg (04-04-2004)
| Kommentar Fra : Per Emborg |
Dato : 04-04-04 21:50 |
|
Hehe
Det er ganske nemt
Køb en Honda der er ikke noget der hedder tilkøring på en sådan :))
Og lad os nu se hvad der kommer ud af det her indlæg
--
Per Emborg
| |
Kai Harrekilde-Peter~ (04-04-2004)
| Kommentar Fra : Kai Harrekilde-Peter~ |
Dato : 04-04-04 21:52 |
|
"Per Emborg" <FJERNDETTEmail@kvikkerten.dk> writes:
> Hehe
>
> Det er ganske nemt
> Køb en Honda der er ikke noget der hedder tilkøring på en sådan :))
Just Bend over, grease up
*dukker*
/Kai
| |
Ukendt (04-04-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 04-04-04 22:48 |
|
Per Emborg wrote:
> Hehe
>
> Det er ganske nemt
> Køb en Honda der er ikke noget der hedder tilkøring på en sådan :))
>
> Og lad os nu se hvad der kommer ud af det her indlæg
Nå, du mener det med at du selv blev "tilkørt" af et par frække fyre da du
var til træf på topppen ???
--
M V H
Peter Jakobsen
YAMAHA YZF 1000R THUNDERACE '00
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
Join S.E.T.I@HOME today !
| |
Gert Bo thorgersen (04-04-2004)
| Kommentar Fra : Gert Bo thorgersen |
Dato : 04-04-04 15:57 |
|
Der skrives i meget litteratur at man næsten kan se bort fra tilkørsel af
nye biler og motorcykler. Før i tiden - for vel over 10 år siden - skulle
man jo tilkør/tilslide cylindre og lejepander, men nu er overfladen meget
finere/præcisere i cylindrene efter bearbejdningen, og direkte cylindre som
ikke skalhave nogen tilkørsel.
Da der er så lidt tilkørsel nu om dage (fin overflade)skrives der også at
man ikke må starte med fuldsyntetisk olie før til det første olieskift, for
den smører så godt at den forhindrer denne mikroskopiske tilslidning.
Vi så jo allerede for snart 30 år siden at Russ Colins/Hines & Vanes (der
ansat) til et mc blads tidstagning på 1/4 miles for tunede motorcykler, tog
en Honda CB 750 som han inden den havde kørt 1 mile ændrede til stod
cylindervolumen, knast osv. og straks derefter "tilkørte" den på 1/4 banen
under mc bladets tidstagning. Hvis man så kan tale om tilkørsel.
Jeg har selv, da jeg arbejdede som havnearbejder i frihavnen været med til
at losse biler, og de blev både og kørt hårdt. Det kunne jo højst blive til
2 - 3 km kørsel, nemlig fra pakhus 2, ved Langelinie mole, til ud til pakhus
60, der ved container terminalen, når den valgte parkeringsplads var
fjernest. Og så med 80 i timen på langsiden - hvor der var/er hastigheds
begrænsning til 50 km/tim. Overhalede selv en gang en politibil der med
denne fart uden at de turde stoppe os, da det jo var vores arbejdsplads.
Andre gange blev bilerne jo blot kørt op ad skibet (8 - 12 dæk) og parkeret
på kajen tæt ved.
Men det er vel tvivlsomt om der kan ske nogen skade i en motor under den
beskrevne losning af biler.
Derimod mindes jeg en bekendt der for 30 år siden havde købt en Triumph
Trident, som aldrig kom til at gå ordentlig. Han havde hørt at mekanikeren
der kørte den fra forhandleren på Frederiksberg Allé havde prøvet topfarten
på den under vejs af Vestmotorvejen til synsmyndighederne i Glostrup, og
mente at det var derfor den havde problemer. Den endte med at sparke en
plejlstang ud gennem krumtaphuset og med den ramme og bukke stelrøret.
Mvh. Gert Thorgersen
"Peter" <peterbuus2003@yahoo.dk> wrote in message
news:406ff682$0$5968$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Hej.
>
> Jeg skrev en tidligere tråd om tilkøring af en ny MC og en fortalte bl.a.
at
> nye biler der bliver afskibet i landet bliver kørt aldeles hårdt af
> havnearbejdernenår de køres i land.
>
> Ligeledes fortalte en anden at han hos Ducati havde set lettere
mishandling
> af nye maskiner?
>
> Vil det sige at stort set alle nye MC og biler sandsynligvis aldrig vil
> komme til at køre optimalt da de på et eller andet tidspunkt inden de er
> tilkørt bliver mishandlet ( evt på værkstedet ved prøvekørsel efter
> eftersyn) eller lignende?
>
> Eller hvor stor betydning har det egentlig i praksis?
>
> På forhånd tak for svar!
>
>
>
| |
|
|